Musik fra reformationen

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Re: Musik fra reformationen

Indlæg af mediumaevum »

AnotherDan skrev:Først og fremmest er jeg ked af at høre om dit handicap; det må været hårdt at blive fysisk syg af at lytte til musik der ikke falder i ens smag.

Hvis du virkelig vil dygtiggøre dig, kan du overveje den håndværksmæssige vej. Tag et værk du elsker, og kopier det ned til detajlen. Når du har styr på dit håndværk kan du derefter bruge dette til at lave dit eget.

(Og jeg kender intet til genren ud arbejder indenfor)
Ok, så er det måske derfor VI Control-forummet flyder over med allerede-komponerede gamle mesterværker lavet til midi-mockups?

For ellers giver det jo ikke meget mening, set i lyset af gs-dk's udtalelser om at hvis noget lyder som noget der er lavet som de store mestre, så hører man dem istedet. Jeg laver trodsalt mine egne kompositioner uden at kopiere andres værker direkte - jeg henter kun inspiration.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

mediumaevum skrev: Ok, så er det måske derfor VI Control-forummet flyder over med allerede-komponerede gamle mesterværker lavet til midi-mockups?
...plus at man lærer sekvensering – det tror jeg vi har vendt før.

Med 'flyder over med' mener du så, der ikke er originale værker på VI? Så burde du måske lytte til nogle flere værker derinde.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:
mediumaevum skrev: Ok, så er det måske derfor VI Control-forummet flyder over med allerede-komponerede gamle mesterværker lavet til midi-mockups?
...plus at man lærer sekvensering – det tror jeg vi har vendt før.

Med 'flyder over med' mener du så, der ikke er originale værker på VI? Så burde du måske lytte til nogle flere værker derinde.
Jeg lytter kun til originalt-komponerede værker. Jeg gider ikke midi-mockups af allerede eksisterende værker, for dem vil jeg hellere høre med de rigtige instrumenter.

Virtuelle instrumenter/orkestre går i min verden KUN an når man:

1) Har komponeret et originalt værk, eller original orkestrering.
2) Ikke har anden mulighed, end at bruge virtuelle orkestre.

Men vi kan så inkludere en tredje, som går ud på at lære mestrenes kompositioner at kende.

Jeg tror iøvrigt ikke jeg har forstået hvad ordet 'sekvensering' dækker over. Kan du ikke lige kort forklare det?

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Måske skulle du prøve at lave et midi mockup at et værk du elsker? især hvis der er en speciel indspilning af værket du godt kan lide.

Det vil give dig følgende:
- Evnen til at rekreere følelsen af ægthed via vst; noget du har efterspurgt mange gange. det vil blive nemmere for dig at forstå hvor du går galt når du kan sidde og 1-til-1 kryds-lytte.

- Du vil bedre kunne forstå de harmoniske og melodiske tricks vedkommende bruger. Noget du ikke nødvendigvis får kun ved at lytte.

- Inspiration til egne personlige værker


jeg kommentere aldrig på din musik, men nu får du alligevel et par ord med på vejen:
På trods af hvad du nævner om genrer, årstal, inspiration osv. lyder dine stykker altid vældig ens.
Det kommer fra en person som ikke lytter udpræget meget til ældre musik, men som alligevel har Palestrina's Missa Papae Marcelli som et af sine yndlingsværker. Lyt til variationerne som de udfolder sig - hvordan han konstant viderefortolker sine temaer i en sang. Noget af det smukkeste i min verden.
Jeg synes du bør udfordrer dig selv sonisk. Prøv nogle flere instrumenter af, og noget alternativ orkestrering.

Palestrina bringer mig til min anden pointe: dine melodier er alle meget ens, og har ofte tilfældes at de er meget simple 1/4-1/8 trapper. Simple melodier er ikke nødvendigvis dårlige - men du bruger dem til meget lidt. Et 'tema' er ikke et tema før det vækker noget i lytteren. Jeg får med dine melodier ofte følelsen af at det er tilfældigt sammensatte toner - hvilket for mig at se, er din største mangel.
Her ville arbejdet med midi mock-ups også kunne hjælpe dig.

Det bedste råd jeg kan give dig er at tænke harmoni og melodi i linjer - altså horizontalt frem for vertikalt.
Find f.eks. Palestrinas 'Kyrie'. Se hvordan han med enormt simple dur trapper skriver et af de smukkeste stykker kor musik - hvert tema leder videre mod noget - hver melodi giver plads til den næste. Læg mærke til hvor stor kontrol over lytteren det giver når han opløser et sæt melodier i en tonikaparallel eller dominant/6-drop i midten af stykket. For hvert lyt lægger du mærke til en ny linje gennem musikken.

Måske du kan lege lidt med fuga? Det vil måske kunne hjælpe dig på vej i din musikforståelse.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Du missede min pointe, det jeg prøvede at forklare var det samme @mixolydisk skriver ovenfor.
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

mixolydisk skrev:Måske skulle du prøve at lave et midi mockup at et værk du elsker? især hvis der er en speciel indspilning af værket du godt kan lide.

Det vil give dig følgende:
- Evnen til at rekreere følelsen af ægthed via vst; noget du har efterspurgt mange gange. det vil blive nemmere for dig at forstå hvor du går galt når du kan sidde og 1-til-1 kryds-lytte.

- Du vil bedre kunne forstå de harmoniske og melodiske tricks vedkommende bruger. Noget du ikke nødvendigvis får kun ved at lytte.

- Inspiration til egne personlige værker


jeg kommentere aldrig på din musik, men nu får du alligevel et par ord med på vejen:
På trods af hvad du nævner om genrer, årstal, inspiration osv. lyder dine stykker altid vældig ens.
Det kommer fra en person som ikke lytter udpræget meget til ældre musik, men som alligevel har Palestrina's Missa Papae Marcelli som et af sine yndlingsværker. Lyt til variationerne som de udfolder sig - hvordan han konstant viderefortolker sine temaer i en sang. Noget af det smukkeste i min verden.
Jeg synes du bør udfordrer dig selv sonisk. Prøv nogle flere instrumenter af, og noget alternativ orkestrering.

Palestrina bringer mig til min anden pointe: dine melodier er alle meget ens, og har ofte tilfældes at de er meget simple 1/4-1/8 trapper. Simple melodier er ikke nødvendigvis dårlige - men du bruger dem til meget lidt. Et 'tema' er ikke et tema før det vækker noget i lytteren. Jeg får med dine melodier ofte følelsen af at det er tilfældigt sammensatte toner - hvilket for mig at se, er din største mangel.
Her ville arbejdet med midi mock-ups også kunne hjælpe dig.

Det bedste råd jeg kan give dig er at tænke harmoni og melodi i linjer - altså horizontalt frem for vertikalt.
Find f.eks. Palestrinas 'Kyrie'. Se hvordan han med enormt simple dur trapper skriver et af de smukkeste stykker kor musik - hvert tema leder videre mod noget - hver melodi giver plads til den næste. Læg mærke til hvor stor kontrol over lytteren det giver når han opløser et sæt melodier i en tonikaparallel eller dominant/6-drop i midten af stykket. For hvert lyt lægger du mærke til en ny linje gennem musikken.

Måske du kan lege lidt med fuga? Det vil måske kunne hjælpe dig på vej i din musikforståelse.
Tak, det var lige det jeg manglede.

Det med at tænke horizontal komposition istedet for vertikalt, er lige noget jeg skal vænne mig til. Du har helt ret i, at jeg fokuserer for meget på den harmonisk-vertikale opbygning, og det er jeg selv ved at blive rimelig træt af.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

mixolydisk skrev: Palestrina bringer mig til min anden pointe: dine melodier er alle meget ens, og har ofte tilfældes at de er meget simple 1/4-1/8 trapper. Simple melodier er ikke nødvendigvis dårlige - men du bruger dem til meget lidt. Et 'tema' er ikke et tema før det vækker noget i lytteren. Jeg får med dine melodier ofte følelsen af at det er tilfældigt sammensatte toner - hvilket for mig at se, er din største mangel.
Her ville arbejdet med midi mock-ups også kunne hjælpe dig.

Det bedste råd jeg kan give dig er at tænke harmoni og melodi i linjer - altså horizontalt frem for vertikalt.
Find f.eks. Palestrinas 'Kyrie'. Se hvordan han med enormt simple dur trapper skriver et af de smukkeste stykker kor musik - hvert tema leder videre mod noget - hver melodi giver plads til den næste. Læg mærke til hvor stor kontrol over lytteren det giver når han opløser et sæt melodier i en tonikaparallel eller dominant/6-drop i midten af stykket. For hvert lyt lægger du mærke til en ny linje gennem musikken.

Måske du kan lege lidt med fuga? Det vil måske kunne hjælpe dig på vej i din musikforståelse.
Problemet er, at jeg ikke kan finde et hovedtema i Palestrina's værker. Han laver en melodi, som straks går videre til det næste. Jeg har altid lært, at en melodi skal have et A og B-stykke. A gentages 1 gang, og B kan evt. gentages eller- som oftes blot fungere som et enkelt B-stykke.

Altså: AAB.

Sådan har jeg lært at lave musik. Det er ihvertfald sådan alle Geneve-psalterne er skrevet, og snart sagt samtlige post-reformatoriske salmer er skrevet.

Nyt svar