Ny titel: Graceville efterbearbejdning af mix fra øvelokalet

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Ny titel: Graceville efterbearbejdning af mix fra øvelokalet

Indlæg af Graceville »

Er vist for alvor gået igang med at bearbejde vores optagelser fra øvelokalet, fra det sidste halve år. Vi skal have optimeret vores pressekit, herunder embedded lyd i Soundcloud.

Bas & trommer er fra øvelokalet, mens guitarer & vokal, som jeg står for, er taget i hjemmestudiet. 3 guitarer med KlevGrands Stark amp sim + vokal med noget Chromaverb plugin (Logic) + ampdistorted vokal x 5 meget lavt.

Det er sikkert ikke til at høre, men jeg har prøvet at efterligne & bruge Cody's Ride With You album som referencealbum. Synes det har en meget velovervejet instrumentering & overordnet fantastisk behagelig lyd.

Planen er, at bruge projektet som template, så må vi se, om der skal eftertweakes mindre af de forskellige elementer.

Noget jeg bør kigge på som stikker i ørerne?

Jeg fatter stadig ikke side chain, men har sat det på guitarerne så bassen er i sidechain-slottet. Min idé var, at skabe plads til bassen, men har ikke fået konstateret, om guitarerne dykker for bassen (hvilket er det jeg vil opnå) eller hvad der sker.

Bassen er D.I. fra en Ampeg til mixerinterfacet, hvilket ikke lyder helt optimalt, men det er godt nok for nu.

[soundcloud][/soundcloud]
Senest rettet af Graceville ons 18. sep 2019 16:46, rettet i alt 2 gange.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Hej Graceville
Jeg synes der er lidt (mange) problemer med jeres mix. Meget høje overheads generelt, især åben hihat samt der er nogle harske frekevenser i selvsamme. Ingen bund i kick og bas, gt er for høj etc. Musikken er sgu i orden, bliv ved med det, men få nogle andre til at mixe.....jeg byder mig gerne til.
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Tak for feedback. Det er optaget i et meget lille lokale, så der kan være en masse ting. Skulle vi sende noget til mix, ville vi hellere levere noget ordentligt & udgivelsesparart. Har skruet en del ned for overheadsne & guitar & det fik ryddet en del op i helheden.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Revideret version

Bassen er D.I. & stortrommen er en sm58, ikke så meget at gøre ved det, mm. nogen lige har et cowboytrick.

[soundcloud][/soundcloud]
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Ok
Prøv at bruge TDR Nova - det er en gratis dynamisk EQ og smid den på overheads. Sluk alle bånd bortest fra nr 3 og boost lidt rundt med det indtil du finder der hvor hihat "gør ondt" omkring 4-5khz. Skru så boostet ned på 0dB, tryk på "threshold" og træk threshold-pot ned indtil den begynder at komprimerer. Så har du en EQ der kun reagerer på de harske ting når den skal. Juster Q osv to taste. Hvis ikke compressor er nok, så kombiner med et eq-dyk.
Mht bund i Kick : Prøv pluginnet "Bark of Dog" - det er også gratis. Det er et resonant bell-filter der kan pumpe dyb bund ind i næsten alt.
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Fedest! Tusind tak! Vil jeg prøve at hive ind. Går lidt videre med en anden sang men med samme issues sikkert.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Kan ret godt lide nummeret, fed basgroove i vers.

Har taget et lyt i hovedtelefoner, syntes umiddelbart trommer og bas fylder ret meget, mit bud vil være for meget.

Den stakato-agtige guitar 1:05 den ville jeg prøve at lave til ngoet andet, den syntes jeg ødelægger mere end den gør godt...

Men igen, fedt nummer..
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Du har gang i nogle fede ting. Glæder mig til at høre det færdige resultat.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Tænker jeg fortsætter med at gøre denne tråd mere generel.

Tusind tak til Jacobole for feedback & tips.

Jeg tvivler lidt på mine ører for tiden men har lige fået 8kvm ecophon plader foræret (tak Lei) & bare det at de står stablet op i rummet gør, at jeg bedre kan lytte nuancer – bilder jeg mig ihvertfald ind. Kan godt høre de problematiske ting ved den tidligere optagelse.

Arbejdet har to formål
- at afprøve ideer på guitaren der måtte komme med i en eventuel udgivelse
– lave mere studieagtige mix til vores EPK, så vi kan komme ud & spille dejlige steder. Håber vi en dag kan tage en ekstra guitarist/keys/kor, et hold violiner eller blæsere med, som kan spille de ideer ham på guitar & vokal, ikke formår at fremføre samtidigt.

[soundcloud][/soundcloud]
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Der er et eller andet skummelt med stortrommen, er den bredt ud i begge kanaler? Jeg synes generelt trommerne fylder meget i stereobilledet. Lilletrommen virker også meget bred, og lyden generelt er meget "kasset". Hvordan er det mic'et op? Synes der er mange reflektioner at høre fra rummet?

Generelt ville jeg sætte alt under 150 hz enten meget lidt udbredt eller helt i mono.

Jeg er heller ikke så vildt med rumklangen på vokalen, men det er måske mere en smagssag.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Det er optaget i et meget lille øvelokale, ca 12kvm, så grundlyden er der ikke så meget at gøre ved. Jeg kan måske have været for ivrig med komprimeringen af de 4 mics osse. Vokalmic reverb er lige i overkanten, jo, men havde printet det vådt i et andet logic projekt, så jeg undgår latency. Vil gøre det om næste gang så jeg kan gøre reverb på vokalen mere konservativ. Er ret glad for Logic X Chromaverb generelt.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Graceville skrev:Jeg fatter stadig ikke side chain, men har sat det på guitarerne så bassen er i sidechain-slottet. Min idé var, at skabe plads til bassen, men har ikke fået konstateret, om guitarerne dykker for bassen (hvilket er det jeg vil opnå) eller hvad der sker.
Hvorfor vil du side-chaine guitarerne? Så længe de ikke deler samme frekvensområde er der ikke nogen grund til det, som jeg ser det umiddelbart? Ellers smider du jo bare et lowcut på guitarerne.

Du kan give stortrommen lidt luft ved at sidechaine bas og stortromme, dvs. smide kompressor på din bas spor og sidechain input fra din stortromme.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Det giver god mening, tusind tak!
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Graceville skrev:Det giver god mening, tusind tak!
Hvis du har en dynamisk EQ eller multibånds-kompressor med sidechain, så kan du som regel sidechaine til et enkelt bånd - det kan man ihvertfald på Waves C4 og C6, som jeg ofte bruger. Så komprimerer du kun i det frekvensområde, de deler (eks. 50-200 hz), og efterlader eks. toppen uberørt, hvis der ligger lyd i det område (f.eks fra anslag eller lign.)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Takker.

Jeg er blevet introduceret til TDR Nova af Jacobole, så måske kan jeg tweake lidt på den ift det osse & se, hvad der sker.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Der er bedre styr på 4-5k nu, men ikke nok. Og det er rigtigt - der sker noget funky med de trommer. Der er slet ikke nok smadder i kick - overvej at re-trigger dem......
Og så er der for meget reverb på vocal
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Graceville skrev:Takker.

Jeg er blevet introduceret til TDR Nova af Jacobole, så måske kan jeg tweake lidt på den ift det osse & se, hvad der sker.
Hmm... jeg vidste ikke TDR havde lavet en gratis dynamisk EQ. Den må jeg hellere få kigget på!

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Seskho skrev:
Graceville skrev:Takker.

Jeg er blevet introduceret til TDR Nova af Jacobole, så måske kan jeg tweake lidt på den ift det osse & se, hvad der sker.
Hmm... jeg vidste ikke TDR havde lavet en gratis dynamisk EQ. Den må jeg hellere få kigget på!
En stor fejl :)

Sendt fra min VTR-L29 med Tapatalk
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

jakobole skrev:Der er bedre styr på 4-5k nu, men ikke nok. Og det er rigtigt - der sker noget funky med de trommer. Der er slet ikke nok smadder i kick - overvej at re-trigger dem......
Og så er der for meget reverb på vocal
Jeg har for nyligt kæmpet med at konvertere til midi & endda sende signalet ind i en trommemaskine (spd-30) uden held. Begge resultater blev for u-koncist. Mon der er en bedre metode? Kan lige søge nogle manualer/metoder bl.a. på Youtube.

Reverb på vokal √ modtaget.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Kunne godt lyde som faseproblemer?

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Det er en sm58 der er tabt på jorden alt for mange gange, øvelokale-relic på lyden + en sm58 er vist aldrig helt velegnet til stortromme.

Det tog mig ikke mange minutter at støde på den helt rigtige YT-video, det er super simpelt, I Track menuen -> replace or double bass drum track, derefter kan man vælge stortrommelyd, både akk. & elektroniske.

Way! Havde aldrig set den dedikerede funktion før, hvornår er den blevet implementeret i Logic? Det er dog først nu jeg har fået brug for den. Det virker perfekt.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Nyt mix, nu med Ozone 8, jeg er ikke engang novice i mastering, så jeg har bare trykket på trylleknappen.

I Want You er vores ondeste sang & en kommentar til true crime genren & dens tilhængere.

[soundcloud][/soundcloud]
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Trommerne lyder lidt langt væk, lidt som øvelokaleoptagelser med en mobiltelefon ovre i hjørnet. Der er meget lokale lyd på dem, det er lidt synd.

En Stortromme og Overhead kunne være nok til at få en lækker lyd hvis ikke det hele er closemic'et.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Sjovt, her er de helt klare & veldoserede. Jeg tror ikke mine ører er så forfinede instrumenter som mange andres, kan slet ikke høre, at det stikker ud men tænker, at det lyder som noget fra et andet årti & egentlig ganske fint.

Der er ikke så meget at gøre ved de 12 kvm, eller skulle man smide noget gatehalløj på & gøre det mere John Bonham agtigt?, kunne faktisk passe meget godt ind, vi har i tankerne at ramme noget 70'ervibe.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Har prøvet med lidt 1176 compression på trommerne i en bus. Ja ok, det blev meget. Det siger John Bonham.

[soundcloud][/soundcloud]
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Nyt svar