Vinterhymne

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Vinterhymne

Indlæg af mediumaevum »

Inspireret af Ola Gjeilo, Eric Whitacre samt Arvo Pärt har jeg komponeret denne hymne hvor inspirationen fra ovennævnte indgår i min harmonisering, dog med mest vægt på mere traditionel harmonisering (men stadig med dissonans).

Er spændt på at vide hvad I synes, forbedringsforslag modtages gerne :)

[soundcloud][/soundcloud]
Senest rettet af mediumaevum tors 7. nov 2019 15:55, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
Brian Regnar
Medlem
Indlæg: 1
Sted: Strandby

Indlæg af Brian Regnar »

Det er da helt vildt godt arrangeret. En helt fantastisk lyd. Jeg kunne da godt tænke mig at vide hvad instrumenter du har brugt?
Det lyder jo nærmes som en live optagelse - medmindre at det netop ER live.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Brian Regnar skrev:Det er da helt vildt godt arrangeret. En helt fantastisk lyd. Jeg kunne da godt tænke mig at vide hvad instrumenter du har brugt?
Det lyder jo nærmes som en live optagelse - medmindre at det netop ER live.
Takker :)

Strygerne er 8Dio's gamle 2013-bibliotek, 8Dio Adagio Violins (samt deres bratsch og cello). Det samme med fløjten (Claire Flute).

Solo-violinen er Performance Samples Violin Legato (gratis).

Jeg tror jeg langt om længe har mestret kunsten at styre dynamikken med Expression og Dynamics-kurver (håndtegnede kurver).
Derudover har hvert instrument forskellige patches. Violinerne er ikke bare legato-patch, men også Dynamics-patch samt Sustain-patch hvor jeg har mulighed for at sætte Dynamics til 0 og få lyden af buens hår når de rammer strengene på violinen. Dernæst tegner jeg en eksponentielt stigende kurve hvilken giver en god effekt.

Det er altsammen hvad Bryla har forsøgt at forklare mig (hidtil uden held, men bedre sent end aldrig).

Ved 1:28 har jeg en soloviolin. Første tone er Dynamics-patchen fra 8Dio (Adagio Solo) anden del er Performance Samples Legato Violin (den gratis), med Dynamics = 0.

Koret er Requiem Lite.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jeg har lavet lidt om på kompositionen, samt ændret/forbedret dynamikken. Kunne rigtig godt tænke mig jeres feedback, nu hvor jeg har lavet ændringer.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Det er simpelt hen det mest fantastiske jeg har hørt fra dig i det lille års tid, jeg har været med her. Fantastisk komponeret og produceret. Jeg elsker den slags musik. Desværre har jeg så lidt forstand på den at jeg ikke tør at forslå den mindste ændring.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev:Det er simpelt hen det mest fantastiske jeg har hørt fra dig i det lille års tid, jeg har været med her. Fantastisk komponeret og produceret. Jeg elsker den slags musik. Desværre har jeg så lidt forstand på den at jeg ikke tør at forslå den mindste ændring.
Mange tak :)

Jamen så tænker jeg da at lave en lille video og lægge på youtube.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Der er nogle af strygerinstrumenterne der hænger i takten fordi de ikke starter med deres klare tone lige som MIDI delen bliver triggered.
Men ja, det er absolut noget af det bedste du har lavet.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hald skrev:Der er nogle af strygerinstrumenterne der hænger i takten fordi de ikke starter med deres klare tone lige som MIDI delen bliver triggered.
Men ja, det er absolut noget af det bedste du har lavet.
Takker.

Ja, noget af det er fejl fra instrumenternes side (jeg burde nok lade dem starte lidt før), men en stor del af det er bevidst, for at gøre det mere "realistisk"/levende.

F.eks. har jeg valgt slet ikke at følge takten i første del med bratsch'en og lade dem hænge i meget lang tid. Men det er nok ikke det du tænker på?

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

De er lavet sådan, at de glider ind på taktslaget & derfor skal du lade dem starte lidt før, så den kraftigste i tonen er nogenlunde der hvor du har tiltænkt den, i de fleste tilfælde på et slag. Ellers er det computer-realisme du retter ind efter & ikke instrumentets realisme.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Der er flere steder jeg tænker de er bagefter, og det er heller ikke realistisk, folk der spiller deres instrument indregner at de skal starte før, forestil dig en trommeslager der først begyndte at flytte på stikkerne når lyden skulle komme, det ville sejle.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Hvis de ikke kommer lidt før, så er de jo bagefter.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Jeg ville være meget forsigtig med at rette i noget, det virker utroligt menneskeligt:)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941


Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev:Jeg ville være meget forsigtig med at rette i noget, det virker utroligt menneskeligt:)
Ok, jeg tager Hald og Graceville's kritik til efterretning i fremtidige værker (dvs. så snart jeg påbegynder en ny komposition), og undlader at rette mere i dette værk.

Jeg har jo her en færdig komposition som har været enormt tidskrævende at gøre nogenlunde menneskelig og "realistisk" for ikke at tale om selve kompositionsdelen som har kræver en hel del arbejden med dynamics- og expression kurver, håndtegnede kurver for hver eneste tone hele vejen igennem. At rette tonerne til så de starter lidt før, vil desværre kollidere med disse kurver, som jeg - i så fald - skal tegne om igen, da de ikke alle ligger i seperate spor (min fejl).

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Så er jeg klar med video - har iøvrigt taget kritik til efterretning fra tidligere, hvad ang. sammensætning af film:

Nyt svar