Smadder-rock - friske ører søges....

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Smadder-rock - friske ører søges....

Indlæg af Mikkel Kå »

Så er den gal igen.

Jeg sidder og roder med det her nummer, og er (som ofte før) i tvivl, om balancerne. Særligt bunden har jeg svært ved at blive klog. For høj, for lav, for tyk, for tynd. osv osv osv.

Hvis der er nogen, der har lyst til at give det et lyt, og kommentere på hvordan det lyder hos jer, vil det være "much appreciated..."

På forhånd tak...

https://www.dropbox.com/s/tq92rrffpnv3j ... 9.wav?dl=0

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Satme et godt nummer!

Måske er det guitaren der skygger en del for meget, det er svært at høre detaljerne i de andre ting, bas & kor. Vokalen kunne jeg godt tænke mig havde noget mere tredje testikel, tror det hedder proximity effect, hvis man kan lave det via megafonlyden.

Tror bestemt du kan lave det, så det giver en klokkeklar lyd hvor alle detaljer er med, hvis du starter fra bunden igen med mixet. Disclaimer, er ikke den store mixer, men jeg ville selv starte forfra.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Et referencenummer at læne sig op ad, vil osse hjælpe med at åbne mixet op.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Fedt - tak for kommentarerne.

Tror dog at "helt forfra" bare vil skabe nogle nye problemer. Sådan plejer det i hvert fald at gå for mig...
Prøver at justere lidt på guitar og vokal, og ser om det hjælper...

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Det jeg mener er, bare at mute fra bunden

=
trommer alene
derefter med bas
derefter guitar
derefter vokal

& se, hvor det går galt.

& så finde en måde med volumen, pan & eq, at give plads til alle instrumenter.

Behøver ikke tage mere end en time at rette.

Jeg er rookie til det, men er det jeg selv vil gøre umiddelbart.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Helt enig med Graceville. Fedt nummer, men vokalen er nærmest ikke eksisterende...
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Fed energi.

Hvis man dykker et bredt område omkring 2.5 khz (-3 dB) og booster et bredt område omkring 12 kHz (+3 dB) virker det mere velafbalanceret på mine højttalere.

Det lyder lidt mærkeligt lige når man gør det, men giv det lidt tid. :)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Tak.

Tror der ligger noget bas-distortion og fylder i det område...Må jeg lige kigge på.
Alternativt må jeg prøve det i masteringen, når jeg kommer dertil.

Anngående vokalniveau, så er det et tilbagevendende diskussion-emne i bandet. Jeg vil gerne have den højere, men der er ikke generel opbakning til det synspunkt...

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Så muter du bare bassen & afslutter med faktura (med mindre det er dit eget band).
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Jeg ville skære lidt af den dybe bund i bassen, og så til gengæld give det til kick'et, i 40-80hz området, og samtdigt tage lidt 1-200hz ud af kick. Lige nu mudre det en lille smule, og det "tværer" det hele lidt ud - hvis du "bytter om" på bas og kick's dybe frekevenser tror jeg det bliver mere punchy og råt.
Enig med joachip mht mellemtone og top.
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Jeg har nu prøvet at;
- sortere lidt mere i frekvensen i bunden, så hhv. bas og bd fylder i forskellige frekvensområder.
- Fjerne en lille smule drive m.m. fra vokalerne, så de (forhåbentligt) står lidt tydeligere frem
- Skåret omkring 2.5 khz på guitarene og bassens distortion.
Og herefter så prøvet at gennemgå niveauerne på ny, med Helhorse "Avalance" som referencenummer.

Nu er det så blevet "efter sengetid" - så de sidste justeringer er lavet på hovedtelefoner. Så det skal lige lyttes igennem igen i morgen.
Men her et i hvert fald resultatet af dagens justeringer:

https://www.dropbox.com/s/7yrvtadgemb8p ... 4.wav?dl=0

Endnu en gang tak, folkens.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det hjalp en del!
Du kender nok lyrikken, men jeg har stadig ingen anelse om hvad han synger, det skal meget længere frem i mixet.
Der er noget sært gate på trommerne, hihat er helt galt, og til tider også crash (muligvis blot crash på hihat)
Det virker lidt til at guitar og bas kæmper om at være i de samme frekvensområder, jeg ville måske prøve at skærer lidt mere kirurgisk ind for at få mere tydelighed og energi frem i instrumenterne.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg kan også godt lide nummeret

Jeg EQ'ede en del på det for at trække bunden ned. Den er overvældende, og det hjælper rigtig meget at trække noget mellem tone (1-5kHz) frem. Man kan meget bedre høre vokalen, og det lyder mindre hult. Så clasher lilletrommen godt nok lidt med vokalen. Er der vildt meget forvrængning eller en eller anden lo-fi effekt på vokalen. Jeg tror, det ville hjælpe meget, hvis den fik lov at stå mere klart.

Guitarerne ligger dybt, de kunne nok med fordel EQ's lidt opad. Jeg synes ikke stereobilledet er så bredt. Er guitarerne double tracked?

Min EQ endte med at se sådan ud
2019-11-03 (3).png
2019-11-03 (3).png (425.68 KiB) Vist 676 gange
Må jeg uploade en kort lydbid med og uden EQ?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

@hald:
Der er ikke noget gate på trommerne, men du har ret i at især hihat svinger meget i niveau. Det skal der vist kigges på...

@Smittefar:
Du skal være mere end velkommen til at smide en lydbid op.
Der en del distortion/drive - og også noget på vokalen. Vi er i en fase, hvor der hellere skal være lidt for grimt end lidt for pænt. Men jeg vil ikke udelukke at der skal skrues mere ned for det...

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg tror, I skal tage lidt af driven væk fra vokalen.

I det her lydklip har jeg givet et ret voldsomt løft ved 1400 Hz - Det er nok til at vokalen træder frem, men det får også det hele til at lyde meget næset.

Lydklippet starter uden EQ, og så kommer det på efter et stykke tid. Det burde være til at høre, hvornår det kommer.
https://www.dropbox.com/s/o90alydwh95dg ... K.wav?dl=0

Jeg ændrede lidt på min EQ fra i går - jeg synes, den var lige drastisk nok.
2019-11-04.png
2019-11-04.png (241.1 KiB) Vist 655 gange
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg er i øvrigt selvv ved at mixe en bøllerock EP

Det er første gang, jeg mixer i den genre og med den seriøsitet. Jeg har haft rigtig meget glæde af en lidt analytisk tilgang til min frekvensbalance.

1) Jeg har lavet en 'frekvensprofil' af deres reference track (et Motorhead nummer)
2) Jeg kigger på mit mix's frekvensprofil, og ser hvor det stikker af fra referencen.
3) Jeg har ProQ3 på masterbussen, og så soloer jeg de frekvensområder, der for alvor stikker af. Lytter efter, hvilke instrumenter der er i det frekvensbånd, og så arbejder jeg på de enkelte instrumenter.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Fedt - tak. Jeg kigger på det!

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Det er lige min stil, fedt nummer...

Har ikke hørt det på andet end ringe headphones der ikke er værd at give kritik på baggrund af :D
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Nå - jeg har prøvet at implementere nogle af jeres kommentarer (hi-hat/OH, tydeligere adskillelse af gt og bas, generel opfriskning af lydbillede m.m.)

Jeg har - for nu - valgt at fjerne vokalen for at fokusere på bunden, og balancen mellem instrumenterne.
Forhåbentlig giver det ikke for meget ballade, når jeg smider vokalen på igen. Time will tell...

Anywho:
Jeg er kommet frem til det her. Der en 2 versioner - en med lidt EQ på master-sporet, og en uden.
Hvilken jeg bedst kan lide, afhænger meget af hvor jeg hører det...

Uden EQ:
https://www.dropbox.com/home/The%20Sana ... +NO+EQ.wav

Med EQ:
https://www.dropbox.com/home/The%20Sana ... VOX+EQ.wav

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Du har ikke delt de rigtige links.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Det var nok fordi det var uden IQ... tø hø... jeg lukker mig selv ud...

Det her skulle virke

Uden EQ
https://www.dropbox.com/s/ksgxbe40bpa5g ... Q.wav?dl=0

Med EQ:
https://www.dropbox.com/s/4klsuwt2ju6d2 ... Q.wav?dl=0

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

2 ting jeg ville gøre (lytter på seneste uden vox, med eq - OH NO VOX NO EQ):

Compe trommerne (kick+snare om ikke andet) en del - de stikker ikke rigtigt igennem. De mangler noget fylde, som jeg tror, at du får frem ved at compe dem ret hårdt.

Kører I med OH? Der er for meget top på hats+bækken og til dels lilletrommen. Jeg tror, at det kommer fra et OH spor, men kan ikke være sikker. Ikke at det lyder for toppet i sig selv, men for at passe til resten af mixet, der er lidt mudret, vil det give mening at fjerne noget af toppen på enten OH eller snare+hats og evt tammer.

Sad for sjov lige og prøvede at masterere det, og det var de 2 primære ting, der generede mig.

Brug det hvis du kan.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Tak - kigger på det!

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg synes, det lyder ret sundt nu. Jeg kan godt følge kommentarerne om lidt meget top på OH.

MEN, når det er sagt, så synes jeg man slås med de der OHer i snart sagt alle rock mix - Problemet er jo lidt, at man gerne vil have et eller andet op i de høje frekvenser 15-20kHz - Og der er bare ikke rigtig nogen andre instrumenter, der rigtig giver et bidrag deroppe, så man kommer hurtigt til at have 'for meget' hi-hat, hvis man vil have 'noget' deroppe.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Fedt - det er jo altid rart når man ikke er den eneste der sporer fremgang.
Jeg giver det en lille vridetur mere, inden jeg prøver at masere vokalen på plads...

Nyt svar