Viborg Gråbrødrekloster

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Viborg Gråbrødrekloster

Indlæg af mediumaevum »

Filmen er nu færdig og offentlig.
Den har været ca. 1 år undervejs, fra idé og research til animation.

Opdatering 27-03-20:
Forkortet video, alt er "skåret til benet".


Jeg sætter det oprindelige indlæg i citationstegn.
Hermed en teaser for den kommende rekonstruktion af Gråbrødreklosteret i Viborg:
Står selv for både film og musik.

Link opdateret, fejlrettelser.

[teaser fjernet, se færdige film, red.]

Idag er der kun en hæk som markerer klosterkirken, og indgangspartiet.
Tak til alle involverede for godt samarbejde, feedback, informationer og arkæologiske afhandlinger som har gjort dette projekt muligt.
Senest rettet af mediumaevum man 11. maj 2020 19:38, rettet i alt 4 gange.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Det allerførste jeg lagde mærke til var at, vinduerne i kirken viser baggrunden/himlen. Er der meningen ?

Det sker blandt andet ved det første vindue og ved 30sek

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jenkins skrev:Det allerførste jeg lagde mærke til var at, vinduerne i kirken viser baggrunden/himlen. Er der meningen ?
Ja/nej. Det er genspejling i vinduerne, hvilket der sikkert også har været. Men jeg har været begrænset af Eevee (Blender's realtime render), og kunne ikke få glasset til at se rigtigt ud.

Er nødsaget til at bruge en realtime render pga. renderingstid og computerkraft. Har heller ikke økonomi til renderfarm.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Jenkins skrev:Det allerførste jeg lagde mærke til var at, vinduerne i kirken viser baggrunden/himlen. Er der meningen ?
Det lagde jeg også mærke til. Noget GI ville ha' løst det problem :)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

benjisan skrev:
Jenkins skrev:Det allerførste jeg lagde mærke til var at, vinduerne i kirken viser baggrunden/himlen. Er der meningen ?
Det lagde jeg også mærke til. Noget GI ville ha' løst det problem :)
Kigger lige på det igen. Hvad mener du med "GI"?

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Global Illumination :)

Sørg for at have et varieret HDR billede som vinduerne kan spejle sig i 360 grader rundt.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Personligt synes jeg musikken er alt for meget.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

benjisan skrev:Global Illumination :)

Sørg for at have et varieret HDR billede som vinduerne kan spejle sig i 360 grader rundt.
Havde jeg i forvejen, men for at rotere solen fra aften (i begyndelsen af animationen) til morgen/formiddag, måtte jeg rotere hele HDR-billedet, har kun det ene HDR med sol-op/nedgang.

Men det er rettet nu, har lavet bedre glasmateriale så man kan se hvad der er inde bagved. Dog er der ikke så meget at se, det hele ser lidt gråt ud, men det er pga. den indvendige hvidkalkning.

Lidt af bjælkeloftet i skibet fremgår dog nu.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Som lægmand synes jeg umiddelbart det ser godt ud. Har selv brugt Blender for mange år siden i forbindelse med mods til spil. Det ser tungt ud (har ellers ok gfx-kort)
Om musikken er det ene eller vinduerne er det andet, tror jeg virkelig ikke folk lægger mærke til.
Men selvfølgelig, jo bedre det er rent teknisk, jo bedre vil det osse tage sig ud.
Det eneste jeg tænkte over efter at ha´ set den 7-8 gange, hvad skal teaseren fortælle mig? Hvad lægger den op til?
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

mediumaevum skrev:Men det er rettet nu, har lavet bedre glasmateriale så man kan se hvad der er inde bagved. Dog er der ikke så meget at se, det hele ser lidt gråt ud, men det er pga. den indvendige hvidkalkning.

Lidt af bjælkeloftet i skibet fremgår dog nu.
Det er i hvert fald bedre. Nu ser det ikke ud som om at du bare ser himlen bagved igennem ruderne.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev:Som lægmand synes jeg umiddelbart det ser godt ud. Har selv brugt Blender for mange år siden i forbindelse med mods til spil. Det ser tungt ud (har ellers ok gfx-kort)
Om musikken er det ene eller vinduerne er det andet, tror jeg virkelig ikke folk lægger mærke til.
Men selvfølgelig, jo bedre det er rent teknisk, jo bedre vil det osse tage sig ud.
Det eneste jeg tænkte over efter at ha´ set den 7-8 gange, hvad skal teaseren fortælle mig? Hvad lægger den op til?
Takker. Lyssætningen kan helt sikkert blive bedre, men jeg er somsagt begrænset af Blender's relativt nye Eevee (realtime render), som ikke er særlig præcis. Hvis jeg skulle rendere dette med den korrekte lyssætning (hvilket jeg har, men kun stills) ville det tage langt mere end natten over + min computer slides hurtigt, hvilket giver ekstra problemer, omkostninger mv.

Nåeh ja, og så er der spørgsmålet om hvad teaseren skal fortælle... den skal bare virke episk og lægge op til spænding om "hvordan så resten ud, hvad er byggehistorikken? Få svar i næste video!" :)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:Personligt synes jeg musikken er alt for meget.
Hvad mener du med "for meget"? For meget hvad?

Hvilken type musik tænker du ville passe bedre?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

For symfonisk og for dramatisk. Jeg synes, at det er for voldsomt til den animation, der vises. Stortromme og mørk stemning - og de høje "drenge stemmer" forstår jeg ikke.
Vokalen er for kunstig og bør være med rigtige stemmer. Det er alt for syntetisk til andet end demo.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:For symfonisk og for dramatisk. Jeg synes, at det er for voldsomt til den animation, der vises. Stortromme og mørk stemning - og de høje "drenge stemmer" forstår jeg ikke.
Vokalen er for kunstig og bør være med rigtige stemmer. Det er alt for syntetisk til andet end demo.
Ok, mange tak for din mening.

Det er som sagt kun en demo, eller teaser. Tænker at lave lidt mere stille musik til den rigtige film.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Er det noget du laver til en udstilling eller bare egen fornøjelse ?

I så fald der er førstnævnte , kan du jo prøve at sende det til dem og spare frem og tilbage til alle er tilfredse :)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jenkins skrev:Er det noget du laver til en udstilling eller bare egen fornøjelse ?

I så fald der er førstnævnte , kan du jo prøve at sende det til dem og spare frem og tilbage til alle er tilfredse :)
Begge dele.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

mediumaevum skrev:
Jenkins skrev:Er det noget du laver til en udstilling eller bare egen fornøjelse ?

I så fald der er førstnævnte , kan du jo prøve at sende det til dem og spare frem og tilbage til alle er tilfredse :)
Begge dele.
Så hør hvad de tænker omkring det :)

Så i sammen kan nå i mål.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jenkins skrev:
mediumaevum skrev:
Jenkins skrev:Er det noget du laver til en udstilling eller bare egen fornøjelse ?

I så fald der er førstnævnte , kan du jo prøve at sende det til dem og spare frem og tilbage til alle er tilfredse :)
Begge dele.
Så hør hvad de tænker omkring det :)

Så i sammen kan nå i mål.
Jeg har fået at vide indtil videre, at de er tilfredse.

Men jeg har jo andre end en museumsinspektør at imponere. Jeg har f.eks. hele youtube's publikum at skulle imponere også...
Eller, ihvertfald Lydmaskinen.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

mediumaevum skrev:
Jenkins skrev:
mediumaevum skrev:
Begge dele.
Så hør hvad de tænker omkring det :)

Så i sammen kan nå i mål.
Jeg har fået at vide indtil videre, at de er tilfredse.

Men jeg har jo andre end en museumsinspektør at imponere. Jeg har f.eks. hele youtube's publikum at skulle imponere også...
Eller, ihvertfald Lydmaskinen.
I bund og grund handle det jo ikke om at imponere nogle her indefra eller youtube med den gældende video og lyd.

Vigtigst er det vel at "kunden" er tilfreds med det du kan levere. Og du samtidigt selv er tilfreds og kan stå inde for dit arbejde.

Her inde, og alle andre steder, har alle forskellige meninger om hvordan ting skal gøres. Og det er da bestemt også værd at lytte til folks meninger og råd da, dette forums aktivitet er præget af folk med erfaringer og ekspertise inde for deres kunnen.

Men i den givne sag handler det jo om at please "kunden" og ikke Lydmaskinen.

Det er sjældent/nærmest umuligt at få alle til at, falde ned af stolen.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Tak alle, for god feedback på teaseren. Den færdige film er nu klar og offentlig.


Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Holger skrev:Meget fint.
Takker :)

Kunne godt tænke mig at vide hvad folk mener om musikken - både i første og anden halvdel, hvor der kommer klaverspil.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det lyder ganske udmærket, men dog lidt mærkeligt at det ikke er tidstypisk musik. Det havde nok passet bedre til emnet rent historisk.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Holger skrev:Det lyder ganske udmærket, men dog lidt mærkeligt at det ikke er tidstypisk musik. Det havde nok passet bedre til emnet rent historisk.
Det kan du på sin vis have ret i. Men her er en tråd om netop disse overvejelser jeg gik med hvad angår musikken.
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=16&t=80925

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Musikken er ændret til noget mindre dramatisk og lidt mere historisk korrekt, samt filmen et kortet af så alt overflødigt er skåret væk, og musikken er mere historisk korrekt. Nu synger det gregorianske kor blot trosbekendelsen på latin, dog med strygerarrangement som underlægning for at gøre det mindre "ensformigt".

Nyt svar