Cavatina

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Cavatina

Indlæg af Kimex »

https://www.dropbox.com/s/qbt2tk6y14j7f ... 2.wav?dl=0

Jeg arbejder på dette her nummer. Og jeg er ikke i mål , teknisk endnu.
Jeg har købt en K Yari Y80 klassisk guitar (billigt) Det er den jeg spiller på.

Jeg har arbejdet ret længe på nummeret, men jeg føler faktisk at jeg er tæt på kunne uploade det til Sound Cloud. Jeg tager det op ca. med 14 dage til en måneds mellemrum.
Jeg gider ikke lave 10 optagelser hver gang. Kan jeg ikke spille det uden fejl efter et par forsøg. Er jeg ikke klar. Jeg håber på at kunne uploade det om ca. 3 måneder.

Men først skal jeg jo finde ud af det med lyden. Men der syntes jeg også jeg nærmer mig.

jeg spiller i en lidt rodet stue, men jeg syntes egentligt rummet er ok. Jeg kan lide en smule rumklang. Jeg har ikke mixet lyden overhovedet. Jeg syntes melodistemmen er en smule skarp. Delvist fordi jeg spiller med blommerne på fingrene. Så det bliver let et ret fast anslag. Men jeg har også det issue at mine høretelefoner eller mikrofonen, gengiver ikke så meget i de høje toner, som de fleste afspillingsenheder. F.eks. mine Adam A7X højtalere.
Så jeg overvejer at indspille det med en EQ som tilføjer lidt i den høje ende. Så jeg tilpasser spillet efter det. og der efter kan jeg så deaktivere EQ inden jeg gemmer filen.
At mixe lyden, virker som no go for mig. Måske fordi jeg ikke er dygtig til at mixe.
Jeg tilpasser spillet og bliver ved til den sidder.
Nummeret er sådan at man kan ikke spille det efter en metronom. Og da jeg spiller det uden negle, som giver et helt anderledes lydbillede. Har jeg valgt at finde mit eget tempo og indlevelse.

Det er jo et nummer mange spiller, men alle lyder helt forskellige og sætter deres personlige præg på det.

jeg studerer ham her, men han er meget struktureret og spiller det næsten, som var det direkte efter et nodeblad. Men han er dygtig . Men hvorfor møblerer han ikke rummet han spiller i. Der er meget rumklang.

Denne her version syntes jeg er ret god. Han spiller smukt.


Jeg vil gerne høre jeres feedback mhst. lyden. Jeg er klar over at jeg ikke er i mål endnu med spillet.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det går da fint, lyder det til! :)

Dit rum må være ganske godt, for jeg kan slet ikke høre rumklang her. Til gengæld tror jeg du skal sætte mikrofonen et lidt andet sted, for den lyder lidt pappet, og jeg synes man savner lidt af den dybe ende af guitaren. Og så kan man høre din vejrtækning overraskende meget. Det tror jeg udelukkende er et spørgsmål om valg og placering af mikrofon.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

1000 tak for feedback. Jeg skal være opmærksom på vejrtrækning. Måske skal jeg huske at trække kroppen lidt tilbage. Jeg må prøve at flytte mikrofonen eller mig selv lidt i forhold til lydhullet, på forskellige optagelser.
Jeg har også overvejet at upgradere til en bedre mikrofon. Jeg bruger , nu, sE2200a II C. Selvom jeg egentligt syntes det er en ok mikrofon.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hey Kimex,

Jeg lærte at spille Cavatina tilbage i gymnasiet, og hvis mit musikhold var kommet til eksamen i 2.g ville jeg have spillet det som solostykke. Desværre fik jeg lånt mine noder ud til en og fik dem aldrig tilbage - på et tidspunkt har jeg så glemt 3/4 af b-stykket, men det lyder som om du spiller den samme version, som jeg gjorde i sin tid, så jeg vil helt sikkert tjekke videoen du linkede til. Måske kan jeg genvinde det glemte.

Jeg kan godt høre, at du har lidt vej endnu med selve spillet, men det skal nok komme.

Jeg synes guitaren lyder godt på optagelsen. Det lyder sundt og ca. som en klassisk guitar skal gøre. Der er dog et par 'men-er'. Hvis jeg skulle optage en sologuitar, der skulle stå alene, så ville jeg gøre meget for at optagelsen blev i stereo. Det fylder bare lydbilledet ud på en anden måde, og en akustisk guitar er et enormt 3-dimensionelt instrument. Jeg ved ikke, om du overhovedet har mere end een mikrofon, men hvis du har tænker, jeg det er værd at eksperimentere. Du har ret mange mislyde i optagelsen (stol der knirker, åndedræt, etc.). Det bør du prøve at eliminere. Jeg tænker, du måske kunne have glæde af flytte din mikrofon lidt længere væk fra guitaren. Det burde reducere mislydene og give dig lidt mere af rummets naturlige klang. Det lyder som om, dit rum faktisk opfører sig ret pænt.

Hvis jeg fik en optagelse som din ind til mix/master, så ville jeg også behandle den meget nænsomt for ikke at ødelægge guitarens flotte naturlige klang. EQ mæssigt ville jeg eksperimentere med et blødt og blidt løft af de dybe frekvenser. Så ville jeg spænde en opto-comp (LA2a emulering) bagefter og netop fordi optagelsen er mono og uden meget rumfornemmelse, så ville jeg nok forsøge mig med at spænde en ret stor rumklang på, men mixe den meget lavt ind.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Smittefar skrev:Hey Kimex,

Jeg lærte at spille Cavatina tilbage i gymnasiet, og hvis mit musikhold var kommet til eksamen i 2.g ville jeg have spillet det som solostykke. Desværre fik jeg lånt mine noder ud til en og fik dem aldrig tilbage - på et tidspunkt har jeg så glemt 3/4 af b-stykket, men det lyder som om du spiller den samme version, som jeg gjorde i sin tid, så jeg vil helt sikkert tjekke videoen du linkede til. Måske kan jeg genvinde det glemte.

Jeg kan godt høre, at du har lidt vej endnu med selve spillet, men det skal nok komme.

Jeg synes guitaren lyder godt på optagelsen. Det lyder sundt og ca. som en klassisk guitar skal gøre. Der er dog et par 'men-er'. Hvis jeg skulle optage en sologuitar, der skulle stå alene, så ville jeg gøre meget for at optagelsen blev i stereo. Det fylder bare lydbilledet ud på en anden måde, og en akustisk guitar er et enormt 3-dimensionelt instrument. Jeg ved ikke, om du overhovedet har mere end een mikrofon, men hvis du har tænker, jeg det er værd at eksperimentere. Du har ret mange mislyde i optagelsen (stol der knirker, åndedræt, etc.). Det bør du prøve at eliminere. Jeg tænker, du måske kunne have glæde af flytte din mikrofon lidt længere væk fra guitaren. Det burde reducere mislydene og give dig lidt mere af rummets naturlige klang. Det lyder som om, dit rum faktisk opfører sig ret pænt.

Hvis jeg fik en optagelse som din ind til mix/master, så ville jeg også behandle den meget nænsomt for ikke at ødelægge guitarens flotte naturlige klang. EQ mæssigt ville jeg eksperimentere med et blødt og blidt løft af de dybe frekvenser. Så ville jeg spænde en opto-comp (LA2a emulering) bagefter og netop fordi optagelsen er mono og uden meget rumfornemmelse, så ville jeg nok forsøge mig med at spænde en ret stor rumklang på, men mixe den meget lavt ind.
Mange tak for de gode råd. Dem vil jeg følge.
Det er Stanley Myers version. Jeg skelner mellem John Williams version og Stanley Myers.
I Stanley Myers version, jeg forsøger at spille, er fingersætningen, flere steder som hvis man tager åbne akkorder.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ja, jeg har også set versioner for to guitarer - så stikker det helt af i min verden.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Har du noderne til den, eller kan du eye-balle det ud fra den der ultra-grynede video :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

så jeg vil helt sikkert tjekke videoen du linkede til. Måske kan jeg genvinde det glemte
Den første video opfatter jeg som John Williams version og nummer to er mere som Stanley Myers Version.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Min version ligger helt klart tættere op af den grynede video :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar