Gearhjælper?

Kom med forslag til eller stil spørgsmål om selve forummet.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Gearhjælper?

Indlæg af Holger »

Jeg drømte i nat om en idé til Lydmaskinen. Det kræver nok noget ekstra software som jeg ikke ved om findes i open source.

En gearhjælper til nybegyndere hvor man afklikker valg og så kommer der et output i den anden ende.

F.eks.:

Hvad leder du efter?
Computer
Lydkort
Compressor
bla bla m.v.

Hvilken computer har du?
Mac
PC

Skal lydkortet være...
USB
FireWire
PCI
PCIe

Hvor mange inputs skal du min. bruge?
2
4
6
8
flere

Hvor mange outpus skal du min. bruge?
2
4
6
8
flere

Skal lydkortet have preamps?
Ja
Nej

Gearhjælperen foreslår (i prioriteret rækkefølge):
1. Apogee Duet
2. TC Konnekt 8
3. RME Fireface 400
4. RME Fireface 800
5. TC Konnekt 48
6. MOTU 828 Mk2

Læs mere om udstyret på de respektive hjemmesider (links kan oplyses evt.)

Så kunne der ud for hvert spørgsmål desuden være en infobox: hvad er forskellen på USB/Firewire/PCI/PCIe osv.

Det kunne da være f*cking genialt til nybegyndere :!: og så kunne vi måske slippe for de 5 daglige "hjælp hvaffor et lydkort og midi keyboard skal jeg vælge?!" tråde.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Klart. Men med hensyn til eksempelvis ja/nej til preamp skal modeller med preamp vel stadig vises, bare evt. længere nede i den foreslåede gear-rækkefølge. Eller hvad? Og så det samme med antal in/out osv.
Det tror jeg faktisk allerede du har prøvet at gøre med din liste.. :)

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Rent teknisk er det simpelt, det store problem vil nok være at vedligeholde "databasen". Men da der kun er tale om det anbefalede soft- og hard-ware burde det måske være en overkommelig opgave. Spørgsmålet er så igen hvordan man integrerer det på forumet, bare lige for at gentage hvad jeg lige har skrevet i en anden tråd. :) .. Tror ikke du kan lave det direkte i forumet, men så kunne man lave en lydmaskinen.dk/gear over en simpel database og nogle radio knapper og drop down menuer.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Christoffer I. N. skrev:Klart. Men med hensyn til eksempelvis ja/nej til preamp skal modeller med preamp vel stadig vises, bare evt. længere nede i den foreslåede gear-rækkefølge. Eller hvad? Og så det samme med antal in/out osv.
Det tror jeg faktisk allerede du har prøvet at gøre med din liste.. :)
Præcis.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

keen skrev:Rent teknisk er det simpelt, det store problem vil nok være at vedligeholde "databasen". Men da der kun er tale om det anbefalede soft- og hard-ware burde det måske være en overkommelig opgave. Spørgsmålet er så igen hvordan man integrerer det på forumet, bare lige for at gentage hvad jeg lige har skrevet i en anden tråd. :) .. Tror ikke du kan lave det direkte i forumet, men så kunne man lave en lydmaskinen.dk/gear over en simpel database og nogle radio knapper og drop down menuer.
Netop, ja.

Medlemsavatar
Preben Friis
Medlem
Indlæg: 3170
Sted: CPH

Indlæg af Preben Friis »

Jeg kan godt lide ideen, men tror ikke den holder.

Dem, der spørger om den slags ved ofte ikke hvad en preamp er, de aner ikke hvor mange in/outs de skal bruge etc. De fleste vil også bare vælte ind i det første og bedste subforum og spørge uden at checke guiden først. Vi ser jo ofte spørgsmål her, som allerede er besvaret i FAQ'en eller man kan finde på Google på 3 sekunder.

Og så er der lige dem, der bagefter de har købt det anbefalede skriver: "Jeg skal forresten køre Pro Tools som min fætter. Kan man godt det med et RME Firefjæs?". :wink:

/Preben Friis

Medlemsavatar
emilpetersen
Medlem
Indlæg: 125
Sted: København

Indlæg af emilpetersen »

Virker som en god ide, de bruger det på AV-connection.dk:

http://www.av-connection.dk/?CPage=cwizard&ML1=1&ML2=1

Medlemsavatar
Bech5
Medlem
Indlæg: 3160
Sted: Århus C

Indlæg af Bech5 »

Preben Friis skrev:Jeg kan godt lide ideen, men tror ikke den holder.

Dem, der spørger om den slags ved ofte ikke hvad en preamp er, de aner ikke hvor mange in/outs de skal bruge etc. De fleste vil også bare vælte ind i det første og bedste subforum og spørge uden at checke guiden først. Vi ser jo ofte spørgsmål her, som allerede er besvaret i FAQ'en eller man kan finde på Google på 3 sekunder.

Og så er der lige dem, der bagefter de har købt det anbefalede skriver: "Jeg skal forresten køre Pro Tools som min fætter. Kan man godt det med et RME Firefjæs?". :wink:

/Preben Friis
+1

Det ville være mere relevant for de garvede til at hente inspiration til gear-kløen end det ville være en hjælp til "de nye".

Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Indlæg af Benjamin »

Jeg kan godt lide ideen, men tror ikke den holder.

Dem, der spørger om den slags ved ofte ikke hvad en preamp er, de aner ikke hvor mange in/outs de skal bruge etc. De fleste vil også bare vælte ind i det første og bedste subforum og spørge uden at checke guiden først. Vi ser jo ofte spørgsmål her, som allerede er besvaret i FAQ'en eller man kan finde på Google på 3 sekunder.

Og så er der lige dem, der bagefter de har købt det anbefalede skriver: "Jeg skal forresten køre Pro Tools som min fætter. Kan man godt det med et RME Firefjæs?".

/Preben Friis
Jeg synes det er en superfed ide, og jeg tror sagtens at man kan få den til at fungere - også for nybegyndere. Det er klart at jo flere informationer og parametre vi fylder ind i databasen, jo mere omfattende vil opdateringsarbejdet være. Specielt set i lyset af at det for manges vedkommende - og specielt nybegyndere - også er et spørgsmål om, hvad tingene koster.
Man kunne også ved de enkelte parametre linke til alt lige fra Holger FAQs til Wiki eller andre kilder der beskriver hvad en preamp er, hvad in/outs bruges til osv.

Der er flere måder at tænke en Gearsøger på. Her er nogle stykker

1. Vi kan lave en hundrede procent "editor-baseret" model, hvor en eller flere holder listen så opdateret som det er muligt. Det er klart at vi ved f.eks mikrofoner ikke har et overordnet behov om at søge ud fra kriteriet "Drifts-ohm etc. For det meste grejs vedkommende, er der 5-6 parametre, der er relevante - herunder også prisen. Løsning et kunne begrænses til "kun" at indeholde de produkter/ting, som allerede er på listerne "Udstyrsanbefaling"

2. Som løsning et - dog en mere omfattende udgave. Dvs. ikke så afgrænset i forhold til "at det og det synes jeg/vi er godt udstyr", men en mere overordnet markeds-oversigt. Det er klart at denne løsning kræver mere arbejde - men jeg tror personligt ikke det er urealistisk hvis vi vælger 3-4 personer som editors.

3. En komplet løsning, hvor Lydmaskinen får leveret alle relevante data og samt priser. "Gearsearcher is powererd by Thomann" !
Lydmaskinen sørger selv for system/backend til løsning og får f.eks. en gang om ugen en .xml fil eller lign. med opdaterede specs. En nem løsning - dog med det minus at den begrænses til den respektive forhandlers sortiment. Måske flere forhandlere kunne levere data?

Nå, hmm... det var lige nogle tanker.

Jeg synes at ideen er god - og jeg vil meget gerne hjælpe med at lave reseacher/editeringsarbejdet. Jeg kender også en, der nok kan lokkes til at lave database/kode.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Fedt, lad os kigge på det.

Tror dog en integreret løsning med en forhandler er for tricky af mange årsager, og heller ikke uvildig nok.

Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Indlæg af Benjamin »

Holger skrev:Fedt, lad os kigge på det.

Tror dog en integreret løsning med en forhandler er for tricky af mange årsager, og heller ikke uvildig nok.
Ja, enig mht. forhandlerløsningen - men meget arbejde ville blive lettet.
Skal jeg prøve at tjekke op mht. database osv. - eller skal vi prøve at annoncere det herinde? Der er jo flere/mange der kan kode, så det ville måske være cool at udvikle den sammen - altså med folk fra Lydmaskinen.

Som andre har nævnt, er koden en mindre sag (altså ikke noget der vil overbelaste en selv middelmådig programmør). Men der er jo noget arbejde i at udvælge, hvad man skal kunne søge (som udgangspunkt - alt :) ), og hvilke specs parametre, der er de mest 5, 6, 8, 10, 12 ;) vigtigste parametre.
Og så skal vi også finde ud af hvordan selve interfacet skal designes... altså om man kan vælge fra eller til i x-antal rullemenuer - eller om man skal guides igennem. Dvs. Hvad skal du bruge? Hvor meget må det koste? Hvor mange inputs skal den have? EQ · Ja/nej osv..

EDIT: Jeg prøvede lige for sjov at lave en lille skitse... det er klart at der vil komme flere punkter/menuer... men...ideen er der :)
Jeg glemte at skrive at den nederste grå blok er søgeresultaterne.
Vedhæftede filer
search.jpg
search.jpg (49.57 KiB) Vist 1304 gange

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

Jeg syntes idéen er rigtig god. men jeg tror ikke vi helt slipper for "hvad for et lydkort" trådene

Mvh Jens
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Indlæg af Benjamin »

Det tror jeg heller ikke, men jeg tror det kan være et redskab til at indkredse hvad, det er man er på jagt efter - og så kan man måske når man er nået dertil ved hjælp af "Gearhjælperen" spørge til råds om erfaringer etc.


Medlemsavatar
unklekarma
Medlem
Indlæg: 2418
Sted: København

Indlæg af unklekarma »

ja ... det er sgu fedt det der benjamin :)

Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Indlæg af Benjamin »

Tak tak. Ja, det kunne være noget i den stil... men vi mangler jo bare lige stadig at en af de mere teknisk stærke kommer på banen og siger "det lort der, det kan jeg kode på en aften for 3 flasker go' rødvin og et lag go'e gammeldaws tæsk"... så kom frit frem (den sidste del kan stryges efter ønske).

Holger: Sticky?


Medlemsavatar
Bech5
Medlem
Indlæg: 3160
Sted: Århus C

Indlæg af Bech5 »

Ser godt ud Benjamin! :wink:

Jeg kan ikke kode for shit, men skal gerne være behjælpelig med eventuel research til databasen.

Medlemsavatar
AndersFriis
Medlem
Indlæg: 184
Sted: Frederikssund

Indlæg af AndersFriis »

Takker ja til tilbudet om 3 flasker rødvin :P

Jeg kan muligvis kode det her. Kan lave en sketch til det, her i løbet af ugen, som jeg kan vise frem og så kan vi se om det kan bruges.
Anders Friis

Medlemsavatar
AndersFriis
Medlem
Indlæg: 184
Sted: Frederikssund

Indlæg af AndersFriis »

Holger, er du muligvis interesseret i at få det integreret i forummet? Altså så der f.eks. var et link oppe i højre side, ved siden af "annoncer på lydmaskinen", hvor efter man så kommer ind på siden og lydmaskinens design bliver der? Hvis du er må du lige sige til, for så må jeg lige sætte mig lidt ind i phpbb.
Anders Friis

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Hej Anders,

Jeg vil på det kraftigste fraråde dig at lave den applikation der omtales her som en del af phpbb (its bloated like hell)... Lav det som en selvstændig applikation... Om du skal lave det i lydmaskine-regi må du aftale med holger - men skulle jeg lave det havde jeg bare nappet grafiske elementer + lidt af stylesheetet.
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
AndersFriis
Medlem
Indlæg: 184
Sted: Frederikssund

Indlæg af AndersFriis »

Tak for rådet.

Sad også og kiggede på det, det meste af eftermiddagen i går, og det var en kode jeg ikke lige kunne overskue. Har lavet det meste af den basale kode nu. Mangler bare at vide, hvilke spørgsmål der skal være ved hvert produkt. Altså, f.eks. Preamps, mikrofoner, monitors osv.
Anders Friis

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg kommer selvfølgelig på banen snart, er bare lidt hængt op.

Medlemsavatar
AndersFriis
Medlem
Indlæg: 184
Sted: Frederikssund

Indlæg af AndersFriis »

Har ikke haft helt vildt meget tid på det sidste. Men har prøvet at lave lidt og vik bare vise lidt frem :) Håber det er i orden med dig, Holger, at jeg har tyvstjålet designet her fra siden :)

Produkter med en pil, havde jeg tænkt mig kunne være produkter som der er nævnt i de forskellige gear anbefalings tråde her på siden.

Billede
Billede
Billede
Anders Friis

Medlemsavatar
Pierre Brichard
Medlem
Indlæg: 165
Sted: 50/50 Jylland/Shanghai

Indlæg af Pierre Brichard »

Holger skrev:Det kunne da være f*cking genialt til nybegyndere :!: og så kunne vi måske slippe for de 5 daglige "hjælp hvaffor et lydkort og midi keyboard skal jeg vælge?!" tråde.
Idéen er rigtig god, men du slipper ikke for trådene. For grunden til at man stiller netop dette spm. er at man gerne vil høre hvad eksperterne ville vælge, men ikke bare have en liste over hvad der findes på markedet af ok lydkort.

Nyt svar