Certificering af Dynamic Range (Meter plugin)

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Certificering af Dynamic Range (Meter plugin)

Indlæg af Benjamin »

For dem der stadig synes at højest ikke er bedst!
Pleasurize Music Foundation har i samarbejde med flere store udviklere nu sat et, synes jeg, forholdsvist helhjertet projekt i søen i kampen mod de stadig højere musikudgivelser.

Deres ide er at mange eller de fleste pladeselskaber inden sommmeren 2010 skal bruge deres DR-label. Det er nok en stor mundfuld - men jeg synes det er fedt at der er nogen der gør noget, for vi er altså derhenne hvor der udgives plader, hvor det gennemsnitlige dynamiske udsving ligger omkring 2-3 db (eller mindre/værre).

Hent deres plugin AU/RTAS/VST (Mac og PC) TT DYNAMIC RANGE METER - og brug det på dine egne mix.
http://www.dynamicrange.de/en/download

Pluginet virker kun på din stereo/master bus - og der er endvidere også en offline application der kan analysere dine færdige tracks og angive dynamisk område.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tanken er fin men ikke realistisk. Det har været oppe her før på Lydmaskinen i en anden tråd i øvrigt.

Minder om K-metrering søsat af Bob Katz, som heller ikke har vundet indpas.

Hvis det spreder sig, så er det da fedt.

Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Indlæg af Benjamin »

Jeg mener det var mig der startede den tråd tidligere....
... Du kan jo begynde selv :-) (så ved jeg godt at man siger at man laver det kunderne efterspørger) - men det er i høj grad mixing og mastering teknikernes ansvar. Det mener jeg. Det er dem der har startet effekten, så må de også udbedre skaden.

Man kan jo starte i det små. Så vil alle de små producere komme til masteringteknikerne og sige: "Du skal ikke smadre min plade, makker" ;-) - man kan altså sagtens lave en okay club-skæring med en dynamisk range på 10-12 dB, Jeg tvivler på at folk danser mere eller køber mere i baren hvis den er smadderkomprimeret :-)
Senest rettet af Benjamin tors 30. apr 2009 09:58, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg vil nok mene at det er kunderne og ikke mastering engineerens skyld. Men det er vores alle sammens ansvar, men i sidste ende får kunden ret. Det er en serviceindustri og hvis en kunde insisterer på, at det skal være ligeså højt eller højere end naboens musik, så kan jeg tale stolpe og og stolpe ned om dynamisk rækkevidde - det hjælper ikke et dyt.

Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Indlæg af Benjamin »

Problemet er jo netop at kunden eller konsumenterne ikke kan høre forskel (jo nogle kan selvfølgelig). Så derfor mener jeg det er teknikernes ansvar. Kun de kan give kunderne bedre kvalitet. TV-producerne siger jo også at de leverer det TV som seerne vil have. Det er den onde cirkel. De kunne jo også være med til at "opdrage" seerne.

Jeg er sikker på at alle mixing og masteringteknikere langsomt kunne bringe dynamik tilbage i musikken igen. Men tør de? Jeg er stensikker på at hvis en mastering er lavet godt og alle detaljer træder frem dvs. at masteringteknikeren har forbedret den soniske kvalitet, så opdager kunden ikke at det dynamiske område er 1 dB større.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Benjamin skrev:Problemet er jo netop at kunden eller konsumenterne ikke kan høre forskel (jo nogle kan selvfølgelig). Så derfor mener jeg det er teknikernes ansvar.
Sådan spiller klaveret bare ikke.

Kunderne KAN høre forskel. De hører umiddelbart forskellen på volumen - ikke kvaliteten.

Så de hører at den lavere master ikke er ligeså høj som andet kommerciel (smadret) musik, og så beder de om en højere version.

Så forklarer jeg at det går ud over kvaliteten, og så svarer de at de vil have det ligeså højt som deres reference.

Og så stopper ordvekslingen for kunden får som sagt altid ret. Det er en serviceindustri.

Det eneste masteringteknikeren kan gøre er, at forsøge at forklare og uddanne sine kunder - men vi kan ikke kontrollere det endelige resultat.

Hvis en kunde insisterer på at få en meget høj master, så laver jeg tit en alternativ mindre smadret version. Og den bliver da også brugt i visse tilfælde, men ikke altid.

Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Indlæg af Benjamin »

Nej, okay det er jeg med på. Men det er nok fordi at vi skal skelne mellem kunden (kunstneren, bandet, pladeselskabet) og forbrugeren (køberen, lytteren etc.)
For jeg er godt klar over at mange kunder vil have det højere - men det er dem der skal omvendes, for slutbrugeren er uden tvivl indifferent.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Benjamin skrev:for slutbrugeren er uden tvivl indifferent.
Desværre er det heller ikke helt så simpelt.

Den onde cirkel er allerede startet, og som bekendt er den slags næste umulige at bryde.

Slutbrugeren er f.eks. min lillebror som intet har med musikbranchen at gøre. Men han siger f.eks. "jeg gider ikke at lytte på numre fra x artists album på min iPod, fordi de er så meget lavere end de andre numre". "Så kan jeg lige pludselig ikke høre noget og skal skrue op. Når så næste nummer kommer bliver mine ører blæst ud og jeg skal skrue ned igen."

Jeg har prøvet at forklare ham at det faktisk ikke er de lave numre han skal give skylden, men det modsatte. Det afviser han kategorisk som slutbruger - det må være de "lave" numre som er forkerte.

Det er desværre et faktum at slutbrugeren allerede direkte fravælger numre med ægte dynamik (som dermed er lavere gennemsnitligt set), i hvert fald i forbindelse med iPod lytning, cd karuseller osv. Da hele branchen går væk fra album-tankegangen og mere mod single-tankegangen, så er det et stigende problem.

Løsningen på dette problem forsøgte iTunes at løse ved at indføre lydkontrol (volumekontrol) hvor alle numre i samlingen bliver matchet efter det højeste nummer. Skidesmart system hvis det ellers fungerede i praksis :-) Problemet er at outputtet bliver lavere og folk ikke kan skrue nok op for deres headphones pga. lydbegrænsningen. Og det virker jo også kun i iTunes.

Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Indlæg af Benjamin »

Det er jeg sådan set også enig i - og præcis derfor skal slutforbrugeren ikke have valget. Han skal have den bedste kvalitet- ikke den højeste. Hvis alt musik lå på 10-12 db, ville det ikke være et problem. Vi er helt enige i at det er en ond cirkel - men nogen skal gøre en forskel... også selv om det virker som en umulig opgave. Det bliver næppe forbrugeren der installerer en expander på sin iPod ;-)

Jeg kan sagtens se en - tæt på - umulig opgave... men man MÅ IKKE resignere!
Senest rettet af Benjamin tors 30. apr 2009 10:42, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Lorenzo
Forum Donator
Indlæg: 486

Indlæg af Lorenzo »

Holger skrev: Løsningen på dette problem forsøgte iTunes at løse ved at indføre lydkontrol (volumekontrol) hvor alle numre i samlingen bliver matchet efter det højeste nummer. Skidesmart system hvis det ellers fungerede i praksis :-) Problemet er at outputtet bliver lavere og folk ikke kan skrue nok op for deres headphones pga. lydbegrænsningen. Og det virker jo også kun i iTunes.
Er der ikke nogle Ipods der har en normalize funktion? Eller er det det du mener her? Nu tror jeg det ville være sundt hvis den gennemsnitlige dansker skruede lidt(meget) ned for sin Ipod, da ufattelig mange mennesker virkelig brager igennem på sine Ipods.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Benjamin skrev:Det er jeg sådan set også enig i - og præcis derfor skal slutforbrugeren ikke have valget. Han skal have den bedste kvalitet- ikke den højeste. Hvis alt musik lå på 10-12 db, ville det ikke være et problem. Vi er helt enige i at det er en ond cirkel - men det nogen skal gøre en forskel... også selv om det virker som en umulig opgave. Det bliver næppe forbrugeren der installerer en expander på sin iPod ;-)

Jeg kan sagtens se en - tæt på - umulig opgave... men man MÅ IKKE resignere!
Enig. Men forstå at det eneste jeg som tekniker kan gøre er at oplyse og uddanne mine kunder, jeg kan aldrig bestemme over dem.

Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Indlæg af Benjamin »

Du kan sagtens bestemme over dine kunder, men det vil nok skære radikalt i dit kundeportefølje :dollargrin:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja jeg regnede med at det var implicit :-)

Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Indlæg af Benjamin »

Det kommer jo an på hvor megen magt du har :-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Meget, men magt skal ikke misbruges :-P Altså jeg prøver da at presse lidt på, men ultimativt er det jo ikke noget jeg styrer.

Medlemsavatar
Flouvio
Medlem
Indlæg: 712
Sted: CPH

Indlæg af Flouvio »

Holger skrev:Meget, men magt skal ikke misbruges :-P Altså jeg prøver da at presse lidt på, men ultimativt er det jo ikke noget jeg styrer.
Årh pjat, du har jo væddet med mig om at lave det første album, der ligger i -4dB RMS :lol:
Quad 2,66 Windåze XP, Samplitude 10 Pro, Cubase 4, Sony Soundforge, Powercore MkI & MkII, Liquid Mix 32, RME, NTP, Gyraf, Avalon, Waves, Cranesong, NHTPro, KRK og Studer
http://www.myspace.com/masterboxdk

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Flouvio skrev: Årh pjat, du har jo væddet med mig om at lave det første album, der ligger i -4dB RMS :lol:
Det er kun pussies der ikke rammer 0 RMS
skriver noder

Medlemsavatar
Kim Olesen
Medlem
Indlæg: 1765
Sted: Odense

Indlæg af Kim Olesen »

Holger skrev:
Løsningen på dette problem forsøgte iTunes at løse ved at indføre lydkontrol (volumekontrol) hvor alle numre i samlingen bliver matchet efter det højeste nummer. Skidesmart system hvis det ellers fungerede i praksis :-) Problemet er at outputtet bliver lavere og folk ikke kan skrue nok op for deres headphones pga. lydbegrænsningen. Og det virker jo også kun i iTunes.
For dem der har dette problem så anbefaler jeg hermed på det varmeste iVolume. Det bruger en mere intelligent psykoakustisk algoritme til at bstemme et nummers "volumen". Det overskriver iTunes soundcontrol settings med sine egnt OG DET VIRKER!

http://www.mani.de/ivolume/index.html
and in the end the love you take, is equal to the love you make.
http://www.myspace.com/kimolesen

Medlemsavatar
topperf
Forum Donator
Indlæg: 1033
Sted: På min bagdel

Indlæg af topperf »

Nu er der RTAS og AU versioner af plug.

Ang. volume plæderer de jo for at man anvender deres 'mærke'
Så forbrugeren er klar over hvorfor at produktet fremstår som det gør.
Det er altså lidt smart:

http://www.dynamicrange.de/node/1
[color=#800040]---------------------------------------[/color]
http://www.thomasborghus.dk
http://www.youtube.com/topperf
http://www.myspace.com/topperf

[color=#800040]I'm depriving a village somewhere of a perfectly good idiot.[/color]

Medlemsavatar
Bech5
Medlem
Indlæg: 3160
Sted: Århus C

Indlæg af Bech5 »

Jeg må indrømme at jeg støtter projektet 100%!! Jeg håber virkelig at de får held med det. Jeg hader at lytte til musik der er mast langt ind i helvede. Forhåbentlig vil andre gøre det samme! Jeg synes det er et kanon system og koncept de har udviklet. Det kan sagtens ændre sig, men det kræver at alle i branchen bakker op om det, så det synes jeg da at vi skal. Højere musik sælger nu engang ikke mere modsat hvad nogle måtte tro.

Medlemsavatar
Kram
Medlem
Indlæg: 84
Sted: Odense

Indlæg af Kram »

Tak for henvisningen til denne tråd (som jeg nok burde have tjekket inden jeg oprettede en ny :oops: )

Jeg håber virkelig også PG Foundation får held med deres projekt. Har lige læst om det på deres site, og det lyder rigtig godt. Har også underskrevet. Men hvordan deres DR udregning/markering i praksis skal fungere, har jeg dog svært ved at se. Som de selv skriver, gælder der jo vidt forskellige DR standarder for fx techno og jazz, og selv inden for samme genre, og endda for samme artist eller album, kan DR forskellene jo være enorme, også uden at kvaliteten rent musikalsk/kunstnerisk behøver at være det. Et nummer med gang i den fra start til slut (og derfor af "naturlige" årsager med lav DR) behøver jo ikke være dårligere end et nummer med stille passager undervejs. Men det kan jo være mig, der ikke helt har fattet hvad udregningen går ud på :?

Men i hvert fald godt initiativ. Som I var inde på, bestemmer kunderne jo i sidste ende, og desværre virker høj volume ved første umiddelbare lytning psykisk altid stærkere (se http://www.dynamicrange.de/en/how-did-l ... -war-start), så problemet vil aldrig kunne løse sig selv.
Senest rettet af Kram fre 10. jul 2009 19:26, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
greatriver
Medlem
Indlæg: 378
Sted: KBH V

Indlæg af greatriver »

Holger skrev:.

Minder om K-metrering søsat af Bob Katz, som heller ikke har vundet indpas.

Hvis det spreder sig, så er det da fedt.
Den nye Studio One sequencer har K-metering i både mix og mastering delen, så der kan det jo være det begynder at blive udnyttet noget mere når den udkommer måske ?

Nyt svar