Lydtekniker uddannelse

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
chaudes
Medlem
Indlæg: 395

Lydtekniker uddannelse

Indlæg af chaudes »

Hejsa jeg har i langt tid spekuleret på om jeg skulle tage en lydtekniker uddannelse, som jeg altid har drømt om, men jeg ved bare ikke om jeg duer til det, LOL.

Har dog et par spørgsmål.
-For at kunne blive uddannet lydtekniker skal man kunne spille et instrument, elle er der ikke nogen krav om det?
-Er uddannelse svær at komme igennem og er den meget boglig?
-Hvor kan man blive uddannet?

Håber i kan hjælpe

Knus Kamil
Mac Pro 2 x 3,46 GHz Intel 6 Core Intel Xeon, 32 GB 1333 MHz DDR3 ECC SDRAM - Apogee Ensemble Audio Interface - Yamaha HS50M Monitors.

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Der er sikkert folk herinde som læser til lydtekniker, så detaljerne omkring skal jeg ikke gøre mig klog på, men som udgangspunkt:

Nej, der er ikke et krav om at kunne spille et instrument. Optagelse foregår via en optagelsesprøve over tre runder. Normalvis optages ca. 10 % af samtlige ansøgere. Prøvere indeholder lydtekniske færdigheder såvel som node- og tonelære.

Hvad uddannelsen består af ved jeg ikke specifikt, men der må være nogen herinde der ved det :)

Så vidt jeg ved kan man kun uddannes til lydtekniker i Kbh. på det rytmiske musikkkonservatorium på holmen, men der er også lignende uddannelser på Aalborg Universitet i elektronisk musik, men den er vist 5-årig, mens lydteknikeruddannelsen er 3-årig.

Du kan evt. læse om uddannelsen på rmc's hjemmeside: http://www.rmc.dk/uddannelse/bachelorud ... dtekniker/

Medlemsavatar
Chris Wulff
Medlem
Indlæg: 1788
Sted: København

Indlæg af Chris Wulff »

Seskho skrev: Nej, der er ikke et krav om at kunne spille et instrument. Optagelse foregår via en optagelsesprøve over tre runder. Normalvis optages ca. 10 % af samtlige ansøgere. Prøvere indeholder lydtekniske færdigheder såvel som node- og tonelære.

Jeg ved ikke helt hvor du har de oplysninger fra, men de er ikke helt i overensstemmelse med virkeligheden :)
Jeg er selv uddannet lydtekniker ude fra Rytmisk Musk Konservatorium.

Jeg er endnu ikke støt på en lydtekniker derude fra der ikke på et eller andet plan har kunnet spille et instrument, flere har/er sågar rigtige dygtige musikere, jeg er ikke en af dem, men kan dog godt spille guitar.

Jeg er sikker på at de i ansøgningen lægger vægt på om folk selv spiller et instrument, det er noget lettere at rådgive/hjælpe musikere med tekniken, hvis man selv ved hvad der er op og ned på en guitar f.eks.

Og på Klassisk kons hvor man bliver tonemester, er jeg ret sikker på man skal være rimligt ferm til at spille klaver, man skal vist spille prima vista med 2 hænder til optagelses prøven.

De optager 10%?
På Rytmisk optager de præcis 4 hvert år, så hvis der er 40 ansøgere ja, så er det 10%, men der er vist i omegnen af 80 hvert år.

Tror de optager 6 på Klassisk kons, men har hørt at de ikke altid får besat pladserne fordi der ikke er nok kvalificeret ansøgere.


@Chaudes

Det her gælder kun for rytmisk kons

Nej, uddannelsen er bestemt ikke boglig, man har én bog i løbet af tre år, og den hedder Praktisk Elektro Akustik
Om den er svær at komme igennem, det kommer anden på hvad man synes er svært osv, men jeg er ret sikker på der er mange gange sværere at komme igennem medicin studiet på universitet.

Du kan blive uddannet på Rytmisk Musik Konservatorium og Klassiks Musik Konservatorium.

Chaudes
Hvor meget erfaring har du med at lave lyd, live og i studiet?
Har du lavet livelyd før f.eks.? det er altid godt at have lavet en masse af det, det kan de mægtig godt lide :)


Chris

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg har lidt svært ved at se hvorfor man skulle gøre det hvis det ikke på forhånd er fastlagt om man virkelig er i besidelse af de fornødne extroverte egenskaber, så man kan foretage de fornødne co-branding opgaver! Det er en gammel organisations regel at man kan slippe afsted med nok så uigennemtænkte indre processer, blot den ydre manifestation sidder lige i skabet.

Det skal være ganske uvist om så det her skulle være nok:

http://www.kurthagemann.dk/

Ligesom jeg dog tvivler på at mere Bysantiske forviklinger udi processen (spin) alene a la:

http://www.crunchy.dk/asp/default.asp

...eller for den sags skyld - http://portfolio.bechbox.dk/

Skulle have den fornødne virkning? Kan man virkelig gøre noget uden at have de fjerneste på hjerte udover bekræftelse af vedtagne dogmer, idiosynkrasier samt politiske tvangstanker?

Jeg kommer her til at tænke på Holbergs "Jean de France" ... for det som virkelig er påkrævet er måske ikke nødvendigvis formaliseret uddannelse, men en måde at opfange de uskrevne regler for en brance! Spørgsmålet er så om en akademisk tilgang virkelig kan det ... næ jeg tror man skal gøre brug af mesterlærens OMMERE - som jo kunne tyde på mesterens luner alene, men faktisk er noget andet - jeg tror man faktisk lærer mest når man bliver flintrede vred på mester....

Noget til den slags har Anders Prehn fra Conpro engang sagt, at de teknikere som rytmekons spytter ud uden undtagelse er udstyret med dårlige rygge når der skal slæbes og pakkes grej på gigs.... (skulle man måske indberette Rytmekons til Arbejdstilsynet? :wink: )

--sd

Medlemsavatar
Kole
Medlem
Indlæg: 431
Sted: Copenhagen

Indlæg af Kole »

Søren Dyhr skrev:... --sd
Hvad har kasseslæbning at gøre med lydteknik?

Ingen af de kunstnere der har ansat mig, har gjort det ud fra mine nedpakningsfærdigheder. De hyret mig fordi jeg er mægtig god til at mixe.

Hvor vil du hen? (Og drop venligst den tomme retorik, den klæder dig ikke!)

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Chris Wulff skrev:
Seskho skrev: Nej, der er ikke et krav om at kunne spille et instrument. Optagelse foregår via en optagelsesprøve over tre runder. Normalvis optages ca. 10 % af samtlige ansøgere. Prøvere indeholder lydtekniske færdigheder såvel som node- og tonelære.

Jeg ved ikke helt hvor du har de oplysninger fra, men de er ikke helt i overensstemmelse med virkeligheden :)
Jeg er selv uddannet lydtekniker ude fra Rytmisk Musk Konservatorium.

Jeg er endnu ikke støt på en lydtekniker derude fra der ikke på et eller andet plan har kunnet spille et instrument, flere har/er sågar rigtige dygtige musikere, jeg er ikke en af dem, men kan dog godt spille guitar.

Jeg er sikker på at de i ansøgningen lægger vægt på om folk selv spiller et instrument, det er noget lettere at rådgive/hjælpe musikere med tekniken, hvis man selv ved hvad der er op og ned på en guitar f.eks.

Og på Klassisk kons hvor man bliver tonemester, er jeg ret sikker på man skal være rimligt ferm til at spille klaver, man skal vist spille prima vista med 2 hænder til optagelses prøven.

De optager 10%?
På Rytmisk optager de præcis 4 hvert år, så hvis der er 40 ansøgere ja, så er det 10%, men der er vist i omegnen af 80 hvert år.

Tror de optager 6 på Klassisk kons, men har hørt at de ikke altid får besat pladserne fordi der ikke er nok kvalificeret ansøgere.
Tak for update, jeg var som selv lidt i tvivl om detaljerne :)

Nu er jeg jo ikke "dommer" der sidder og udvælger folk der er egnede, men du har da ret i at det da klart er en fordel at kunne spille et instrument og have en god forståelse for tone- og nodelære. Men du skal jo ikke op i en solistprøve i dit instrument ligesom på de øvrige linjer på rmc eller de klassiske linjer. Så i den forbindelse er at kunne spille et instrument ikke et krav for at kunne blive optaget, men selvfølgelig vil man da have klare fordele hvis man spiller et instrument man mestrer nogenlunde, det siger sig selv. Ang. de optagne mindes jeg bare at have hørt at det var en 5-6 stk de optog ud af et antal ansøgere der lå ca ti gange højere, så min procentsats var derefter. Men jeg kan forstå den faktisk ligger lavere :)

Medlemsavatar
Kole
Medlem
Indlæg: 431
Sted: Copenhagen

Indlæg af Kole »

Seskho skrev: Nu er jeg jo ikke "dommer" der sidder og udvælger folk der er egnede, men du har da ret i at det da klart er en fordel at kunne spille et instrument og have en god forståelse for tone- og nodelære. Men du skal jo ikke op i en solistprøve i dit instrument ligesom på de øvrige linjer på rmc eller de klassiske linjer.
Næh, men da jeg var til optagelsesprøve i tidernes morgen, skulle vi både gætte akkorder (mol/maj/dim/udvidelser ad lib) samt sangimprovisere over en akkordrække.

Det får man lidt svært ved at udføre, medmindre man har musikalsk erfaring...

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Jeg fatter intet af det søren skriver, hvorfor skriver du ikke bare det du har på hjerte istedet?
Jeg går udfra det er den ene paragraf ang. mesterlære som rent faktisk er formålet i din post?
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Det er vist det som kaldes et rekursivt kald, hvis det var fordi kunderne tilgik ens produkter udelukkende på kvaliteten snævert fagligt set, hvad skulle uklædelighed så have nogen betydning for?

Jeg ser sandelig ikke en tendens til at nørder og dumme svin får flere opgaver selvom det faglige er i orden, der er en vis spændvidde i skalaen imellem skruppleløs rygklapperi og så conduite ... som er enhver brances kors at slæbe på. Lydhørhed for trends burde være klart, prøv at tune et pa-anlæg med sprudlende cubansk salsa i et sted hvor der alle er til dødsmetal, det er faktisk en af min fortids synder ... klart fordi jeg har en brist med the extroverte. Lidt firkantet så er det ingen skade til at have gået på Bernadotteskolen, hvis du skal gennemskue de koder der får dig gennem nåleøjet ind på Rytmekons.

Jeg sad engang i førehuset på en ProSound produktion og snakken gik på at alle lydfolk kom fra politisk konservative familier med partibog og det hele ... jeg valgte her at tie med at jeg faktisk kom fra en indre missionsk Venstre familie.

Nu om dage tro jeg faktisk det er dem med meget ældre forældrer, der hele deres opvækst har været indover og stillet krav til at deres pusling blev hørt i fornødent omfang på grøn stue - altså hvor det kulturradikale avlsarbejde er foregået pletfrit i Kartoffelrækkerne som location.

--sd

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

AnotherDan skrev:Jeg fatter intet af det søren skriver, hvorfor skriver du ikke bare det du har på hjerte istedet?
At der er meget mere til hvervet (ja alle fag) end blot det faglige, ligesom det modsatte, rendyrket distanceblænderi på et eller andet tidspunkt også "Forsvarsministerielt" vil falde sammen.

--sd

Default avatar
AHN

Indlæg af AHN »

chaudes skrev:Hejsa jeg har i langt tid spekuleret på om jeg skulle tage en lydtekniker uddannelse, som jeg altid har drømt om, men jeg ved bare ikke om jeg duer til det, LOL.

Har dog et par spørgsmål.
-For at kunne blive uddannet lydtekniker skal man kunne spille et instrument, elle er der ikke nogen krav om det?
-Er uddannelse svær at komme igennem og er den meget boglig?
-Hvor kan man blive uddannet?

Håber i kan hjælpe

Knus Kamil
Jeg har også taget uddannelsen.

Hvad vil du bruge uddannelsen til? Hvad er dit mål? Hvad kunne du tænke dig at lave som profession?
Så vil jeg bedre kunne sige om uddannelsen overhovedet er noget for dig...

Medlemsavatar
Kole
Medlem
Indlæg: 431
Sted: Copenhagen

Indlæg af Kole »

Det, Søren Dyhr præsterer, er voldtægt af det danske skriftsprog.
Lidt som at høre jazz udført af efterskoleelever: Tomme toner istedet for præcise rigtige.

De fleste lærer det når de vokser op, men jeg er bange, at Søren Dyhr allerede har nået en betragtelig alder... :puke:

Anyway (!), jeg forstår du er til den gamle model hvor crew var crew, og en mixer var noget der bare skulle slæbes.
Lykkeligvis er verden sådan indrettet, at der er plads til os alle, om man måtte slæbe, mixe, musicere eller gøgle.

Hvilken hylde man lander på, afgøres alene af ens evner og interesser. Det er sund fornuft og almen viden, og at f.eks. jeg ikke passer ind i ansættelsesprofilen ved et lydfirma, er mig fuldstændigt uvedkommende, idet jeg ingen interesse har i at slæbe kasser!

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hvilken hylde man lander på, afgøres alene af ens evner og interesser.
Sludder, prøv at udskifte dit navn med Ali, Muhammed eller Brian ... så skal dørene nok åbne sig :wink:

Kan du huske ordene fra Evita af Andrew Lloyd Webber ... class and connection! Selv Jacob Holts børn går ikke på kvote skoler....

--sd

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Og så holder vi os til emnet 'Lydtekniker uddannelse'. Andet kan man lave en tråd om i After Party
skriver noder

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Søren Dyhr skrev:Jeg har lidt svært ved at se hvorfor man skulle gøre det hvis det ikke på forhånd er fastlagt om man virkelig er i besidelse af de fornødne extroverte egenskaber, så man kan foretage de fornødne co-branding opgaver! Det er en gammel organisations regel at man kan slippe afsted med nok så uigennemtænkte indre processer, blot den ydre manifestation sidder lige i skabet.

Det skal være ganske uvist om så det her skulle være nok:

http://www.kurthagemann.dk/

Ligesom jeg dog tvivler på at mere Bysantiske forviklinger udi processen (spin) alene a la:

http://www.crunchy.dk/asp/default.asp

...eller for den sags skyld - http://portfolio.bechbox.dk/

Skulle have den fornødne virkning? Kan man virkelig gøre noget uden at have de fjerneste på hjerte udover bekræftelse af vedtagne dogmer, idiosynkrasier samt politiske tvangstanker?

Jeg kommer her til at tænke på Holbergs "Jean de France" ... for det som virkelig er påkrævet er måske ikke nødvendigvis formaliseret uddannelse, men en måde at opfange de uskrevne regler for en brance! Spørgsmålet er så om en akademisk tilgang virkelig kan det ... næ jeg tror man skal gøre brug af mesterlærens OMMERE - som jo kunne tyde på mesterens luner alene, men faktisk er noget andet - jeg tror man faktisk lærer mest når man bliver flintrede vred på mester....

Noget til den slags har Anders Prehn fra Conpro engang sagt, at de teknikere som rytmekons spytter ud uden undtagelse er udstyret med dårlige rygge når der skal slæbes og pakkes grej på gigs.... (skulle man måske indberette Rytmekons til Arbejdstilsynet? :wink: )

--sd
Kole skrev:Det, Søren Dyhr præsterer, er voldtægt af det danske skriftsprog.
Det er i hvert fald floromvundent i en grad, så det bliver svært at afkode hvad Søren egentlig mener. Nu giver jeg mit bud på en lægmands tolkning:

Jeg tror, Søren mener:
At være lydtekniker i dag handler lige så meget om éns forbindelser og evner til at markedsføre sig selv, som det handler om éns faglige evner som tekniker. Så hvorfor hulen uddanne sig fagligt, når det er ens ydre fremtræden der tæller?


Dertil vil jeg så svare:

- hvis jeg har forstået Søren rigtigt, så må man jo alligevel sige, at det aldrig er nogen skade til at blive god til sit håndværk. Hvis mit indtryk af Kamill holder stik, så skal han såmænd nok vide at få skabt sig de kontakter der kan skaffe ham de lydtekniker tjanser der vil være relevante for ham. Hvis han så oven i købet er god til at udføre dem, så er alt jo godt: kunden får udført sit arbejde, Kamill får brød på bordet.
De eksempler du selv har nævnt understreger dels vigtigheden af at markedsføre sig selv - vi lever i en kapitalistisk økonomi, så sådan er vilkårene. Men de understreger især, at der skal være en sammenhæng mellem indholdet af en ydelse, og den måde det præsenterer sig på. Crunchy Frog har jo en bestemt æstetik i deres udgivelser, som afspejles på deres website. Det samme gælder Mikkels portfolio. Og for så vidt også sammenhængen i de sange, Kamill har postet her på sitet, og designet på hans myspace profil. Hvis der er noget overflade uden indhold i de eksempler, så unddrager det sig min opmærksomhed (man kunne iøvrigt mene at det er barnligt at gå efter Mikkel, der var den første der modsagde dig her på lydmaskinen, i en anden tråd ... men det er jo nok et rent tilfælde).

- hvis jeg har forstået Søren forkert, så beviser det den pointe, at Sørens sprogbrug kommer til at stå i vejen for hans budskab. Så kan man da for alvor tale om form over indhold...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

bryla skrev:Og så holder vi os til emnet 'Lydtekniker uddannelse'. Andet kan man lave en tråd om i After Party
Det kan du sgutte være bekendt at skrive, netop som jeg er i gang med at forfatte et længere indlæg .. heller ikke selv om du har ret ;) .
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Kole
Medlem
Indlæg: 431
Sted: Copenhagen

Indlæg af Kole »

david mondrup skrev:hvis jeg har forstået Søren forkert, så beviser det den pointe, at Sørens sprogbrug kommer til at stå i vejen for hans budskab. Så kan man da for alvor tale om form over indhold...
Paradoksalt...!

:thumbup:

Medlemsavatar
Nappe
Medlem
Indlæg: 324
Sted: København

Indlæg af Nappe »

Lol anders prehn. Han er sgu den første der lige skal snakke i mobilos så snart der skal slæbes lidt ;-)
Pc core i5 / 8 gb ram / Cubase 7.5 / TC Konnekt48 /Lynx Hilo AD/DA / SE titan, røde nt 1 /1290 preamp, Elberg mp8/ type 4000 SSL comp/ Gibson hummingbird true vintage med fishman matrix infinity pickup / avalon u5

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

chaudes skrev: -For at kunne blive uddannet lydtekniker skal man kunne spille et instrument, elle er der ikke nogen krav om det?
Jeg kender ikke det formelle krav du her spørger til, men det er værd at bemærke, at i konservatorie sammenhæng, er "sang" også et instrument. Og det har du da bevist at du godt kan.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

hvis jeg har forstået Søren rigtigt, så må man jo alligevel sige, at det aldrig er nogen skade til at blive god til sit håndværk
Ja du har næsten ramt rigtigt, der er blot den detalje at håndværksmæssige færdigheder tager en tid at lære, nogle mener 10000 timer .... og er læringen derfor gensidigt afhængigt (...man kan vist ikke sige dialektik mere :-P ) af hvordan man skaffer sig sine opgaver og deres praktiske udførelse og ikke nødvendigvis ens teoretiske tilgang til stoffet. Bevares Hannah Arhrent mener noget andet:

http://de.wikipedia.org/wiki/Wahrheit_und_Politik

--sd
Senest rettet af Søren Dyhr ons 28. okt 2009 12:55, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Båtbåt
Forum Donator
Indlæg: 1178
Sted: Odense

Indlæg af Båtbåt »

Jeg er også nysgerrig. :)

Jeg har ikke som sådan lyst til at blive lydmand, men jeg vil gerne lære hvordan jeg producerer og mixer og mastererer (inkl. en smule mikrofon opsætning i forb. med sang.

Vil lydtekniker udd. være god for mig eller findes der en anden uddannelse som ligger tættere på min behov? Evt producerudd. i Ålborg?

Med andre ord: jeg vil producere musik ikke styre lyd til koncerter.

/BB

Medlemsavatar
Båtbåt
Forum Donator
Indlæg: 1178
Sted: Odense

Indlæg af Båtbåt »

Søren Dyhr skrev:
hvis jeg har forstået Søren rigtigt, så må man jo alligevel sige, at det aldrig er nogen skade til at blive god til sit håndværk
Ja du har næsten ramt rigtigt, der er blot den detalje at håndværksmæssige færdigheder tager en tid at lære, nogle mener 10000 timer .... og er læringen derfor gensidigt afhængigt (...man kan vist ikke sige dialektik mere :-P ) af hvordan man skaffer sig sine opgaver og deres praktiske udførelse og ikke nødvendigvis ens teoretiske tilgang til stoffet. Bevares Hannah Arhrent mener noget andet:

http://de.wikipedia.org/wiki/Wahrheit_und_Politik

--sd
Jeg forstår dig heller ikke så godt Søren.

Snakker du også sådan når du snakker socialt med folk f.eks i Netto?

Jeg kan blive i tvivl om du vil imponere med dit ordforråd eller om du rent faktisk taler/skriver sådan til alle.

Et venlig råd:

Bare så du er klar over det: du kan godt være svær at forstå og det KAN have en negativ effekt på folk (og kæreste og venner og kollegaer osv).

/BB

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Kode: Vælg alt

Med andre ord: jeg vil producere musik ikke styre lyd til koncerter.
Jeg syntes det er et ædelt motiv, jeg lagde en gang mærke til hvor kompetente bandmedlemmerne ca. anno 1984 i Gnags var til at ringe deres monitorer ud, alle vidste noget om hvad der ikke virkede og kunne kompetent forlange en rettelse af disse, noget som jeg ikke så hos vores kunder!

Vi kan alle have vores problemer med kunder der ikke kan sætte ord på deres monitor problemer, og så i stedet beder om at få skruet mere op.

--sd

Medlemsavatar
Kole
Medlem
Indlæg: 431
Sted: Copenhagen

Indlæg af Kole »

Båtbåt skrev: Med andre ord: jeg vil producere musik ikke styre lyd til koncerter.
Det er bestemt heller ikke hvad uddannelsen primært handler om - det er mere eet fag ud af mange.
Den eneste grund til at livelyd har fyldt så meget i denne tråd er, at Søren kørte ud af den tangent.

Man lærer iøvrigt ikke at producere musik på LT. Man lærer sig de tekniske færdigheder det kræves for at blive en god... hmm... tekniker? - Igen, det er op til den enkelte hvad man kan bruge uddannelsen til. Den er måske mere at betragte som et omfattende kursus, end en decideret uddannelse! ... En inspirationskilde...!

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

snakker socialt med folk f.eks i Netto
Hvor gør man det henne?, ok! jeg ved godt hvad du mener!

--sd

Nyt svar