Konnekt og Cubase - DAW?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
Barf
Medlem
Indlæg: 30
Sted: Århus

Konnekt og Cubase - DAW?

Indlæg af Barf »

Hej kloge mennesker.

Igen, igen er jeg stødt på et lille problem med mit nyerhvervede setup bestående af TC Konnekt 6 og det dertilhørende Cubase 4 LE.

Igår sad jeg sammen med min kammerat og fik optaget et par spor med akustisk guitar. Der var nogle start-problemer, men det blev løst. Når jeg så her i dag vil indspille lidt elguitar, så er der voldsomt meget latency i forhold til hvad der plejer. Jeg har lige et par spørgsmål i den anledning.

Problemet tror jeg findes i den knap på mit lydkort som vælger mellem input og daw. Jeg kan læse i manualen, at latency-problemer kan løses ved at sætte denne på ca. 50 % og så slå daw fra. Der står ikke noget om hvor eller hvordan jeg gør det dog...? Og hvad er daw helt præcis, og hvad skal denne knap gøre godt for. Jeg kan godt høre, at jo mere jeg skruer over mod daw, desto højere bliver det jeg har indspillet i cubase (eller guitaren igennem guitar rig), men desto større bliver latency også. Skruer jeg helt over på input er der ingen latency, men så kan jeg til gengæld ikke høre noget som helst fra hverken cubase (fx click) eller guitar rig....

Håber det er til at forstå, og at I kan hjælpe mig endnu engang.

Mvh Jonas

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

når det har med latency at gøre ville det hjælpe os meget hvis du udfylder din profil med hvilken computer du arbejder på, ram, cpu, version af operativ system. osv...

Jeg tror det er noget der skal stilles i den driver der følger med.. men jeg er ik helt sikker.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Barf
Medlem
Indlæg: 30
Sted: Århus

Indlæg af Barf »

Hej Hald.

Tak for svar. Jeg har nu udfyldt nogle tekniske specifikationer i min profil, så man kan se dem.

Der er helt sikkert noget der skal indstilles eller ændres, men jeg bliver bare forvirret da det har virker før. Efter i går, hvor jeg jo så pludselig havde gang i både mikrofon og line-in på samme tid, og ændrede en masse for at få det til at fungere, så virker det ikke i dag, og jeg kan sgu ikke helt gennemskue hvorfor. Tror dog synderen er det "DAW" der...

Medlemsavatar
j79
Medlem
Indlæg: 781
Sted: Göteborg

Indlæg af j79 »

hvis jeg forstår dig rigtigt, skal du slå monitoring af det track du optager på, fra i cubase. derefter kan du styre forholdet mellem lyden fra cubase (daw) og lyden fra hvad det nu end er du optager, på den knap du snakker om...din beskrivelse tyder på at du bruger direct monitoring OG monitorerer gennem cubase på samme tid. slå input/record monitoring fra i cubase (jeg bruger ikke cubase så jeg ved ikke hvad det hedder), og du skulle være hjemme...

det betyder selvfølgelig at du ikke kan monitorere gennem guitar rig. hvis du gerne vil det skal du skrue den helt over på daw, sætte din buffersize så lavt som muligt og så ellers leve med den latency der ikke kan undgås ;)

Default avatar
Barf
Medlem
Indlæg: 30
Sted: Århus

Indlæg af Barf »

Hej og tak for svar.

Det lyder til at være rigtigt, det du der siger, det passer i hvert fald med de problemer jeg oplever. Jeg må se om jeg ikke kan læse noget i manualen om hvordan jeg slår montoring fra i Cubase - det burde være det rigtige sted at lede i hvert fald.
Hvis nogen ved hvordan det gøres i Cubase er de da stadig velkomne til at skrive.

Mvh Jonas

Medlemsavatar
dr_tolle
Medlem
Indlæg: 206
Sted: Bangkok

Indlæg af dr_tolle »

Hej Barf

Det er rigtigt som der bliver skrevet at der findes to typer monitor. Du kan bruge Lydkortets monitor eller du kan bruge Cubase's.
Det er bedste er helt klart at bruge lydkortets monitor du derved undgår latency.
På sporet i Cubase er der et lille højtaler symbol (orange). Hvis det er slået til bruger du cubases monitor, så det skal altså være slået fra.
For at slå lydkortets monitor til skal du gå i menuen Devices/device setup/VST audiobay og finde "direct monitoring".
Denne skal være slået til. Hvordan du så videre indstiller niveauet for monitor i lydkortsmixeren ved jeg ikke da jeg ikke kender lydkortet...

Håber det hjalp

Venligst Dr Tolle :-)

Default avatar
Barf
Medlem
Indlæg: 30
Sted: Århus

Indlæg af Barf »

Super, tak for det.

Så er den side af sagen klaret, men den sti du angiver i Cubase kan jeg ikke rigtig finde ud af. Jeg kan ikke lokalisere noget der hedder Audiobay inde under Device Setup. Kan det måske hedde noget andet?

Ellers, kan det være det allerede er slået til? For der er jo lyd igennem (men det er måske forkert at opfatte det på den måde...)

Og lige en ting til. Mht. til at tracke igennem Guitar Rig 3 (eller et andet plug-in for den sags skyld), skal jeg så skrue ned for buffer-size via lydkortet (altså TC Near software) eller inde i Cubase?

Medlemsavatar
dr_tolle
Medlem
Indlæg: 206
Sted: Bangkok

Indlæg af dr_tolle »

Ja ok jeg kan se du bruger Cubase 4, og der har de kaldt dette punkt "VST audio system". Men som du selv siger er det slået til for ellers ville du ikke kunne høre nogen monitor.

Hvis du skal optage gennem Gtr Rig skal til at bruge Cubases monitor. korrekt. For hvis du skal høre en effekt mens du inspiller skal Cubase have lov til at genere effekten realtime, og så er du afhængig af cubase monitor. Og ja - du skal skrue ned for buffersizer (latence) et eller andet sted på din lydkortsmixer. - altså ikke i Cubase. Du kan på de fleste lydkort, åbne lydkorts mixeren via cubase. Samme punkt som beskrevet ovenfor "VST audio system". punktet hedder "control panel" og ligger derinde i det område. Det er forsklelligt fra de forskellige cubase versioner så kender ikke den precise sti.

Venligst Dr Tolle

Default avatar
Barf
Medlem
Indlæg: 30
Sted: Århus

Indlæg af Barf »

Hey Dr Tolle.

Tak for forklaringen. Der går en lille klap op for mig hver gang der bliver skrevet herinde :)

Nu sad jeg igår og indspillede vokal med ham samme gut som før nævnt, og jeg prøvede at sætte buffer-size på lydkortet så lavt som muligt (den ville ikke under 256 tror jeg det var), og det hjalp ikke meget, latency var stadig alt for meget til at at kunne bruges. Er det simpelthen ikke muligt at monitore gennem cubase uden at skulle acceptere forsinkelse på et havlt sekund?

Og lige et spørgsmål mere (dem er der mange af!): Der var nogle ubehagelige skratte og pop-lyde når optagelserne blev afspillet i går, nogle gange endda hak og små "pauser". De er ikke på selve optagelserne, kun når man afspiller dem. Nogen idé om hvad det kan være der er på spil?

Derudover oplever man jo hurtigt hvor Windows er noget lort. 5-6 gange i løbet af i går aftes lukkede den Cubase ned grundet en "ulovlig handling". Jeg gemte selvfølgelig hele tiden, så skaden var ikke så slem, men det er da pokkers træls. Opgraderer til Windows 7 her i det nye år, så må vi se om det hjælper.

Medlemsavatar
dr_tolle
Medlem
Indlæg: 206
Sted: Bangkok

Indlæg af dr_tolle »

Du bruger vista kan jeg se. Og med det er der altså ingen garenti for at lyd virker. Det har jeg hørt og set masser af gange.
Så enten skal du skynde dig at installere Windows 7 eller også skal du bounce tilbage til XP for et kortere periode for ellers er jeg bange for at du ikke får det til at køre optimalt.

Hvis jeg havde boet i århus kunne jeg godt have taget ud og kigget på det (min side beskæftigelse er optimere lydsystemer) men jeg bor i Kbh.

For det med at noget knaser og hakker er typisk at driverne ikke spiller sammen med styresystemet.

265 i buffersize bør ikke være ½ sekund. Det bør være tæt på uhørbar forsinkelse. Jeg har min på 128 og så kan jeg ikke føle forsikelse.
Så det lyder somom der er ugler i mosen med dit setup.

Jeg kan desværre ikke komme det nærmere

Venligst Dr Tolle

Default avatar
Barf
Medlem
Indlæg: 30
Sted: Århus

Indlæg af Barf »

Windows 7 bliver det, så må jeg se hvad fungerer og hvad ikke fungerer. Mindes at have læst, at Cubase er ved at være med. Løber jeg ind i de samme 64-bit driver problemer jeg havde eller hvordan er det?

Du har tilfældigvis ikke en flink kollega i Århus, som ikke koster en timeløn på en hel flok kameler?

Medlemsavatar
dr_tolle
Medlem
Indlæg: 206
Sted: Bangkok

Indlæg af dr_tolle »

Nej det har jeg desværre ikke, men faktisk kommer jeg derover omkring nytår. Du kan skrive til mig på min email, og så kan jeg give dig mit nummer, hvis du er intereseret.

thomasbendt@elleve.dk

Venligst Dr Tolle ;)

Nyt svar