SS Trigger i Logic 9

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
mjello
Medlem
Indlæg: 12

SS Trigger i Logic 9

Indlæg af mjello »

Hej

Jeg ville høre om der nogen herinde der kunne hjælpe mig.

Jeg har købt Trigger drum replacer fra Steven slate, som indeholder de fedeste tromme samples jeg har hørt til dato.

Jeg vil udnytte Triggers geniale Leakage surpression features. For at kunne sætte det op skal man lave en stereo bus (f.eks 1-2) hvor man indsætter Trigger plugin´et på. Mit problem er at jeg skal Trigge min snare. For at kunne udnytte LS. skal jeg sende min snare spor til bus 1 (venstre side mono) på stereo bussen, og de trommer som er "bleed" skal jeg sende til bus 2 (Højre side mono) på stereo bussen. Hvordan gør jeg det på send´et i logic 9???.

Håber det giver mening.

Michael

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Bus 1 er bare bus 1 og ikke venstre side af noget på nogen stereobus. Bus 1 og 2 (og de andre) er helt separate.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Default avatar
mjello
Medlem
Indlæg: 12

Indlæg af mjello »

Hej Luny

Tak for dit hurtige svar. Nu er jeg forholdsvis ny i logic er skiftet fra pro tools af. Så bær over med mig.. Men måden man skal bruge stereobussen hvor trigger er på, er ved at sende de trommespor som er "bleed" til den højre side på stereobussen og den som den skal "lytte" efter og trigge bliver sendt til den venstre side, på den måde ved trigger hvad den skal lytte efter!. Giver det mening?. Nu sidder jeg ikke li med Logic foran mig så det kan godt være jeg snakker tåge lige nu. Men det du mener jeg skal gøre hvis jeg forstår dig rigtigt er at jeg fra snaresporet sender til bus 1 og fra "bleed" tromme sporene sender til bus 2?? Her er et link ca. 5.55 henne hvor han viser det, dog i Pro tools.



Takker igen for dit hurtige svar.

Michael

Medlemsavatar
vilddyr
Medlem
Indlæg: 1367
Sted: Kbh N

Indlæg af vilddyr »

Lad mig lige starte med at sige at trigger er intet mindre end fantastisk!!! Det er jo som sendt fra guderne, for at bekæmpe horderne af talentløse trommeslagere der ruller igennem studier verden over.

Når det er sagt, så er det i protools det er fedt at bruge slate trigger. I logic er du nødt til at lave en kopi af de spor du vil bruge til både trigger og suppression signal, panorere dem, og derefter vælge at bus-sendet fra den pågældende kanal skal være post-pan. Det gør du ved at holde venstre museknap nede på send'et på kanalen. Lorte irriterende, men sådan er det. Jeg kan ikke finde en smartere måde. Til gengæld kan du putte det hele i en folder, og så er det gemt af vejen. Men ja, pisseirriterende.

Man kan håbe at Slate får implementeret logics sidechain funktion, det ville jo være optimalt.

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Ja, det kan jeg godt se, men er det ikke lettere (læs: jeg gad fandme ikke have en masse kopier af spor liggende på den måde) at gøre sådan her:

Snare spor: Send til Bus 1
(Valgfrit, men jeg anbefaler:
Alt-Klik på Sendknappen for Unity Gain.
Klik og hold på Sendknappen for at vælge Pre Fader.)

Andre spor: Send til Bus 2
(Valgfrit, men jeg anbefaler:
Alt-Klik på Sendknappen for Unity Gain.
Klik og hold på Sendknappen for at vælge Pre Fader.)

Der er nu automatisk oprettet Aux'er der repræsenterer de to busser.
Pan Aux 1 til venstre.
Pan Aux 2 til højre.
Output begge Aux'er til Bus 3.


Aux 3 oprettes nu automatisk med Bus 3 som input.
Insert Triggerpluginnet på Aux 3.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Default avatar
mjello
Medlem
Indlæg: 12

Indlæg af mjello »

Hey

Tak til Luny og Vilddyr, for jeres svar. Vilddyr jeg har ikke prøvet din metode endnu, men lyder sku omstændigt.
Luny dit forslag lød som en god mulighed så den prøvede jeg, men dog uden det store held.

Jeg har skrevet til Slate support (er iøvrigt pisse hurtige til at svare), og fik følgende svar.:

Thanks for that info. If you have a stereo bus, let's say, bus 1-2, you should be able to assign the send to only bus 1 or bus 2 if you desire. To make it work in Pro Tools you don't use the pan sends. You simply assign the send to go to either bus 1 or bus 2 of the stereo bus (bus 1-2). and just to be clear, I'm not referring to panning but to actually assigning the send to only one of the 2 mono buses that make up the stereo bus. Do you not have that option in Logic 9?

Ja det ville være fedt hvis de fik sidechainen til at fungere. Synes det er lidt mærkeligt de ikke har afprøvet/fundet en dokumenteret metode der virker i Logic endnu. Trigger er jo ik lige landet!.

Takker igen for jeres svar.

Mvh Michael

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Hvad var resultatet med min metode? ("Uden større held" er halvsvært at fejlsøge på...)

En ting der kan dobblettjekkes er om Bus 3 nu også blev skabt som en stereobus. Hvis ikke ville det resultere i at du bare hører alle sporene oveni hinanden formentlig.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Så hentede jeg lige en demo og det virker præcis som det skal med den metode jeg beskrev længere oppe.

Du gør noget forkert undervejs. Hvad sker der (ikke) når du gør det?

Pics and it DID happen! :)

Billede
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Default avatar
mjello
Medlem
Indlæg: 12

Indlæg af mjello »

Hej Luny

Holdkæft.. imponerende hjælp og arrangement du ligger for dagen. Tusind tak Luny.. Jeg gjorde præcis som du beskrev det og som du også har sat det op her.. Kan ske at mit bleed er for kraftig til at Trigger kan sortere det fra, who knows - el. jeg bare ikke kan sætte Trigger ordentlig op mhs. til parameterne.. Jeg kan se suppression´en er sat til 0, var det der det virkede bedst for dit test???. Har du sat den til Post-fader? el. post-pan?.

Fandt lige dette link, det kunne tyde på det er måden at gøre det på.. ud over dit glimrende forslag. Ser ud som det er "mesteren selv" der har svaret på det!.

http://www.stevenslatedrums.com/forum/v ... 03&p=13925

Igen tak Luny... Mit første indlæg herinde på Lydm. Super fedt med folk som dig..

Michael

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Tja, altså jeg kan jo ikke kommentere på hvor godt det virker, for jeg har sådan set ingen problemer i det mix jeg havde oppe dér. Men jeg kan bare se at jeg får det ønskede signal ind hvor jeg ønsker det.
Suppression er på 0? Ok, jeg må lige se lidt mere på det. Jeg har slet ikke set en knap med "Suppression... hehehe

Jeg prøver lige at teste lidt mere. Eventuelt kan svaret være at ikke bruge Universal Trackmode. Så bliver det jo delt op som i PT.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Jo, det fungerer stadig som det skal sådan som jeg beskrev. Med Suppression på 100% fik jeg filtreret ting fra som ønsket.

Jeg testede også hvor jeg ikke kørte Universal Trackmode og det fungerer også, men der er altså ingen grund til at køre med det sådan.

Det er altså et fedt plugin det dér! Jeg var ikke klar over at den feature var der! Det er første gang jeg har oplevet noget som fungerer bedre end Logics egen Audio To Score.
I selve sorteringen af slag altså. Det er en SUPERgiftig feature den der!!

Umiddelbart lyder det også som om det lægger slagene som de skal ligge.

Demoen har ikke MIDI output. Fungerer det som det skal? Ingen forsinkelse?
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Default avatar
mjello
Medlem
Indlæg: 12

Indlæg af mjello »

Hej igen

Lyder fandme fedt.. Shit jeg skal hjem og prøve igen.. Ved ik hvad der gjorde jeg ik nailed den.. Ved det faktisk ikke har ikke prøvet det endnu.. Ja det er et super fedt plug-in, og et fedt lydbibliotek der følger med. Den får også ene top karaktere af dem der har anmeldt dem. Læs dem på http://www.slatedigital.com/.

Er nød til at skride, god weekend. Tak igen.

Michael

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Kan du få det til at virke?
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Default avatar
mjello
Medlem
Indlæg: 12

Indlæg af mjello »

Hey Luny

Det mener jeg faktisk jeg gjorde.. Men jeg tror der er for meget bleed i på mit spor, til at suppression kan sortere det fra.. Og derfor er jeg stadig en smule i tvivl om det virker 100 % for mig. Kan godt ske der nogen tracks hvor man ikke kan klare den uden man evt. er nød til at automatisere nogen af parameterne, tænker specielt på Detail el. sensitivity!.

Forklare bare li kort hvordan tracket er, hvis det overhovedet er muligt. :shock: Mit track jeg vil trigge er et tom track ( aux1 - left). Bleed trommer er snare og kick og et enkelt crash slag ind i mellem (aux 2 - right). Der bliver spillet på tam´en på slag - 1og2og3og4 blødt på slag 1og2og3og - hårdt på 4 slaget. Kick på 1 og 3 og snare på 2 og 4.. Gav det mening?? :-D
Snaren går stadig ind og påvirker dynamikken i tam´en hvor den spiller, altså på 2 og 4 slaget. Til sidst i stykket er der et snare slag der står næsten helt selv, den bliver også tricket på tam sporet?. Specielt det sidste slag forstår jeg ikke bliver tricket på tam sporet??. Derfor er jeg sku stadig i tvivl om det virker.. men tror det, men må nok erkende at TRIGGER ik kan Trigge alt.. Jeg må li opload et klip af det når jeg får tid. Lidt svært at forklare..

Michael

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Hvis du kan uploade Tom, snare, kick og hihat sporene så kan jeg da lige se om jeg kan få det til at fungere. Jeg vil også gerne prøve at teste pluginnet med rigtige "problemspor" hvor det jo for alvor vi lvære fedt med noget der virker som vi håber.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Default avatar
mjello
Medlem
Indlæg: 12

Indlæg af mjello »

Hej igen

Sure.. jeg prøver lige når jeg får tid igen..

Bukker i støvet for interesse og tid.

Michael

Medlemsavatar
vilddyr
Medlem
Indlæg: 1367
Sted: Kbh N

Indlæg af vilddyr »

Det virker 100% som det skal. Jeg bliver forbavset gang på gang, over hvor effektivt supression er, og med de rigtige tweaks af sensitivity, retrigger og detail kører det bare og passer sig selv. Og det er sample akkurat Torben :)

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Ja, jeg blev sq også lidt paf. Og jeg var selvfølgelig lige præcis efter den som en sulten piratfisk for om den nu var præcis. Og du har helt ret i at den bare sidder i skabet.

Jeg er solgt! Det er et must-have!

Kender du andre der har den feature? Den feature losser lige Logics Audio-To-Score ud på heden. Genialt! Jeg vil langt hellere lige route lidt rundt og sætte nogle channels op og så det gør så overlegent som det her end jeg vil nørde med Audio To Score, som jo virker rigtig godt synes jeg men alligevel efterlader én med jobbet at skulle samle alle midinotes på samme tone plus en editeringsrunde med at fixe velocity hvis der spilles lidt dynamisk. Nogle (mange) gange kan man bare lave en fast velocityværdi på alt men denne løsning arbejder altså langt mere musikalsk sammen med materialet og du har dine dynamiske værktøjer (ud over finjusteringen for selve triggeringen) i pluginnet som gør at den så vidt jeg foreløbig kan bedømme nærmest er "fire and forget".

Når man som tekniker begynder at tænke "Wuåårh, tænk hvis jeg havde haft den mulighed dengang jeg lavede Xxxx album...!!!" så har producenten altså ramt noget HELT rigtigt.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Default avatar
mjello
Medlem
Indlæg: 12

Indlæg af mjello »

Hey Luny og Vilddyr


Fedt at høre i kan få det til at fungere..

Har i Trigger stående til "live" el. "accurate" mode under settings??. Nu spørger jeg måske dumt, men ER det nødvendigt at lave et kopi af de spor som man vil trigge fra??. På mine snare og kick spor som jeg har outputtet til hver deres aux/bus, smider jeg Trigger direkte på - altså uden at lave nogle kopiér af sporene. Det virker fint.

Luny jeg vender li tilbage med de spor, kunne være fedt at få bekræftet at det bare er mig der er et fjols!. :shock:

Michael

Medlemsavatar
megl
Medlem
Indlæg: 1485
Sted: Århus

Indlæg af megl »

Luny Tune skrev:Ja, det kan jeg godt se, men er det ikke lettere (læs: jeg gad fandme ikke have en masse kopier af spor liggende på den måde) at gøre sådan her:

Snare spor: Send til Bus 1
(Valgfrit, men jeg anbefaler:
Alt-Klik på Sendknappen for Unity Gain.
Klik og hold på Sendknappen for at vælge Pre Fader.)

Andre spor: Send til Bus 2
(Valgfrit, men jeg anbefaler:
Alt-Klik på Sendknappen for Unity Gain.
Klik og hold på Sendknappen for at vælge Pre Fader.)

Der er nu automatisk oprettet Aux'er der repræsenterer de to busser.
Pan Aux 1 til venstre.
Pan Aux 2 til højre.
Output begge Aux'er til Bus 3.


Aux 3 oprettes nu automatisk med Bus 3 som input.
Insert Triggerpluginnet på Aux 3.
Cool - den metode må jeg lige få prøvet af. Tak Torben :-)

Må også sige, at jeg har været Trigger-fan i et stykke tid

/megl

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

mjello skrev:Nu spørger jeg måske dumt, men ER det nødvendigt at lave et kopi af de spor som man vil trigge fra??. På mine snare og kick spor som jeg har outputtet til hver deres aux/bus, smider jeg Trigger direkte på - altså uden at lave nogle kopiér af sporene. Det virker fint.
Whoa whoa whoa!! Brems!!

1. Min metode er netop et alternativ til at kopiere spor så nej, du skal ikke kopiere spor.
2. På dine "snare og kick spor...smider du Trigger direkte på"?? Vil det sige at du inserter mere end ét Trigger plugin og gør det på originalsporene? Ét på hvert spor, eller hvad? Hvis ja, så slet alt hvad du har gjort og start forfra og følg vejledningen oppefra og ned. At inserte Trigger er det sidste der sker.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Default avatar
mjello
Medlem
Indlæg: 12

Indlæg af mjello »

Hey

På snare audiosporet (originalsporet) outputter jeg til en stereo bus hvor jeg har Trigger på, på 1 insert. Her er det ikke nødvendigt at bruge LS. Det samme gør jeg med kick sporet, heller ik nødvendigt her at bruge LS for Trigge korrekt.

Det er kun når jeg skal Trigge tam2 jeg er nødtil at bruge LS. Der sætter jeg det op som du så glimrende har forslået!. Altså 3 forskellige Trigger jeg har bruge. På 3 forskellige stereo Aux track!. Gir det mening!?.

Michael

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Ok, jeps. Det lyder rigtigt. :)
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Default avatar
mjello
Medlem
Indlæg: 12

Indlæg af mjello »

Cool..

Nyt svar