iTunes til ekstern harddisk - hvordan?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
JulieF
Medlem
Indlæg: 1

iTunes til ekstern harddisk - hvordan?

Indlæg af JulieF »

Jeg ønsker at flytte alt den musik jeg har liggende på min computer til en ekstern hd og opbevare iTunes biblioteket her for fremtiden, så der intet ligger på min computer.

Har uden held prøvet at finde svar i andre artikler (læst om flytning af iTunes bibliotek til ny computer, lave backup, konsolidere, andre brugere som har haft lignende spørgsmål oma) + søgt i apple support, men synes ikke der er noget som specifikt beskriver netop hvad jeg er i tvivl om. (Indrømmer blankt jeg er endnu newbie på iTunes/IPod området:)

Jeg har nu opsat iTunes til i fremtiden, at lægge alt nyt musik over på min eksterne hd og ikke kopiere arkiv til mappen iTunes på computeren.
Er der andet som skal gøres i fremtiden foruden at sætte den eksterne HD til når jeg ønsker at benytte biblioteket?
Her tænker jeg mht opsætning i iTunes, er der andet der skal tickes af i programmet for at det fungerer og musikken kan afspilles og nye numre ikke lægges på computerens harddisk?

Endvidere er jeg i tvivl om hvilken funktion jeg skal benytte for, at sætte kopieringen fra computer til hd i gang, nogen som kan give mig en quickguide til dette?

Fjerner biblioteket som ligger på computeren sig automatisk i takt med filerne kopieres over til den eksterne hd? Eller kan jeg trygt slette disse filer når kopieringen er gennemført?

På forhånd tak for hjælpen.

Venlig hilsen

Julie

Medlemsavatar
capcap
Medlem
Indlæg: 180
Sted: København

Indlæg af capcap »

Umiddelbart ville jeg bare kopiere mappen der hedder itunes music til den nye placering på din eksterne disk. Derefter under indstillinger - > avanceret skal du henvise til den pågældende mappe. Når du lægger ny musik ind eller vil afspille skal du jo så selvfølgelig bare sørge for, at den eksterne disk er tilsluttet. Men det er vist også ca. det du selv havde i tankerne, lyder det til, og jeg tror umiddelbart, at det gør tricket :)
Caspar

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Du har gjort det rigtige for at nye filer skal blive lagret på den eksterne HD. Den korrekte måde at flytte de allerede eksisterende filer på er, at bruge Arkiv -> Bibliotek -> Konsolider Bibliotek ... Det kopierer alle filerne til den placering du har angivet i iTunes' indstillinger. Når det er overstået, kan du trygt slette de gamle filer.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Larzen
Medlem
Indlæg: 673
Sted: Aarhus, Denmark

Indlæg af Larzen »

Bumper lige denne gamle tråd for at spørge om en enkel ting.

Kan man gøre sådan at iTunes køres fra den eksterne HD så du har alle dine spiller lister og dit bibliotek men det hele ligger over på den eksterne og ikke fylder en masse plads (50 gb i mit tilfælde) på min macbook?
Bedste hilsner
[color=#0000FF]Mads L[/color]



Medlemsavatar
eliassorensen
Medlem
Indlæg: 746
Sted: Odense

Indlæg af eliassorensen »

Larzen skrev:Bumper lige denne gamle tråd for at spørge om en enkel ting.

Kan man gøre sådan at iTunes køres fra den eksterne HD så du har alle dine spiller lister og dit bibliotek men det hele ligger over på den eksterne og ikke fylder en masse plads (50 gb i mit tilfælde) på min macbook?
Sagtens... Du skal bare ind i indstillinger (iTunes->Indstillinger->Avanceret) og vælge "Placering af mappen iTunes Media", og så krydse af i "Bevar organiseringen i iTunes Media" :)
Mvh, Elias Sørensen

Medlemsavatar
Larzen
Medlem
Indlæg: 673
Sted: Aarhus, Denmark

Indlæg af Larzen »

Men på den måde får jeg ikke fjernet biblioteket fra den interne HD og flyttet over på den eksterne
Bedste hilsner
[color=#0000FF]Mads L[/color]



Medlemsavatar
eliassorensen
Medlem
Indlæg: 746
Sted: Odense

Indlæg af eliassorensen »

Larzen skrev:Men på den måde får jeg ikke fjernet biblioteket fra den interne HD og flyttet over på den eksterne
1) Flyt filerne fra din HD over på den eksterne
2) Vælg mappen på din eksterne fra iTunes
3) Slet mappen på din interne og genstart iTunes :)
Mvh, Elias Sørensen

Medlemsavatar
Larzen
Medlem
Indlæg: 673
Sted: Aarhus, Denmark

Indlæg af Larzen »

Og derefter smider jeg alle mine sange ind i iTunes igen eller hvordan?
Bedste hilsner
[color=#0000FF]Mads L[/color]



Medlemsavatar
eliassorensen
Medlem
Indlæg: 746
Sted: Odense

Indlæg af eliassorensen »

Larzen skrev:Og derefter smider jeg alle mine sange ind i iTunes igen eller hvordan?
Nej. Du gør som jeg siger. Træk hele iTunes-mappen der ligger i Musik over på din eksterne og vælg den i iTunes som din mappe.

Gør det selv, og det er der ingen ben i ;)
Mvh, Elias Sørensen

Medlemsavatar
Larzen
Medlem
Indlæg: 673
Sted: Aarhus, Denmark

Indlæg af Larzen »

Elias du er en helt..
Tak for hjælpen :)
Bedste hilsner
[color=#0000FF]Mads L[/color]



Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Det bedste og nemmeste Mac tip, når man gerne vil ha' sit iTunes bibliotek flyttet et andet sted hen -om det så er på en ekstern disk, eller en anden computer, eller whatever: Kopiér hele iTunes mappen over til det nye sted, start iTunes op mens du holder alt/option knappen ned, vælg "choose iTunes library" fra den menu der dukker op og peg på din nyligt kopierede iTunes mappe -badabing-badaboom, så er den fixet! :-)

P.S: Det samme gælder for iPhoto.

Medlemsavatar
Larzen
Medlem
Indlæg: 673
Sted: Aarhus, Denmark

Indlæg af Larzen »

Jamen så vil jeg da lige gøre det med både iTunes og iPhoto nu jeg er igang..
Sikke meget plads jeg pludselig får på min interne HD
Bedste hilsner
[color=#0000FF]Mads L[/color]



Medlemsavatar
Larzen
Medlem
Indlæg: 673
Sted: Aarhus, Denmark

Indlæg af Larzen »

Hej drenge der er opstået et problem!
Jeg har nu gjort som i har sagt med at kopiere itunes mappen osv og det køre fint nok med de sange jeg har smidt ind i iTunes efter flytning men dem jeg havde før jeg flyttede sige de ikke kan afspille fordi original filen ikke kan findes.. Vil det sige jeg nu skal side og finde 4000 numre eller er der en simpelmåde at gøre det på?
Bedste hilsner
[color=#0000FF]Mads L[/color]



Medlemsavatar
eliassorensen
Medlem
Indlæg: 746
Sted: Odense

Indlæg af eliassorensen »

Og du har hele tiden haft "Bevar organiseringen i mappen iTunes Media" slået til?
Mvh, Elias Sørensen

Medlemsavatar
Larzen
Medlem
Indlæg: 673
Sted: Aarhus, Denmark

Indlæg af Larzen »

Jeps..

Billede
Bedste hilsner
[color=#0000FF]Mads L[/color]



Medlemsavatar
eliassorensen
Medlem
Indlæg: 746
Sted: Odense

Indlæg af eliassorensen »

Larzen skrev:Jeps..

Billede
Men det må du jo ikke haft haft tidligere, eftersom den ikke kan finde de tracks nu? ;)
Mvh, Elias Sørensen

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

eliassorensen skrev:
Larzen skrev:Jeps..

Billede
Men det må du jo ikke haft haft tidligere, eftersom den ikke kan finde de tracks nu? ;)
Undskyld jeg blander mig, men det har intet med hinanden at gøre.

Jeg ved ikke præcis hvad problemet kan være, men den der indstilling har kun noget at gøre med hvordan iTunes organiserer dine musikfiler -intet med lokaliseringen at gøre.

Medlemsavatar
Larzen
Medlem
Indlæg: 673
Sted: Aarhus, Denmark

Indlæg af Larzen »

Jeg har heldigvis hele natten og hele dagen i morgen til at få ordnet det.. Men det skal jo heldigvis kun gøres en gang så :)
Bedste hilsner
[color=#0000FF]Mads L[/color]



Medlemsavatar
eliassorensen
Medlem
Indlæg: 746
Sted: Odense

Indlæg af eliassorensen »

benjisan skrev:
Undskyld jeg blander mig, men det har intet med hinanden at gøre.

Jeg ved ikke præcis hvad problemet kan være, men den der indstilling har kun noget at gøre med hvordan iTunes organiserer dine musikfiler -intet med lokaliseringen at gøre.
Jo. Det er NETOP der problemet ligger.

UDEN iTunes organisering af filer vil iTunes afspille filerne fra den lokalitet de ligger på når de bliver trukket ind i iTunes. Har en en fil liggende på skrivebordet vil den køre den derfra. SLETTER du bagefter filen på skrivebordet, så vil iTunes ikke kunne afspille den (da den jo ikke findes længere).

MED iTunes organisering kopierer iTunes filen over i iTunes-mappen så snart man trækker dem ind i iTunes. Trækker du derved en fil ind fra skrivebordet, vil den blive kopieret til iTunes-mappen, og så kan du frit slette filen på skrivebordet.

*edit*
Det er sgu mig der er en spade. Har jo hele tiden ment "Kopier arkiver til mappen iTunes Media, når de tilføjes til biblioteket", og ikke "Bevar organiseringen...".

Nogen gange er det en god idé at kigge i indstillingsvinduet inden man skriver - og ikke bare prøve at huske hvad man lige synes der står :-P
Mvh, Elias Sørensen

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

eliassorensen skrev:*edit*
Det er sgu mig der er en spade. Har jo hele tiden ment "Kopier arkiver til mappen iTunes Media, når de tilføjes til biblioteket", og ikke "Bevar organiseringen...".

Nogen gange er det en god idé at kigge i indstillingsvinduet inden man skriver - og ikke bare prøve at huske hvad man lige synes der står :-P
Ja, jeg tror også det er det du har ment ;-)

Medlemsavatar
Larzen
Medlem
Indlæg: 673
Sted: Aarhus, Denmark

Indlæg af Larzen »

Så jeg skal ikke krydse af i "bevar..." men kun i "kopier.."?
Bedste hilsner
[color=#0000FF]Mads L[/color]



Medlemsavatar
eliassorensen
Medlem
Indlæg: 746
Sted: Odense

Indlæg af eliassorensen »

Larzen skrev:Så jeg skal ikke krydse af i "bevar..." men kun i "kopier.."?
Jo. I begge. Men har du ikke haft det i kopier, er din musik ikke i iTunes-mappen.
Mvh, Elias Sørensen

Medlemsavatar
Larzen
Medlem
Indlæg: 673
Sted: Aarhus, Denmark

Indlæg af Larzen »

Har i begge jo :)

Men tak for hjælpen drenge.. I gjorde det muligt for mig at have mit iTunes som jeg villle..
Ville have et med club musik som jeg kunne bruge som DJ også et med en masse musik til hvis jeg skal ud og spille steder hvor det er lidt ældre puplikum..

ps:
Det fandt selv ud af det her for en god time siden rettede 1 sang også skrev den at den havde ændret 3428 andre ;)

(inden spørgsmålene kommer: Nej jeg bruger ikke iTunes som dj men elsker at have det som bibliotek og organisering)
Bedste hilsner
[color=#0000FF]Mads L[/color]



Medlemsavatar
Tossyfar
Medlem
Indlæg: 260
Sted: Aarhus

Indlæg af Tossyfar »

Så - der blev jeg lige fuldstændig hægtet af. Hvordan er det så liiige man gør - forklaret så encellede organismer kan forstå det?

Jeg har mit iTunes bibliotek liggende på en ekstern HD, men hver gang jeg har suget en CD ind i iTunes og disken IKKE har været tændt, har den lagret det på min MacBooks interne HD - hvordan får jeg så flyttet alt på den interne over på den eksterne (den interne er nemlig meget tæt på at være mæt..)

Torsten
Fremtiden er ikke hvad den har været!

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Arkiv - Bibliotek - Organiser bibliotek ... vælg Konsolider arkiver i boksen og klik OK.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Nyt svar