Er dette rimeligt?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
orangoklang
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Ballerup

Er dette rimeligt?

Indlæg af orangoklang »

Fandt dette link på et forum jeg ofte læser.
Efter min mening er KODA da helt ude i hampen med deres krav.

http://www.modspil.dk/wordpress/?p=2054
-OrangoKlang-
i7 11700k. 32 GB ram. 1Tb Samsung M2. Behringer U-Phoria 1820, Arturia Keylab 49 Mk2, Fender strat (mexico), Reason 11 suite

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

orangoklang skrev:Fandt dette link på et forum jeg ofte læser.
Efter min mening er KODA da helt ude i hampen med deres krav.

http://www.modspil.dk/wordpress/?p=2054
Uden at tage stilling til Acta (det er et helt andet emne) :

nogle kunstnere får at vide, at de ikke må spille deres egen, af dem selv fremstillede, musik.
Absurd.
Hvad ville der være sket, hvis de bare havde stillet sig op og spillet?
Ville Koda mon ha retsforfulgt dem?
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Spørgsmålet er nok ikke så meget om det er rimeligt, men om det er rigtigt. KODA har hverken interesse i eller mulighed for at gennemtvinge at et band får honorar for deres optræden. Det er en fagforeningssag, og KODA er ingen fagforening. Hvis nogle skulle have rejst det spørgsmål, skulle det have været DMF eller Artistforbundet. KODA kan derimod stå fast på at der afregnes KODA afgift for fremførelsen af ophavsretsbeskyttet musik ved arrangementet -men det skulle have været noget nyt, hvis KODA af egen drift skulle være gået ind i afrapporteringen af et enkelt konkret arrangement, endda inden arrangementet er afholdt. Man kan selvfølgelig altid, som artiklen gør, spekulere i om KODA mon har haft en interesse i at sabotere demonstrationen. Men det kan KODA kun have haft interesse i hvis de er vilde med dårlig presse. Ellers ville det være så let som ingenting for dem at kigge den anden vej, eller acceptere en afrapportering udelukkende indeholdende "Ebbe Skammelsøn" og andre ubeskyttede værker, eller hvad man nu ellers kunne gøre af krumspring for at undgå afgiften.

Det lugter lidt af sammenblanding af begreber, og muligvis også et par andre ting, som antydet i denne debat:
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mens de (bandet) har rodet rundt i begreberne, så virker resten korrekt nok.

Medlemsavatar
Vagn Luv
Medlem
Indlæg: 627
Sted: Gentofte

Indlæg af Vagn Luv »

Måske bandet skulle ha læst medlemsreglerne for KODA igennem inden de skrev under, så ville de fremstå lidt mere kvikke end de gør nu.
To most Christians, the Bible is like a software license. Nobody actually reads it. They just scroll to the bottom and click "I agree."

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Billede
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
renems
Forum Donator
Indlæg: 633
Sted: Århus

Indlæg af renems »

Findes der et reelt alternativ til KODA, eller er det frivillig tvang hvis man vil have sine penge?
-Mommy, when i grow up, i wanna be a musician.
-Well decide. You can't do both, son.

[url=http://www.soundcloud.com/renems]Soundcloud[/url]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nej, ikke i praksis. Der findes dog en alternativ løsning til NCB.

Medlemsavatar
Lasso
Medlem
Indlæg: 1775
Sted: DK

Indlæg af Lasso »

stop whining. KODA vandt. Gå i seng.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det er det værd at besøge bloggen igen. Debatten i kommentartråden er lang og blomstrende, og er velbesøgt af bl.a. Nicolaj Hylten-Cavallius, kommunikationschef i KODA, og Anders Lassen, direktør i KODA. Deres syn på sagen er værd at tage med.

Derudover er der en længere debat på boingboing: http://boingboing.net/2012/02/27/danish ... cting.html
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

david mondrup skrev:Debatten i kommentartråden er lang og blomstrende, og er velbesøgt af bl.a. Nicolaj Hylten-Cavallius, kommunikationschef i KODA, og Anders Lassen, direktør i KODA. Deres syn på sagen er værd at tage med.
det tør siges. Velformulerede indlæg fra begge - samt flere andre også.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Nyt svar