Står ved en "skillevej" vedr. hvilken DAW jeg vil bruge...

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Thomas M
Medlem
Indlæg: 398
Sted: Ruds Vedby

Står ved en "skillevej" vedr. hvilken DAW jeg vil bruge...

Indlæg af Thomas M »

Hej.

Jeg søger lidt råd om hvilken DAW jeg skal ligge mig fast på.

Iøjeblikket kører jeg en "skøn" sammenblanding af Reason 6 og Cubase 5, men jeg overvejer meget kraftigt at skifte begge programmer ud med Ableton Live (efter at jeg har prøvet at rode lidt med det).

Det første der falder mig ind, er indlæringskurven på de forskellige programmer.

Reason er, som sådan, ikke svær at have med at gøre (min mening), men man er "låst" meget fast med hensyn til programmets opbygning (ingen VST).

Cubase er derimod en helt anden boldgade.....indlæringskurven for det program, er meget stejl (min mening igen)....selvom jeg de sidste 2½ år har prøvet at sætte mig ind i Cubase, kender jeg faktisk kun en meget lille brøkdel af programmet.

Så er der Ableton Live....min umiddelbare reaktion var, det her får jeg aldrig lært. Måske det er fordi at Live er opbygget på en anderledes måde end Cubase, så der er noget der "blokerer" inde i mig...eller hvad ved jeg. Det virker ikke særlig logisk opbygget (min mening igen igen) - (ret mig endelig hvis jeg tager fejl).

Alligevel er der et eller andet der drager mig væk fra Reason & Cubase og over til Live....

P.S: En Mac er IKKE løsningen for mit vedkommende (Har set hvordan Logic var bygget op da det var muligt at købe programmet til PC og der stod jeg helt af)
Hvis Gaffatape ikke kan lave det, har du ikke brugt nok.

Medlemsavatar
Tobe
Forum Donator
Indlæg: 698
Sted: Aarhus

Indlæg af Tobe »

Jeg brugte førhen FL Studio, men nu bruger jeg Live som hoveddaw og reason med rewire så jeg kan bruge Reasons synths i live - det virker super for mig.

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

Hey Thomas

Nu ved jeg ikke i hvilken sammenhæng du bruger din DAW. Altså om du bruger din DAW til at indspille, mixe, skrive sange oder was ?

Jeg er Cubase mand, og har været det i mange år... derfor er jeg selvsagt "farvet" i den retning. Cubase kan RIGTIG mange ting. Der er MASSERE af ting som jeg heller ikke har sat mig ind i, fordi jeg ikke gør brug af disse funktioner.

Hvis du allerede er bekendt med Cubase (og VST) platformen, og der ikke er noget du savner, så ser jeg ikke umiddelbart nogen grund til at skifte DAW. Det vil blot være spild af penge.

Mvh.
Mike
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Medlemsavatar
Thomas M
Medlem
Indlæg: 398
Sted: Ruds Vedby

Indlæg af Thomas M »

Mike Runner skrev:Hey Thomas

Nu ved jeg ikke i hvilken sammenhæng du bruger din DAW. Altså om du bruger din DAW til at indspille, mixe, skrive sange oder was ?

Jeg er Cubase mand, og har været det i mange år... derfor er jeg selvsagt "farvet" i den retning. Cubase kan RIGTIG mange ting. Der er MASSERE af ting som jeg heller ikke har sat mig ind i, fordi jeg ikke gør brug af disse funktioner.

Hvis du allerede er bekendt med Cubase (og VST) platformen, og der ikke er noget du savner, så ser jeg ikke umiddelbart nogen grund til at skifte DAW. Det vil blot være spild af penge.

Mvh.
Mike
Jeg bruger dem udelukket til at lave elektronisk musik (med de VSTi´er jeg nu har - ingen guitar/bas/sang m.v. bare instrumentalt).
Hvis Gaffatape ikke kan lave det, har du ikke brugt nok.

Medlemsavatar
Jan Holm
Medlem
Indlæg: 605
Sted: Aalborg, Denmark

Indlæg af Jan Holm »

I forhold til software prøver jeg at holde mig til programmer der er
cross platform. Jeg har været gennem protools, logic og fik så øje
på Abelton Live omkring V4. (ca der hvor apple købte logic) Den
første DAW hvor jeg den første dag fik nogenlunde styr på the
basics og var istand til at lave et nummer færdigt. Det har jeg hverken
før eller siden oplevet med en DAW.

Jeg bruger kun timeline og ikke session view overhovedet. Jeg elsker
det GUI og logikken i programmet passer perfekt til mig. For mig var
det nemt at gå til og som man bliver klogere opdager man hvor psykopatisk
mange muligheder der er under den simple overflade.

Der er et fantastisk forum og en milliard brugbare tutorials på youtube.
Sphion https://sphion.com
Produktion af lyd & video

Medlemsavatar
Nikolajs
Medlem
Indlæg: 920
Sted: Helsingør

Indlæg af Nikolajs »

Thomas M skrev: Reason er, som sådan, ikke svær at have med at gøre (min mening), men man er "låst" meget fast med hensyn til programmets opbygning (ingen VST).
Hvis det er din eneste anke imod Reason ville jeg klart vente på, at version 6.5 udkommer med 'Rack Extensions' - Propellerheads egen plug-in arkitektur. Det ser sgu temmelig spændende ud:

http://www.propellerheads.se/news/rackextensions/

Cheers, N
[color=#FF0000]Es ist nicht kaputt, es klingt nur so.[/color]

- Nikolaj.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

For mig har det været vigtigt at finde en som ikke fik mig til at - aktivere den numeriske del af hjernen ... eller indbyder til at hive for kraftigt i værktøjerne, og ikke mindst opføre sig som en analog pult ... Logic var ikke mig af disse grunde, og jeg skiftede til Harrison Mixbus ... jeg tror det har meget med personlighed at gøre men også hvilken tilgang man har til ting. Er man teknisk mindet med en antydning af nørd og kan blive imponeret over opmærksomhedskrævende blinkende lamper f.eks.

--sd

Medlemsavatar
Muffi
Medlem
Indlæg: 288
Sted: København

Indlæg af Muffi »

Jeg har selv skiftet fra Cubase til Ableton Live, og har også nogen begyndererfaring med Reason. Jeg vil sige at Cubase gør jobbet, men det gør alle programmer jo. Problemet med Cubase er, at det er 10 gange mere et tracking-program end det er et decideret værktøj til at lave elektronisk musik. Derudover er Cubase bare et super ulogisk program, som tit bare gør tingene sværere end de egentlig er. Ableton Live gør derimod tingene nemmere. Session View passer desværre ikke så godt til den slags musik jeg laver, så jeg bruger det egentlig bare til "mixer-view" og til at spille live, og dertil fungerer det super. Arrangement view fungerer fuldstændig efter det samme venstre-højre-princip som alle andre DAW's, men det er bare meget mere logisk sat sammen end Cubase, og alle de workflow-relaterede fordele som Ableton Live har er guld værd! Af ufordele ved Live kan jeg nævne sådan noget som at nogle synes der er dårlig lyd i programmet. Det er dog min overbevisning at det langt hen ad vejen er på grund af de standardplugins som Live kommer med (filtre, limiter, compressor m.v.). Med andre ord: Man kan betale sig fra det, hvis man vel at mærke synes der er tale om et problem. Det kommer igen også an på hvilken slags musik man laver, og ærlig talt så er der sgu ikke dårlig lyd på det jeg laver (har ikke nævneværdigt mange 3.partsplugins) og jeg kan ikke høre på andres musik at det er lavet i live. Så thumbs up for Live! Men tag da ned i 4sound eller noget, spørg nogle folk der har Live og Logic og sådan på deres computer, og prøv dig lidt ad. Man kan godt få en demo af Live, men den minder ikke spor om det egentlige program og er alt for begrænset, så det får du ikke meget ud af. Har også rodet lidt med Logic, og det er satme også godt kram. Men bare hold dig væk fra Cubase, dude, det er en synkende skude.

Venligst,
Muffi

Medlemsavatar
Thomas M
Medlem
Indlæg: 398
Sted: Ruds Vedby

Indlæg af Thomas M »

Det kan jeg godt følge dig i Muffi........har lige modtaget en dejlig pakke idag med 1 st. Novation Launchpad i....så ved jeg hvad påsken skal gå med. 8-)
Hvis Gaffatape ikke kan lave det, har du ikke brugt nok.

Default avatar
DTE91
Medlem
Indlæg: 139
Sted: Copenhagen

Indlæg af DTE91 »

Ableton+Logic = Der har du dit killer set. Mange af de elektroniske dudes jeg kender bruger den kombination - med stor succes/tilfredshed. Abletons intuitive facon til at komponere og lave midi-arbejdet, hvorefter du hiver skidtet over i Logic og justerer ved det sidste der skal justeres. Klart anbefalelsesværdig kombi. (Og hey.. David G. kører netop de to DAWs som samspil!). Og jaja, "det er ikke DAWen men manden" - men stadig - fornuftige softwarevalg i mine øjne. Kræver selvfølgelig at man har Mac, though.

Medlemsavatar
Thomas M
Medlem
Indlæg: 398
Sted: Ruds Vedby

Indlæg af Thomas M »

DTE91 skrev:Ableton+Logic = Der har du dit killer set. Mange af de elektroniske dudes jeg kender bruger den kombination - med stor succes/tilfredshed. Abletons intuitive facon til at komponere og lave midi-arbejdet, hvorefter du hiver skidtet over i Logic og justerer ved det sidste der skal justeres. Klart anbefalelsesværdig kombi. (Og hey.. David G. kører netop de to DAWs som samspil!). Og jaja, "det er ikke DAWen men manden" - men stadig - fornuftige softwarevalg i mine øjne. Kræver selvfølgelig at man har Mac, though.
1: Ja, tro eller lad vær´.......det er faktisk lykkedes mig at få Cubase (ja jeg holdt fast i det, sorry :wink: ) til at køre sammen med Reason og Live. Okey i Reason er man godtnok "låst fast" med hensyn til at man ikke kan VSTi´er (udover de instrumenter der er i programmet). Men der bouncer jeg audioen fra Cubase og Live over i Reason, hvis jeg for brug for det. Jeg bruger dog ikke alle 3 programmer samtidigt.

2: Okey det kostede mig en ny og hurtigere harddisk til min bærbare, inden at jeg fik Live og Launchpad´en til at køre optimalt uden total hakken pga latency. Der røg en Seagate Momentus XL i (500 GB HD - hvoraf 4 GB er SSD). Opstartstid fra jeg trykker på powerknappen og til at jeg har hul igennem til internettet: 31 sekunder.

3: Jeg er og bliver ALDRIG fan af Mac :puke: :wink:
Hvis Gaffatape ikke kan lave det, har du ikke brugt nok.

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Thomas M skrev:Har set hvordan Logic var bygget op da det var muligt at købe programmet til PC og der stod jeg helt af
Det kunne være programmet har ændret sig lidt på de 10 år? :)

Derudover finder jeg stadig den dag i dag Live værende den nemmeste DAW at arbejde i, hvor jeg syntes at opbygningen af Cubase virker totalt forældet...

Jeg er så småt ved at være OK inde i Logic, men der er stadig en del funktioner som kræver væsentligt færre klik/key commands i Ableton..

Medlemsavatar
Doc Noiz
Medlem
Indlæg: 1927
Sted: Kjøvenhavn

Indlæg af Doc Noiz »

Når nu du allerede har arbejdet i Cubase, skylder du næsten dig selv lige at prøve Studio One. Mange (inkl. jeg selv) føler det er lidt om Cubase - bare med opgraderet workflow på mange punkter. Jeg kender ikke så meget til Live, men ved da, at det vist også benytter sig af drag-n-drop af instrumenter og plugins osv. ik? Det finder du også i S1.

Du kan enten hente en gratisversion, som du kan bruge alt det du vil og så længe du vil, men som dog bla har som begrænsning, at man ikke kan bruge vst-instrumenter. - Men så kan du da arbejde lidt i det, og se om det er noget for dig: http://studioone.presonus.com/free/

Eller du kan hente en 30-dages prøveversion af den fulde version, hvor man kan det hele: http://studioone.presonus.com/demo-request/

Her kan du se forskellen på de forskellige versioner:
http://studioone.presonus.com/what-are-the-versions/
~ BEHRINGER - Because You're Worth It! ~

Medlemsavatar
Thomas M
Medlem
Indlæg: 398
Sted: Ruds Vedby

Indlæg af Thomas M »

Presonus Studio One....hmm, den havde jeg faktisk glemt alt om.....tror jeg vil kigge lidt på den....
Hvis Gaffatape ikke kan lave det, har du ikke brugt nok.

Medlemsavatar
Dex
Medlem
Indlæg: 533
Sted: Odense

Indlæg af Dex »

Live 8 er klart overlegen hvis du skal arbejder med audio og loops.

Medlemsavatar
Thomas M
Medlem
Indlæg: 398
Sted: Ruds Vedby

Indlæg af Thomas M »

Dex skrev:Live 8 er klart overlegen hvis du skal arbejder med audio og loops.
Det vil jeg give dig fuldstændig ret i.........når man har lært arbejdsgangen i programmet :wink: , som jeg iøvrigt ikke finder særlig logisk. Måske jeg skulle sætte noget mere tid af til at gennemgå programmet.
Hvis Gaffatape ikke kan lave det, har du ikke brugt nok.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Thomas M skrev:
Dex skrev:når man har lært arbejdsgangen i programmet :wink:
Dette er nok den aller vigtigste faktor, specielt for de af os der har begrænset tid, (og evner måske), at gøre med,..

Forkete valg trækker lange spor

Selv har jeg Reaper og Cubase 4, er på et stramt budget, og skal starte op igen, sådan lidt fra scratch efter en pause,..

Syntes der over tid vrides for mange penge ud af en for at holde Cubase opdateret, overvejer Reaper, men har lidt
svært ved at overskue forskellene på forhånd, og om Reaper er en "dead-end" på sigt, vælges Cubase så læner jeg
mig vel nok op af en update til 1400 straks, de kunne måske bruges bedre på f.eks at updatere komplete 6, til 8,..

Aller vigtigst er dog at komme igang med det rigtige fra starten af, tiden er sgu vigtigere end pengene,...
/Dub

Medlemsavatar
jakobdam
Medlem
Indlæg: 62
Sted: Aalborg, Denmark

Indlæg af jakobdam »

Jeg startede i sin tid med Cakewalk v3 til Windows 95. Sidenhen fik jeg en sørøver af Cubase VST 32, men jeg vendte hurtigt tilbage i Cakewalk, som jeg sidenhen fik i version 8 PRO AUDIO.

Dengang kunne jeg ekstremt godt lide Cakewalks opbygning og workflow, men der var heller ikke så mange muligheder som i dag - VST'er var først lige begyndt at komme rigtigt frem.

Forrige år vendte jeg så tilbage til at lave musik på computeren efter mange års pause, og min gamle Cakewalk 8 PRO AUDIO ville knapt nok starte under mit nymoderne setup. Jeg var dog så heldig at få Cubase 5 LE med til mit lydkort. Det blev dog hurtigt ekstremt irriterende at man kun kunne loade 6 VST'er ad gangen, så jeg gik i gang med at installere demo'er af alle mulige DAW'er jeg kunne få fingre i. Og endte med at købe 3 forskellige. Stupid me...


Min oplevelse af de forskellige jeg har prøvet:

- Reaper
=> Gratis (at prøve) og nemt at få prøvet af. Jeg blev aldrig venner med det - manglende score editor var en af årsagerne, men også hele programmets opbyggelse virker bare kluntet, og for mig ikke særligt rar. Uanset hvad filosofien bag brugen er, bag denne DAW, føler jeg at man for lidt flere penge, kan få meget mere i den retning man gerne vil gå, hos andre DAW'er. Jeg synes Reaper er lidt ligesom at købe Paint Shop PRO fremfor Photoshop; sådan et lidt sært sted at stå, men kan til trods for mine oplevelser, formentligt alt det man skal bruge.

- Logic Studio
=> Jeg har Windows, så dette er ikke fair, da vi snakker en daw fra 2002. En ven havde den til Windows, og jeg prøvede den der. Jeg prøvede sidenhen en up-to-date version på Mac, og jeg er SIKKER på at Logic er DET FEDESTE for folk med stor erfaring med at sammenkoble forstærkere, effektenheder og andet gear, i virkelighedens verden. Men det har jeg ikke - og den måde Logic er skruet sammen på, er til et helt andet mind-set end mit. Da jeg ikke er til Mac pga. OS'et, kom jeg hurtigt væk fra Logic igen.

- Cakewalk Sonar X1:
=> Jeg havde håbet at workflow'et ville svare til det gamle Cakewalk jeg kendte, men de 10+ år fra jeg brugte det sidst, til denne nye version, kan altså godt mærkes. Sonar X1 er uden tvivl et helt igennem gennemarbejdet produkt, til en meget meget attraktiv pris. Jeg købte det faktisk - men uden at prøve demoen (fordi der vist ikke er nogen demo til det). Stupid stupid stupid - note to self; google skidtet først! Well, jeg HAVDE googlet en masse anmeldelser af Sonar, og alle virkede meget positive. Men ingen nævnte konflikter med Windows 7 64-bit og Tascam-lydkort, som var det jeg havde sidste år. Faktisk var det så slemt, at jeg ikke kunne få X1 til at afspille lyd overhovedet, og efter noget googlen fandt jeg ud af at det var et generelt problem, og at ingen opdageringer kunne hjælpe på det dengang. Mit indtryk af interfacet er meget overfladisk fordi jeg bare var vred og frustreret, men efter at have sat med både Cubase 5 LE, Reaper og Sonar X1, måtte jeg erkende at selv HVIS alt havde virket korrekt under Sonar X1, så ville jeg stadigvæk foretrække interfacet i både Reaper og Cubase.

- Cubase 6 Artist
=> Mit indtryk af Cubase 5 LE var så positivt, at jeg blev villig til at betale for den fulde Artist-version. Jeg var så dum at købe den lige før Cubase 6 Artist udkom som et bundle med deres CI-lydkort, og i mellemtiden sparkede jeg Tascam-lydkortet ud (anden historie) og fik et M-Audio Firewire Solo. Nu virkede alt - selv Sonar X1 - og jeg gav Sonar X1 en chance mere, men blev hurtigt enig med mig selv om, at dels havde jeg betalt over det dobbelte for Cubase 6 Artist, og dels var Cubase bare langt federe opbygget til mit behov og mind-set end Sonar X1.


Jeg har ikke prøvet Fruity Loops, Ableton Live og de øvrige - jeg har tit været fristet til netop Ableton, men efter at have kigget på screendumps, har jeg altid været lidt skræmt af at jeg godt kan se, at jeg skal begynde næsten på 0 igen forfra. Desuden kører mit setup så godt og behageligt nu, at jeg ikke søger at skifte, fordi jeg ikke kan komme på nogen grund til det.
Min profil på Reverb Nation: http://www.reverbnation.com/daemusic
Min profil på SoundCloud: http://soundcloud.com/jakobdam

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Thomas M skrev:
Dex skrev:Live 8 er klart overlegen hvis du skal arbejder med audio og loops.
Det vil jeg give dig fuldstændig ret i.........når man har lært arbejdsgangen i programmet :wink: , som jeg iøvrigt ikke finder særlig logisk. Måske jeg skulle sætte noget mere tid af til at gennemgå programmet.
Er der noget konkret i Live som driller? Svarer gerne på spørgsmål, hvis det er - mener stadig at det er den nemmeste DAW overall at bruge, og prøver gerne at overbevise andre om det også :-P

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Stort set alle DAW's er nemme at bruge HVIS man altså gider lære dem at kende - og det betyder også at man læser sit manual 8-)

Medlemsavatar
T.Find
Medlem
Indlæg: 1787
Sted: Rødovre

Indlæg af T.Find »

Har du givet studioOne et spin? Det fortjener det, jeg er SÅ glad for det
- If Chuck Norris has 5 dollars and you have 5 dollars, Chuck Norris has more money than you -

Medlemsavatar
Thomas M
Medlem
Indlæg: 398
Sted: Ruds Vedby

Indlæg af Thomas M »

Åh ja.....Cakewalk Studio V3....der startede jeg også :-D. Det kørte faktisk pi...godt i Win95 (kæft jeg føler mig gammel :dollargrin: ).

Da Logic fandtes til pc, prøvede jeg også det.....faldt aldrig i min smag.

Så havde jeg lige en "dark age" på ca 15 år, hvor jeg ikke har "rodet" med musik....startede først igen her for 2-2½ år siden.

Presonus Studio One har jeg endnu ikke fået kigget på, men jeg har nok lidt tid her onsdag og torsdag (hvis jeg ikke bliver kaldt på arbejde).

Jeg skal nok vende tilbage med nyt......eller noget :wink:

P.S: Jeg er rigtig glad for alle jeres input. Det går både den ene og anden vej....og nej, jeg er ikke lige så forvirret som da jeg startede denne tråd. :thumbup:
Hvis Gaffatape ikke kan lave det, har du ikke brugt nok.

Medlemsavatar
nickkbh
Forum Donator
Indlæg: 2362
Sted: Bangkok,Thailand

Indlæg af nickkbh »

Som ny, ville jeg klart kigge på presonus studio one.

udviklingen lader til at gå ret hurtig, og det virker på begge platforme.

Der hvor jeg som regel synes at Logic vinder altid, er hvor effektivt det bruger recourserne.

Da jeg testede studio one kunne det ikke helt følge med. Det kunne simpelt hen ikke køre det samme antal plugs da jeg test mixede en sang, jeg allerede havde mixet i Logic.
Tilgengæld er der en masse ting ved det program som jeg godt kan lide.
Og efterhånden som computerne bliver hurtigere, betyder det med recourserne mindre.

Medlemsavatar
BlueSwan
Medlem
Indlæg: 1289
Sted: Helsinge

Indlæg af BlueSwan »

Jeg har brugt Cakewalks DAW's (fra Por Audio til Sonar) igennem en 15 års tid men er her i år endelig skiftet til Presonus Studio One, og det program har i høj grad givet mig lysten til at lave musik tilbage. Nu finder jeg det irriterende når jeg skal arbejde på et af de projekter jeg har i Sonar. Studio One er fantastisk intuitivt og SJOVT for mig. Det er givet at ikke alle vil have det sådan, men jeg vil klart anbefale at man prøver det. Integrationen med mastering-delen nævnes ikke så tit, men det er en fantastisk feature i S1.

Medlemsavatar
Thomas M
Medlem
Indlæg: 398
Sted: Ruds Vedby

Indlæg af Thomas M »

Nu har jeg så fået prøvet Studio One et lille stykke tid.......hold kæ.. hvor det driller mig :puke: . Igår havde jeg brug for at hente en MIDI-fil ind (den indeholdte sysex til min JD-800). Ikke om den ville hente filen ind......endte med at åbne for Cubase igen - ingen problemer dér. Så beklager drenge, Studio One ryger lige ud igen :( . Ellers ærgeligt, for den kunne godt have været en god erstatning for Cubase.

Og ja, det var en demo der kan håndtere MIDI-filer.
Hvis Gaffatape ikke kan lave det, har du ikke brugt nok.

Nyt svar