Hvilken drøm skal følges?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Jacob_VigO
Forum Donator
Indlæg: 349
Sted: København / Odense

Hvilken drøm skal følges?

Indlæg af Jacob_VigO »

Jeg står i en situation lignende Modern Wave Records i hans tråd http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=16&p=311518 og kunne godt tænke mig at høre lidt flere råd.

Jeg har hele livet spillet klaver og begyndte i teenageårene at små-komponeret, optage, mixe, redigere film osv. og kunne godt tænke mig at få en form for job eller fremtid i det. Jeg har ikke den store erfaring eller noget (endnu) men vil forsøge at få det. Tænker ikke på at blive rig og berømt, men vil gerne kunne leve og forsørge en familie engang. Jeg har forelsket mig i lyddesign uddannelsen i Haderslev (medie- og sonokommunikation), men man skal være heldig(god) for at komme ind. Jeg skal på Den Rytmiske Højskole her fra januar, men er ikke interesseret i at "spilde" en masse år på at få erfaring, hvis det ikke lykkedes at blive optaget på en uddannelse. Så jeg søger nogle flere muligheder at spille på. Dog er det ikke lykkedes mig at finde nogen på uni rundt i landet eller Kons som rigtigt siger mig noget i forhold til hvad "Haderslev" gør. Nogen bud ?

En anden interesse/fag kunne være at blive kok - har en lille Jamie Oliver i mig. Dog har jeg ikke lyst til sene arbejdstider osv. osv. (ved godt at musiklivet kan være strengt).

Kan man få et lykkeligt liv hvor man kombinerer jobs og interesse til en holdbar indkomst?
Kender i andre uddannelser der minder om "Haderslev", med lyddesign, erhvervskendskab, http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotio ... oebe-mere/, osv. ?

Håber at mit dilemma er til at forstå og at i kan give nogle idéer ud fra jeres erfaringer osv.
Macbook Pro, Apogee Duet 2, Logic, Roland RD-700GX

Medlemsavatar
kokken4800
Medlem
Indlæg: 2511
Sted: Nykøbing Falster

Indlæg af kokken4800 »

Det kan sagtens være plads til begge - dog med forbehold at det ene er din primære indtægtskilde.

Er selv udd kok, og elsker alt med mad og vin. Men har også en kæmpe passion for musik.
Musikken gik i 09-11 så godt, at jeg stoppede alt i 2 år, og fokuserede på musik, og kunne leve af det (levede faktisk rigtig godt).

Og så hoppede jeg lidt tilbage på kokkevognen.
Men er efterhånden ved at være træt af kokkeriet, da restauratører altid viser sig at være nogle røvhuller.
Og selvom arb. tiderne er ekstrem skod, så arbejdede jeg flere timer da jeg var selvstændig - men der kan man jo selv styre slagets gang, så det føles knap så voldsomt.

Så, det er lidt noget man skal finde ud af med sig selv.
http://www.diximusic.com - [b]International site for our label, and recording studio[/b]
[b]Worldwide digital music distribution[/b]
http://www.art-book.dk - [b]Booking - Management & Events[/b]

Medlemsavatar
Jacob_VigO
Forum Donator
Indlæg: 349
Sted: København / Odense

Indlæg af Jacob_VigO »

kokken4800 skrev:Så, det er lidt noget man skal finde ud af med sig selv.
Ja, puha
Macbook Pro, Apogee Duet 2, Logic, Roland RD-700GX

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Der er ikke saa mange SU-stoettede uddannelser i dk og faa kommer ind men der findes gode uddannelser i Udlandet hvor du kan faa stoetten med og hvor det behoever at vaere saa svaert at komme ind
Vaerd at overveje

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ingen grund til at tage til udlandet for at få en af de bedste lyduddannelser. Mon ikke du kan komme ind på Sonic College, hvis du begynder at forberede dig nu?
Jacob_VigO skrev: En anden interesse/fag kunne være at blive kok - har en lille Jamie Oliver i mig. Dog har jeg ikke lyst til sene arbejdstider osv. osv. (ved godt at musiklivet kan være strengt).

Kan man få et lykkeligt liv hvor man kombinerer jobs og interesse til en holdbar indkomst?
Selvfølgelig kan man det.

Men hvis du tror at det er svært eller hårdt at være (ansat) kok, så skal du nok ikke vælge (at være selvstændig i) musikbranchen ;-)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Hvis du er i tvivl om musik - så lad være - den vej er kun, hvis man ikke kan lade være.

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Ingen grund til at tage til udlandet for at få en af de bedste lyduddannelser. Mon ikke du kan komme ind på Sonic College, hvis du begynder at forberede dig nu?
Det jeg mente var, at det er et alternativ hvis han i vaerste fald ikke er blandt de 19 der kommer ind om aaret paa Sonic College

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Right. Forskellen er så, at man i Danmark både får en god uddannelse OG S.U., mens man i udlandet skal betale for det ;-)

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Du kan saa osse faa SU med til udlandet :wink:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, dog ikke på de uddannelser som jeg havde i tankerne, dvs. SAE, så vidt jeg ved?

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Ok ?
Det troede jeg godnok ja.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg tror det har noget at gøre med om det er en privatuddannelse eller ej, men jeg må indrømme at jeg ikke er særlig meget inde i SU reglerne.

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Ok men ellers er der osse Berkeley i Boston men det koster selvfoelgeligt baade med ophold og osse selvom der (mener jeg) er SU.

Jeg har en faetter der faktisk levede af at lave live lyd men som ikke kom ind paa lydteknisk
Og saa studerede han filosofi istedet, men hvis det nu er det man har lyst til er det naesten aandsvagt ikke at soege andre muligheder for uddannelse synes jeg.
Senest rettet af Vagn Hollund lør 15. dec 2012 17:27, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

gs-dk skrev:Hvis du er i tvivl om musik - så lad være - den vej er kun, hvis man ikke kan lade være.
Kort, præcist, sandt, og velformuleret :) En fra familien gik "planken ud", MGK, Rytmekons, og lever idag mest
af at undervise, (til sin egen fulde tilfredshed iøvrigt). Det samme gælder utallige kolleger, og fra sidelinien har
jeg så fået et inblik i hvor mange af de "store" og veletablerede navne der rent faktisk underviser som bi-job,..
eller er det omvendt :dollargrin:

En konstant strøm af nye håbefulde talenter, og deres behov for undervisning, udstyr, software, promotion, og
lokaler, der er her mønten mestendels slåes, og blir det endu mere fremover, (med få undtagelser naturligvis).

sådan er det vel når der er både snob, og sund interesse, omkring et spændende fag/område,..
/Dub

Medlemsavatar
Richard
Medlem
Indlæg: 34
Sted: KBH

Indlæg af Richard »

gs-dk skrev:Hvis du er i tvivl om musik - så lad være - den vej er kun, hvis man ikke kan lade være.
indeed

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Vaelg det du braender for mest ligenu.
Det lyder som musik.
Og saa koer evt noget kok parrallelt
Det lyder som en fin dynamik med to kontrasterende aktiviteter

OT :Jeg meodte en veltjenende arkitekt som hellere ville vaere bibliotikar for nyligt ...underligt ik?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jacob_VigO skrev:men er ikke interesseret i at "spilde" en masse år på at få erfaring, hvis det ikke lykkedes at blive optaget på en uddannelse.
Meeen er der ikke også noget med den buddistiske talemåde, at rejsen er belønning i sig selv - forklar hvorfor uddannelse overgår erfaring, hvorfor er det mere sundt at forfølge en doktrin i stedet for at fatte en lille smule af hvad der hvad der sker??

--sd

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er knap så sort/hvidt.

Medlemsavatar
Jacob_VigO
Forum Donator
Indlæg: 349
Sted: København / Odense

Indlæg af Jacob_VigO »

Søren Dyhr skrev:
Jacob_VigO skrev:men er ikke interesseret i at "spilde" en masse år på at få erfaring, hvis det ikke lykkedes at blive optaget på en uddannelse.
Meeen er der ikke også noget med den buddistiske talemåde, at rejsen er belønning i sig selv - forklar hvorfor uddannelse overgår erfaring, hvorfor er det mere sundt at forfølge en doktrin i stedet for at fatte en lille smule af hvad der hvad der sker??

--sd
Jeg vil gerne have erfaringen og arbejde på at få den, men det kan jo være svært at leve af. Jeg vil så gerne på en uddannelse som Sonic College, fordi den lyder god (hjemmesiden og åbenthus tidligere på året) hvor man så både lærer og får bedre chance for at klare sig efterfølgende.
Macbook Pro, Apogee Duet 2, Logic, Roland RD-700GX

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Du kan sætte det som mål
Søg ind når du føler dig helt sikker på at kunne komme ind
Og studer optagelsesprøven grundigt, der findes gode forberedende kurser.
Hvis du ikke kommer ind første gang så brug et år til på at blive god nok og søg ind igen. Tag på højskole og så videre
Hvis det er det du vil så bliv ved at færdiggøre dig indtil det lykkes, og når det gør det så bliv ved med at færdiggøre dig fordi det er fedt.

Du skal blot være så realistisk som muligt mht dine svagheder så du har mulighed for at forbedre dig

Nyt svar