Alm passive hifi-højtalere som monitor, bedste bud ?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Alm passive hifi-højtalere som monitor, bedste bud ?

Indlæg af DUBTEMPLE »

Der er utallige tråde herinde om helt billige aktive monitor-sæt ,.. derfor denne :)

Hvis det skal være ENDU billigere, f.eks. til MIDLERTIDIG eller LEJLIGHEDSVIS brug, "lettere" lytning, sommerhus, etc.etc. ,. er
tanken nærliggende om at finde et "alm" sæt gode HT på brugt-markedet, mange af os ka jo nok tryller en gl. forstærker frem :)

Løsningen er SELVFØLGELIG ikke ideel, og SKAL ikke være det, så please, hold DET emne udenfor tråden her !!!

Som en rette-snor taler jeg om løsninger til under 1000 kr

Gode forslag til helt alm "brugbare" typer der hyppigt ses i DBA m.m. er derfor velkommen i tråden her, vi er jo et højtaler-land,
så egnede typer fra f.eks. DALI er jo oplagte at nævne, det kunne også være ukendte, men OK modeller, der cirkulerer fordi de
de er solgt an-mass fra Elgiganten el.lign. (som alt anden elektronik er indmaden jo ofte identisk med noget mere dyrt)

Personligt er jeg kun interesseret i kompakte 2 vejs modeller ,.. (men andet kan da også nævnes til almen oplysning)

Tak for ethvert posetivt bidrag til tråden
/Dub

Medlemsavatar
Bjerre
Forum Donator
Indlæg: 2030
Sted: Randers

Indlæg af Bjerre »

Jeg købte et par dali 2002 for 600 kr på dba og de lyder virkeligt godt! Bruger dem som reference-Hifi højtalere i studiet og har tit lyst til at smide dem ind i stuen istedet :-D
[i]Hearing is believing... Or so I've heard[/i]

[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

De er ikke hyppigt til salg, men de her puslinger har overrasket mig. 5.1/4" bas med refleksport på bagsiden.
fantastisk perspektiv til prisen. KEF cresta 2.
365 x 205 x 240 mm.
Vedhæftede filer
cresta2med.jpg
cresta2med.jpg (22.47 KiB) Vist 2016 gange

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tak for svarene, Dali er nok nemmest, model 1001 dog sjælden, jeg har model 102 i kikkerten

På den helt lange bane overvejes et selvbyg omkring Neo8-s som "hoved-monitors", starter så
eventuelt en ny tråd omkring dette. Udskiftnings-enheder, (reservedels-priser), på færdige sæt
er typisk så ublu at jeg ikke gider gå denne vej,..

http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=264-712
/Dub

Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator
Indlæg: 976
Sted: ca. midt i udkanten

Indlæg af madsmac »

Eltax Monitor III er forbavsende gode (pris og størrelse taget i betragtning!)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

madsmac skrev:Eltax Monitor III er forbavsende gode (pris og størrelse taget i betragtning!)
Tak igen :) de ser faktisk også pæne ud, og små mængder er i omløb brugt,.

Jeg har Dali, KEF, og disse ELTAX på observations-listen, kæresten skal bruge et lignende sæt til TV-front også
/Dub

Default avatar
Bassmann
Medlem
Indlæg: 325

Indlæg af Bassmann »

Quad 11L og Dali 7a de lyder meget forskelligt men godt på hver sin måde og ét sæt 7a koster ikke en skid.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Status:

1. Et sæt Dali 202 er nu på hylden, men med defekt bas i den ene, på hold, ny enhed er skamløst dyr, senere,..

2. Forhandler med en lidt træg sælger angående et sæt Monitor III (har i mellemtiden læst gode andmeldelser af denne)

3. Fandt for nogle uger siden et sæt Mission Model 700 i skralderummmet, utroligt flot lille sag, var sikker på de var defekte,
så fik dem først her til morgen hooket op, konstaterer at de umiddelbart virker, men syntes også at de er en eller anden
svag metallisk lyd især ved lav styrke, har dog også forstærkeren mistænkt for cross-over,..

Har nu siddet og lyttet i et par timer, fundet gamle referance CDér frem osv, og må sige at nu hvor det er "spillet varmt"
er det en fantastisk lyd der kommer ud af disse små bokse, i hele spektret, inkl bas, (og jeg hader ellers alt bas-releks !)

Måske skyldes min indledningsvise "metal-allergi" at de bare er utroligt "afslørende", på gode gamle Bohemian Rapsody
træder f.eks alle de små produktions fejl fra punch in/out ret tydeligt frem, hvor kun nogle af dem plejer at vække opsigt

God og posetiv oplevelse sådan en lørdag formiddag, og så fra noget man ikke har giver så meget som EN krone for :dollargrin:

Billede
/Dub

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Tillykke. Mission laver gode højtalere. Og flotte se de ud.

Medlemsavatar
Old Dub Dude
Forum Donator
Indlæg: 1179
Sted: 3730

Indlæg af Old Dub Dude »

Indimellem kan man finde "gamle" Heybrook speakers for en slik (blev brugt som near-field på BBC i 70'erne - 80'erne)
Jeg har et sæt (ka ikk huske modellen.... Kigger når jeg kommer hjem) små Heybrook bookshelf speakers som lille "B-monitor) de spiller FAB!
Mer bass i hi-hatten
k [color=#FF0000]snabel-a[/color] daffydub [color=#FF0000]punktum[/color] com

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg har mine gamle KEF C40 som jeg oprindeligt købte i '85 for mine konfirmationspenge stående i studiet som ekstra monitors. Fremragende på mange måder, omend lidt store. Når jeg tænker på hvad jeg gav dengang, burde de bestemt kunne støves op til fornuftige penge i dag.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

madsmac skrev:Eltax Monitor III er forbavsende gode (pris og størrelse taget i betragtning!)
Yep, kan bekræftes, fik nu sættet, (350 kr), flot/åben lyd, et par dB højere end Mission, og "lysere", meget bas
ift. størrelsen, men her er mission noget strammere og præcis, også i øvre bas, (skønt der er lidt mindre af den),
men fin lille højtaler, et par sokker i fleks-portene hjælper lidt med at styre bassen, Mission dog stadig bedre her.

Vedr bas-forskellen så stemmer teori og praksis, en lidt mindre kevlar-membran SKAL være overlegen jvf. test

Begge to kan anbefales, og sikkert med held bruges som alternativ til såkaldt "rigtige" monitorer i den lave ende

Har lyttet lidt til Dali 202 også, (bas kun delvis defekt), det virker dog som Dali 202 falder langt bag de andre to

Bare lidt indtryk efter en første hurtig A/B :)

Billede

Tror rullen snart skal frem, Monitor III tager sig unægteligt pænere ud i hvid :dollargrin:

Billede
/Dub

Nyt svar