Johans blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Re: Johans blog

Indlæg af GoatSonds »

Preben Friis skrev:En EQ der booster med et Q på 10 er en resonans, som så bliver sat i gang af impulsen.
Jeg har aldrig tænkt det sådan faktisk. Det giver meget mrre mening i mit hovede nu :-)

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Miley Cyrus' nye sang, "We Can't Stop" synes jeg er utrolig flot produceret og mixet.

Vokal dubsne er lidt slobby, slidt ligesom Daft Punk's "Get Lucky", hvilket jo normalt er en skidt ting, men jeg synes alligevel det gør noget ekstremt fedt. Det gør også et eller andet totalt 2013-agtigt ved nummeret.

Jeg høre også hvor vigtige s'er, og konsonanter for hele udtrykket.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Og inden folk skriver at de tror Johan er blevet skør, så melder jeg mig lige på banen og erklærer mig delvist enig med dig. Har ikke nærlyttet den, men der er et eller andet der fanger mig ved nummeret. Kommer nok desværre til at lytte den på et tidspunkt de næste par dage.. :-D



... hm så jo, vi kan godt være skøre begge to..

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Haha tak Christoffer :-P

Medlemsavatar
Identity
Medlem
Indlæg: 271
Sted: København

Indlæg af Identity »

GoatSonds skrev:Miley Cyrus' nye sang, "We Can't Stop" synes jeg er utrolig flot produceret og mixet.

Vokal dubsne er lidt slobby, slidt ligesom Daft Punk's "Get Lucky", hvilket jo normalt er en skidt ting, men jeg synes alligevel det gør noget ekstremt fedt. Det gør også et eller andet totalt 2013-agtigt ved nummeret.

Jeg høre også hvor vigtige s'er, og konsonanter for hele udtrykket.
Enig i at produktionen er ret fed, på trods af den ULTRA skarpe/resonante Miley Cyrus vokal visse steder :-D .
Havde hun høfeber, da hun skulle indspille omkvæddet eller intro "uhhh"'erne? :wink:

Men det imponere mig alligevel hvor hurtigt man kan fucke sin karriere op, nærmest fra den ene dag til den anden.
"Dancing with molly"
Opfordre hun virkeligt små disney-fans til at tage drugs? :puke:

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Ja, utrolig klam, men jeg gider ikke at brokke mig over hende :-P det er jo det hun vil ha folk til :party:

EDIT: My impression of Miley Cyris: :banan: :party: :drunk: :-P :kissass:

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

MIX TIPS

Jeg sad og legede med et mix, og kom op med denne lille smarte ting:

Nogle gange hader jeg bare gates! Hvis man nu for eksempel har lidt meget overhør i lilletrommen, men trommeslageren spiller nogle ghost notes, som er vigtige at bevare, så kan du klare den med en kompressor!
Snakker jeg sort? Lad mig forklare.
F.eks. Waves RComp er super til dette, for den kan nemlig lave upward-compression/expansion, som vil sige at i stedet for at skrue ned for signalet over threshold, skruer den op!

Det jeg gjorde på liletrommen, var at jeg satte threshold helt ned på -60dB som er den laveste i RComp. Så satte jeg attack igen helt ned på 0.5ms, release på 8.11ms, gain skruede jeg ned på -24.5dB, og så hev jeg ratioen helt ned på 0:50.
Derudover satte jeg release-mode til manuel, kompressor typen til opto, og karakteren til warm.
(Man kan få nogenlunde samme resultat med en normal expander, men jeg synes Logics expander er crap! Sikkert fordi jeg ikke kan finde ud af den....)

Billede

Tricket - eller hvad man nu skal kalde det - fungere også godt med mange andre ting, men særligt trommer, hvor det kan bruges til at fjerne rum osv.
Man kan også bruge den som parrallel expander....?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

En lille detalje: Teknisk set er det upward expansion i RComp ved ratios under 1. Det er ikke upward compression, som er komprimering, og altså det modsatte.

En anden teknik til at gate mere præcist er at filtrere sidechainen i gaten. På den måde kan du undgå falske triggers eller fremtvinge en bestemt reaktion.

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Ja. der skal man så passe på man ikke mister attacket, men der er lookahead et mirakkel redskab! :party:

EDIT: Som udviddelse til teknikken med at filtrere, der kan man også gå hele vejen og lave et nyt spor, kopiere det spor man skal ha gatet over, smidde en EQ og eventuelt lave anden processering for at isolere det materiale man skal ha gatet mest muligt. Så fjerner man outputtet på sporet, åbner en gate på original sporet, og sidechainer det processerede spor til gaten.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tillykke med den runde dag, Johan :denmark:

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Haha tak Christoffer! Jeg havde sgu ikke regnet med at få en hilsen her i dag :P

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Jeg er i gang med at lave en guitar pedal. Den er udviklet ud fra Muff Fuzz diagrammet
http://fuzzcentral.ssguitar.com/schemat ... sschem.gif

Jeg har så pillet lidt og ændret nogle værdier. Det er sgu utroligt hvad man kan få ud af at ændre transistorene og den 100K ohm modstand der sidder henover de 2 nederste (100K og 2K2 ned til stel)

Jeg har brugt BC109B'ere i stedet for 2N5133, og så har jeg sat et potmeter ind som erstatning for den 100K. Hvis man øger modstanden, laver den mere distortion, så jeg eksperimentere lidt med den. Jeg har prøvet 1M ohm, men når man havde skruget en fjerdedel op, prutter den bare :lol: Nu går jeg lidt med tanken om at bruge 500K. Har lavet en lille test, og den begynder at prutte når man skruer helt op, men hvad hvis man sætter en vild kompressor på først?

Derudobver ville jeg prøve for sjov at sætte en glødelampe på udgangen, som lyser kraftigere, jo kraftigere man spiller... Er der nogen der har idéer til en løsning? :-)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

GoatSonds skrev:Miley Cyrus' nye sang, "We Can't Stop" synes jeg er utrolig flot produceret og mixet.

Vokal dubsne er lidt slobby, slidt ligesom Daft Punk's "Get Lucky", hvilket jo normalt er en skidt ting, men jeg synes alligevel det gør noget ekstremt fedt. Det gør også et eller andet totalt 2013-agtigt ved nummeret.

Jeg høre også hvor vigtige s'er, og konsonanter for hele udtrykket.
De snakker om We Can't Stop i denne episode af Pensados Place:

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Av ja. Jeg skal ha set nogle af de nye Pensado's Place! Det er et fantastisk show!

En ting jeg tænker over nogle gange, er; hvad for noget musik kommer til at blive det "obligatoriske", fra min generation, at lære sine børn om?

Mine forældre har jo lært mig om Beatles, Rolling Stones, Black Sabbath, David Bowie, George Duke (R.I.P.) osv.
Hvis man ikke ved hvem f.eks. John Lennon er, eller aldrig har hørt Johnny Cash, siger folk at det er en fejl i ens opdragelse.

Hvad for noget musik bliver det som mine børns generation skal kende fra min ungdom?


Med hensyn til både "We Can't Stop" og ovenstående, vil jeg bare ligge et link til en gammel sang, som jeg ikke kan høre uden at få ekstrem gåsehud og en klump i halsen af.

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Hey! Vent i spænding!! Jeg sad med et mix og fandt ud af noget fedt med en multibånds comp til at lave falske dubs, så det kan i godt vente et indlæg om :-P

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Jeg så Sound City i dag. Virkelig fed dokumentar!
Vildt nok at Dave køber Neve pulten når de lukker.

Men jeg vil bare anbefale den til alle dem der ikke har set den!

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

MIX TIPS

Som lovet, laver jeg et indlæg om "Fake dubs" eller hvad man nu vil kalde dem. Altså f.eks. hvis man sidder med en vokal, man gerne ville ha haft en dubbet version af, men det er ikke sket. Det kan også være at man har fået det, men man synes måske det passer bedre hvis den var mere præcis, eller noget andet?

Jeg sad og mixede på en sang til en konkurrance (som er ovre nu), og havde en vokal dub på omkvædet, men kun 1. Jeg ville gerne ha 2 til en stereo-effekt.

Når man går i gang med sådan en dub, må man lige sætte sig og tænke lidt over, hvad der sker når et menneske dubber en vokal, en guitar, eller andet.

Timing og pitch er selvfølgelig forskellig, men også volumen, og styrken, men det er ikke bare at automatisere faderen, for det er nemlig ret frekvens-bestemt også.

Det jeg gjorde var - som jeg altid gør - at starte med flex time i Logic 9, hvor jeg sætter den på "Speed", hvilket gør at jeg kan rykke på både tempo, og pitch. Jeg har så siddet mere eller mindre tilfældigt og rykket rundt på fraser osv. meget småt, så det kun lige bliver rørt. Det er selvfølgelig vigtigt at hvert spor bliver behandlet forskelligt (forresten skal man jo også lige kopiere det spor man vil lave en dub af, ud på et nyt spor).

Billede

Det tager sig rimelig godt af timing og pitch, på en ikke alt for unaturlig måde, hvis man lige bruger lidt tid på det.

Så har jeg de-esset sporene, med 2 lidt forskellige settings (man kan jo også bruge 2 forskellige de-essere, eller simpelthen manuelt de-esse med en fader og automation), autotunet det ene spor blidt + detunet 3 cent ned, eller noget i den dur. Jeg har også en sample delay på det ene spor, som bare skyder det 721 samples. Jeg har også komprimeret sporene med 2 forskellige kompressore, med 2 forskellige indstillinger, og EQ'et dem lige lidt forskelligt.

Det der var min store opdagelse i dette mix var et trick der tager god hånd om det med hvordan stemmen opføre sig forskelligt alt efter hvor kraftigt man synger osv. frekvens-mæssigt.

Jeg tog min gode C6 fra Waves frem (den med side-chain funktionen) på det ene spor, det kan være en hvilken som helst multibånds kompressor, bare den kan side-chaine de forskellige bånd.
Jeg har så side-chainet den til lead vokalen, som også synger i omkvædet. Man kan prøve med alt muligt, bare det selvfølgelig spiller samtidig med vokalen. Jeg er dog ikke sikker på hvor godt trommer vil fungere....

Derfra har jeg bare rykket rundt på nogle knapper og fået den til at arbejde ikke alt for meget. Det skal stadig lyde ordenligt, og som om det kunne ha været sunget rigtigt. Det er vigtigt at alt hvad man gør på de forskellige spor, ikke ødelægger sporet. det skal stadig lyde godt! I hvert fald hvis det skal lyde som om det er sunget 2 gange.

Billede

Jeg tror ikke jeg må uploade nogle eksempler, da det er fra en konkurrence, men det kan være at jeg senere har et projekt hvor jeg gør det samme, hvor jeg så kan lægge det op. Mne jeg synes helt ærligt i selv skal prøve det!

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

MIX TIPS

Så kommer der endnu et lille tip :) Det bliver kun tekst og et par billeder for nu, da jeg sidder på værkstædet og venter på en pakke fra Berlin.

Tricket her er utrolig simpelt, men man kan bruge det på så mange flere måder end hvad jeg vil dække for nu.
Det handler om en lidt kreativ måde at behandle transienter på.

Lad os stille det op med et eksempel: Stortromme.

Billede

Kopier sporet 2 gange, så man har 3 kopier af sporet. De 2 kopier kan være behandlede, eller ubehandlede. Det kommer fuldstendig an på hvordan man vil bruge effekten, men lad os sige at vi har processeret stortrommespor nr. 1, og vores 2 kopier er uden effekter.
Vi tager og soloer de 2 kopier og invatere det ene spor.

Billede

Nu kan vi selvfølgelig ikke høre noget, for de 2 spor er jo ens, og når den ene er invateret, udfaser de hinanden.
Men hvis vi begynder at processere det ene eller det andet spor, vil der ske en forskel på sporene, og man vil kunne høre forskellen, og kun forskellen.
Jeg vil foreslå at vi processere det invaterede spor til dette eksempel, for vi skal bruge en kompressor.
Det der sker når vi skruer ned for det invaterede spor, er at det uinvaterede spor bliver højest, og det er det man vil kunne høre. Med kompressoren skruer vi kun ned for transienterne, så det er kun dem vi vil kunne høre fra det uinvaterede spor.

Herfra synes jeg egentlig bare man skal lege med kompressoren til man har et signal man er tilfreds med. Man kan med fordel bruge en limiter til effekten, men det skal ikke være en der automatisk skruer op for signalet igen.

Når man er tilfreds med resultatet, så kan man jo eksportere de 2 kopier, så man får ét spor med effekten. Derfra kan man jo filtrere ting fra eller booste nogle frekvenser, hvis man f.eks kun vil ha et transient boost i diskanten osv.

Håber at du kan bruge det til noget. Mulighederne er uendelige! Leg med det, og smid meget gerne et link her på bloggen hvis du har lavet noget interessant med denne, eller andre tricks jeg har skrevet om :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det var sgu da en god idé! :thumbup:
Det kan blive temmelig komplekst, men det er jo også muligt at lave 4 kopier, for at kunne lave en højre og en venstre transient med igen alverdens muligheder, forsinke den ene side lidt eller et eller andet. Cool tip. :)

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Lige præcis! Man kan også prøve at komprimere det uinvaterede spor, og høre hvad det gør ved transienterne i det store hele :P

EDIT: Derudover behøver man jo heller ikke at bruge en kompressor. Man kan da også prøve at lege med en gate? eller EQ? Side-chain kompression? Jeg tror sgu man kan få mange sjove ting ud af det :)

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Her kommer lige et par lyd-eksempler til det med kreativ transient behandling.

Det er på stortrommen, fra en sang der hedder "Atrophy", af bandet Doppler Shift. Sporene til sangen kan downloades her: http://www.cambridge-mt.com/ms-mtk.htm#TheDopplerShift

Først et klip af trommerne som jeg meget hurtigt lige har mixet, uden transient-bahandlingen:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... 0trans.mp3

Og så med:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... 0trans.mp3

Jeg har et high cut filter på som skær alt væk over 144 Hz væk, med 48dB/Oct.

Her er transient behandlingen alene uden filteret:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... filter.mp3

Og med:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... filter.mp3

Nu er det bare et eksempel, med Leg da med det! Jeg fandt også ud af ved at gate den ene kopi, og så sætte holdt og release små-langt, og attack på 2-3ms, får man absolut kun et click :P

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Her er en lille demo af den fuzz pedal jeg er igang med. Den kan meget vel fungere med en kompressor foran :-)


Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

INDSPILNINGS TIP

Det her er også noget de store drenge kan læse med på!

I lørdags var jeg med til en ordentlig bigband live indspilning med næsten 20 musikere i The Village Recording i Vanløse.
Det var en ret stor dag for mig, da det var første gang jeg har været med til så stort et setup. Heldigvis var det Thomas Vang der styrede det og mig som assistent, så alt gik som smurt. Jeg lærte utrolig meget, men det her trick ville jeg lige dele, for det er sgu genialt! Og jeg ville umiddelbart ikke selv ha tænkt det.

I kan lige se en hurtig skitse af opstillingen i det store rum:

Billede

Det var jo en live indspilning, så vi havde sat op til at indspille det som mere eller mindre normalt, og så sendte Thomas nogle spor ud til mig i rummet, hvor jeg lavede FOH og monitor til bandet, og det publikum der skulle ind i det store rum og høre koncerten/indspilningen.

Det største problem var flygelet, så kig lige på hvordan det er sat.
Vi havde sat en lille skillevæg op mellem trommerne og bassen, som kan ses på tegningen, og vi kunne jo godt have skærmet mere af, men musikerene skal jo kunne se hinanden, så det gik ikke rigtig.
Problemet var jo selvfølgelig at når alle blæserene fyrede den af, kunne man næsten ikke engang høre flygelet i de 414'ere vi havde sat omkring 10cm fra dets strenge, men Thomas havde et trick med at putte en 57'er direkte ned i resonansbordet. Umidelbart syntes jeg det virkede lidt tosset, men jeg hev den ud i FOH'en og fandt ud af at hvis bare jeg hev 3 dB ud af 500Hz og 1500Hz, så lød det super godt, og klaveret var klart og tydeligt når blæserene larmede.

Så hvis I nogen sinde ender i en ligneden situation hvor man næsten ikke kan høre flygelet for bleed, så prøv at stikke en 57'er helt ned i resonansbordet :)

Billede
Senest rettet af GoatSonds man 7. okt 2013 11:45, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det hedder "inverteret". Bare lige en kommentar fra en stavenazist.

Masser af spændende ting her i bloggen. Jeg fangede ikke lige dit trick med kopierne af stortrommen, men måske skal jeg bare koncentrere mig, men jeg læser ;-)

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Haha all right inverteret! Du var måske mere koncentreret om at finde stavefejl? :-D dem laver jeg sgu en del af.
Men ja, den er ludt indviklet den med de INVERTEREDE spor :-P
Tusind tak :-) det betyder meget for mig at folk kan bruge det til noget :-)

Nyt svar