Johans blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Re: Johans blog

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev:Masser af spændende ting her i bloggen. Jeg fangede ikke lige dit trick med kopierne af stortrommen, men måske skal jeg bare koncentrere mig, men jeg læser ;-)
Johans trick går ud på at du har et stykke lyd som du laver 2 kopier af. Den ene af de 2 kopier inverterer du, sådan at de 2 kopier faser hinanden ud.
Tag derefter fat i det ene af de to kopi-spor. Hvis der på dette spor laves eksempelvis transient behandling iform af compression, så vil den del af lyden ikke blive faset ud, og på den måde kan du forme transienten på en anden måde end ellers.

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Live trommer........

Ja. Det er sgu noget af det jeg elsker aller mest! Jeg elsker også Rhodes, vibrafon, orgel, saxofon osv. men rigtige trommer er sgu nok noget af det fedeste. Grunden til at jeg skriver live trommer og rigtige trommer, er fordi der jo er så meget elektroniske trommer over det hele, men jeg synes der er så meget der mangler i tromme samples og synth trommer, at det slet ikke er det samme.
Misforstå mig ikke! jeg kan også godt lide synth trommer osv.. Jeg er kæmpe musik fan, og jeg tror ikke der er en slags musik jeg ikke bryder mig om. Selvfølgelig passer synth trommer bare til noget, hvor live trommer ikke ville kunne gøre det samme fede. Men når det er live trommer, så er der bare noget fedt!

En ting jeg bare synes er ærgeligt, og ikke rigtig forstår, det er at - hmm.... Jeg synes ikke der er meget moderne musik som bare har de fede live trommer. Der er næsten altid lige et eller andet der bare ikke dur. Trommer som i "Killing In The Name Of" af Rage Against the Machine, "Smells Like Teen Spirit" af Nirvana (Hvis man nu skulle finde nogle helt klassiske), har bare de fede trommer. Der er ikke noget at komme efter der. Jeg mener vidst begge sange er indspillet i Sound City?

Også en masse af det gamle disco, som Bee Gees og Earth, Wind And Fire har det bare. Også danske ting fra 90'erne. En børnesang som "Onkel Morfar" fra filmen, Hannibal og Jarry, er skide fede! (man kan jo diskutere om man kan lide 90'er lyden)


Mrn jeg synes at jeg har svært ved at finde moderne musik med super fede live trommer. Jeg ved faktisk ikke rigtig hvorfor.. eller måske er det mere hvordan man laver de virkelig fede trommer. Jeg ved jo godt at det handler om trommeslageren, trommerne, stemningen, rummet, mikrofonerne, preampsne, mixet osv. osv.

Der er skam noget moderne musik som har de fede trommer. Eric Valentine laver virkelig lækre trommelyd, og trommetnepå det nyr Daft Punk sidder totalt i skabet. Især trommerne på nummeret "Giorgio by Moroder" er ekstremt lækre!

Jeg har lidt en mission om at kunne lave den fede trommelyd som jeg snakker om.

Er det sort snak?
Det er bare mig der plapre om trommer :-P

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

MIX TIP/MASTER TIP?

Her kommer endnu et tip af de indviklede, og det er faktisk bare en udviddelse af mit tidligere indviklede indlæg om det med at kopiere et spor 2 gange, og invertere det ene osv. osv.

All right. Vi kender alle det at man sidder og skal EQ'e et mix eller noget, og man sidder og hiver i en helt normal EQ, men man synes at man kan høre fase forskydninger og så meget andet, og man så hiver en faselineær EQ frem, men så synes man at man mister punch, og man synes man kan høre pre-ringing effekten.... Eller hvad? Det er måske kun nørderne. #Holger

Men isåfald er dette indlæg kun til nørderne.

Hvis ikke du kender til det med pre-ringing effekten osv., så læs sidst på første side af denne blog, og her: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=16&t=54868

Hvordan skal jeg starte?..... Jo altså. Jeg sad og tænkte om man ikke kan undgå denne pre-ringing effekt?
Så jeg hev et lille tromme loop ind, og begyndte at hive - lidt voldsomt i en faselineær EQ (nu er det kun for eksemplets skyld. jeg EQ'ede jo ikke for at få det til at lyde lækkert)

Billede

https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... %20FIR.mp3

Og bare for sjov kan i høre samme EQ bare som almindelig EQ (ikke faselineær/IIR):
https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... %20IIR.mp3

Så lavede jeg 2 kopier

Billede

Kopi nr. 2 fasevendte jeg, og kopierede min faselineære EQ over på kopier.
Kopi nr. 1 ændrede jeg EQ'en til at være almindelig

Her er forskellen på de 2 kopier:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... Invert.mp3

Billede

Slut prut færdig bum!
Slutresultat:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... master.mp3

Og så lige en A/B mellem almindelig EQ og sltresultatet:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... master.mp3

Så tænkte jeg lige... Det var ikke fordi jeg kunne høre den helt store forskel...
Så jeg smed beatet med almindelig EQ og så slutresultatet ind, og indverterede det ene spor for at lave en nul-test. Ikke meget forskel, men der var sgu lidt :)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... invert.mp3

Dererfter ville jeg lige prøve det samme på et mix jeg har lavet af bandet Baby In Vain.
Her er den almindelige EQ'ede version: (Igen, EQ'et for eksemplets skyld)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... %20IIR.mp3

Og her er så den faselineære version: (Kun lige at ane. Det bilder jeg mig i hvert fald ind...)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... %20FIR.mp3

Billede

Resultatet efter de 2 kopier med det ene spor fasevendt og det andet med almindelig EQ, lød sådan her:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... Master.mp3

Differencen på de 2 kopier lød sådan her:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... Invert.mp3

Og så min nul-test. Der var ikke ret meget, men efter jeg lige havde boostet outputtet, var der alligevel lidt hist og her:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... Invert.mp3



Hvad siger I? Kan det bruges, eller er det ligegyldigt?

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

INDSPILNINGS TIP

Jeg fik indspilet noget guitar denne weekend, til en af de sange jeg er i gang med at indspille med balle bandet, Rock 'n' Roll Revival.

Det var på sangen "I Want to Break Free" (Queen cover). Jeg havde lavet en små dum fejl da vi indspillede i The Village: Jeg lod dem have alle deres effekt pedaler på.
Det var ikke værre end at vi lige brugte på at indspille rollerne igen + nogle dubs og en akustisk guitar (min dejlige Ovation).

https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... UITAR).mp3

Jeg fandt ud af at en AKG D 95S er super fed på både clean og distortet guitar skråt ind mod midten af højttaleren

Billede

Jeg kørte også med et line signal ind, hvis jeg senere synes mine forstærker-indstillings valg, eller mikrofon placeringer kunne ha været bedre, men umiddelbart er jeg nu meget tilfreds.

Tippet her går både ud på min opdagelse med AKG'en, men også et tip omkring dubs.
Til at starte med når jeg lavede guitar-dubs, havde jeg bare de samme indstillinger på ampen osv., men hvis man vil ha guitaren rigtig stereo, kan man med fordel ændre lidt på indstillingerne på pedalerne, ampen eller mikrofonen. Man kan også med fordel skifte toppen, eller kabinettet. Ja man kan sagtens rigtig gå til den, hvis man vil, men jeg gik med kun små ændringer. Især var det fedt på de 2 dybe Les Paul dubs som kun spiller åbne akkorder i bro og omkvæd. Dem ville jeg gerne have helt stereo, og så de lysere Strat dubs lidt mindre stereo.

Vi lagde den Les Paul på i broer og omkvæd, for at der kan ske lidt mere i sangen. Det er ikke altid fedt hvis det kun er vokalen der fortæller hvad der sker.
Senest rettet af GoatSonds ons 9. okt 2013 16:06, rettet i alt 3 gange.

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Hurra!!! 1000 views på min blog! :party: :banan: :party:
Det er stort for mig, fordi jeg ved at jeg ikke har klikket herind 1000 gange :-D

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Mine tanker om amatør mastering

Jeg har set en masse videoer og læst en masse tekster om mastering, og om "hvordan man mastererer", og uden jeg selv er ME på nogen måde(!) og kun har rodet med det i 3-4 års tid, synes jeg at jeg har en god idé om hvad mastering handler om.
Næsten alle de videoer og tekster jeg har set om det er efter min mening ikke ret gode. Selvom jeg er blevet anbefalet at købe og læse Bob Katz bog om mastering, tror jeg stadig det vare lidt tid før jeg gør det, for jeg har ikke ret mange penge, og jeg er en klovn til at læse. Derudover bilder jeg mig selv ind at jeg har en rimelig tilgang til emnet.

Mastering handler om at gøre en forbedring på det færdige mix, hvis der vel at mærke er noget der skal forbedres! Alt hvad man gør på mixet skal gi mening, og hjælpe på hvad man prøver at opnå!
Hvis man får et mix udefra, er mixet (eller, det skulle det gerne være) mixet udfra at det skal lyde færdigt. Når man så får det, og skal masterere det, så skal man starte med at lytte på det. Man skal ikke bare begynde at EQ'e og komprimere det, for det er ikke sikkert at det gør noget godt! Mixet er som det er for en grund, og det er ikke sikkert at det lige på første lyt lyder som man selv synes det skal. Så må man smide alt om personlig smag væk, og lytte til hvis man for eksempel synes det lyder lidt mudret... hvorfor gør det det? Jamen det er fordi der er meget room rvb. på både trommer og guitar og vokal måske, og guitarene har ret meget 200-300Hz, og der er ikke gjort super meget ud af at få separeret instrumenterne så meget.
Måske er det ikke så galt endda at mixet er mudret. Måske klæder det faktisk musikken, fordi det er garage rock, og det skal være lidt lo-fi. Mange af dem der vil lytte til det her nummer vil måske faktisk synes at det var "alt for fint" og "bandet er blevet til POP", hvis man ikke havde sørget for at det var lidt mudret.
Når man så måske er kommet frem til denne konklusion, så må man igen sige "jeg lagde virkelig mærke til at det var så mudret da jeg lyttede første gang, og måske er det alligevel lidt for mudret. Jeg vil gerne gøre det lidt mere rent, men uden at ødelægge det!". Hvis man er usikker, så kan man vælge at lytte til noget musik der ligger sig op ad, og så kan man forhåbentlig vurdere bedre om der er tilpas meget mudder i mixet. Igen, dette er forhåbentlig noget mix-teknikeren allerede har taget højde for, så det burde ikke være det store problem, men noget af det der er så godt ved at sende sit mix til en ME, er at der ikke er nogen der har perfekte monitors, rum, øre og hjerner, og derfor kan en god ME næsten altid finde ud af om det er godt nok til at blive spillet for publikum.
Men hvis det alligevel er en lille smule for mudret, så må man bruge sin gode tekniske forståelse til at komme med en løsning. Måske er det nok at hive lidt 300Hz ud, men måske er det ikke! Det er heller ikke sikkert at det er nok med en standard indstilling på -2,5dB på 300Hz og en hvis Q, og så må man være kreativ!

Nu var det bare et eksempel, og nu var det lige noget garage rock jeg havde i tankerne, og det behøver jo ikke at være et frekvens-mæssigt problem der kunne være i mixet. Det kunne også være at man synes der var for meget smæk på trommerne osv., men det kunne også sagtens være at der faktisk ikke var noget i vejen med mixet, og det skulle bare lidt op i volume eller noget.
Samtidig er det måske også værd at have i tankerne hvem der har mixet det. Er det en god mix-tekniker (dette burde man klart kunne finde ud af ved bare at lytte til musikken, og sørge for at tænke lidt som jeg nævnte til at starte med)?
Det er bare mine tanker.

Og så har jeg også nogle råd til dem der er totalt nybegyndere til mastering. Nu er der mange der spørger f.eks. her på LM om hvad de skal gøre for at få en god master, og så er der altid en tutorial om hvordan man først tager en EQ og gør noget, så en compressor og gør noget med den, og så en limiter (og det vil jeg så også sige er en af de mere fornuftige modeller), men det synes jeg ikke rigtig om. Mit råd er:
Pil ved alt muligt du kan få i hænderne, og smid det på din master og find ud af hvad det gør. Tænk over de ting jeg nævner, om det gør noget godt. Løser det et problem? Hvis det er noget du selv har mixet, så prøv at se om du ikke i stedet kan rette det i mixet. Jeg synes bare man skal ekspermentere alt det man kan, og se da gerne alle de både gode og dårlige videoer om mastering på nettet, og prøv det af! Men hvis du pludselig skal masterere noget der skal spilles for andre, og su stadig ikke føler dig sikker på hvad du laver, så lad mixet være! Så længe du er tilfreds med mixet, bør du jo ikke gøre noget på masteren. Måske med undtagelse af at smide en limiter på, så du kan få det lidt op i niveau.

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Da jeg var lille lyttede jeg rigtig meget til de 2 Gary Moore albums jeg havde. Han var vidst nok den første musiker jeg sådan rigtigt lyttede til. Jeg kan i hvert fald huske at jeg sad på mit værelse mange timer og endten bare lyttede, eller spillede luftguitar til hans musik.
I dag hørte jeg Still Got the Blues, som var det ene af hans albums jeg havde, og det vagte så mange følelser i mig. Sidste solo fik mig enddatil at kknibe en tåre.
Mange mener jo nok det er latterligt med det guitar wankeri, men han får virkelig den guitar til at synge!



Jeg er ked af at jeg ikke kunne finde den lange version i HD uden så intetsigende slideshow, men det er I sikkert ikke :-P

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

GoatSonds skrev:Mange mener jo nok det er latterligt med det guitar wankeri, men han får virkelig den guitar til at synge!
:-D

Ja det nummer er jeg også flasket op med. Dejligt nummer.

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Update
Grunden til at jeg ikke har haft postet i lang tid er fordi mit fokus har ligget på min ansøgning til koncervatoriet LT (og jeg gik ikke videre til optagelsesprøven i år), og min nye lejlighed, men der skal nok komme lidt op igen. Jeg er stadig igang med at indrette osv, men jeg skal nok finde tid til leg! Nu skal jeg jo så også igang med min ansøgning til næste år! De slipper ikke.

Anmeldelse af Belkin Bluetooth Music Receiver
Jeg købte for et par dage siden en lille bluetooth receiver fra Belkin via Proshop.dk for et par hundrede kroner, og apperatet dumpede som lovet ind 2 dage efter bestillingen, også selvom den ene af dagene var nytårsaften :-)
Receiveren er en lille fin boks som er utrolig nem at få sat op. Det var bare at plugge strømforsyning og jack'et til, og så parre mobilen med receiveren, og så var der musik.

Latencyen er ikke rigtig noget problem. Den er måske på et sekund, men når man bare skal høre musik fra mobilen, gør det sgu ikke ret meget. Men når det så er sagt, så mister den forbindelsen en gang i mellem og... der er vild kamfilter-effekt på.
Den laver ekko på et par millisekunder, og det lyder som en robot fra Transformers. At kalde den en "Music Receiver" er lidt lidt mærkeligt.

Jeg havde læst en stor bunke reviews om den på nettet, og jeg har ikke set en eneste der nævnte noget om dens ekko-problem. De eneste jeg har hørt klage over disse bluetooth receivere er hifi-nørderne, og dem ved vi jo at man ikke altid skal lytte til...

Hvis jeg skal give denne bluetooth receiver stjerner får den 0. Ikke engang 1 for brugervenligheden, for jeg finder den mildest talt ubrugelig.

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Update/indspilnings tips

Jeg skal da lige ved lejlighed blære mig lidt!

I går var jeg assistent tekniker på indspilningerne på første gang selveste Steve Gadd indspillede i et dansk studie med danske musikere. I tirsdags var Thomas og jeg ude og hente 2 bundkasser, og nogle monitors til sessionen som var en koncert indspilning med Steve Gadd på trommer, Michael Blicher på saxofon og Dan Hemmer på Orgel.

Trommerne optog vi med et sæt rør-Royers som en snæver spaced-pair, eller en bred ORTF ca. 1,5 meter over lilletrommen og lidt under en halv meter fra hinanden gennem en Universal Audio 2-610 med et lille diskant boost
Billede

Billede

Stortrommen var optaget med en 52 beta kun lige akkurat inde i trommen og en Neumann TLM 10-et-eller-andet ca. en halv meter fra frotskindet, begge gennem Elberg pres
Billede

Lilletrommen havde kun en BeyerDynamic M 160 på topskindet, traditionel position ca. 1 tomme over skindet pegende mod midten af skindet gennem en Vintech Audio X73 med et diskant boost

Hihat blev optaget med en AKG C451 B også gennem en Elberg pre

Tammerne var alle Sennheiser MD 441'ere, 1 tomme over skindet pegende ind mod midten af skindet gennem Elberg pres.

Der var også en stereo Royer bag kit'et over Gadds hoved ca. 2-2,5 meter over lilletrommen, som vidst nok også kørte gennem Elberg preamps.

Steve Gadds setup var som beskrevet øverts her:
http://www.drstevegadd.com/setup.html


Hammond orgelet blev optaget gennem en Leslie med 2 MD 421 i toppen ca 30 cm fra hinanden, en MD 421 i bunden og en 57'er i midten som vist på billederne
Billede

Billede

Der kom en utrolig bund i den 57'er.


Saxofonerne blev optaget med en Neumann U67 og en RCA MI-6203-C side om side, midt på dyret, og en BeyerDynamic M160 i bunden. Jeg har desværre ingen billeder af det setup, men her må fantasien titte frem :)

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Indspilnings idéer

Når ikke jeg har mulighed for at lege og prøve af, så går jeg rundt med idéer til hvordan jeg vil optage noget, f.eks. et trommesæt.

I øjeblikket leger jeg lidt med idéen om at se et trommesæt som ét instrument, og ikke mange instrumenter (BD, SN, HH, Tam 1, 2, 3, OH osv.)
Når man sætter en mikrofon på alle trommerne/instrumenterne har man jo alle de andre trommer/instrumenter klods op ad, og så sidder man og fixer det i mixet, ved at gate, eq, comp. osv. på alle sporene… I kender det nok selv!

Jeg har selv leget lidt med Glyn Johns måden med 3 mikrofoner (1 mikrofon over centeret af trommesættet, 1 mikrofon ved gulvtammen, og 1 mikrofon ved stortrommen), og den idé jeg har gået lidt med er egentlig ikke så speciel, og bare en lille videreudvikling. For mig fungere den normale Glyn Johns teknik kun i mono, og mono er også fedt! Men nogle gange har man bare brug for stereo trommer.

Min idé er så simpel, at man kunne lave en mid/side opsætning på overhead'en.. Jeg har lavet en lille illustration i paint:

Billede
Billede

Derudover forestiller jeg mig at front-mikrofonen/stortromme-mikrofonen, og tam-mikrofonen ville være gode i omni, da de på den måde ikke er plaget af "proximity effect".
Deres formål er jo lidt at få bunden med. Kravet er jo så at man har et ordentligt rum at optage i.

___________________

En anden tanke jeg leger med, er at optage med PA på trommerne. Jeg har læst lidt om nogle der har gjort det, og jeg kan kun forestille mig at man kan få nogle vilde resultater ud af det. Jeg forestiller mig at ha nogle ordentlige subs, og så nogle topkasser hvor man sender sine close-mics ud i. Det man også kunne prøve var så bare at have triggere på trommerne, og sende det klik-signal der kommer, ud i PA'et . Men nu er det her bare en tanke.... Jeg skal næsten prøve det bare for at prøve det.

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Mastering/mix tip

En ting jeg selv tager mig i ofte, er at f.eks. når jeg mastre, så bl.a. gør jeg lydbølgen så stor og visuel som muligt i min DAW, bruger EQs hvor jeg tydeligt kan se hvad jeg laver, og så kigger jeg meget på gain-reduction på kompressoren.

Det er jo en dum idé at bruge øjnene, så en ting jeg er begyndt på når jeg mixer og mastre, det er at lave sporene så tynde at jeg faktisk ikke kan se lydbølgen. Det har faktisk hjulpet mig utrolig meget! Selvfølgelig er det super godt at kunne kigge på lydbølgen hvis man skal klippe og klistre osv, men den gang man indspillede på bånd, kunne man jo ikke se lydbølgen, og man måtte stå og klippe og klistre båndene fysisk.

Når ikke jeg kan se lydbølgerne, så hjælper det mig faktisk rigtig meget til at lytte mere efter hvad jeg laver i stedet for at bruge øjnene.
En lille case kan være når jeg mastre. Så starter jeg lige med at klippe starten til, hvor jeg kan se lydbølgen, og så gør jeg den helt lille. Før i tiden så brugte jeg lidt det visuelle i lydbølgen til at vurdere om jeg skulle bruge en kompressor, og hvor meget jeg mente den skulle arbejde. Derudover så kunne jeg se om der var nogle stille passager jeg skulle have i tankerne, osv., men jeg behøver slet ikke se på det. Jeg kan jo høre om der sker noget, og jeg kan høre om min kompressor gør en forbedring, og om den gør hvad jeg ville have.
Lytterene har jo heller ikke lydbølgen at se på når de høre musikken, så hvad er idéen over hovedet at kigge på den når man mixer eller mastre?

Medlemsavatar
Bjerre
Forum Donator
Indlæg: 2030
Sted: Randers

Indlæg af Bjerre »

GoatSonds skrev:Indspilnings idéer

Når ikke jeg har mulighed for at lege og prøve af, så går jeg rundt med idéer til hvordan jeg vil optage noget, f.eks. et trommesæt.

I øjeblikket leger jeg lidt med idéen om at se et trommesæt som ét instrument, og ikke mange instrumenter (BD, SN, HH, Tam 1, 2, 3, OH osv.)
Når man sætter en mikrofon på alle trommerne/instrumenterne har man jo alle de andre trommer/instrumenter klods op ad, og så sidder man og fixer det i mixet, ved at gate, eq, comp. osv. på alle sporene… I kender det nok selv!

Jeg har selv leget lidt med Glyn Johns måden med 3 mikrofoner (1 mikrofon over centeret af trommesættet, 1 mikrofon ved gulvtammen, og 1 mikrofon ved stortrommen), og den idé jeg har gået lidt med er egentlig ikke så speciel, og bare en lille videreudvikling. For mig fungere den normale Glyn Johns teknik kun i mono, og mono er også fedt! Men nogle gange har man bare brug for stereo trommer.

Min idé er så simpel, at man kunne lave en mid/side opsætning på overhead'en.. Jeg har lavet en lille illustration i paint:

Billede
Billede

Derudover forestiller jeg mig at front-mikrofonen/stortromme-mikrofonen, og tam-mikrofonen ville være gode i omni, da de på den måde ikke er plaget af "proximity effect".
Deres formål er jo lidt at få bunden med. Kravet er jo så at man har et ordentligt rum at optage i.

___________________

En anden tanke jeg leger med, er at optage med PA på trommerne. Jeg har læst lidt om nogle der har gjort det, og jeg kan kun forestille mig at man kan få nogle vilde resultater ud af det. Jeg forestiller mig at ha nogle ordentlige subs, og så nogle topkasser hvor man sender sine close-mics ud i. Det man også kunne prøve var så bare at have triggere på trommerne, og sende det klik-signal der kommer, ud i PA'et . Men nu er det her bare en tanke.... Jeg skal næsten prøve det bare for at prøve det.
Nu kan jeg simpelthen ikke huske hvad der er Glyn Johns og hvad der er recorderman setup, men den opstilling jeg selv er kommet frem til er en bånd eller LDC ca 1 mtr lige over lilletromme og så en i nøjagtig samme afstand fra lilletromme og stortromme bag trommeslagerens højre skulder, pegende ind mod lilletromme. Det giver en "perfekt" fase mellem sn og bd hvilket gør, at det lyder godt som stereo. Da du ikke hænger over bækkenerne kan du booste toppen for lilletrommens skyld f.eks. uden at bækkenerne bliver for skarpe. Jeg synes ofte, at en traditionel stereo opsætning over sættet (som den i brugte ved Gadd) kan give et sløret stereobillede, samt udfase sn og bd, så du bliver mere afhængig af closemics. Den OH konfiguration, bruger jeg næsten altid for tiden. Afhængigt af udtrykket jeg går efter, krydrer jeg det næsten altid med en bd mic. Helst en bånd eller LDC foran bd, eller en dynamisk (heil pr40/ae2500) lige inde for frontskindet. Sker det meget på trommerne, eller går vi efter en bestemt lyd (f.eks Gadd) supplerer jeg med traditionelle closemics. Det er sjældent jeg mic'er hihat, og når jeg gør, ender jeg ofte med, ikke at bruge den...
[i]Hearing is believing... Or so I've heard[/i]

[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]

Medlemsavatar
Bjerre
Forum Donator
Indlæg: 2030
Sted: Randers

Indlæg af Bjerre »

GoatSonds skrev:Mastering/mix tip

En ting jeg selv tager mig i ofte, er at f.eks. når jeg mastre, så bl.a. gør jeg lydbølgen så stor og visuel som muligt i min DAW, bruger EQs hvor jeg tydeligt kan se hvad jeg laver, og så kigger jeg meget på gain-reduction på kompressoren.

Det er jo en dum idé at bruge øjnene, så en ting jeg er begyndt på når jeg mixer og mastre, det er at lave sporene så tynde at jeg faktisk ikke kan se lydbølgen. Det har faktisk hjulpet mig utrolig meget! Selvfølgelig er det super godt at kunne kigge på lydbølgen hvis man skal klippe og klistre osv, men den gang man indspillede på bånd, kunne man jo ikke se lydbølgen, og man måtte stå og klippe og klistre båndene fysisk.

Når ikke jeg kan se lydbølgerne, så hjælper det mig faktisk rigtig meget til at lytte mere efter hvad jeg laver i stedet for at bruge øjnene.
En lille case kan være når jeg mastre. Så starter jeg lige med at klippe starten til, hvor jeg kan se lydbølgen, og så gør jeg den helt lille. Før i tiden så brugte jeg lidt det visuelle i lydbølgen til at vurdere om jeg skulle bruge en kompressor, og hvor meget jeg mente den skulle arbejde. Derudover så kunne jeg se om der var nogle stille passager jeg skulle have i tankerne, osv., men jeg behøver slet ikke se på det. Jeg kan jo høre om der sker noget, og jeg kan høre om min kompressor gør en forbedring, og om den gør hvad jeg ville have.
Lytterene har jo heller ikke lydbølgen at se på når de høre musikken, så hvad er idéen over hovedet at kigge på den når man mixer eller mastre?
Jeg har vænnet mig til, kun at bruge én skærm. Så jeg kigger på "edit'(?) vinduet når jeg tracker og så kigger jeg næsten udelukkende på mixer vinduet når jeg mixer. En ting jeg føler, der har hjulpet mig meget til at bruge ørene mere end øjnene er også min Mackie controller. Når jeg laver volumen, pan, sends og nu og da eq, gør jeg det således på Mackie'en og kigger ikke på plugs på skærmen. I takt med, at jeg begynder mere og mere og bruge hardware, får det mig også til at kigge væk fra skærmen, da der ikke er noget der bevæger sig visuelt når jeg skruer og derfor forstyrrer det mig, at kigge på skærmen. Det styrker mig også i at lytte mere efter. Jeg er mht. eq også gået lidt væk fra alle eqs der har så mange bånd man kan skrue på og visuelt få pæne grafiske tilbagemeldinger på, hvad jeg gør. Jeg bruger langt mere shelves som jeg hæver sænker. Gerne pultec agtige plugs, hvor jeg både kan booste og attenuere de samme frekvenser på samme tid...
[i]Hearing is believing... Or so I've heard[/i]

[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Bjerre skrev:Nu kan jeg simpelthen ikke huske hvad der er Glyn Johns og hvad der er recorderman setup, men den opstilling jeg selv er kommet frem til er en bånd eller LDC ca 1 mtr lige over lilletromme og så en i nøjagtig samme afstand fra lilletromme og stortromme bag trommeslagerens højre skulder, pegende ind mod lilletromme. Det giver en "perfekt" fase mellem sn og bd hvilket gør, at det lyder godt som stereo. Da du ikke hænger over bækkenerne kan du booste toppen for lilletrommens skyld f.eks. uden at bækkenerne bliver for skarpe. Jeg synes ofte, at en traditionel stereo opsætning over sættet (som den i brugte ved Gadd) kan give et sløret stereobillede, samt udfase sn og bd, så du bliver mere afhængig af closemics. Den OH konfiguration, bruger jeg næsten altid for tiden. Afhængigt af udtrykket jeg går efter, krydrer jeg det næsten altid med en bd mic. Helst en bånd eller LDC foran bd, eller en dynamisk (heil pr40/ae2500) lige inde for frontskindet. Sker det meget på trommerne, eller går vi efter en bestemt lyd (f.eks Gadd) supplerer jeg med traditionelle closemics. Det er sjældent jeg mic'er hihat, og når jeg gør, ender jeg ofte med, ikke at bruge den...
Det er recorderman du beskriver der :) jeg har faktisk - må jeg ærligt indrømme - aldrig prøvet den opsætning. Det kan være at det skulle prøves? Har du nogle trommespor jeg må høre? måske hvor jeg selv kan pille ved dem og lytte til dem enkeltvis?
Bjerre skrev:Jeg har vænnet mig til, kun at bruge én skærm. Så jeg kigger på "edit'(?) vinduet når jeg tracker og så kigger jeg næsten udelukkende på mixer vinduet når jeg mixer. En ting jeg føler, der har hjulpet mig meget til at bruge ørene mere end øjnene er også min Mackie controller. Når jeg laver volumen, pan, sends og nu og da eq, gør jeg det således på Mackie'en og kigger ikke på plugs på skærmen. I takt med, at jeg begynder mere og mere og bruge hardware, får det mig også til at kigge væk fra skærmen, da der ikke er noget der bevæger sig visuelt når jeg skruer og derfor forstyrrer det mig, at kigge på skærmen. Det styrker mig også i at lytte mere efter. Jeg er mht. eq også gået lidt væk fra alle eqs der har så mange bånd man kan skrue på og visuelt få pæne grafiske tilbagemeldinger på, hvad jeg gør. Jeg bruger langt mere shelves som jeg hæver sænker. Gerne pultec agtige plugs, hvor jeg både kan booste og attenuere de samme frekvenser på samme tid...
Ja, nu er jeg jo godt nok igang med at gøre mit eget studie så småt og mobilt som muligt, men ellers kunne jeg også godt bruge en god controller.
Jeg kan godt lide at mixe musik på en god analog mixer, og slet ikke kunne se sporene og bare ha faderene i hænderne. Det var et godt tip du kom med, at holde sig hovedsageligt i mixer-vinduet :) det kan være at det er det jeg skal begå mig lidt i.

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Update

Som nogle måske ved, så er jeg i gang med at bakse et mobilt studie op, og jeg er meget oppe at køre over det hele :-)
Jeg er jo flyttet hjemmefra for et par måneder siden sammen med min kæreste, og vi har købt en lejlighed, og planen var at jeg skulle beholde mit studie hjemme hos mine forældre lidt endnu, men de skal flytte snart.
Selvom det er lidt trist at skulle af med det studie jeg har mixet og indspillet i de sidste 4 år, så er jeg meget spændt på det nye setup.

Jeg skal ha købt mig en MacBook Pro, et godt lille lydkort, en god AD/DA converter, og nogle gode mikrofoner. Minimalt, men godt. Jeg har også haft en den on-location indspilnings sessions, så det ville være fedt ikke at skulle låne alt udstyret til den slags, og så har jeg mine ADAM højttalere og overraskende god akustik i min stue, så der kan jeg sagtens mixe :-)

Derudover har jeg jo mit job i The Village Recording, hvor jeg kan optage i tæske lækre rum med de fedeste vintage mikrofoner og lege med outboard, så alt skal nok gå :-)

Medlemsavatar
Bjerre
Forum Donator
Indlæg: 2030
Sted: Randers

Indlæg af Bjerre »

GoatSonds skrev: Det er recorderman du beskriver der :) jeg har faktisk - må jeg ærligt indrømme - aldrig prøvet den opsætning. Det kan være at det skulle prøves? Har du nogle trommespor jeg må høre? måske hvor jeg selv kan pille ved dem og lytte til dem enkeltvis?
Her er nogle filer, der ikke er blevet behandlet. Ovennævnte OH opstilling, samt en omni mic "inde" i sættet, lige mellem stortromme og lilletromme.

FOK: https://db.tt/rR0xLEzX
iKick: https://db.tt/2zvvCLfx
iKit: https://db.tt/m64kjl4h
OHL: https://db.tt/fgujJMD4
OHR: https://db.tt/rK78dH1k
Room: https://db.tt/tJ2dbiWN
SnB: https://db.tt/rkW2X8nD
SnT: https://db.tt/E3IAVcZF
Tom1: https://db.tt/nmOQ4fX9
Tom2: https://db.tt/wGrougVl
[i]Hearing is believing... Or so I've heard[/i]

[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Bjerre skrev:
GoatSonds skrev: Det er recorderman du beskriver der :) jeg har faktisk - må jeg ærligt indrømme - aldrig prøvet den opsætning. Det kan være at det skulle prøves? Har du nogle trommespor jeg må høre? måske hvor jeg selv kan pille ved dem og lytte til dem enkeltvis?
Her er nogle filer, der ikke er blevet behandlet. Ovennævnte OH opstilling, samt en omni mic "inde" i sættet, lige mellem stortromme og lilletromme.

FOK: https://db.tt/rR0xLEzX
iKick: https://db.tt/2zvvCLfx
iKit: https://db.tt/m64kjl4h
OHL: https://db.tt/fgujJMD4
OHR: https://db.tt/rK78dH1k
Room: https://db.tt/tJ2dbiWN
SnB: https://db.tt/rkW2X8nD
SnT: https://db.tt/E3IAVcZF
Tom1: https://db.tt/nmOQ4fX9
Tom2: https://db.tt/wGrougVl
Tak :) Det lyder slet ikke skidt!
Jeg synes dog at bækkenerne virvler lidt rundt i stereo perspektivet. Men det er sgu en fin balance mellem alle trommerne :) Det skal jeg nok få eksperimenteret lidt med.

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Mix tip og plug-in review

Jeg har lige mixet den første sang på mit nye setup, og der er et par ting jeg gerne vil dele :)

Først og fremmest så er sangen ikke noget jeg selv har indspillet, men en sang som jeg har fra Telefunkens hjemmeside, med kvartetten "Barber Shop Quartet".

I kan høre mit mix af sangen "Full Band Song 2" her:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... ng%202.wav

Først og fremmest havde jeg lidt et problem med stortrommen i overhead mikrofonerne. Der var et kraftigt højfrekvent "klik" hver gang stortommen slog, og det forstyrrede bare syntes jeg. Her er overheadsne som de var optaget:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... rheads.wav
Så jeg prøvede først at pille lidt i en EQ, hvilket ikke hjalp. Desuden ville jeg også gerne introducere et lille diskant shelf-boost på omkring 2 dB, hvilket bare ville gøre problemet med stortrommen endnu værre.
Jeg kunne heller ikke klare problemet med en multibåndskompressor, så jeg begyndte med mit lille hjemme-opfundenede trick med at kopiere hver OH kanal ud 2 gange med al min processering, og så fasevende den ene kopi, og så komprimerede jeg den anden kopi med hurtig attack og release, og høj ratio.

Billede

Men før komprimeringen på den ene kopi, low-cuttede jeg alt under 4kHz på begge kopier, da jeg havde brug for kun at komprimere det højfrekvente klik i stortrommen. For at få kompressoren til kun at reagere på stortrommen, sidechainede jeg selvfølgelig kompressoren til et send med stortrommen.

Billede

For god ordens skyld kommer der selvfølgelig også lige et billede af EQ indstillingerne til OH og kopierne (venstre er OH, højre er kopi)

Billede

Og kompressoren

Billede

Trim-plugin'et som kan ses på den ene kopi, er bare fasevend.

Jeg håber alle er med så langt.



Det er så det jeg fandt frem til som løsning. Her er så overhead mikrofonerne med kopier, og al anden processering:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... 20klik.wav

Det løste efter min mening problemet, og de småting det ellers har gjort ved hihatten er så minimale i det fulde mix, at jeg ikke kan høre det.

___________

Derudover vil jeg lige lave et lille review på et super fedt GRATIS plug-in, PSP Pianoverb. Super cool reverb-plugin som kan lave en spændende klang, der gør alt det fede som en normal rumklang gør med at give fylde, og placere et instrument i mixet. Pianoverb gør det bare lidt anderledes med at få det til at lyde som om der er et klaver der "ringer" med på hvad man nu sender igennem.

Lyt her til violinen og guitaren:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... %20vio.wav

Billede

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Mix tips

Jeg har mixet en sang for nogle venner (3 Lige Fyre), hvor jeg bl. a. har brugt det nye gratis plug-in fra SoundToys - Little Primetap, og det er nu et meget fedt lille delay-plugin.

Et af instrumenterne jeg fik var denne synth:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... .%20fx.mp3

Jeg har sendt den til et aux track med en god gammel stereo delay, et high- og lowcut filter, og SoundToys' Little Primetab.

Billede

Alle normale stereo delays kan lave same effekt. Instillingerne på stereo delay'en er ens på begge kanaler, bortset fra delay tiden og feedback'en.. Den ene side har lidt længere delay tid, og lidt mindre feedback end den anden, og forresten er den sync'et til sangens BPM, så hvis du vil kopiere mine indstillinger, så husk at tage højde for din sangs tempo.. Det vil sige den ene side har et par millisekunder langsomere delay, og den anden, et par millisekunder hurtigere :)

Billede

Filteret er bare for at jeg ikke får en masse bas og diskant der roder, og så giver det også delay'et en lidt anden dimension.

Billede

Sidst lagde jeg så Little Primetab, som en slags lofi slap-dalay, eller hurtig delay på et sted under omkring 30-40 millisekunder og lidt feedback. Det sjove ved netop Little Primetab er dens "adjust" fuktion, og dens "in" funktion som kan lave sjove lofi lyde. Jeg synes det er svært at høre præcis hvad det er den delay gør, men man vil nok kunne ramme noget i samme stil hvis man sender sit normale delay ind i et nyt aux track med en hurtig slap delay på de 30-40 millisekunder, og så med en form for distortion eller tape-saturation efter, men jeg synes virkelig den gør noget lækkert den delay fra SoundToys 8-)

Her er så synth'en med delay'et, og forresten også den tidligere nævnte PianoVerb fra PSP:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... .%20fx.mp3

Billede

I sanges drop, automatiserede jeg så delay'et og rumklangen til at hjælpe med at bygge op.

Billede

Derudover var synth'en mono (i en stereo fil), og jeg syntes den skulle fylde i stereo perspektivet, men de forskellige stereo effekter laver for mange mærkelige ting ved lyden, og generelt bryder jeg mig ikke om dem. og særligt ikke i denne situation, så et lille trick var at jeg brugte en hurtlig tremolo-effekt, eller rettere, jeg automatiserede min pan knap rundt, hvilket også kan ses på billedet ovenfor :)

Her er synth'en sammen med resten af instrumenterne:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... d/Full.mp3

Håber I kan bruge det til noget :)

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Jeg var hooked på det svenske band Dirty Loops den gang de blev kendte på Youtube, og da jeg læste at de skulle i studiet og indspille et album, blev jeg vildt glad og spændt. De har brugt en del tid på det, og det har både irriteret mig, da jeg har været utolmodig, og samtidig har jeg været glad for det, for det har vist sig at være ventetiden værd, og man kan høre at de har lagt meget arbejde i den plade.
Den udkom så i europa her i mandags, og jeg har nydt albummet hele ugen! Jeg synes det er et utrolig fedt album. Jeg må også sige at det er lige lovlig meget rytme-porno, og forsangeren måtte nu godt dæmpe sin hang til at lave vilde fraseringer en anelse, men når det er sagt, er det et super fedt album som supplement til mit bibliotek. Jeg synes også det er fedt med et friskt rytmsk pust til den ellers ret firkantede pop-scene.

Super kreativt og lækkert album, og virkelig flot arbejde af folkene bag. Kan varmt anbefales!!

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

DIY Pultec showoff!

Her er så en stereo Pultec clon som jeg har bygget for Kasper Bjerre. Jeg skal lige lave nogle flere tests og måske skal jeg også ha lavet en skærm til trafoen, men den støjer faktisk ikke rigtig.
Jeg har selv viklet trafoen, og den er blevet lakeret, og gennem testet med 1kV, lav tomgangstrøm, og jeg har målt udstråling, og den udstråler kun en lille smule fra hjørnerne. Jeg har testet hvor trafoen stod bedst i forhold til udstrålingen til printne.

Billede

Billede

Billede

https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... Joined.wav

EQ'en er et PCB Grinder kit, og det var rimelig nemt at lave. De medfølgende kabler har jeg skærmet, ved at tage en skærm fra et mikrofon kabel, trække ud over ledningerne, og lodde den fast til ground-lidningen, og så krympeflæsk ud over :)
Senest rettet af GoatSonds man 2. jun 2014 22:35, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvor/hvordan og hvem har du haft til at hjælpe med trafoen? Lyder spændende. :)

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Spaendende. Er der lyd paa wav filen ?
Synes ikke det virker her

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Trafoen har jeg lavet på skolepraktikken i TEC Ballerup :P

Lyden duer ikke, fordi jeg glemte at ændre output da jeg bouncede.. :smash: Jeg har lavet et nyt bounce som skulle du.

Nyt svar