Hvad er fremtidens DAW?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Ralle
Medlem
Indlæg: 413

Hvad er fremtidens DAW?

Indlæg af Ralle »

Hej Lyd,

Jeg sad og tænkte lidt over DAW-situationen i verden pt. Den her "rant" bygger på løst struktureret information og snakke jeg har haft med diverse producere (nogen meget prof andre mindre). Det er altså ikke fact på fact jeg leverer, og er derfor også interesseret i at høre jeres syn. Men OK:
På den ene side har vi Logic, som gøres mere og mere brugervenligt, dvs. mere GarageBand agtigt og dvs. mindre prof. og mindre egnet til seriøs musikproduktion og mixning. Jeg snakkede enda med en der var rimlig overbevidst om at Logic ville "dø" snart, og måske ikke komme med flere updates efter X'eren. What then??
Så har vi Ableton. Den nye dreng i klassen. Måske også til den frække dreng, der udfordrer konventionerne. Der er nye boller på suppen; mange feautres og meget "fri-leg". Dog synes stabilitet og overblik at halte en smule. Du har måske ikke lyst til at mixe 100-150 spors tracks i det har program med adskillige tunge Waves plug-ins etc.
Cubase. En gammel og meget klog og vis dinosaur. Som andre gamle ting lugter den en smule og folk gider ikke alt for tæt på, men har stor respekt for denne kloge gamle sag, der tænker og har tænkt store tanker der har lagt fundament for de andre DAWs.
Pro Tools. The American Dream. Ikke så meget bull-shit DAW'en. Men også en DAW der kræver betaling at kunne følge med: DigiDesign lydkort, komplicerede interface der kræver kurser at forstå som var det en Scientology klub hvor man skal betale hver gang man skal rykke en lille skridt op. Men en ting er sikkert; PT has come to stay. Det er industri standarden i det store USA. Hollywood-DAW'en.

Så er der alle de nye spire, som sikkert lider af børneorm pt. Hvad med dem? Er der nogen reele konkurrenter? Og hvis Logic faktisk udgår eller går endnu mere børnehave, skal de seriøse brugere så gå over til... Pro Tools?

Anyways. Undskyld hvis jeg med denne post har startet en mindre religionskrig. Men jeg vil super gerne høre jeres take på overstående, eller om i synes jeg er helt galt på den....

Kh R

Medlemsavatar
nickkbh
Forum Donator
Indlæg: 2362
Sted: Bangkok,Thailand

Indlæg af nickkbh »

sjovt, jeg downloadede lige PT11 demo, da jeg skule consolidere nogle filer.

Det var ikke sjovt. Og mindede mig om hvor glad jeg er for Logic.
LPX er lige kommet på gaden, Så mon ikke det bliver i et par år til !

Så ja, du er helt gal på den.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Iøvrigt ville det være en temmelig trist udvikling hvis (hoved)grundlaget for AU plugins blev lagt i graven. Giv den besked til firmaerne et år før det sker, og så stopper de med 99% sikkerhed deres videreudvikling på den platform. Plugin fabrikanterne udvikler jo til AU fordi de ved at der er masser af folk der vil bruge det.
Omvendt, så er Logic jo ejet af Apple, så hvem ved hvad der sker...


Angående de nye/små spirer så anser jeg altså Cakewalk Sonar, Presonus Studio One og Cockos Reaper for reelle kombatanter. Og hvad med Motu Digital Performer og andre sequencere der er "døde" i den her del af verden.
Harrison Mixbus har også lidt sit eget segment. Jeg kunne blive ved..

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg bruger PT - Logic og Live. Alle tre med glæde, da de har hver deres styrke.

Hvorfor synes du Logic er blevet mindre professionelt i den nye version? Der er da nye features at gå til - jeg er stadig selv på 9'eren. Jeg tror, at det er fint at du uddyber mere - nu står det som et postulat.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Ralle skrev:Men jeg vil super gerne høre jeres take på overstående, eller om i synes jeg er helt galt på den....
Hvorfor bruge tid på sådanne overvejelser ... har du virkelig kunder der siger ADRrrrr - det er også fordi du bruger det værktøj til det, at vi ikke får det til at svinge???

Det handler jo kun om at finde frem til et værktøj der ikke modarbejder dig i dit forehavende, og så gøre dig så sikker på at du ikke kommer til at lave så meget om på et enkelt bandmedlems klang at han/hun ikke syntes det ikke nailer deres bidrag. Så i virkeligheden er dit spørgsmål faktisk:

"Skal jeg se at få tranplanteret min hjerne til noget bedre?"

--sd

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Ralle skrev: Pro Tools. The American Dream. Ikke så meget bull-shit DAW'en. Men også en DAW der kræver betaling at kunne følge med: DigiDesign lydkort, komplicerede interface der kræver kurser at forstå som var det en Scientology klub hvor man skal betale hver gang man skal rykke en lille skridt op.

Når du skriver sådan har jeg på fornemmelsen du ikke kender ret meget til PT ;)
Det du beskriver er PTHD, på nær at deres interfaces er da nemme nok at arbejde med.

Der ud over er der jo PT Native, der arbejder med alle interfaces, præcist som de fleste andre DAW's ;)
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Desuden - du skriver, at Live's stabilitet halter. Ikke min oplevelse.....

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Søren Dyhr skrev:
Ralle skrev:Men jeg vil super gerne høre jeres take på overstående, eller om i synes jeg er helt galt på den....
Hvorfor bruge tid på sådanne overvejelser ... har du virkelig kunder der siger ADRrrrr - det er også fordi du bruger det værktøj til det, at vi ikke får det til at svinge???

Det handler jo kun om at finde frem til et værktøj der ikke modarbejder dig i dit forehavende, og så gøre dig så sikker på at du ikke kommer til at lave så meget om på et enkelt bandmedlems klang at han/hun ikke syntes det ikke nailer deres bidrag. Så i virkeligheden er dit spørgsmål faktisk:

"Skal jeg se at få tranplanteret min hjerne til noget bedre?"

--sd
Jeg synes dit svar kun retter sig mod én virkelighed, nemlig den hvor DAWen er redskab for studieejeren der lever af at producere for orkestre. Men både i dag - og helt sikkert også i fremtiden - har DAWs mange flere anvendelser: de kan være arbejdsredskaber for sangskrivere og komponister indenfor snart sagt alle genrer; de kan være liveafviklingsplatforme - i realiteten instrumenter - for musikere (her kommer Ableton f.eks. til sin ret); de kan være musikundervisningsredskaber; de kan være avanceret legetøj, og meget mere.

Som sådan giver det også i høj grad mening at snakke om redskabet - hvad skal det kunne, hvilket brugerinterfaceforbedringer kan man forestille sig, hvad er lydidealerne osv. osv. Det er en spændende debat.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

david mondrup skrev:Som sådan giver det også i høj grad mening at snakke om redskabet - hvad skal det kunne, hvilket brugerinterfaceforbedringer kan man forestille sig, hvad er lydidealerne osv. osv. Det er en spændende debat.
Ja men ikke desto mindre minder det om, hvilken mode trend gør man klogest i at følge - men så springer følgende lyrik ind på "e lystavl":

http://www.lyricsfreak.com/k/kinks/dedi ... 78988.html

...og i særdeleshed "Everywhere the carnabetian army marches on" - hvilket vil sige at alle beslutninger tages i et rum hvor påvirknings-agenter (ikke Dragsdal), lever højt på at vi helst ikke vil sidde alene med beslutningen? Men det er jo det samme som det som er gået over i historien som the Porta Studio Lie ... at vil alle jo blev verdens stjerner med vores egen version af Springsteens Nebraska. Skal man stiltiende acceptere at alt grej(også virtuelt) man køber har indbygget en udløbsdato?

Det er jo selvfølgelig en massiv tidtendens, at virksomheder også tager konsultenter ind til en gang Kejserens Nye Klæder, hvor hvis man ikke hopper med på legen - bliver en dårlig varetager af sit betroede embede... omstillingparathed hedder det!

Jeg vil lige bruge noget Sun Tzu, til at forklare hvad jeg ser som problemet med det:

“Strategy without tactics is the slowest route to victory. Tactics without strategy is the noise before defeat.“

--sd

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Fremtidens DAW?

Jeg gætter på: Logic, Pro Tools, Ableton Live, Cubase, Studio One, Garageband, Auria, FL Studio, Reason, Nuendo, Sonar osv osv. :wink:

Hvorfor skulle nogen af dem ikke have en berettigelse? Hvorfor skulle nogen af dem ryge af markedet? -med mindre producenten vælger at trække det tilbage, selvfølgelig.

Forskellige folk har forskellige præferencer og smag og til dem vil der være en DAW der passer bedst til dem.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det ville være rart, hvis DAW nemt - måske via tankeoverførelse - kunne omsætte de lyde og arrangementer, jeg har i mit hoved.

Pro-udgaven kunne så gøre det salgbart. :-D

On a more serious note:

Jeg håber og tror, at DAW's inden for en kort årrække bliver mere simple, intuitive og brugervenlige at anvende, fordi der vil komme en malmstrøm til telefoner og tablets. Fordi man rent faktisk her tænker i nogle lidt bedre interfaces end i de gængse computer-DAWs, som stadigvæk ret beset er på 1995-tilstand - bare med flere lag på.

Og når f.eks processoren på den nye iPhone benchmarker på ca. samme niveau som en 2010 Mac Mini, så burde kapaciteten være lige om hjørnet til, at vi i mange tilfælde helt kan droppe stationær/laptop + kæmpebokse-setuppet.

Two finger swipe for surroundsound.

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Det kommer jo så helt an på ens behov, jeg ville godt nok være ked af at skulle mixe 50+ tracks på en mobil skærm...
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Bjerre
Forum Donator
Indlæg: 2030
Sted: Randers

Indlæg af Bjerre »

Tendensen med, at et DAW efterligner en fysisk mixer, kunne jeg også sagtens forestille mig, vil blive udfordret, da mixeren som sådan ikke længere er nødvendig, og (imo) vil komme til at stå i færre og færre studier fremover... (og her sammenligner jeg hjemmestudier med kommercielle studier, da flere og flere udgivelser kommer fra de små studier, og flere topfolk også arbejder "hjemmefra" ud over at frekventere de store lokaler)
[i]Hearing is believing... Or so I've heard[/i]

[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

amolin skrev:Det kommer jo så helt an på ens behov, jeg ville godt nok være ked af at skulle mixe 50+ tracks på en mobil skærm...
Du tager fejl. :wink: Du ville netop være glad, hvis det fungerede på en god måde.

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

SustainerPlayer skrev:
amolin skrev:Det kommer jo så helt an på ens behov, jeg ville godt nok være ked af at skulle mixe 50+ tracks på en mobil skærm...
Du tager fejl. :wink: Du ville netop være glad, hvis det fungerede på en god måde.
Haha, nope ;)
Mobiler er gode til mange ting, men nogle gange er det altså federe med en 24" skærm.
OG, jeg ville savne min D-Command, jeg kan ikke lige se en løsning med touchskærme der kan slå følelsen af rigtige fadere, specielt når man "skriver" automation.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Niels Vølund
Medlem
Indlæg: 479
Sted: Vodskov nordjylland

Indlæg af Niels Vølund »

Ja jeg er jo så en af de her dinosaurer der bruger en gammel udgave af Logic på en gammel nyindkøbt G5, og det virker rigtig godt.
Der er ingen tvivl om at der er sket meget siden Logic 7 og både plugins og lydbiblioteker har det med at være inkompatible med sådan noget gammelt lort. Alligevel kan der laves skidego musik på det ...

Hvad fremtiden blir ved jeg ikke, men at der kommer nye udgaver af programmerne er sikkert, for udviklerne skal tjene penge. Og ligheden med mobilindustrien hvor iphone var lavet i en prototype for 15 år siden skal man ikke være blind for.
Jeg kan også huske jeg så "hemmelige" videoer hvor melodyne blev præsenteret og man ikke troede sine egne hverken øjne eller ører ...
Jeg tror det blir noget henvendt til bærbar og/eller ipad. Jeg tror der bliver solgt flere daws til enkeltpersoner og hobbyister end til studier, så øvelsen må gå ud på at lave noget der appellerer til begge målgrupper. Studio one har f.eks en rigtig fleksibel mixer har jeg set på videoer, og ja måske mixeren helt udgår og bliver erstattet af en wifi forbindelse direkte til hjernen, eller det er måske lige tidligt nok at introducere den endnu :-)

Det er helt sikkert at sålænge mange tror at med et nyt plugin, et nyt lydbibliotek eller en ny daw vil man være så meget tættere på at nå sit mål, som vel er at lave skøn musik, så længe vil der kunne sælges rigtig mange nye daws mm. rigtig tit.
Desværre er det få der indser at det vigtigste plugin har du fra fødslen og det sidder mellem ørerne :dollargrin:
Ihukommende en video Søren Dyhr henviste til for nogle måneder siden hvor to personer havde sat hinanden i en dyst gående ud på at den ene miksede et nummer med native plugins, den anden med udenbys. Og begge lavede flotte miks.

En daw er altså bare et redskab. Men gu er det da sjov at få nyt og den eneste grund til jeg ikke er med på vognen er jeg ikke har råd ...
Logic 7.1.1 Os X.4.11 Dual G5 1.8 2GB 2 UAD kort Yamaha 01x, i88, Dynaudio BM5A - kaffe - hotdogs - m.m

Default avatar
Bugge
Medlem
Indlæg: 55

Indlæg af Bugge »

Der kommer nok til at blive en masse touch-features i de næste udgivelser, bakket op af sponsorerede og overbetalte kunstnere, der skamroser det. Jeg forstår ikke rigtigt, hvad det er, forskellen på de forskellige DAWs er længere - ud over interface og medfulgte plug-ins. Jeg har siddet med Reason, FL Studio og Cubase. Det er nok ikke mange ift. nogle herinde, men jeg kan lide dem allesammen, og ingen af dem forhindrer mig i at gøre, hvad jeg vil med min musik - det skulle da lige være Reason, der (i hvert fald dengang) ikke tillader tredjeparts-plugins. Det gør ikke så meget, imo; vst-synths er som regel, hvad man selv gør dem til, og reasons effekter er glimrende, og er som regel også, hvad man selv gør dem til.

I bund og grund ser jeg kun ændringer i design, softwareoptimering som mulige grunde på det sidste til at opgradere mit gamle Cubase, og det er ikke nok, når jeg sjældent oplever problemer. For mig er det oftest en fejl40, der forhindrer mig i at udvikle mig kreativt.

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Bugge skrev:I bund og grund ser jeg kun ændringer i design, softwareoptimering som mulige grunde på det sidste til at opgradere mit gamle Cubase, og det er ikke nok, når jeg sjældent oplever problemer. For mig er det oftest en fejl40, der forhindrer mig i at udvikle mig kreativt.
Du bruger sikkert din DAW til at lave musik, og der har du sikkert ret, jeg skriver ikke selv musik, så kan kun vurdere ud fra hvad jeg hører fra andre.

Jeg bruger min DAW i studiet, hvor jeg tracker og mixer, der kan ændringer i design og softwareoptimeringer gøre STOR forskel.
Alle ting der gør mit workflow nemmere/hurtigere, og giver mine kunder en bedre oplevelse (mindre ventetid) er vigtige og en god grund til at opgradere ;)

Så alt i alt kommer det an på hvad man bruger tingene til, nogle ændringer er ligegyldige for nogen, mens de gør en kæmpe forskel for andre.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Bjerre skrev:Tendensen med, at et DAW efterligner en fysisk mixer, kunne jeg også sagtens forestille mig, vil blive udfordret, da mixeren som sådan ikke længere er nødvendig, og (imo) vil komme til at stå i færre og færre studier fremover... (og her sammenligner jeg hjemmestudier med kommercielle studier, da flere og flere udgivelser kommer fra de små studier, og flere topfolk også arbejder "hjemmefra" ud over at frekventere de store lokaler)
Ja, jeg tror også, at skulle man opfinde en DAW forfra i dag, uden det analoge studie "i bagagen", men kun med udgangspunkt i computer, smartphone eller tablet, så ville mixeren med sine lange rækker af fadere, routings og busser ikke være en del af det. Man ville finde en anden måde at regulere hvordan de enkelte lyde skulle forholde sig til hinanden - f.eks. et grafisk interface hvor rollerne kan trækkes frem og tilbage mellem hinanden. Mixeren er der jo kun, fordi den i kraft af at være den smarteste måde i hardware, også er blevet det vi er vant til da det skulle oversættes til software. Den er på alle måder ikke særlig intuitiv.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
Bugge
Medlem
Indlæg: 55

Indlæg af Bugge »

amolin skrev:Du bruger sikkert din DAW til at lave musik, og der har du sikkert ret, jeg skriver ikke selv musik, så kan kun vurdere ud fra hvad jeg hører fra andre.

Jeg bruger min DAW i studiet, hvor jeg tracker og mixer, der kan ændringer i design og softwareoptimeringer gøre STOR forskel.
Alle ting der gør mit workflow nemmere/hurtigere, og giver mine kunder en bedre oplevelse (mindre ventetid) er vigtige og en god grund til at opgradere ;)

Så alt i alt kommer det an på hvad man bruger tingene til, nogle ændringer er ligegyldige for nogen, mens de gør en kæmpe forskel for andre.
Du ramte plet, jeg bruger DAWen til at lave musik. Jeg glemmer hurtigt den bruges til meget andet end at lave, hvad jeg laver. Kan godt forstå at man som professionel gerne vil have optimeret arbejdsindsatsen, og det skal siges, jeg kun er hobbyist. Jeg har al den tid, jeg ønsker, det er jo selvfølgelig ikke alle, der har det.

Jeg har spenderet meget lidt tid i sælgerbranchen (Men nok til at hade det), men af den grund kan jeg ikke undgå at være skeptisk over for nye produkter. Specielt produkter jeg i forvejen synes virker, og som alligevel jævnligt bliver opdateret (Måske årligt), føler jeg, at man skal passe lidt på med, før man bare køber løs, som jeg ser nogen gør.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Bugge skrev:Jeg har spenderet meget lidt tid i sælgerbranchen (Men nok til at hade det), men af den grund kan jeg ikke undgå at være skeptisk over for nye produkter. Specielt produkter jeg i forvejen synes virker, og som alligevel jævnligt bliver opdateret (Måske årligt), føler jeg, at man skal passe lidt på med, før man bare køber løs, som jeg ser nogen gør.
Det var også den advarsel jeg på lidt kringlet vis prøvede at få igennem!

--sd

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Ralle skrev:som gøres mere og mere brugervenligt, dvs. mere GarageBand agtigt og dvs. mindre prof. og mindre egnet til seriøs musikproduktion og mixning.
Bliver en DAW mindre seriøs og velegnet, fordi den bliver nemmere at bruge?

Default avatar
Vandpiben
Medlem
Indlæg: 109

Indlæg af Vandpiben »

KristianNielsen skrev:
Ralle skrev:som gøres mere og mere brugervenligt, dvs. mere GarageBand agtigt og dvs. mindre prof. og mindre egnet til seriøs musikproduktion og mixning.
Bliver en DAW mindre seriøs og velegnet, fordi den bliver nemmere at bruge?
Hahahaha. Det er da det der gør en DAW god i mine øjne. DAW = et intuitivt elektronisk instrument. Jo nemmere det er for mig at "lege" med programmet jo mere musikalsk bliver udtrykket også og hurtige løsninger og hurtige fejl er med til at inspirere en. Alle plugins og vst's kan bruges i alle DAWS alligevel.

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Logic har jo ikke mistet noget som saadan fra 9 til X
Tvaertimod

Jeg tror det blir nogenlunde det samme bare bedre pgr af at computeren vokser i cpu of ram
Plugins blir monstermaskiner

En slags band in a box deluxe udvikler sig hvor man naesten kun skal taste akkorderne ind saa goer maskinen resten

Medlemsavatar
Frede
Medlem
Indlæg: 151

Indlæg af Frede »

Tusind tak for tippet, det prøver jeg :)

EDIT: Ups, forkert tråd :)
Senest rettet af Frede søn 6. okt 2013 12:35, rettet i alt 1 gang.

Nyt svar