Lydmaskinens Top 20 Compressor afstemning

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Lydmaskinens Top 20 Compressor afstemning

Indlæg af Holger »

Sådan gør du
Post dine bud/stemmer i denne tråd, gerne flere. Til sidst samler jeg op og laver en top 20.

Skriv tydeligt og inkludér både fabrikant og model.

Plug-ins
I disse moderne tider, så synes jeg også plug-ins skal med. Skriv tydeligt i parantes, hvis det er et plug-in.

Skal vi ekskludere digitale brickwall limiters (L2, Pro-L, Elephant, m.v.)? En lidt anden kategori synes jeg.


-
Her er et nogle bud fra mig:

Crane Song STC-8
Min favorit comp til mastering, den kan lave lidt af hvert, men er primært ret usynlig og har nogle smarte hjælpefunktioner, som kan slås til eller fra efter forgodtbefindende. Kan også lave lidt mere vintagelyd i KI mode.

Urei/Universal Audio 1176 LN
Min favorit til vokaler og til mange andre ting i mixet, f.eks. bas eller en snare. Jeg foretrækker faktisk Gyraf DIY udgaven med Lundahl trafoer fordi den er endnu tykkere i lyden end originalen.

SSL G-Series aka. SSL mixbus compressor
Stadig en klassiker til mixbus. Samler og strammer op. Simpel, men glimrende auto-release. Jeg synes ikke der er noget der slår originalen, selvom der findes mangle kloner.

Dave Hill Designs Titan
Ren hype fra min side, da jeg stadig ikke har modtaget mine (pr. 2/1-2014). :-D En compressor med nytænkning og farvemuligeder i form af dynamisk frekvenspåvirkning og PWM/vintage mode.

Manley Vari-Mu
En ret karakteristisk samlende lyd, som er meget velegnet til især rock efter min mening. Kan lave overtricks med fuld boost ala G10.

Gyraf G10
En musikalsk comp, som arbejder med musikken på en organisk måde. Kan lave tricks med overtoner når man presser den hårdt, men minder ellers ikke om Manleyen.

Tube-Tech CL1B
Indbegrebet af glasagtig rørlyd, transparent men farvet (hm sikke noget vrøvl, men sandt for mig). En af mine tidlige favoritter til vokal.

DBX 160
Perfekt til at lave smæk på snares, f.eks.

NTP 179-160
Kan lave store mængder gain reduction uden artifacts og velegnet til automatisk gainkompensering. Oprindeligt brugt til broadcast, bruges i dag oftest til vinyl/mastering. Lidt fiddly interface.

Waves Renaissance Compressor (plug-in)
Hvis plug-ins kan have klassisk status, så er dette mit bud. Min favorit til vokalkomprimering i computeren. God til fake upward/low level comp pga. indbygget ratiorelativ range, og soft knee.

Flux Solera (plug-in)
En avanceret compressor med mange tweakmuligheder, som gør den velegnet til bl.a. mastering i computeren.

FabFilter Pro-MB (plug-in)
Velgennemtænkt og transparent multibåndskomprimering, som er velegnet til mastering. Har en nærmest dynamisk EQ mode, hvor crossovers ikke er konstant aktive, som i de fleste traditionelle mulitbåndprocessorer.

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

1. Waves. SSL mixbus compresser (plugin)
2. Kush Audio. UBK-1 (Plugin)

Selvfølgelig vil afstemningen være præget af hvilke vi selv bruger - men det er vel også ok.. :)
Senest rettet af stig-b tors 2. jan 2014 13:12, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
zakkwylde
Medlem
Indlæg: 2034
Sted: Amager

Indlæg af zakkwylde »

Jeg synes at det er en fin tanke Holger, men den liste kommer til at blive lige så ligegyldig som den anden liste vi har snakket om.

Jeg er bange for at det bliver en; Den der har jeg selv eller, den der har jeg læst skulle være rigtig fed - afstemning, og det synes jeg er ubrugeligt.

Oveni i dét, så kan jeg heller ikke se hvad man skal bruge sådan en afstemning til. Hvad er kriteriet for at stemme? Hvad skal compen kunne? Alle kvalitets comps kan jo noget fedt, om det så fungerer for én selv er så en anden sag.

Jeg stemmer for, at droppe afstemningen og i stedet tage en generel snak om kompression og forskellige kompressionstyper og karakterstikker. Dét tror jeg er meget mere gavnligt, og spændende for alle.

My 2 cents :wink:

EDIT: Jeg kan self. også bare klappe kaje, og se denne afstemning tage form :)
Senest rettet af zakkwylde tors 2. jan 2014 12:43, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Quite whining and start voting ;-)

Nej, du har helt ret - det er total pointless. Og spas. Så bare kom i gang med at poste DINE favoritter og gerne en forklaring under, ligesom jeg har gjort.

Så er der da lidt relevant info at hente måske.

Medlemsavatar
Old Dub Dude
Forum Donator
Indlæg: 1179
Sted: 3730

Indlæg af Old Dub Dude »

Overstayer stereo VCA comp :-D ......kæft den lyder godt på mixbussen!
Mer bass i hi-hatten
k [color=#FF0000]snabel-a[/color] daffydub [color=#FF0000]punktum[/color] com

Medlemsavatar
RapIdo
Medlem
Indlæg: 391
Sted: Melomani studiet, Nørrebro

Indlæg af RapIdo »

Empirical labs - Distressor
Flexibel

Medlemsavatar
RicoRadio
Medlem
Indlæg: 567
Sted: Holbæk

Indlæg af RicoRadio »

1. Allround comp Waves RComp (software)
2. NI Solid Bus Comp (software) typisk på busser eller som parallel comp på trommer
[size=85]Hvis ikke JEG kan, kan alle andre[/size]

Medlemsavatar
deMib
SEO Guru
Indlæg: 1245
Sted: The World

Indlæg af deMib »

ThrillseekerVBL, Variety of Sound (plugin, free)
Vintage broadcast limiter inspireret af de klassiske Variable-Mu design principper fra de tidlige 1950′ere. En helt igennem fantastisk kompressor - langt bedre end det meste af det som der skal betales for!

ThrillseekerLA, Variety of Sound (plugin, free)
Unik kompressor med en meget analog feel - ikke mindst p.g.a. dens tranformer stage. Lyder meget bedre end alle de kedelige UA kloner der findes.

Density mkII, Variety of Sound (plugin, free)
Smooth bus compressor. Kan køre både L/R, stereo og M/S mode.

Medlemsavatar
Saqib
Medlem
Indlæg: 709
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Saqib »

Har stadig ikke hørt eller arbejdet med noget der slår Fairchild 670 på vokal.

TubeTech på Vokal, i indspilnings-kæden er stadig min foretrukne (kun fordi jeg ikke har en Fairchild 670).

Alt mix og efterbearbejdning, er efter behov og der er SÅ meget godt nu….
Kontra Agency - A&R / Partner
RMC Vejleder og underviser
Producer / Composer / Engineer

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Plugins jeg griber efter oftest:

UAD-2 1176 Collection (Plugin): Mest for farven og mest for smadderet de kan lave.

UAD-1/2 DBX 160 (Plugin): For vild på trommer og basser. Generelt et sjovt værktøj til perkussive ting.

Plugin Alliance Vertigo VSC-2 (Plugin): Bedstlydende in the box VCA emulering jeg har. UAD SSL Bus comp lyder hen af mudder iforhold til, bare for at tage et eksempel.

Flux Syrah (Plugin): Yderst kreativt værktøj.

Kush Audio UBK-1 (Plugin): Igen mest for farven. Lidt en joker hos mig når vi snakker compressorer, da det langt fra altid er dens hovedformål her. Men nu er den med.


Hardware:

Dramastic Audio Obsidian 500: Den VCA compressor jeg selv har erfaring med, som gør det bedre end VSC-2 plugin'et. Bliver som regel kun brugt hvis jeg selv laver master, da det ellers er noget lettere at arbejde ITB.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Og et lille spørgsmål herfra:
Hvad med at lave en tråd med boblere over compressorer man ikke vil medtage i denne tråd? Det kunne eksempelvis være "Ok du har ikke råd til X, du kan få noget udemærket i Y til 1/10 af prisen", eller "Det her plugin virker lovende men jeg har ikke arbejdet nok med det til at ville proppe det på listen over de bedste", e.l.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Saqib skrev: TubeTech på Vokal, i indspilnings-kæden er stadig min foretrukne (kun fordi jeg ikke har en Fairchild 670).
Skal jeg tage det som en stemme på CL1B?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

stig-b skrev:1. Waves. SSL mixbus compresser (plugin)
2. Kush Audio. UBK-1 (Plugin)

Selvfølgelig vil afstemningen være præget af hvilke vi selv bruger - men det er vel også ok.. :)
Yes, absolut.

Der findes ikke noget rigtig og forkert her. Det handler bare om at få nogle bud på bordet og samle en liste af hvad folk faktisk synes er fedt og måske hvorfor.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Chandler Germanium Compressor - Svær at mestre, men når man begynder at forstå den, så utrolig fleksibel og lækker lyd
Universal Audio La2a - Lækker blød comp, som kan smelte harske kilder op (bryder mig ikke om hvis den køres for hårdt dog)
Universal Audio 1176 - God til at få vokalerne helt frem i lydbilledet
SSL Mix Bus Comp - God til at samle mix, specielt på busser er jeg glad for den
Tubetech Cl1b - Kan compe vokaler utrolig meget, men stadig lyde transparent.

De fleste findes som software, hvor jeg hovedsageligt bruger waves versionerne. Har stadig til gode at høre Softtubes Cl1b kopi dog.
Aner ikke hvilke der er vca og alt det tekniske, det er kun baseret på mine ører og egne erfaringer :dollargrin:
Deaktiveret

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Softubes CL1B rammer det dynamiske aspekt rigtig godt. Jeg savner overtonerne. Controls af interfacet sutter.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Haha, okay. Jeg har været meget glad for hardwaren og jeg har længe overvejet om jeg skulle slå til, på et af de mange brugttilbud der er dukket op på det sidste og købe en igen. Men hvis softtube vitterligt kunne ramme samme lyd, så ville det spare både tid og penge :)

Der er dukket flere nyere compressors op, som slår på at være mere fleksibel og med flere muligheder. Har stadig ikke fået hørt hverken distressoren eller fatsoen. Så derfor er jeg stadig tilbageholdende. Men jeg kan nu også godt lide one trick ponys, hvis de gør det helt rigtigt, så måske man bare skulle slå til :lol:
Deaktiveret

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Holger skrev: Der findes ikke noget rigtig og forkert her. Det handler bare om at få nogle bud på bordet og samle en liste af hvad folk faktisk synes er fedt og måske hvorfor.
Lige nøjagtig.. Og jeg ser frem til at så mange som muligt giver deres besyv med, så grundlage for den endelige kåring bliver så bredt som muligt.
Mange gange er det da den måde jeg køber gear på.. ved at se så mange som mulige "uvidenskabelige" input omkring gearet, og så se hvad vej det tipper hen imod.

Stig :)

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

+1
Deaktiveret

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Absolut ingen... jeg har til dato stadig ikke fundet ud af hvad en compressor kan gøre for min musik... men det er nok bare mig der ikke har forstand på at bruge en elektrisk/computer styret volumenknap :)

...men jeg er stadig nysgerrig, og det kan jo være jeg kommer med mine bud en dag i fremtiden, når lyset er gået op for mig :roll:

Men pt. er den bedste "compressor" jeg kender til, den AMP envelope der sider i en synthesizer...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Når man bruger så meget vokal i sine produktioner som mig, så kan man omvendt ikke leve uden compressor og så dyrker man nærmest, hvad de kan gøre for din vokallyd :) (det skinner nok også igennem på min liste)

Derudover synes jeg du skal prøve ssl's mixbus compressor på et spor hvor du har samlet dine trommer, eller prøve at parallel compe dem. Er sikker på at du bliver glad for begge dele
Deaktiveret

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Avid Smack! (Plugin) Superlækker, bruger den rigtig meget på vox, rigtig got hvis man vil styre levels på vokal, uden at det kan høres

Plugin Alliance Vertigo VSC-2 (Plugin) Rigtig rigtig god VCA compressor, den gør bare hvad jeg ønsker, og lyder virkelig godt.

McDSP ML4000 (Plugin) Bruger mest multiband compressor delen, mest til effekt.

elysia alpha Comp (Pluigin) Bruger den mest til mastering
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
nuclues
Medlem
Indlæg: 1714
Sted: frederiksberg

Indlæg af nuclues »

jeg er nok mest ovre i det mere "vintage"

1/ Dynaset compressoren. Lyder ala DBX 160 VU- samme 200 serie vca's men har flere parametre. Fed til det der "smack" på kick og snares

2/ Valley people Dynamite. Kan fåes som plugin fra Softtube -men elsker squ hardwaren til eks trommebussen/paralel comp

3/ valley people Gainbrains-igen en sygt fedt "hård" compressor der er god til at smadre. Findes nu i en reissue version til 500 formatet. Keepex gates'ne er også ret fede at compe på !!

4/ G 10- jeps det er en allround fed compressor, hvor der sker noget bare man inserter den eks på et loop

5/ Alesis 3630-jeps grin bare . Men smid en 2180 THAT chip og nogle federe opamps og mums

6/ SSL 4000 E -der er bare noget over compressoren/gaten.

7/ Manley voxbox- super vokalbox

softcompressor:

1/ UAD dbx 160- rimelig tæt på originalen
2/ softtube tube-tech- har aldrig brugt originalen, men det er ofte den jeg tyer til som den første softcomp
Mac pro 2009/6 gig.Cubase 5 /Protools 7,4

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Waves RenComp (plugin)

Waves CLA bundle (plugin)

Waves SSL-G (plugin)

NI Solid Bus Comp (plugin)
- jeg har ikke prøvet den så meget endnu

- Hov! Næsten alle fra Waves :-)

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Nogen nuværende favoritter er:

T-Racks:
- Fairchild 670 (rør emulering, fint analogt vibe synes jeg. Lækker på bas og ting som kan bruge en smooth sustain, også mixbus)
- White Channel (vca type, fed til at fokusere en beskidt elektrisk rytme guitar)
- Opto Comp (opto, jeg kan godt li den på vokal, og akustisk guitar)
- Black 76 (FET comp, især fed på et tromme mix, imo)

Generelt kan jeg godt li' en lille smule kompression, men i flere etaper.

Her er lidt, kort, om kompressor typer:
http://www.ovnilab.com/articles/comptypes.shtml

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Fabfilter Pro-C (plugin)
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Nyt svar