Lyden på DR's "Arvingerne"

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
abernes konge
Medlem
Indlæg: 319
Sted: København

Lyden på DR's "Arvingerne"

Indlæg af abernes konge »

http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/Medier/ ... 125205.htm

Lyden er meget udskældt på denne serie, det har ligefrem været forside stof i landets formiddagsaviser. Jeg synes ikke lyden er dårlig, men jeg kan godt høre at mixet kan skabe problemer på små fladsskærmshøjttalere. Jeg formoder at det "kunstneriske udtryk" dækker over fraværet af artikulation, fraværet af kunstig foley og ADR, masser af "room tone" og primært boom mic i mixet - og det er også rigtig fedt, men det kræver rigtig god akustik og rigtig god kontrol af omgivelserne for at få gode optagelser, og der har produktionen måske haft en svag side?

Hvad mener I?

Medlemsavatar
fugmann
Forum Donator
Indlæg: 1489
Sted: 20 km nord for Kbh.

Indlæg af fugmann »

Jeg har et SONOS-setup sammen med mit TV med soundbar, sub, samt 2 baghøjttalere til sourround.
I det 1. afsnit til begravelsesceremonien var der så meget snik-snak fra baghøjttalerne, at det næsten var umuligt at høre, hvad der blev sagt.

Men hurra for Text-TV og deres undertekster :-) En ting er, at mixet på lyden måske ikke er helt perfekt - en anden ting er, at en del skuespillere ikke har lært at tale tydeligt :shock:
Med venlig hilsen

Henrik



"It's not the music that's electronic. It's the instruments that are electronic" ´Quote JMJ

Default avatar
Erik Christoffersen
Medlem
Indlæg: 233
Sted: Valby, Copenhagen

Indlæg af Erik Christoffersen »

Det med at skuespillerne ikke lærer at tale tydeligt er noget vrøvl. Jeg kender en del af skuespillerne på Arvingerne personligt og kender en del til deres uddannelse - jeg er selv uddannet fra Statens Teaterskole. Skuespilleruddannelsen ude på Holmen lægger stor vægt på taleforståelighed, da det jo netop er en teaterskole, et medie hvor man har meget lidt mulighed for at "fix it in post". :) Jeg er sikker på at problemerne med artikulationen på Arvingerne (jeg har dog ikke set/hørt det, skal siges) er et problem fra instruktørens side - altså et stilistisk valg som med garanti egner sig bedre til lytterum på DR end til folks hjemmeudstyr.

Medlemsavatar
eskild
Medlem
Indlæg: 1686
Sted: Skovlunde / St. Lyngby

Indlæg af eskild »

Lyder som om der er lavet et biografmix -
hos mig med fladskærm - men lyd fra K-rok og sub kan jeg næsten ikke høre dialogen men en masse af alt andet

Slår jeg over på surround bliver det ikke bedre

Det er en ommer - med en anden lydmand
.
SeeYou
Eskild



[size=85]www.facebook.com/bj.eskild?fref=ts[/size]

Default avatar
Erik Christoffersen
Medlem
Indlæg: 233
Sted: Valby, Copenhagen

Indlæg af Erik Christoffersen »

Ja, her handler det nok igen om at man skal kende det medie man mixer til. Det dur ikke at lave et mix til imperial, når man sidder med en public service kanal og gamle Oda helst skal have en lige så god oplevelse som hifi-Joe med anlæg til 100.000.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Jeg tror nu nok d'herrer kender deres medie, hvis I kigger på deres Filmografi:
http://www.dfi.dk/faktaomfilm/film/da/8 ... x?id=86543

Så kan man jo diskuttere de kunstneriske succeskriterier, hvilket da naturligvis er interessant.

Medlemsavatar
eskild
Medlem
Indlæg: 1686
Sted: Skovlunde / St. Lyngby

Indlæg af eskild »

the songcabinet skrev:Jeg tror nu nok d'herrer kender deres medie, hvis I kigger på deres Filmografi:
http://www.dfi.dk/faktaomfilm/film/da/8 ... x?id=86543

Så kan man jo diskuttere de kunstneriske succeskriterier, hvilket da naturligvis er interessant.

Men de har stadig glemt at kontrollytte på det medie forbrugeren sidder med
.
SeeYou
Eskild



[size=85]www.facebook.com/bj.eskild?fref=ts[/size]

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Så lige første afsnit og havde ingen problemer med at høre dialogen på mit TV med et par små aktive Argon højtalere tilsluttet. Synes den gik fint igennem. Og min hørelse er absolut ikke den bedste efter mange år i diverse øvelokaler -har normalt problemer med f.eks at følge med i samtaler i et fyldt støjende kantinelokale på arbejdet.

Prøvede også at pille mine højtalere fra -stadig ikke de store problemer med at høre dialogen.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Synes problemet især er det danske sprog. Der er en del scener hvor baggrunds lyde er ret høje, men i scener hvor der nærmest ingen andre lyde end snak er, er det stadig svært at høre fordi der bliver artikuleret ret utydeligt. Men sådan er det danske sprog jo efterhånden blevet. Udlændinge, som beskriver dansk, siger næsten altid som det første at det lyder som en masse utydelige lyde.

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

Må sige det jeg har hørt af deres lyd giver mig følgende tanker:
  • Manglende artikulation hos flere af skuespillerne
  • Sløset brug af boom når man tænker på støj fra baggrunden
  • Lidt skævhed i niveauer
  • Muligvis, ihvertfald mistanke om, manglende kontrollytning på consumer udstyr.

Medlemsavatar
zapz
Medlem
Indlæg: 240
Sted: KBH:.

Indlæg af zapz »

Som så meget andet DR lyd, i øjeblikket, er det uldent og mangler effektivitet. +3 dB omkring 5.5 KHz gør underværker, men baggrundslydene er for høje. Er der foley på, eller er det kun fra settet?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Så vidt jeg ved, så er der også foley på.

Default avatar
Erik Christoffersen
Medlem
Indlæg: 233
Sted: Valby, Copenhagen

Indlæg af Erik Christoffersen »

Der er i hvert fald krediteret en Foley Artist, så mon ikke han har lavet det? :)

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Søren Steinmetz skrev:Manglende artikulation hos flere af skuespillerne
https://www.facebook.com/photo.php?v=10151790752656065
:dollargrin:

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Heh, den enes success kan være den andens fiasko.

Morten Korch film er tydelige, og jeg synes altid at danske film har lidt under at de skulle være for korrekte og pæne. Det kan let blive for stift og kunstigt. Så at der blandes mere baggrund ind, og at dialogen får mere "real life" eller "reality" blend og dynamik, synes jeg nu bare er et plus.

Det gør at serien kommer tættere på, i det store perspektiv, hvilket berettiger endnu en flok arvehistorier. Så jeg ser egentligt lydsiden på "Arvingerne" som en udvikling, set ud fra et historiefortæller perspektiv. Det er da naturligt at differentiere sig lidt fra Morten Korch i dag.

Lyden i sådanne produktioner skal jo understøtte andre ting, og ikke bare lyde godt i sig selv.

Medlemsavatar
Skrald
Medlem
Indlæg: 236
Sted: Kbh.

Indlæg af Skrald »

Det eneste jeg lagde mærke til var at det er et meget dynamisk mix, hvor man generelt er nødt til at skrue op så talen er i niveau. Det gør at de musikalske overgange får en god spand kul, men på en god måde ala i biografen.

Medlemsavatar
Old Dub Dude
Forum Donator
Indlæg: 1179
Sted: 3730

Indlæg af Old Dub Dude »

Men typisk at man kun taler om lyden når den er dårlig :(
Kender det fra eget job.... Tusindvis af fejlfrie produktioner (Live TV)
Uden at høre en lyd om indsatsen.... Indtil dén dag man laver en produktion med ulden lyd
Eller en kommentator der ligger for lavt.... SÅ bli'r der talt om lydmanden!
Mer bass i hi-hatten
k [color=#FF0000]snabel-a[/color] daffydub [color=#FF0000]punktum[/color] com

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

daffydub skrev:Uden at høre en lyd om indsatsen....
No pun intended? :wink:

Medlemsavatar
Old Dub Dude
Forum Donator
Indlæg: 1179
Sted: 3730

Indlæg af Old Dub Dude »

All personell... We're at DEFPUN 3 :-D
Mer bass i hi-hatten
k [color=#FF0000]snabel-a[/color] daffydub [color=#FF0000]punktum[/color] com

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Det er da også vildt så meget bund der er i vokalerne? Og også intro sangen havde meget underlig bund..

Default avatar
Erik Christoffersen
Medlem
Indlæg: 233
Sted: Valby, Copenhagen

Indlæg af Erik Christoffersen »

Nu har jeg været et par afsnit igennem og jeg har ingen problemer med at høre dialog. Vist er lyddesignet sådan lidt dogme-inspireret med høj reallyd og sådan, men jeg synes virkelig at hele mumle-gate er en storm i et glas vand.

Jeg har set det dels på mit fjernsyns og dels på min laptop via dens indbyggede højtaler.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

F.eks. Apple laptops har multibåndskomprimering på interne højttalere, så det er ikke direkte sammenligneligt.

Men at slå dynamisk komprimering til på fjernsynet kan være en løsning.

Jeg har anlæg til min lyd (bruger ikke fjernsynets), men jeg har også dynamisk komprimering sat til min receiver fra Apple TV, da nogle serier og især film har lige lovlig dårlig hørbarhed med mindre man er villig til at blæse signalet ud.

Nyt svar