Morten bygger studie.

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Morten bygger studie.

Indlæg af Morten B »

Så blev det min tur til at indrette et lille rum. Rummet er lidt over 16 m2 og lidt mindre end mit sidste, så der skal trappes en hel del.

Først skal der dog lige bygges højttaler standere. Jeg kunne ikke finde nogen i passende højde og look indenfor mit budget, så jeg valgte at bygge selv

Plader tilskåret og udfræset:
Billede

Første prøvemontering:
Billede

Maling, maling og maling. Acryl maling med lakrulle, ser ganske godt ud:
Billede

Pladerne er en gammel køkkenbordplade vi fandt i det nye hus. "Stangen" er 75mm PVC rør, som skal fyldes med sand. Det hele bliver holdt sammen af en gevindstang, bolte og gevindsamlinger:
Billede

Færdige, mangler bare lige at blive fyldt med sand:
Billede

Er også i gang med et bord. Benene er fra Homeworks og hedder "Frames". Kunne snildt ha' fundet en billigere løsning, men jeg kan rigtig godt lide looket:
Billede

Pladen er 30mm MDF. Der er skåret ud til 2x 6U racks. Hullerne fik jeg Silvan til at skære, men det kunne jeg sagtens ha' lavet lige så godt selv. Det går dog og jeg glæder mig til at se det færdige resultat når rackene har fået vinklede sider på:
Billede

Når bordet er færdig går jeg igang med 2 store superchunks, 2 basstraps og evt. en cloud.

To be continued...

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Uuuh! Ser lækkert ud!! :-D

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Tak :-D

Tror også det bliver godt når jeg en gang er færdig.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt :)

Medlemsavatar
BOBofthePOP
Forum Donator
Indlæg: 404
Sted: Nørrebronx

Indlæg af BOBofthePOP »

Lækkert :-D
Kommer til at se dejligt stilrent ud
d(-_-)b
www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur


Medlemsavatar
sproed
Medlem
Indlæg: 257
Sted: Aarhus

Indlæg af sproed »

Det er altid spændende at følge med i DIY ting!

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Så nåede jeg lidt mere arbejde på bordet.

Først skulle der skæres vinkler. Elektriker tape er min nye ven til markering, det er virkelig godt at save præcis efter og så er det nemt at lave en "opstregning" som er helt lige.
Billede

Og der limes. Er ikke særlig erfaren med at bygge i træ, det er faktisk mit første projekt, så jeg har virkelig fået øjnene op for hvor kraftfuld trælim er.
Prøvede først give den ene side (som er lavet af MDF) en skrue for at være sikker på det ville holde, men MDF'en flækkede selvfølgelig og jeg havde ikke mere at skære af,
så jeg smed lidt trælim i revnen og en skruetvinge på og det holder bare. Efter det nøjedes jeg bare med lim til de andre sider :dollargrin:
Billede

Og her står det færdige bord som er blevet spartlet og slebet. Er virkelig glad for resultatet og glæder mig rigtig meget til at få det hele malet hvidt.
Er overrasket over hvor stabilt det er, det rokker sig overhovedet ikke ud af stedet og sådan en 30mm MDF plade føles dejlig solid.
Her kommer mit grej til at bo godt og trykt.
Billede

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Efter en uges arbejde på Grøn Koncert og to ugers ferie er jeg nu kommet godt videre med projektet.

Først to store superchunks i de hjørner hvor det er muligt (Dem jeg har foran mig ved lyttepositionen):
Billede

Rammer til, som skal beklædes med stof:
Billede

Og så to bass traps á la classic. Opskriften findes mange steder, så jeg har ikke lige taget billeder af processen. Jeg har kopieret en ide som jeg vist har set herinde til ophæng. Ganske simpelt:
Billede

På selve traps'ne har jeg så bare monteret et par afstands stykker i lavet i træ. Det hele fungerer super godt og skruen på ophænget låser sig lige fast så traps'ne hænger godt og stabilt på væggen:
Billede

Her er det næsten færdige bord med prøvemontering af grej:
Billede
Jeg har været lidt dum og lavet en for snæver tolerance i rackene. Jeg har kun lige lavet 483mm som er 19" standarden, men der skulle lige ha' været 10mm luft for jeg havde stort besvær med at få Eurorack kassen i venstre side på plads. Måtte ha' nedstrygeren frem og save i de rack skinner jeg har monteret.

Ud over det er jeg meget tilfreds med bordet, både look, dimensioner og funktioner. Glæder mig til at få det hele til at spille. Jeg venter stort set bare på nogle apparat stik og nogle andre el-artikler som er på vej i posten, så kan jeg komme til at arbejde igen.
Der skal selvfølgelig også indrettes lidt med nogle planter, en lille sofa eller lænestol osv. så det bliver hyggeligt, men det er ren pynt :)

Åh ja, mangler selvfølgelig stadig at lave en cloud, men jeg går lige og brygger på lidt forskellige ideer til hvordan jeg kan få sat lys i. Det bliver nok noget med nogle LED-strips eller lignende.

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Det er et flot bord.
Nobody noes.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja flot bord! Havde du stadig dine K+H'er? (det ser sådan ud)

Ang. lys bagved div. dæmpning, så har jeg selv tænkt tanken at man kunne undlade at absorbers støder helt op til væggen, og istedet ha' noget (synligt) luft ind til væggen, og så proppe en eller anden form for lys op, så der spredes lys ud på væggen og ud i rummet, så meget som nu er muligt med den begræsning det er at have en lyskilde så tæt på en væg og mere eller mindre gemt bag en forhindring.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Thanks :)

Ja, mine K+H'er har jeg hele tiden haft, de har bare været opmagasineret imens jeg havde mit midlertidige setup (Svineri, I know, men der var ingen måde de kunne passe ind i det rum).

Jeg har en ide til cloud'en som er lidt svær at forklare, men den går basicly ud på at jeg laver en ramme hvor rockwool'en bliver monteret lidt højere oppe ved hjælp af ståltråd eller plasticwire, så batts'ne ikke går helt ned til kanten. I den aller yderste kant monterer jeg så LED strips hele vejen rundt så de lyser ind mod midten og samtidig oplyser bagsiden af det stof som jeg har spændt stramt ud over rammen. Jeg tænker at det burde give et dejligt blødt lys uden at det er alt for tydeligt at det er LED strips som sidder inde bagved og samtidig er der fri adgang for alle de nedre frekvenser som jeg gerne vil dæmpe.

Giver det mening?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ind mod midten som i ind over det område af loftet som cloud'en dækker?
Hvor langt ned vil du have cloud'en?
Jeg tror du skal pege det op af eller ud af for at få en nogenlunde virkning ud af det. En cloud sluger IMO en del lys der normalt ville komme fra loftet i sig selv.

Glo iøvrigt Matronics.dk for div. LED strips. De sælger også PSU'er m.m. til dem, både standard 230V adaptorer og mere intelligente ting og sager.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Nej, ind mod midten som i at de sidder på indersiden af rammen, men lige under rockwool'en og de vil derfor være det nederste "lag" i clouden og pege ned mod bordet. Hmm, ja, lidt kringlet at forklare :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ah jo, nu giver det mening. Det lyder som en interessant idé, men du skal nok prøve det af under stoffet inden du sætter det op og det hele.
Angående monteringen, så lad os sige din liste som du bygger rammen af er 2 cm tyk. Hvis du så laver rammen dobbelt så tyk (lægger en liste mere indvendigt i det "yderste" stykke, der hvor du skal have lyset sat fast og det stykke der vender ned mod dig), så har du noget stabilt batt'et kan hvile på, istedet for hønsenet eller ståltråd. Jo, du mister 2 cm dæmpning i hver side pga. træet, men hvis det betyder noget, så er det nok vigtigere at tænke over hvor mange batts cloud'en skal bestå af i længde og bredde.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ja, den løsning har jeg også tænkt på. Tanken er at der skal stables 2 eller 3 50mm terrænbatts oven på hinanden. Har ikke erfaring med terrænbatts, så jeg ved ikke hvor stive og holdbare de er, men du mener godt at en 2 cm kant rundt vil kunne holde dem?

Rammerne til mine superchunks er mere eller mindre bygget efter samme princip og har tænkt mig at teste LED ideen af der først. Tror også det handler meget om at få nogle LED'er som afgiver et pænt lys og det bliver nok den største udfordring.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

50 mm Terrænbatts Erhverv er så stive, at du kan gå på dem uden problemer. De er primært kun følsomme over for meget spidse ting.

Kanterne kan du save i og de holder formen uden at flosse. De er utroligt nemme at arbejde med. Du kan stable dem højt uden at de vælter fordi de er plane.

Hvis du skal bruge kanter, så skal de alene kunne holde vægten af battsne, da battsne egen stabilitet er høj.

Jeg har i øvrigt to store pakker hvide batts til salg, hvis du skal bygge andet.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ok, var ikke klar over at de er så stabile.

Er meget interesseret i de to pakker, men der går desværre lidt tid før jeg er i kbh igen.

Medlemsavatar
BOBofthePOP
Forum Donator
Indlæg: 404
Sted: Nørrebronx

Indlæg af BOBofthePOP »

Hvis du skal bruge en opskrift på clouds, så har jeg vældig gode erfaringer med dem jeg har bygget.
Se min tråd her: http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=15&t=55624
d(-_-)b
www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Tak, det er fin inspiration :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har også lavet div. byggetråde hvis det er. :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Yes, har støvsuget det meste af dette forum for den slags tråde :wink:

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Det bliver sgu fedt Morten...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
henriknygaard
Medlem
Indlæg: 33

Indlæg af henriknygaard »

Ser fedt ud!
Hvor bredt er bordet? :-)

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Gået i stå?

Vi vil have billeder :-D

Nyt svar