Harmonika mikrofon live?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Jacob_VigO
Forum Donator
Indlæg: 349
Sted: København / Odense

Harmonika mikrofon live?

Indlæg af Jacob_VigO »

Hejsa. Kom til at købe en harmonika, som altid har været en drøm at komme igang med. Er efterfølgende kommet med i et hyggeligt band hvor jeg nu er ude i at skulle mices op, så jeg kan høres i øvelokalet.

Kender ikke meget til det, og er ikke interesseret i de dyre trådløse setups, men egenligt bare noget der virker og ikke er for besværligt, og selvfølgelig til en overkommelig pris (man er vel studerende).
Har prøvet at tape en DPA 4066 (headset mic der er skilt ad - som jeg tilfældigvis havde) på i bas siden, og det fungerer jo okay, men lidt besværligt med tape og halløj hver gang.

Selvom det ikke er den bedste løsning, kan jeg godt leve med det i noget tid - så det er vigtigst med et køb til tangentsiden.
Synes ikke der findes så meget på nettet, men denne er dukket op (http://www.4sound.dk/studie/mikrofoner/ ... ic-tg-i56c) og til at betale.

Så også nogle DPA 4050(i den stil - som i udseende minder om 66'eren) som matcher prisen for en ny beyerdynamics på dba.dk - men hvad i forhold til lyd og problematikken med tape? :wink:

Men er interesseret i at høre fra jer erfarne, om det lyder helt tosset og gerne om der er noget bedre og smartere.

På forhånd tak!
Macbook Pro, Apogee Duet 2, Logic, Roland RD-700GX

Medlemsavatar
svenning
Medlem
Indlæg: 478
Sted: Varde

Indlæg af svenning »

Jeg har dette setup på min harmonika.

Denne mikrofon: http://www.lydrommet.dk/produkter/mikro ... -mini-xlr/

og denne til at føde mikrofonen:

http://www.lydrommet.dk/produkter/mikro ... lr-mikser/

Det hele er koblet på et trådløs modul fra AKG, så jeg ikke skal rende rundt med kabel, når jeg bevæger mig rundt på scenen. Min far er smed og har lavet et beslag, hvor det hele sidder på. Det fungerer rigtig fint! Jeg har vedhæftet et billede, der kan du måske få lidt en ide til dit setup, måske det kan bruges til inspiration?

Mvh
Michael
Vedhæftede filer
1378499_10151752296267968_450855937_n.jpg
1378499_10151752296267968_450855937_n.jpg (26.38 KiB) Vist 1543 gange

Medlemsavatar
Jacob_VigO
Forum Donator
Indlæg: 349
Sted: København / Odense

Indlæg af Jacob_VigO »

Det var da helt klart et bud og fedt med et billede. Men er egenligt ikke så interesseret i det trådløse. Har bare en idé om at prisen for dét går fra lydkvaliteten. Ja og så det med batteri osv. Men har selvfølgelig ingen erfaring.
Macbook Pro, Apogee Duet 2, Logic, Roland RD-700GX

Medlemsavatar
Jacob_VigO
Forum Donator
Indlæg: 349
Sted: København / Odense

Indlæg af Jacob_VigO »

Nu endte jeg med at købe nogle DPA 4061. Men er nu blevet i tvivl om jeg kan få et godt resultat ud af det. De er omni, og hvor bør man lige tape dem på dyret for at få mest lyd uden feed fra trommer osv. i øvelokalet? Ups
Macbook Pro, Apogee Duet 2, Logic, Roland RD-700GX

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Jeg har ikke selv nogen erfaring med opmicing af harmonikaer, men umiddelbart tænker jeg at det måske ikke er så smart at tape en mikrofon fast i hver sin side af harmonikaen (hvis jeg har forstået hvad du skriver). I så fald vil mikrofonerne jo flytte sig frem og tilbage og lave en syret phaser-agtig effekt.

Én mikrofon må være nok, og den skal nok helst være nyre.

EDIT: Hmm. Efter at ha tænkt mig om, sidder bas-siden jo i samme venstre del af harmonikaen som diskant siden, så man flytter jo ikke mikrofonerne ind mod hinanden. Bare glem det nonsens jeg skrev der :-P

Medlemsavatar
Jacob_VigO
Forum Donator
Indlæg: 349
Sted: København / Odense

Indlæg af Jacob_VigO »

Men alligevel. Tror man skal se harmonikaen som to instrumenter, for den ene side bevæger sig jo, eller hvad man kan sige.
Macbook Pro, Apogee Duet 2, Logic, Roland RD-700GX

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Da Alfred Christensen stadig eksisterede fik jeg indbygget mikrofoner i min harmonika hos dem. Det kostede i omegnen af 3-4k for knap 20 år siden. Der findes stadig folk der gør det, nu ved jeg bare ikke hvem det er mere. Men jeg kunne måske godt bruge at finde ud af det, da der er gået løse forbindelser i bassiden.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Jacob_VigO
Forum Donator
Indlæg: 349
Sted: København / Odense

Indlæg af Jacob_VigO »

Der er i hvert fald en i København, men et nyt setup koster 6000. Det er der måske ingen grund til, når harmonikaen har kostet ca. det halve.
Macbook Pro, Apogee Duet 2, Logic, Roland RD-700GX

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jacob_VigO skrev:Men alligevel. Tror man skal se harmonikaen som to instrumenter, for den ene side bevæger sig jo, eller hvad man kan sige.
Det er fuldstændig sandt. Når jeg micer min harmonika bruger jeg altid en mic på hver side.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Jacob_VigO
Forum Donator
Indlæg: 349
Sted: København / Odense

Indlæg af Jacob_VigO »

david mondrup skrev:
Jacob_VigO skrev:Men alligevel. Tror man skal se harmonikaen som to instrumenter, for den ene side bevæger sig jo, eller hvad man kan sige.
Det er fuldstændig sandt. Når jeg micer min harmonika bruger jeg altid en mic på hver side.
Det store spørgsmål er så hvordan man gør det mest optimalt - og især med de mikrofoner jeg har nu og her :)
Og det er ikke så nemt at finde svar på det store internet (med mine google evner i hvert fald)
Macbook Pro, Apogee Duet 2, Logic, Roland RD-700GX

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det er svært at gøre optimalt i en live situation. Jeg har prøvet at lydmænd syntes det var mest optimalt at nøjes med at mice tangentsiden, og lade resten af bandet om at tage sig af bunden. I studiet kan man nemmere få en god situation med gode mics på stativer på hver side, evt. med bas micen pegende ind mod bassens generelle område forfra, eller også ude fra siden, og så leve med at det hopper lidt op og ned i volumen som man hiver dyret ud og ind (ja, den sætning er designet til "Den Store" tråden. Go!).
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Jacob_VigO
Forum Donator
Indlæg: 349
Sted: København / Odense

Indlæg af Jacob_VigO »

Min største rolle i bandet er pt at køre nogle akkorder.

Hvor, på begge sider, vil det være mest optimalt at sætte mikrofoner på, altså hvor kommer mest af lyden egenlig ud? I bassiden er der nogle "lydhuller" kan man vel næsten kalde dem, men der har man jo også hånden.
I højreside er der hele gitteret, men skal man tæt på tangenterne eller bælgen ?
Macbook Pro, Apogee Duet 2, Logic, Roland RD-700GX

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Du har regnet de rigtige steder ud, hvor lyden kommer ud af harmonikaen. Om du vil være tættest på blæsebælgen eller tangenterne i tangent siden kommer jo blandt andet an på hvor forelsket du er i den mekaniske lyd af fingre mod tangenter og tangent mekanikken, for slet ikke at nævne lyden når man skifter register. For mig er de lyde en meget væsentlig del af charmen, men mange, især mere skolede harmonikaspillere, prøver at undgå mekaniklyde.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Jacob_VigO
Forum Donator
Indlæg: 349
Sted: København / Odense

Indlæg af Jacob_VigO »

Det har jeg faktisk ikke overvejet. Forsøgte egenligt bare at finde stedet med mest volume og uden at mikrofon/kabel kommer i vejen.
Macbook Pro, Apogee Duet 2, Logic, Roland RD-700GX

Medlemsavatar
Sylle
Medlem
Indlæg: 693
Sted: Nørrebro

Indlæg af Sylle »

Jeg tror du skal prøve at se om du kan få byttet dine 4061. Det er en dejlig mikrofon og den lyder godt, men den er omni og egner sig på ingen måde til en livescene hvor folk går til stålet og lydtrykket er moderat til højt. Du skal have fat i en nyremikrofon, eller få kigget på de pickupsystemer de andre snakker om man kan få bygget ind i harmonikaen.
Jeg ville gå efter en (eller 2, en til hver side) DPA 4099 med et mount der passer til. De er små og forholdsvis diskrete og lyder som en million :)
[i]Freelance broadcast lydmand på DR - Touring lydmand - Studietekniker/Producer[/i]

Medlemsavatar
Jacob_VigO
Forum Donator
Indlæg: 349
Sted: København / Odense

Indlæg af Jacob_VigO »

Kender 4099, men nu var det egenligt prisen der gjorde det
Macbook Pro, Apogee Duet 2, Logic, Roland RD-700GX

Nyt svar