Guitarister - bedste emulering?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Guitarister - bedste emulering?

Indlæg af garcia »

Kære guitarister (og rockproducere).
Så kommer det spørgsmål alle gearproducenter frygter. Hvad lyder bedst? (af følgende)

Axe Fx
Eleven Rack
Kemper Profiling Amp

Skal have en i rack'et i mit nye setup. Jeg er meget meget glad for at dreje lydene ind og optage som de skal være i produktionen.
Deaktiveret

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Jeg kan starte med at sige at jeg har en 11R, og har ikke prøvet de to andre. Alle 3 enheder er legitime i mine øjne (guitarist i over 25 år, og producer).

Men det jeg gør med 11R og andre gtr sims (også software), er at jeg finder en simpel men solid grundtone til hver forstærker og gemmer det som preset. Jeg bruger dem mao ligesom en almindelig forstærker, når jeg plugger i sådan en, og former så tonen derfra. Det gør at jeg hurtigt kan finde en grundtone der passer tracket, og så kan jeg supplere med outboard pedaler eller itb effekter. Så jeg bruger ikke rigtigt de presets som enhederne kommer med, og gør en del arbejde med dem før jeg tager dem i brug. Det kan godt tage mig flere uger at lave egne grundlyde på disse tools (og man bliver aldrig færdig med at "tweake").

Så min erfaring er at det betyder mindre hvor "godt" de lyder i sig selv, når man skal placere gtrs i et mix, set ud fra et producer perspektiv - fordi man oftest må high passe rundt 120hz (eller højere) for ikke at karambolere med kick/bas mixet. Samtidigt skal man passe på med en (for) fyldig mellemtone, hvis der er vokal i mixet, så gtrs ikke kæmper om opmærksomheden med vokalen. Det er netop den større fylde i bas og mellemtone, der får forstærkere og simuleringer til at lyde "fedt", men i et mix graver man dem ofte ud, især hvis gtrs ikke spiller en hovedrolle i arrangementet. Dertil kommer at man i studiet godt vil have en del top end på moderne gtr lyd (a la Matchless og Divided by 13), som simuleringerne har i overflod, så selvom man ofte skal skrue lidt ned for toppen, gør de grundlæggende alle et godt arbejde.

Men det er ikke for at fremhæve 11R (som jeg dog er meget tilfreds med), på bekostning af Kemper og Axe FX, som sikkert også lyder godt. Tone er subjektiv, og det er workflows også, så det vigtigste er jo hvad du selv synes bedst om. Jeg er grundlæggende imponeret over hvor meget man får for pengene, uanset om det er prisen på 11R eller man skal doble til Kemper, eller triple til Axe. Jeg har flere penge investeret i pedaler end det en ny Axe FX II står i (Hmm).

Anyway, bare nogle tanker herfra. De er på ingen måde almengyldige.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Men konstruktive tanker. Har selv ejet 11 rack tidligere. Men synes det virker som om Axe'n har mere tone eller lyder mere færdig på de videoer jeg har set. Men ja, hører man det i et mix? Det er svært synes jeg. Men som udgangspunkt skal grundtonen være i orden
Deaktiveret

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg er jo guitarist, og jeg vil klart sige Axe - 11R er i en anden noget lavere liga. Kemper er fed, men der får man ikke emuleringer af hele forstærkere, men snapshots af fede lyde med enkelte forstærkere. Dem kan man stadig massere, men kontrollerne virker ikke som de originale forstærkere.

Jeg køber et emuleringssetup inden for overskuelig fremtid, og det bliver enten Axe eller måske Line6 Helix (introduceres i løbet af oktober)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg har ejet og brugt Eleven Rack i flere år. Jeg havde selv den ide, at en Axe Fx nok var "lidt bedre" - men nok ikke noget der retfærdigjorde prisforskellen og "nok ikke kunne høre i et mix".

Jeg var så heldig, at vi var en håndfuld guitarnørder, der satte hinanden stævne for at prøve diverse modelers ud.

Første gang jeg hørte en Axe live måtte jeg lægge mig fladt ned. Der er absurd stor forskel i lyden. Selv når vi fraregner "feel-faktoren" (der heller ikke skal undervurderes, jo bedre det lyder, jo bedre performer guitaristen jo)- som i den grad også er stor, så lyder den bare væsentligt bedre end Eleven Rack.

Jeg har også prøvet Kemper, som AnotherDan herinde var så venlig at låne mig. Den er meget tæt på Axe'en i kvalitet - og vi er nok retteligt ude i noget smag og behag (og selvfølgelig features).

Man skal så også være opmærksom på, at Fractal er lige om hjørnet med deres Ax8-model, som er en Axe Fx i brætudgave og lidt skrabet i forhold til Axe Fx II XL. Blandt andet kan den "kun" køre en amp/cab på samme tid (kontra 2 af hver i Axe Fx II) og lidt færre effekter pga. af mindre processorkraft. Men lyden vil være den samme.

Og så er Line 6 også lige om hjørnet med deres Helix, som også burde være en udfordrer. Lyden kan jo først vurderes, når man får den på tomandshånd (og det får jeg kort efter den rammer Danmark).

I den lidt billigere ende (ca 5000,-) - og lidt mere skrabet er der så Atomic Amplifire som også lyder ret fedt.

Hvis du skulle komme forbi Vestegnen, er du velkommen forbi til at prøve Axe Fx.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Jeg venter lige med at gøre noget, til Helix er prøvet så. Kommer den i en rack udgave?
Deaktiveret

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Helix kommet både i bræt og rackudgave. Rackudgaven dog først sidst på året.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Hvis en af jer får den ind og testet, så giver jeg fandme en øl for en irl demonstration (eller mad, eller kold cola, eller noget) :)
Deaktiveret


Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Koster ca det samme som axe fx kan jeg se :shock:
Deaktiveret

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

garcia skrev:Koster ca det samme som axe fx kan jeg se :shock:
Så skal du skynde dig at købe Axe Fx'en. :-D En Axe Fx ligger på små 22.000,- http://www.g66.eu/da/virtuemart-front-p ... l-1-detail

Så Helix'en er noget billigere - både som rack og som bræt. Prisen på Ax8 er endnu ikke annonceret.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Er spændt på hvor meget Line 6 har uppet sit game med Helix. Jeg havde en Pod HD og sammenlignede den med Eleven, og de var ikke i samme liga i mine ører.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

the songcabinet skrev:Er spændt på hvor meget Line 6 har uppet sit game med Helix. Jeg havde en Pod HD og sammenlignede den med Eleven, og de var ikke i samme liga i mine ører.
Helt enig. Men hvis man spænder en IR-loader såsom en Torpedo CAB efter en Pod 500 HD og slukker for den interne kabinetsimulering i Line 6'en, så har man pludselig en bedre* lyd end Eleven Rack. Rigtigt meget af "den gode lyd" ligger i kabinetsimuleringen/IR's.

Så min forventning er langt bedre lyd end Eleven Rack. Også fordi, der så er mulighed for at loade 3. parts IR, så man kan snitte det til efter egen mening.
Og så skulle de jo også have oppet sig i selve kodningen af de forskellige forstærkere - og (sandsynligvis) taget samme approach som Fractal Audio på den front.

Men om de så er helt på højde med Fractal på det område, må tiden vise. Fractal har jo et forspring.






* Ja, ja IMO, YMMV og alt det. Men de fleste jeg kender, der rent faktisk har testet/hørt det, er enige.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

SustainerPlayer skrev:
the songcabinet skrev:Er spændt på hvor meget Line 6 har uppet sit game med Helix. Jeg havde en Pod HD og sammenlignede den med Eleven, og de var ikke i samme liga i mine ører.
Helt enig. Men hvis man spænder en IR-loader såsom en Torpedo CAB efter en Pod 500 HD og slukker for den interne kabinetsimulering i Line 6'en, så har man pludselig en bedre* lyd end Eleven Rack. Rigtigt meget af "den gode lyd" ligger i kabinetsimuleringen/IR's.

Så min forventning er langt bedre lyd end Eleven Rack. Også fordi, der så er mulighed for at loade 3. parts IR, så man kan snitte det til efter egen mening.
Og så skulle de jo også have oppet sig i selve kodningen af de forskellige forstærkere - og (sandsynligvis) taget samme approach som Fractal Audio på den front.

Men om de så er helt på højde med Fractal på det område, må tiden vise. Fractal har jo et forspring.

* Ja, ja IMO, YMMV og alt det. Men de fleste jeg kender, der rent faktisk har testet/hørt det, er enige.
Jo da, og det samme gælder jo 11R, hvis man spænder Torpedo efter den, så får den endnu et "gear". Jeg har overvejet at skifte alt ud til fordel for en Axe FX II, men er endnu ikke kommet dertil. Der er jo mange delte meninger om disse ting, så de skal høres, og gerne også i et mix.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

the songcabinet skrev:
Jo da, og det samme gælder jo 11R, hvis man spænder Torpedo efter den, så får den endnu et "gear".
Det var så sjovt nok ikke lige det vi nåede frem til, da vi testede det af. Det virkede lidt til, at 11R's amp+cab var "bagt sammen" på en lidt speciel måde, der ikke rigtigt harmonerede, når man prøvede at bruge 3. parts IR's i stedet for 11r's egne kabinetsimuleringer.

Men det kunne der nok tweakes mere på. Men det er så også mængden af tweaking, der helst ikke skulle være så stor med f.eks Helix. På Axe kan man jo stort set bare plugge i og det hele lyder fedt ud af boksen.

Og det er faktisk en af de store forskelle på Axe og mange andre. De fleste af de normale presets lyder ret fedt og behøver ikke det store. På 11R oplevede jeg, at man meget mere skulle tilpasse lyden til guitaren. Mens på axe kan man plugge en Strat i og det lyder fedt af strat og så plugger man en LP i - og det lyder fedt af LP - uden at dreje på knapper.
Senest rettet af SustainerPlayer søn 27. sep 2015 13:36, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg kender jo intet til hele det område der hedder guitar-lyd, men på mig lyder det som om at det er ren software og IR's m.m. I skriver om. I den forbindelse tænker jeg på om nogle af jer har prøvet Universal Audios eller Brainworx (plugin alliance)'s ting?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvis man gerne vil køre et rent software setup, så er det mit indtryk, at BIAS er toppen af poppen for tiden.

https://www.positivegrid.com/bias-desktop/
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Christoffer I. N. skrev:Jeg kender jo intet til hele det område der hedder guitar-lyd, men på mig lyder det som om at det er ren software og IR's m.m. I skriver om. I den forbindelse tænker jeg på om nogle af jer har prøvet Universal Audios eller Brainworx (plugin alliance)'s ting?
Jeg har ikke prøvet dem. Men har arbejdet med Line 6 Pod Farm, der jo er anvendt på en million indspilninger igennem tiden, Peavey Revalver, GTR3, Guitarrig, Studio Devil og sikkert flere andre jeg har glemt. Og så har hørt en del demoer og sammenligninger med UA, som jo (også der) laver noget fedt.

Det software alene endnu ikke rigtigt har formået er bl.a. den effekt af at skrue ned på guitarvolumen for at cleane sin lyd op. Noget som Eleven Rack var den første boks, der formåede på "den rigtige måde" - og bl.a. gjorde at Fractal Audio lavede en helt ny enhed med bl.a. den teknologi i. :-D

Og så er der det der med at skulle køre sit gig via en computer, som mange guitarister nok ikke er helt klar til rent forståelsesmæssigt. :dollargrin:

Men bl.a. boutique forstærkerbyggeren Friedmann, der i manges ører laver en af de bedste Marshalls, som Marshall aldrig selv har formået :-D lader jo gladeligt sine forstærkere "digitalisere" af bl.a. UA og Fractal Audio. Og sammen med Carol Ann har det simpelthen boostet salget af den ægte vare, fordi folk har prøvet den digitale udgave!

Fractal Audio skulle også være på vej med noget plugin, der nok skal skabe røre i andedammen.

Til live foretrækker de fleste nok en dedikeret boks. Til studiearbejde, re-amping osv er der masser at gå i krig med. Og ja som Smittefar skriver, så er BIAS også noget fedt software.

Det er ikke lige min favorit guitarlyd, men prøv at lytte den her video igennem. Den siger noget om, hvor godt digitalteknikken er blevet:



Og meget interessant omkring Master Level der demonstreres omkring 4. minut.

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Jeg har lige indspillet min ven med sin axe fx. Den er fanme ikke dum. Jeg skal ikke sige om det lyder ligesom emuleringerne, men det ligger vildt godt i tracket som vi indspillede. Og jeg har bare siddet og fumlet rundt i en evighed med de forskellige forstærkere vi har i studiet, men axe'en gjorde tricket

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

GoatSonds skrev:Jeg har lige indspillet min ven med sin axe fx. Den er fanme ikke dum. Jeg skal ikke sige om det lyder ligesom emuleringerne, men det ligger vildt godt i tracket som vi indspillede. Og jeg har bare siddet og fumlet rundt i en evighed med de forskellige forstærkere vi har i studiet, men axe'en gjorde tricket
Og det er også min oplevelse på de axe fx demoer jeg har hørt. Passer lige ind i mine pop produktioner :lol:
Men jeg venter lige og ser Helix an.
Deaktiveret

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

SustainerPlayer skrev:det er så også mængden af tweaking, der helst ikke skulle være så stor med f.eks Helix. På Axe kan man jo stort set bare plugge i og det hele lyder fedt ud af boksen.

Og det er faktisk en af de store forskelle på Axe og mange andre. De fleste af de normale presets lyder ret fedt og behøver ikke det store. På 11R oplevede jeg, at man meget mere skulle tilpasse lyden til guitaren. Mens på axe kan man plugge en Strat i og det lyder fedt af strat og så plugger man en LP i - og det lyder fedt af LP - uden at dreje på knapper.
Ja, det er jo vigtigt at guitarens egen lyd kommer igennem. Det oplever jeg nu også at den gør med 11R, men fx slet ikke med en Line 6. Jeg vil nu stadig gerne "tweake", fordi lyddesign nu engang er en del af det at være guitarist, og at finde sit udtryk. Fx vil jeg gerne have nogle pedaler foran 11R, så jeg ikke ender med en cookie-cutter lyd, som 1/3 af verdens 1 million-milliard guitarister har magen til i et preset.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Men det vil jeg gerne! Giv mig endelig den pop lyd man hører overalt :lol:
Deaktiveret

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

garcia skrev:Men det vil jeg gerne! Giv mig endelig den pop lyd man hører overalt :lol:
Ring til Pharell.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

the songcabinet skrev:
SustainerPlayer skrev:det er så også mængden af tweaking, der helst ikke skulle være så stor med f.eks Helix. På Axe kan man jo stort set bare plugge i og det hele lyder fedt ud af boksen.

Og det er faktisk en af de store forskelle på Axe og mange andre. De fleste af de normale presets lyder ret fedt og behøver ikke det store. På 11R oplevede jeg, at man meget mere skulle tilpasse lyden til guitaren. Mens på axe kan man plugge en Strat i og det lyder fedt af strat og så plugger man en LP i - og det lyder fedt af LP - uden at dreje på knapper.
Ja, det er jo vigtigt at guitarens egen lyd kommer igennem. Det oplever jeg nu også at den gør med 11R, men fx slet ikke med en Line 6. Jeg vil nu stadig gerne "tweake", fordi lyddesign nu engang er en del af det at være guitarist, og at finde sit udtryk. Fx vil jeg gerne have nogle pedaler foran 11R, så jeg ikke ender med en cookie-cutter lyd, som 1/3 af verdens 1 million-milliard guitarister har magen til i et preset.
Min pointe var mere den tweaking man har været nødt til, for bare at få et preset til at lyde som en strat gennem en Vox f.eks.

I Axe er der rigeligt med effekter, pedaler og routingmuligheder til at dække enhver genre og udtryk. Også dem, der endnu ikke er opfundet/lavet. :idea:

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

SustainerPlayer skrev:
garcia skrev:Men det vil jeg gerne! Giv mig endelig den pop lyd man hører overalt :lol:
Ring til Pharell.
:lol:

Det er vældig fint med de mange muligheder for effekter og andet gøgl. Da jeg ikke er guitarist så har jeg ikke så meget knowhow i forhold til pedaler og sammensætninger. I praksis bruger jeg ikke ret mange effekter på guitar. Det er mere selve grundlyden jeg har behov for, har fylde og lyder godt, rent/snavset og passer ind i et mix. Eleven rack krævede lidt tweak, men jeg kunne få noget brugbart ud af den. Til gengæld var jeg ikke så vild med de interne effekter som rum, delay osv. Men når jeg hører demoer af Axe fx synes jeg de lyder meget "færdige" og lige til at optage direkte uden så mange dikkedarer. Det jeg leder efter, er noget jeg kan smide i mit rack og når guitaristen kommer ind ad døren, så har vi på rimelig kort tid en lyd klar til indspilning, gerne på samme maskine. Håber det giver mening?
Deaktiveret

Nyt svar