MeterPlugs/Ian Shepherd Dynameter PSR meter

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

MeterPlugs/Ian Shepherd Dynameter PSR meter

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ian Shepherd har lanceret et nyt plugin der visualiserer loudness ved at måle PSR/Peak to Short term loudness Ratio.

Billede

Se en intro her:


Og evt. læs mere her, på tilbud i denne uge/og næste uge(?!) til 69$ istedet for normalpris 99$:
http://meterplugs.com/dynameter

Medlemsavatar
Jan Holm
Medlem
Indlæg: 605
Sted: Aalborg, Denmark

Indlæg af Jan Holm »

Somom verden ikke har nok loudness målinger og skalaer. Jeg hepper på, har erfaring med, og ønsker world domination for det community drevne ITU 1770 (R128) "open source" format.

Må alle andre formater dø hurtigt og smertefrit :-P
Sphion https://sphion.com
Produktion af lyd & video

Default avatar
andøh
Medlem
Indlæg: 267

Indlæg af andøh »

Christoffer I. N. skrev:et nyt plugin der visualiserer loudness
Nej, det visualiserer dynamic range, på samme måde som f.eks. TT-meter hvis du kender det. Det er meget anvendeligt i mastering, men også andre sammenhænge. Det har ikke (umiddelbart) noget med materialets loudness at gøre.
Jan Holm skrev:og ønsker world domination for det community drevne ITU 1770 (R128) "open source" format.
Det er netop denne standard som anvendes i Dynameter, hvor Dynamic Range er forskellen mellem peak og materialets loudness som målt vha ITU-standarden (også kaldet Peak to Loudness Ratio - PSR).

Det er i øvrigt fedt med historyfunktionen, men bortset fra det er der ikke så meget nyt under solen ift TT-meter (som er gratis). Men begge kan anbefales hvis man ønsker en visuel indikator for hvordan comp og limiting påvirker dynamikken i det materiale man arbejder med.

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Hvis man som Sheperd har en mission, i retning af musik med større dynamisk spænd og mindre ‘pølse’, kan jeg sagtens følge idéen med Dynameter, og det kan være et værktøj til hurtigt at danne sig et overblik af variationer på track-basis.

Mht. designet kan jeg derfor godt se idéen med at vise historik vha. spektrogram (a’ la tc’s LM6).
Men hvorfor alt det farvelade? Man kunne jo nøjes med en simpel kontur plus en behersket spektrogram legend-bar. Faktisk synes jeg ikke GUI’en virker særlig vellykket rent layout-mæsigt :-|

Og ja, PSR er blot en metode til at måle og visualisere det dynamiske indhold, uanset Loudness RAnge (LRA). PSR kan ikke erstatte R-128 og tilhørende target-værdier for broadcast, eftersom de omhandler integrerede værdier for program-materiale. Sammenligner man PSR (short term) med PLR (Peak to Loudness Ratio) angiver PLR forholdet mellem true peak og den integrerede loudness-værdi. PLR normalisering kan indgå som en del af EBU/ITU anbefalinger, og de enkelte landes direktiver, så vidt jeg har forstået, uden at være ekspert på området :-)

.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Men farveladen er jo netop deres metode til at visualisere ratio'en. :)
Jeg synes egenligt farve-idéen er fin. Det ville muligvis være federe for den enkelte bruger hvis der også var presets for farverne, så folk der mixer meget dynamisk musik ikke bare skal glo på en grøn graf. Bortset fra at target jo bare kan sættes til det niveau man ønsker og så kan man se om man følger linjerne..

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Spektrogram-farver er ok. Jeg mener bare man godt kunne visualisere det på anden måde.
Hvis f.eks. det yderste af iris var en ensfarvet outline, så ville en bar med farver ved siden af også give et visuelt overblik af forløbet. No?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Joe, jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad du mener. Jeg synes egenligt også at GUI er fint som det er, så det er ikke noget jeg har tænkt videre over. :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg kommer jo nok til at lyde lidt mavesur og som en gammel mand, men jeg kan ikke se pointen i den slags.

Lav musik så det lyder godt. Mix det så det lyder godt. Lad en mastering engineer få det sidste ud af tracket uden at det bliver smadret. End of story.

Der er alligevel ikke nogen 1:1 sammenhæng mellem hhv. målt og opfattet dynamik og loudness, og når sammenhængen er målbar tydelig, så er den også hørbar lang tid før. Dem der ikke kan finde ud af at lave og behandle dynamisk musik, så det stadig lyder højt (hvis det altså er målet) kan heller ikke bruge et sådan plug-in til at forbedre deres musik eller processering. Dem som allerede kan har ikke noget at bruge plug-innet til.

Det bliver en sutteklud, som hos dilettanten og amatøren tager fokus væk fra selve lyden og musikken og de følelser den skal give.

Loudness måling i form af f.eks. en integreret LUFS (a la R128) er en fin idé til visse ting, men jeg kunne ikke være mere ligeglad med DR og lign. målinger, så længe musikken lyder godt og fungerer til formålet. Fokusér på indholdet og målet om vellyd fremfor målinger.

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Word Holger, jeg er enig :-)

Christoffer,
Jeg mener at farverne viser DR, altså forskellen mellem momentær loudness og det højeste peak niveau.
Rangen fremgår også øverst th., hvor man evt. kunne ønske sig at der var decimaler.
Men ja, der er jo lagt vægt på spektrogrammet, og det er nok også for at kunne give et differentieret L/R overblik.

Default avatar
andøh
Medlem
Indlæg: 267

Indlæg af andøh »

Holger skrev:Der er alligevel ikke nogen 1:1 sammenhæng mellem hhv. målt og opfattet dynamik og loudness, og når sammenhængen er målbar tydelig, så er den også hørbar lang tid før. Dem der ikke kan finde ud af at lave og behandle dynamisk musik, så det stadig lyder højt (hvis det altså er målet) kan heller ikke bruge et sådan plug-in til at forbedre deres musik eller processering. Dem som allerede kan har ikke noget at bruge plug-innet til.

Det bliver en sutteklud, som hos dilettanten og amatøren tager fokus væk fra selve lyden og musikken og de følelser den skal give.


Jeg er for så vidt enig, men det er vel en kritik som kan rettes mod alle former for visualiseringer - spektogrammer, metre osv.? De kan give et hint om hvor man skal fokusere sin indsats, men bør aldrig i sig selv danne udgangspunkt for beslutninger vedr. processering. Med et kalibreret monitorsetup behøver man for så vidt heller ikke loudnessmetre, VU-metre osv., men selvom kan de stadig være nyttige. Fasemetre er det samme - de viser jo noget man godt kan høre hvis man lytter efter, men gør alligevel at man kan gøre ens arbejde hurtigere.

Jeg har tidligere benyttet TT-meter en del, bl.a. i min læringsprocess. I lang tid vidste jeg faktisk ikke hvorfor jeg syntes at nogle mastere (ofte vinyl) lød meget bedre end andre, og der fandt jeg på et tidspunkt ud af - vha TT-meter - at de ofte havde højere DR. Nu kan jeg så for det meste høre det uden at bruge metret, men metret gav et hint om hvad der var på spil...

Anyway blot mine tanker om det. Er i øvrigt enig i at al farveladen forvirrer mere end den gavner...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Metre er fine til at bekræfte noget eller for den sags skyld afkræfte noget, primært af relativt teknisk karakter i småtingsafdelingen (eller til at bekræfte præcis hvor meget uanset størrelse). F.eks. forvrængning, peak niveau eller lign. Og naturligvis til at måle sig inden for specs, dvs. en R128 eller lign. En frequency analyzer kan også være praktisk til nogle gange at give et hurtigere fingerpeg om hvor en specifik fejl befinder sig, men det er nok det mest misforståede og misbrugte meter af alle.

Godt eksempel på at metre kan bruges i en læringssituation. De kan så også omvendt give flere misforståelser i stedet.

Medlemsavatar
Bjerre
Forum Donator
Indlæg: 2030
Sted: Randers

Indlæg af Bjerre »

Frequency analyzeren har jeg heller aldrig haft succes med at bruge som et værktøj. Hver gang jeg har prøvet, er resultatet af mine beslutninger blevet dårligere end hvis jeg lukkede øjnene... Og jeg har a/b testet for derefter at slette pluginet. LUFS meteret kan jeg dog bruge. Når jeg sidder i mixfasen og skal have numre til et helt album til at ligge i nogenlunde samme niveau, kan det være svært at hoppe fra projekt til projekt og vurdere niveauer på øret. Det er også tidskrævende. Det hjælper heller ikke at kigge på stortrommens peak værdier, eller lignende, da det næsten udelukkende er musik med fysiske instrumenter der er optaget med mikrofon, hvorfor det dynamiske indhold kan være meget forskelligt fra nummer til nummer. Der hjælper LUFS meteret mig med at ramme en "ballpark" der er nogenlunde ens for alle numre, der skal på samme "plade", som vi gamle siger...

www.lydsalonen.dk
[i]Hearing is believing... Or so I've heard[/i]

[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Min største anke mod sådan nogle ting, det er at man har tendens til at fokusere på tal og en teoretisk korrekthed, fremfor på musikken/lyden, specielt jo mindre erfarende man er.
Når vi er ude i den her slags, så oplever jeg tit tal/ændringer, som man bare ikke kan høre, og derfor risikere at famle i blinde for at korrigere noget, på trods af at man bare ikke kan høre det, fordi tallene siger noget andet. Kan man abstrahere fra tallene (eller visualiseringen) så man blot bruger den som rettesnor for, at man ændre "noget", og så lader lyttebøfferne afgøre, hvad det er man høre, så bliver det nemmere.
Men for dælen hvor er det ind i mellem svært, fordi man mange steder bliver tudet ørene fulde om "teoretisk korrekthed" i form af tal/visualiseringer.. Og det er vanvittig svært, når der sidder en gut (som fx Ian), der viser hvordan han master noget på Youtube, og man kan se tal/visualisering ændre sig, man kan se han pille/rode/rager i noget, men man kan bare ikke høre nogen som helst former for ændring. Så bliver fokus helt konkret lagt på tallene, som det vigtigste.

Jeg har brugt oceaner af tid på den slags "videoer", både fra Ian Shepherd (mastering) og Graham Cochrane fra Recording Revolution (mix teknik) samt andre, så jeg er totalt forvirret. Jeg har skiftet hovedtelefoner 2 gange, fordi jeg var overbevist om, at det måtte være dem det er galt med. Jeg har sågar overvejet privat-undervisning hos fx en som Holger, for bla. at finde ud af, hvorfor det er sådan.
Principielt har jeg det bedst med tal og visualisering, at der skal være en fysisk (lydhør) ændring førend jeg kan kæde det samme og acceptere det. Hvis der ingen ændring er i lyden - Hvorfor fanden så ændre på det?

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Det ka være ørerne skal renses ;-) :-)

Medlemsavatar
Bjerre
Forum Donator
Indlæg: 2030
Sted: Randers

Indlæg af Bjerre »

Hvis den rette kombination af tal var løsningen, havde Slate Digital allerede lavet et plugin med "Ian Shepard master" eller "Holger Lagerfelt Master" og du var færdig med din Master på 2 sekunder...


www.lydsalonen.dk
[i]Hearing is believing... Or so I've heard[/i]

[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Prøv LANDR, det er faktisk et forsøg på at lave mastering via automatiske analyser. Den maksimale (pressede) setting lyder generelt af lort, alt for meget AGC og multibånd overalt. Jeg kunne forestille mig at medium indstillingen var ligeså god eller bedre end hvad de fleste dilettanter kan lave selv, så worth a shot?

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

lakris skrev:Det ka være ørerne skal renses ;-) :-)
Det er afprøvet en enkelt gang. Siden da har jeg ikke gidet :dollargrin:

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Holger skrev:Prøv LANDR, det er faktisk et forsøg på at lave mastering via automatiske analyser. Den maksimale (pressede) setting lyder generelt af lort, alt for meget AGC og multibånd overalt. Jeg kunne forestille mig at medium indstillingen var ligeså god eller bedre end hvad de fleste dilettanter kan lave selv, så worth a shot?
Jeg har prøvet det, dog uden at være registreret, og derfor i et skod format. Det er vist ret ligegyldigt det resultat.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev:Prøv LANDR, det er faktisk et forsøg på at lave mastering via automatiske analyser. Den maksimale (pressede) setting lyder generelt af lort, alt for meget AGC og multibånd overalt. Jeg kunne forestille mig at medium indstillingen var ligeså god eller bedre end hvad de fleste dilettanter kan lave selv, så worth a shot?
Jeg har også kun hørt et par tests, og de lød elendigt. Skal jo ikke kunne sige hvilken indstilling der har været benyttet, men det er jo let bare at proppe nogle penge i kassen, og udstille hvor dårligt det kan lyde, hvis det er det man vil vise folk.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har seriøst et par kunder som mens de venter på rigtig master bruger en LANDR version. Det er jeg altid utroligt glad for at de gør, heh heh.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hahaha, ja det er da fedt at kunne overraske dem så. :-D

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Holger, du burde få dig en LANDR T-shirt med kryds over, den vil nok vække begejstring i audiofil-klubben!

Spøg til side,
Bjerre skrev:Hvis den rette kombination af tal var løsningen, havde Slate Digital allerede lavet et plugin med "Ian Shepard master" eller "Holger Lagerfelt Master" og du var færdig med din Master på 2 sekunder...
Slate har vist allerede gang i et hokus-pokus Impact Enhancer -plugin:
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php ... 47&start=0

Lol, denne tråd har vist fjernet sig lidt fra emnet… :peace:


.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tjae men emnet er vel også diskuteret tilstrækkeligt, vil folk læse mere om Dynameter kan de bare glo på produktsiden. Det lugter ikke af at der er nogen her i tråden der har brugt Dynameter, så er folk nysgerrige kan de tjekke den ud, og se om den gør noget godt for dem. Der er ihvertfald postet rigeligt kritik omkring emnet, også nok til at folk kan danne sig en mening udfra et mere oplyst grundlag end bare at glo på nogle tal og en farvet graf.

Nyt svar