Falsk kor

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Falsk kor

Indlæg af GoatSonds »

Jeg har tit et problem med at kor sangere synger piv falske harmonier. Jeg har på fornemmelsen at de ikke kan høre sig selv ordentligt i monitormixet, men de siger tit det modsatte. Mit problem er nok at jeg ikke har nok erfaring med at lave et super fedt monitor mix når man har travlt under en lydprøve.
Har I nogle tricks jeg kan prøve af?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Og du er helt sikker på, at sangerne ikke synger falsk, når de synger acapella? Det er jo ikke rocket-science, du har med at gøre:)

Default avatar
Clemme
Medlem
Indlæg: 608
Sted: Vanløse

Indlæg af Clemme »

Det lyder som om dit monitormix er meget højt - eller i hver fald dele af det?

Jeg har ikke den store erfaring med live-lyd, men i studiesammenhæng kan man godt få problemer med at vokalisten intonerer forkert, hvis hovedtelefonmixet er for højt og især hvis vokalisten egen stemme er for høj.

Måske kan en løsning være at skrue ned for monitormixet eller vokalerne i monitoren?

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Gs@ ja haha, selvfølgelig er det en mulighed, og garanteret også en realitet i nogle af tilfældene, men langt fra alle :-P

Clemme@ jeg kender godt til problemet, men jeg tror umiddelbart at de ligger på et rimeligt niveau. Jeg prioriterer også helst at lytte lidt rundt oppe på scenen, om mit mix virker ok.

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Tjekker du også, om de kan høre hinanden (altså de andres korstemmer)? For det er jo ligeså væsentligt, når det drejer sig om korharmonier. Udover det så er det bare ikke alle musikere, som er helt fantastiske korsangere, så noget af problemet er nok også bare, at der er nogle bands, som ikke helt har øvet den del nok ;)
Stille og uroligt

Nyt svar