Netop købt Yamaha HS7 men oplever et problem..

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

Netop købt Yamaha HS7 men oplever et problem..

Indlæg af thansen »

Hej lydfolk

Jeg er netop blevet den heldige ejer af et par Yamaha HS7 efter at have fundet et par på den blå avis, som var som nye og nærmest stadig i indpakning.
Dog oplever jeg en lille hyldetone når de ikke spiller og blot er tændte. Er dette normalt? Og noget jeg kan gøre ved det?
Senest rettet af thansen tirs 13. sep 2016 02:48, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

....er hyletonen der også hvis de ikke er tilsluttet? Altså, kun har strøm men ingen andre kabler?

Hvis ja, så skyldes det at der er utrolig dårligt afskærmet og det er interferens støj. Min ven havde samme problem med sine. Da han flyttede til anden lejlighed et par måneder senere var der intet.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »


Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

Indlæg af thansen »

Tak for dit hurtige svar, bredal.
Ja, højtalerne hyler også kun med strømkabel tilsluttet. Det må tyde op interferens som du siger.
Jeg har desværre ikke mulighed for at finde en anden placering i min lejlighed grundet pladsmangel. Kan jeg gøre noget andet? Eksempelvis noget akustik på væggene?

(har vedhæftet mit setup)
Vedhæftede filer
IMG_0709.JPG
IMG_0709.JPG (422.53 KiB) Vist 1744 gange

Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

Indlæg af thansen »

SustainerPlayer skrev:Noget der minder om det her?

http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php ... 82#p537933
Lige netop den pibelyd dine højtalere har din youtube video. Virkelig irreterende!

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

thansen skrev:
SustainerPlayer skrev:Noget der minder om det her?

http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php ... 82#p537933
Lige netop den pibelyd dine højtalere har din youtube video. Virkelig irreterende!
I mit tilfælde var det udefrakommende indstråling, hvor det kun hjalp at pakken dem ind i staniol.
Det var for uæstetisk for mig, så jeg har skiftet til nogle bedre skærmede højttalere.

Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

Indlæg af thansen »

Ja har netop læst hele din tråd og alt det du var igennem. Synes også det er super ærgeligt når man nu har købt et par lækre nye højtalere. Er nød til at bruge dit sølvpapapirs trick indtil videre. Hvordan skal jeg pakke dem ind? Det hele undtagen fronten? Og er bund og bagsiden nødvendig også?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

thansen skrev:Ja har netop læst hele din tråd og alt det du var igennem. Synes også det er super ærgeligt når man nu har købt et par lækre nye højtalere. Er nød til at bruge dit sølvpapapirs trick indtil videre. Hvordan skal jeg pakke dem ind? Det hele undtagen fronten? Og er bund og bagsiden nødvendig også?
Der må du prøve dig frem. I mit tilfælde tog det heldigvis mest, at bagsiden var pakket ind.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det kan altså også være noget med at den deler stikkontakt med et eller andet der sender noget interferens ind i den. Jeg har før oplevet lignende ting, hvor det hjalp at sørge for at højttalerne blev sluttet til deres egen stikkontakt, hvor intet andet kørte på. Værd at prøve af - det kræver tit bare lidt kreativitet med en stikdåse.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

Indlæg af thansen »

david mondrup skrev:Det kan altså også være noget med at den deler stikkontakt med et eller andet der sender noget interferens ind i den. Jeg har før oplevet lignende ting, hvor det hjalp at sørge for at højttalerne blev sluttet til deres egen stikkontakt, hvor intet andet kørte på. Værd at prøve af - det kræver tit bare lidt kreativitet med en stikdåse.
Netop prøvet dit tip, Mondrup. Men det virkede desværre ikke. :( :(

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

thansen skrev:Lige netop den pibelyd dine højtalere har din youtube video. Virkelig irreterende!
Det her virker lidt mistænkeligt. Kunne der være tale om et dårligt afskærmet design generelt? Der er flere hits på nettet omkring at både HS7 og HS8 hyler, og der er også folk der har præsteret at løse problemet. Så jeg prøver også med et par forslag, baseret på hvad jeg lige fandt på nettet:

1) Sluk så mange elektroniske apparater i dit hjem som overhovedet muligt. Alt. Selv computer, køleskab, fjernsyn osv. Fjern forbindelsen mellem højttalere og computer/mixer (også selvom de er slukkede), sådan at der kun er strøm til højttalerne men intet signal ind. Hyler det lige så meget? Måske kan du gå systematisk frem herfra, og tænde én ting af gangen indtil du finder synderen.

2) Prøv at bruge balancerede kabler direkte fra lydkort til højttalere (d.v.s. XLR til "stereo" jack) og se om det hjælper. Ubalanceret har det jo med at støje mere end balanceret.

3) Måske var det virkeligt et forsøg værd at pakke en højttaler helt ind i sølvpapir og se om det hjælper? I så fald ved vi at det skyldes dårlig skærmning af elektronikken.

4) Hvis intet hjælper, så skru ned på højttalerne og op på kilden (men ikke så højt at det overstyrer). Så bliver støjen i det mindste minimeret.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

Er det begge højtalere der hyler? Det ville være utroligt uheldigt hvis begge skulle være defekte, så jeg tænker også at det måske er noget på dit lysnet der måske generer.

Prøv alt det joachip har forslået, og måske også at flytte højtaleren til et andet rum, og slutte den til en anden stik kontakt og se om det er det samme - som regel er kontakterne i samme rum på samme gruppe.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Joachip skrev:Det her virker lidt mistænkeligt. Kunne der være tale om et dårligt afskærmet design generelt? Der er flere hits på nettet omkring at både HS7 og HS8 hyler, og der er også folk der har præsteret at løse problemet.
Det ER dårlig afskærmning.

Min ven fik hans stedfar, der er finmekaniker og til dalig arbejder med udvikling af robotter, til at åbne lortet og hans konklusion var det samme.

Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

Indlæg af thansen »

Mange tak for jeres svar!
Har prøvet at slutte dem til i et andet rum og på et andet stik og de hyler stadig. Jeg har en mistanke til, at der måske kunne stå en mobilmast meget tæt på mig, der giver interferens støj.

Herudover har jeg ved at pakke dem ind i sølvpapir oplevet at det minimere støjen en smule. Mon man kan købe noget bedre indpakning end sølvpapir?

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Jeg har en kollega (ja, så er han vel vores alles kollega :lol:) som havde problemer af den type med en hyletone ved 5,9 kHz, og jeg kan se på målingen i den anden tråd at der kan måles tone ved både ca. 4 og ca. 6 kHz.

Hans problem skyldes en ting som flere og flere kommer til at bokse med i fremtiden. Nye elmålere benytter elnettet til at sende oplysninger til leverandøren af strøm til huset. Resultatet der generer er dermed en AM modulation af bærefrekvensen.

Her er et kort uddrag fra det tekniske dokument "et firma" lavede da de var ude at tjekke problemet:
(Rapporten må faktisk kun gengives i sin helhed, men hvis jeg nu lige gør opmærksom på at dette er et uddrag og ikke nævner hverken firmaet der har lavet rapporten eller hvor undersøgelsen blev lavet, sker der nok ikke noget ved dét. Det er kun medtaget for at belyse relevans og validitet af dette indspark.)

"1 Konklusion: På baggrund af målingerne er det sandsynligt, at det er elmåleren, som genererer frekvensen på 5,9 kHz, der ligger sig ind over de musikoptagelser, som laves i huset.

1.1 Løsningsforslag: Bærebølgen og dermed forstyrrelsen vil formodentlig kunne fjernes med et godt filter lige efter elmåleren. Det må anbefales at elmåler og filter monteres i en metalkasse uden for huset, der hvor stikkablet kommer op af jorden. Filteret og metalkassen skal referere til PE og kablets beskyttelseskappe. Denne løsning vil uden tvivl dæmpe bærebølgen, men magnetfeltet fra det øvrige elnet omkring huset vil stadig kunne registreres inde i huset, men formodentlig så svagt at det ikke længere er et problem."

(Det sidste i kursiv vil sige, at den foreslåede løsning vil kunne løse problemet med denne ene måler, men naboens og andre målere i området vil stadig stråle løs, og jo tættere du bor på andre mennesker, desto mere stråling fra dem også. Han hér bor på landet men dog med naboer i umiddelbar nærhed.)

Måleren der laver balladen i hans nabolag er en Echelon, model 83330, og leverandøren af strøm er SEAS-NVE. Din profil siger ikke noget om hvor du bor, men måske kan du se på din måler om det er sådan én? Hvis du ikke selv skal aflæse din måler, er der i hvert fald tale om én der selv kommunikerer med leverandøren.

Han har været nødt til at indhylle sit (heldigvis lille) studie i et Faraday-bur + han filtrerer strømmen ind i lokalet med flere ferritkerner, lavet til formålet.

Indtil videre er der ikke noget lovmæssigt til hinder for at leverandøren må gøre sådan, men måske hvis kunder der med tiden bliver generet af det er "store" nok og kan få "vigtige" nok folk i tale sker det noget. Vi andre kan håbe at det sker inden vi bliver ramt.

Anyways, det var bare lige hvad jeg kom i tanker om. Måske er det relevant og måske ikke. Men nu er det i hvert fald nævnt. :)
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg har arbejdet med elmålere i københavn for år tilbage, vi efterkom jævnligt kunders ønske om en anden type måler, så værd at prøve om det stadig kan lade sig gøre, handler det om selskabets mulighed for fjernaflæsning så når du dog sikkert ikke langt, hvis det er muligt skal du bede om den helt gamle type, den med roterende ankerplan,... men check nu lige strømmen først ;-)
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Vil bare tilføje, at hvis afskærning virker, så ved man også, at hvor problemet ligger =indstråling. Om det så er i ens eget hus eller det også kommer udefra er selvfølgelig en anden sag.

Løsningen hos mig, er højttalere, der er langt bedre skærmet - så er det ikke et problem længere.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

At de piver er åbenbart ikke det eneste problem med de el-målere ...

http://stiften.dk/nyheder/elmaalere-siger-bang

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

SustainerPlayer skrev:Løsningen hos mig, er højttalere, der er langt bedre skærmet - så er det ikke et problem længere.
HVIS det nu er det med måleren, så KAN det så blive et problem igen hvis man f.eks. skal optage elektrisk guitar, fordi støjen så stråler ind i pickupperne. Men ellers har du helt ret. Hvis det fikser alt for én, at få bedre afskærmede monitors, så er der jo ingen grund til, at sætte alt mulig andet i gang.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Man skal i hvert fald være "bange" for, at det stråler ind i guitarforstærkeren, for det gjorde det med min AC15. Det var den sidste guitarforstærker jeg havde inden jeg gik over til Axe Fx, så det er heller ikke et problem længere.

Jeg har ikke haft problemer med de forskellige guitarer jeg har, ej heller dem forskellige guitardudes har slæbt med. Og jo - der har været masser af single coil, lipstick ol. pickupper der netop burde være mere følsomme for det indstrålede skidt.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har fundet én i min omgangskreds som har et par HS7, og hans støjer slet ikke. Så det kan altså lade sig gøre at få dem til at fungere.

Men punkt 4 på min fejlsøgningsliste burde stadigvæk kunne hjælpe, uanset om der er tale om elektromagnetisk indstråling (gennem luften) eller støj i selve strømnettet (gennem 230-volts kablerne).
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

Indlæg af thansen »

Luny Tune skrev: Måleren der laver balladen i hans nabolag er en Echelon, model 83330, og leverandøren af strøm er SEAS-NVE. Din profil siger ikke noget om hvor du bor, men måske kan du se på din måler om det er sådan én? Hvis du ikke selv skal aflæse din måler, er der i hvert fald tale om én der selv kommunikerer med leverandøren.
Jeg på i Århus C. Der er tale om denne måler:
Billede

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Ja, der har du så sandsynligvis den EGENTLIGE synder i systemet. Det er jo grundlæggende god viden at have.

Som SustainerPlayer så påpeger så kan problemet/symptomet så afhjælpes ved enten at få afskærmet dine nuværende monitors ordentligt, eller anskaffe ordentligt afskærmede monitors.

Sagen er at ordentligt afskærmet gear normalt ikke vil have nogen problemer. Min buddy fik ballade på nogle optagelser af opmikede amps og bl.a. steelguitar. Men hvis du ikke laver den slags optagelser, så ramler du sandsynligvis heller ikke ind i den slags bøvl. Og så er det jo til at have med at gøre.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Interessant konkret info, tak

Tror jeg stiller op med et jagtgevær, hvis de prøver at skifte målere her.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Holger skrev:Interessant konkret info, tak

Tror jeg stiller op med et jagtgevær, hvis de prøver at skifte målere her.
Eller måske bare insistere på en måler model der ikke har dette problem. De der automatiske målere er godt nok smarte. Jeg kan f.eks. følge med i mit strømforbrug fra time til time med en iOS app, der også giver mig alle mulige options for at se mit strømforbrug over forskellige tidsspænd.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Nyt svar