X32 vs. M32

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Achermann
Medlem
Indlæg: 159
Sted: Aarhus

X32 vs. M32

Indlæg af Achermann »

Måske har det været oppe før, og måske har jeg allerede læst det meste rundt omkring, men ikke desto mindre er jeg interesseret i at høre jeres konkrete erfaringer med Behringer X32 Compact ift. Midas M32R, dvs. deciderede hands-on erfaringer.

Jeg er klar over, at software og alt i den digitale verden lader til at være identisk, men til gengæld skulle M32 bl.a. have bedre preamps, bedre fadere og bedre byggekvalitet. Nogle kan høre forskel, andre kan ikke. Men er den så værd de ekstra 40 % oveni?

Det skal siges, at jeg påtænker at køre digital stagebox, og her er prisforskellen ikke så stor, hvorfor Midas DL32 er at foretrække frem for Behringer S32. På den måde kunne man sådan set få Midas (the real deal) preamps på den billigste måde. Så kunne jeg i stedet bruge pengene på et par fede flightcases osv. Til gengæld tiltaler Midas mig i det hele taget bare mere - men jeg har svært ved at afgøre, om det retfærdiggør prisforskellen.

Pulten kommer primært til at følge mit eget band, men jeg afviser ikke muligheden for at leje det ud, hvis det har noget at sige ift. snakken om Behringer vs. Midas.
iMac 21,5" (2017), UAD Apollo Twin, Logic X

Default avatar
Clemme
Medlem
Indlæg: 608
Sted: Vanløse

Indlæg af Clemme »

Jeg troede faktisk at der var Midas preamps i Behringers X32 serie nu da Behringer har købt Midas?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Højhus har vist lidt erfaring her.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Achermann
Medlem
Indlæg: 159
Sted: Aarhus

Indlæg af Achermann »

Clemme skrev:Jeg troede faktisk at der var Midas preamps i Behringers X32 serie nu da Behringer har købt Midas?
Både og. Der er tilsyneladende forskel på "preamp designed by Midas" (X32) og "Midas preamp" (M32). Og her er det interessant, at nogle mener at kunne høre forskel (måske særligt ifm. optagelser?), mens andre ikke mener, den kan høres.
iMac 21,5" (2017), UAD Apollo Twin, Logic X

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Der er en del forskel på lyden synes jeg, men der er jo nok de forskellige preamps...

M32 er bygget voldsomt meget bedre end X32, bedre fadere og knapper, og så er selve udformningen meget federe at arbejde med. Jeg bruger en M32 et par gange om ugen, og er faktisk blevet ret glad for den. X32 er jeg aldrig blevet glad for.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Jeg har en M32r som jeg er rigtig glad for.
Har dog også lavet en del jobs på x32 som jeg også er rigtig glad for, men har aldrig haft mulighed for at ab teste.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Er der slet ikke nogen, der kører Mackie DL32r. Vi havde X32, og jeg synes sgu ærlig talt, den var lidt skuffende.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Beier
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Aalborg

Indlæg af Beier »

Producenten lover forskellige ting for de forskellige produkter, så specifikationen generelt ser bedre ud for de dyrere Midas-produkter. For et par år siden noterede jeg mig at evnen til at undertrykke 'common mode'-støj var 10 dB bedre for Midas-udgaverne, når jeg ser på spec i dag, så har Music Group da gjort hvad de kan for at lave usammenlignelige specs, men antydning af 10 dB bedre performance er der stadig.
Hvis der ingen elektromagnetisk interferens er i nærheden af de kabler man tilslutter de analoge indgange, så går det nok ikke en nævneværdig forskel, men i praksis er der jo altid et eller andet i nærheden. Og den dag man skal have et system til at virke et sted med meget interferens, gør 10 dB lavere mislyde en hel del.

Spec for Midas DL32: side 16, tredjesidste opslag i https://media.music-group.com/media/PLM ... QSG_WW.pdf
M32 spec (mic. in svarer til DL32): http://www.music-group.com/Categories/M ... 0B3I/specs
spec for Behringer S16: http://behringerwiki.music-group.com/im ... tions1.png
Ærlige specs kan fortælle ærlige historier, men sparsomme og "tilfældigt udvalgte" informationer giver sjældent et retvisende indtryk. (Fx angiver Behringer en en værdi med mikrofonindgangen kortsluttet fremfor mere relevante og typiske impedanser omkring 600 til 100 ohm.)


Nogen har målt på dem, heldigvis.
En test med måleresultater fra 2014, angiver fx at "Transient intermodulation distortion", THD+N og "dynamic range" alle er 10 dB bedre på M32 end X32, fra analog XLR-indgang til analog udgang: http://static1.1.sqspcdn.com/static/f/1 ... OX7O18k%3D

En Midas-ansat ingeniør kan sagtens udvikle flere varianter af mikrofonindgange, og derfor skal "Midas preamps" ikke tolkes om ét design. Behringers reklamer gør meget ud af at (visse) Midas-preamps har fået meget ros, uden at fortælle om der er forskel på de roste preamps og dem Midas har lavet til X32. Det er mere magi og røgslør end sagligt.

Som jeg læser det, er der bedre analoge kredsløb i Midas-kasserne, og køber man en Midas I/O-boks får man denne fordel selvom man bruger en X32 som DSP (hvis man tilslutter alle relevante ting til I/O-boksen og ikke direkte til mikseren).

Jeg har heller ikke a/b-testet X32 versus M32 samme tid og sted, men at betjene en M32 er nu meget rart. Med X32 virke det bedst at se den oppefra og ned, med hovedet inde over faderne. Det er ikke sikkert at investeringen i M32'ens bedre ergonomi , knapper der giver en mere sikker følelse af hvornår de er trykket ind, og mere robuste fadere giver en nævneværdig bedre lyd for publikum, så hvis man skal spare et sted, er betjeningsfladen måske et fint sted.

På I/O-boksene vil jeg ikke spare de ca. 3500 kr. inkl. moms, men vælge Midas DL32 fremfor Behringer S32, i forventning om bedre impedans-balancering og deraf følgende bedre støjundertrykkelse. Det øger chancen for god lyd (eller sænker risikoen for vellyden degraderes af uønsket støj), som der ellers kun kan gøres noget ved på meget besværlige eller dyre måder. (Fx at lave ferrit-perlekæder ud af sine mikrofonkabler eller sætte gode balancerings-transformatorer på alle mikserpultens indgange.) Jeg har brugt Midas DL32, og den lød fint, men jeg kan ikke sige om mer-investeringen er den bedste måde for andre at bruge deres penge bedst. At skabe gode akustiske forhold, at kunne placere højttalere optimalt, at have gode højttalere og mikrofoner kan alt sammen give store ændringer og forbedringer i lyden, altså væsentlig mere end forskellen på X32/M32 under normale omstændigheder.

Nyt svar