Transformatorer - hvad gør de ved sound'en?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Re: Transformatorer - hvad gør de ved sound'en?

Indlæg af Joachip »

Det skal siges at jeg helt klart ikke er færdig med at nærlytte på de ting, jeg har fået endnu. Alt er gemt i en "Lydmaskinens trafoer" folder til fremtidige nærstudier. Jeg har f.eks. ikke fået lyttet godt nok i hovedtelefoner endnu, eller nærstuderet samtlige passager. Skidtet kan jo åbenbart ramme ét instrument uden at ramme andre, så jeg skal virkelig have mulen helt ned i samtlige passager.

Jeg er ihvertifald fristet til at lave mig et setup med en af de her lidt mere farvende trafoer (eller måske to for stereo).
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Så fik jeg bygget mig en transformer-dims. Jeg valgte at gå efter én der virkeligt laver om på tingene, så jeg kastede mig over en transformator som sikkert er fra 60erne eller 70erne. Den farver lidt og ændrer EQ'en, men den giver faktisk nogen af de der lækre overtoner som mest kunne høres i Brinkand's eksempler. Så den kan bruges når man tilfældigvis har brug for lige præcis den her EQ-kurve:

Billede

Før:

Efter:


Techno mister godt nok en del bas, men der er stadigvæk noget "fump" i den dybe mellemtone:


Ja, det er bestemt ikke all-round, men det gør mig heller ikke noget. Jeg prøvede det lige på noget musik. Jeg mistede ihvertifald ikke noget dynamik. Og selvom den fjerner meget bund, så lyder det faktisk ikke så drastisk igen som man skulle tro ud fra den der måling. (Det er nok det her psykoakustiske med 2. og 3. harmonisk forvrængning der spiller ind.) Jeg er sgu tilfreds. Nåja, og så ser den sådan her ud - fordi jeg er en klovn til "mekanik":

Billede
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Joachip skrev:Det er måske her, at kunne have været en pointe i at lægge en transformator separat på hver spor før man mixer det sammen.
Ja der er noget ved den cummulative effekt, det stof de store Midas slæder er gjort af og som læner sig opad den gamle talemåde om at alting lykkes i en gasovn. Jeg opdagede en gang på et lydjob hvor der slet ikke var tid til lydprøve, at man bare kørte faderne op uden eq og justerede lidt på dem med, på en Midas pult - jeg havde indtil da kun syslet med entry-level pulte i mit virke, og stod klar til at høre efter det første jeg syntes var lidt for meget, og hive det ned. Men der var ingenting at komme efter og det lidt det samme der sker her:


Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Ganske lækkert resultat, han får ud af den der plugin.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Så fik jeg udvidet den ovennævnte sære røde boks med yderligere to trafoer bestilt fra Farnell. Den ene (Triad TY-141P) viste sig at være utroligt ren - nærmest a'la de lundahl-trafoer der blev demonstreret herinde.

Den anden - en Triad TY-304P - er til gengæld spændende, når nu min mission er at ændre hørbart på lyden. Den er mere amplitude-afhængig end de gamle sære trafo jeg scorede fra en strømforsyning, og giver generelt et helt andet resultat. Her er en før/efter demo for de nysgerrige:

Først den rene:


Og så hvor den har været igennem:


Jeg kunne godt forestille mig at folk med små højttalere måske ville have svært ved at høre de sidste toner i den her meget dybe bas. Til gengæld tror jeg de fleste vil kunne høre den halvsmadrede trafo-udgave. Det kan sikkert bruges til noget...
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ja - det fremhæver især når den bliver spillet i nederste oktav. Men det er vel overtoner i andre oktaver, der kommer frem? (har ikke lige hivet det igennem en analyzer).

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Ja, netop. 100 hz vil resultere i 200, 300, 400, 500 osv Hz. Men faldende opad i frekvens. Jeg må vist lige lave et frekvensplot af det på et tidspunkt.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Så fik jeg lige bygget en æske til en ven med to styks transformatorer bestilt hos Farnell. Bagefter sad vi og tjekkede den ud på alle mulige forskellige beats. På nogen signaler gør den ikke specielt meget, og på andre gør den virkeligt interessante ting. Min ven var helt vild med den lidt subtile ændring de giver. Stor success. Rent mekanisk er der lige et par skønhedsfejl. Jeg er bestemt ikke dygtig til sådan nogen praktiske/mekaniske opgaver, men i det mindste blev den robust og uden raslende dele.

Billede
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Går ud fra der er 2 trafoer, og 4 stik, fordi du har lavet en stereo udgave? Hvor godt matcher de to trafoer hinanden?

Hvilken trafo er der brugt? Og er der andet kredsløb end trafo'en?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jep jep, det er super simpelt. Her er netop tale om to ubalancerede inputs og outputs, og hver går direkte ind i en Triad TY-304P transformator. Sådan en transformator er rated til 600 ohm på input og output, og er 1:1. Den har 2x3 ben, og idéen er at det midterste ben er forbundet til et punkt midtvejs på spolen.

Jeg har så lyttet og eksperimenteret mig frem til, at det er fedest at benytte det midterste + venstre ben på den side hvor signalet kommer ind, og de yderste ben på den side hvor signalet sendes tilbage til lydkortet. (Jeg har kun testet det her med Motu 24 IO lydkort indtil videre.) Der er ingen andre komponenter.

Jeg er blevet advaret af en ret garvet elektronikmand mod at stole på præcisionen af transformatorer, og der ser ganske rigtigt også ud til at være en lillebitte niveauforskel mellem de to sider. En brøkdel af en dB. Men en smule kompensering af gain i den ene side rettede op på det. Min ven sidder sansynligvis og tester videre på den nu, og jeg er spændt på at høre hans endelige dom over det. Umiddelbart lød mono signaler stadigvæk som mono når de blev sendt gennem begge sider.

Og hvis det viser sig at det ikke holder, så kan det være det er brugbart i MS stereo. Og hvis det heller ikke er fedt, må vi bare affinde os med at konceptet kun kan bruges i mono. Jeg har selv en mono-udgave her, og er allerede blevet ret glad for den som storetromme og bassline effekt.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt, tak for uddybningen!

Jeg sender altid et MS encodet signal ud til mine preamps (Awtac ACA), selvom jeg på forhånd kalibrerer dem til at være så godt som identiske fra 30Hz-20kHz.
Det kunne også være interessant at vide hvordan frekvens-responsen er på dem, evt. ved svagere og kraftigere signal. Derudover måske noget impedans-tilpasning, og pre/post trafo gain, så man virkelig kan drive den. Hvis tingene forbliver mono skal man jo ikke bekymre sig om at lave et matchet sæt.

Nu hvor den er passiv, er der så noget nævneværdigt gain-tab på det signal I få retur? Jeg kan godt se omsætningsforholdet et 1:1, men det kunne jo være..

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Frekvensgangen på den der Triad er næsten fuldspektrukm. Men den gør masser af ting ved lyden indenfor det hørbare område, så det bliver måske ikke helt trivielt at lave en måling der fuldt ud beskriver hvad der foregår.

Og du har ret i det med mono. Jeg har en anden og meget ældre transformator som virker som et 6 dB/oct highpass filter ved 260 Hz. Den har jeg kun én af, så det er mono. Men den er fantastisk på stemmer. Jeg fik f.eks. en temmeligt mørk og lukket optagelse af noget vokal, og her er et eksempel på hvad jeg bruger det til i praksis (det skal jo ikke bare være teori det hele):

Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Samplitude's frekvensmåler dims er ikke dens stærkeste side, men man kan da godt se hvad der foregår frekvensmæssigt: Her er uden og med TY-304P og til sidst den gamle trafo (den jeg brugte på stemme) aktiveret på et rent sinus sweep fra 20 til 20000 Hz.

Clean:
Billede

Triad TY-304P:
Billede

Gammel 60er strømforsyningstrafo som fjerner lidt bas svarende til et highpass filter 6 dB/okt ved 260 Hz:
Billede
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Gyraf
Professor i DIY
Indlæg: 658
Sted: Aarhus (Lyd-) Havn

Indlæg af Gyraf »

Joachip skrev:Frekvensgangen på den der Triad er næsten fuldspektrukm.
Det er en telefon/modem transformer

Frequency Range:
Data/Voice = 300 to 3500 Hz
Data = 800 to 3500 Hz

fra:

http://static6.arrow.com/aropdfconversi ... y-304p.pdf

..men det siger jo ikke noget om hvorvidt den lyder godt: Hvis det lyder rigtigt, så ER det rigtigt. Der er mange andre parametre end frekvens-response på spil, og det er derfor det er så svært at diskutere/forholde sig til.

Det vigtigste parameter er nok level - prøv dine trafoer ved (meget) forskellige levels, og de vil opføre sig helt forskelligt

Jakob E.

Nyt svar