Roland D-50 kærlighedstråd

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Roland D-50 kærlighedstråd

Indlæg af SustainerPlayer »

Jep - hvorfor ikke hylde en ikonisk synth?


Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Så havde jeg ret da jeg tidligere har sagt, at V-Synth må have været set som en moderne D-50, for her sidder en af de mænd der var med til at designe den, og siger, at D-50 stort set er V-Synth'ens forfader... men når man kigger på V-Synth'ens struktur kan man også meget tydeligt se sammenligningen :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Sjovt at høre kommentarerne om VariOS - jeg har hele tiden haft en kærlighed til en lille maskine. Desværre virker editorerne ikke mere!!! - men med VC1 kortet så kører den flot som D50'er. Så det bruger jeg den til ind i mellem.

Og jeg er også kæmpe D50 fan:)

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

gs-dk skrev:Sjovt at høre kommentarerne om VariOS - jeg har hele tiden haft en kærlighed til en lille maskine. Desværre virker editorerne ikke mere!!! - men med VC1 kortet så kører den flot som D50'er. Så det bruger jeg den til ind i mellem.

Og jeg er også kæmpe D50 fan:)
Hvad mener du med editoren ikke virker? At den bare ikke er opdateret til nyere OS eller at dit program er skadet? Jeg er sikker på jeg har noget liggende...
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Undskyld uklarheden - det er Roland, der (igen) ikke opgraderer deres ting, men efterlader dem til gamle styresystemer. Det er super ærgerligt.

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

Jeg har stadig en Roland D-110, den er jeg faktisk ret glad for... :) *Jeg gaar udfra at den ogsaa passer herunder, som en lillebror til D-50?*
What?

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

gs-dk skrev:Undskyld uklarheden - det er Roland, der (igen) ikke opgraderer deres ting, men efterlader dem til gamle styresystemer. Det er super ærgerligt.
Det er jo ærgerligt. Men må sige jeg synes generelt Roland har været bedre end gennemsnittet til at lave drivere til f.eks gamle audio- og MIDI-interfaces under nyere OS...
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Nicolai skrev:
gs-dk skrev:Undskyld uklarheden - det er Roland, der (igen) ikke opgraderer deres ting, men efterlader dem til gamle styresystemer. Det er super ærgerligt.
Det er jo ærgerligt. Men må sige jeg synes generelt Roland har været bedre end gennemsnittet til at lave drivere til f.eks gamle audio- og MIDI-interfaces under nyere OS...
Ja deres MIDI interfaces, no problem.... men at man ikke kan finde ud af at opdatere drivere til V-Synth serien er simpelthen for lavt... specielt fordi de er nødvendige for at bruge maskinerne fuldt ud... Jeg ville f.eks. gerne bruge min XT'er via USB, så jeg kunne styre den via MIDI her igennem, eller bruge dens indbyggede AUDIO interface... det kan jeg så ikke længere :? ... og lige hvad de drivere angår, er det som regel ikke andet end at Microsoft har lavet endnu en omgang driver sikkerhed, og det eneste de skal gøre er garanteret bare at få dem "signeret" igennem Microsoft eller minimale ændringer i registreringsdatabasen osv... det er næppe fordi koden ikke stadig virker... mange drivere virker nemlig stadig helt tilbage fra de første 64bit drivere, men man skal indstille windows til at acceptere gamle drivere ad snørklede veje for at få windows til at launch'e de skide drivere...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

teevee skrev:Jeg har stadig en Roland D-110, den er jeg faktisk ret glad for... :) *Jeg gaar udfra at den ogsaa passer herunder, som en lillebror til D-50?*
Selvfølgelig. Der er kærlighed nok til alle her. :!:

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Razmo skrev:
Ja deres MIDI interfaces, no problem.... men at man ikke kan finde ud af at opdatere drivere til V-Synth serien er simpelthen for lavt... specielt fordi de er nødvendige for at bruge maskinerne fuldt ud... Jeg ville f.eks. gerne bruge min XT'er via USB, så jeg kunne styre den via MIDI her igennem, eller bruge dens indbyggede AUDIO interface... det kan jeg så ikke længere :? ... og lige hvad de drivere angår, er det som regel ikke andet end at Microsoft har lavet endnu en omgang driver sikkerhed, og det eneste de skal gøre er garanteret bare at få dem "signeret" igennem Microsoft eller minimale ændringer i registreringsdatabasen osv... det er næppe fordi koden ikke stadig virker... mange drivere virker nemlig stadig helt tilbage fra de første 64bit drivere, men man skal indstille windows til at acceptere gamle drivere ad snørklede veje for at få windows til at launch'e de skide drivere...

Tjoo.... Jeg har et par XP laptops til alt den slags... Men jeg er med på, det så ikke er så integreret i DAW setup'et osv... Jeg ved sgu' ikke, jeg har alligevel aldrig været til software editorer, men mere hardware mand.... Jeg er dog med på, det bliver svært med VariOS. Men jeg har efterhånden også glemt hvor jeg har lagt den....
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Nicolai skrev:
Razmo skrev:
Ja deres MIDI interfaces, no problem.... men at man ikke kan finde ud af at opdatere drivere til V-Synth serien er simpelthen for lavt... specielt fordi de er nødvendige for at bruge maskinerne fuldt ud... Jeg ville f.eks. gerne bruge min XT'er via USB, så jeg kunne styre den via MIDI her igennem, eller bruge dens indbyggede AUDIO interface... det kan jeg så ikke længere :? ... og lige hvad de drivere angår, er det som regel ikke andet end at Microsoft har lavet endnu en omgang driver sikkerhed, og det eneste de skal gøre er garanteret bare at få dem "signeret" igennem Microsoft eller minimale ændringer i registreringsdatabasen osv... det er næppe fordi koden ikke stadig virker... mange drivere virker nemlig stadig helt tilbage fra de første 64bit drivere, men man skal indstille windows til at acceptere gamle drivere ad snørklede veje for at få windows til at launch'e de skide drivere...

Tjoo.... Jeg har et par XP laptops til alt den slags... Men jeg er med på, det så ikke er så integreret i DAW setup'et osv... Jeg ved sgu' ikke, jeg har alligevel aldrig været til software editorer, men mere hardware mand.... Jeg er dog med på, det bliver svært med VariOS. Men jeg har efterhånden også glemt hvor jeg har lagt den....
Selvf. er der en grænse for hvor langt tilbage man skal support'e en synth, den er jeg med på... men V-Synth er nok en af Roland's største bedrifter i nyere tid, og derfor er den også en stadig benyttet synth af rigtig mange... så hvis Roland ville tænke lidt på deres ry for opdateringer, så burde de måske give de drivere til V-Synth lidt kærlighed... bare min tanke... så kan de droppe de mindre succesfulde ældre ting i stedet. :wink:

...nå... det var D-50 kærlighed tråden handlede om... men jeg har desværre ikke noget "loooove" for D-50, den siger mig ikke så meget i dag sammenlignet med så meget andet :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg synes, at du har en helt rigtig pointe med V-synth famillien. Det var et (dyrt) flagskib, som burde fortjene bedre - og hvor svært kan det være.....

Tilbage til tråden.

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

DigitalNativeDance og Clock Tower!! Ikonisk som bare pokker! D50 er sgu den mest genkendelige synth til dato!
(er enig med V-Synth - købte én her på Lydmaskinen i sommers og den er sgu sej)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Og denne vide hører helt klart til her:


Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Jeg elsker d50!! Den figurerer på i hvert fald 35% af alle de ca 5000 Vinyler+cd'ere jeg ejer (man er vel en firserdreng). Jeg har aldrig ejet én selv, men fik muligheder for at købe v50 kortet til min V-synth (tak til gs-dk :-D ) - og det er jo faktisk en d50 i en anden indpakning.

Jeg elsker dens ikoniske presets og bliver aldrig træt af at bruge dem (det samme gælder dx7'erens) :lol:

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det er jeg glad for at høre!

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

gs-dk skrev:Det er jeg glad for at høre!
Det kort har stort set ikke været ude af V-Synthen side jeg fik det! :-D

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg vidste det:)

Default avatar
Quark
Forum Donator
Indlæg: 121
Sted: Skive

Indlæg af Quark »

På trods af diverse emuleringer og software programmer, er jeg nu også mest til hardware og er da helt sikkert også glad for min gamle D-50 :-D Der er dog en enkelt ting der ærgre mig, benderen er knækket, er der nogen herinde der tilfældigvis ved noget om, om sådan en kan købes et eller andet sted? Jeg har kigget på Ebay der er ingen. :-(

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg købte på et tidspunkt en bender til min Jupiter 8, så mon ikke der er et derude.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »


Default avatar
Quark
Forum Donator
Indlæg: 121
Sted: Skive

Indlæg af Quark »

Ja tænker også helt sikkert der er en derude, tror dog den du har fundet er en anden tykkere type. Den der sidder i D50 er helt specielt og en lidt tyndere model end de andre fra Roland :-/
Men måske jeg bliver nød til at file/slibe lidt på et tidspunkt, hvis ikke jeg finder en original :-)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Har du prøvet at skrive til dem - de hjalp mig med min Jupiter 8?

Default avatar
Quark
Forum Donator
Indlæg: 121
Sted: Skive

Indlæg af Quark »

Til syntaur.com ? Nope har jeg ikke, men det kan jeg da prøve, man ved jo aldrig :-)

Nyt svar