IKEA hack - vokalboks?!

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

IKEA hack - vokalboks?!

Indlæg af Mike JezZ »

Som titlen lyder, så tænker jeg om nogle har prøvet at lave sådan et hack?

Grunden til jeg spørger, er, at jeg faktisk stak snotten ind i mit klædeskab, fordi noget af tøjet røg ud af skabet, og da jeg snakkede til min kæreste mens jeg havde hovedet derinde, opdagede jeg, at lyden var helt dødt, på trods af at resten af rumklangen i rummet ellers er ret højt. Bare ikke da jeg havde hovedet.

Når man kun er vokalist, og ikke skal bruge instrumenter, kan det så svarer sig at lave et evt IKEA-hack, hvor man installerer et skabt og evt. smider tæppe på siderne?

Det kræver selvfølgeligt også, at man kan finde et skab der er stort nok.

Alternativt skal man jo selv måle op og banke en boks op, ved ikke hvor meget mere besværligt det bliver?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det er ikke tykkelsen af ét tæppe der dæmper, men det tøj der hænger i flere lag ved siden af hinanden.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Så det ville ikke være en mulig løsning?

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Hvis man lavede boksen med flere lag tæpper, ville det hjælper?

Jeg tænker på tre vægge, og en åben dør, hvor man står ind gennem og indspiller.

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Hvad hvis man byggede noget lignende det her i en boks:

Billede

Er der noget jeg mangler, eller ville det være en god/bedre løsning?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det kunne være en rigtig fin løsning. Husk dog at mikrofonen opfanger lyden fra den retning du synger i (givet at den vendes rigtigt), og derfor skal du nok stå med ryggen til rockwool, og mikrofonen henne mod åbningen.

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Så mikrofonen ignorerer rumklangen udefra, så længe den står inde i boksen? Så det lyder som om det ville være nemmere at lave en lille dør så, istedet for at sku gå forbi mikrofonen hver gang

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det er en fin ide med sådan en vokalboks, du skal dog finde ud af hvordan det vil fungere bedst for dig, om lyden skal komme ind i boksen eller ud af den.
voicebox.png
voicebox.png (107.79 KiB) Vist 2684 gange
Du skal også overveje "loftet" da en del reflektioner kommer oppefra.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Hvad med gulvet i den? Skal der evt noget gulvtæppe på? Og ville det også være nok i loftet, eller skulle man også smide rockwool i loftet? Jeg tænker at rockwool på gulvet ikke er det mest foretrukne :P

Kunne man gøre sådan, at man lavede en dør på samme måde som væggene, og man blot lukkede den med hjælp af en krog, så man nemt kunne komme ind og ud?

Medlemsavatar
davey
Medlem
Indlæg: 184

Indlæg af davey »

Noget der måske bør tages med i overvejelserne er, at der kan blive meget varmt inde i sådan en lille lukket box indkapslet i rockwool.
Kender ikke rigtig til gode løsninger, her må nogle andre nok komme på banen, men ville lige nævne det :)

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

davey skrev:Noget der måske bør tages med i overvejelserne er, at der kan blive meget varmt inde i sådan en lille lukket box indkapslet i rockwool.
Kender ikke rigtig til gode løsninger, her må nogle andre nok komme på banen, men ville lige nævne det :)
Der er intet galt i at stå og fyre nogle linjer af i bar røv :lol:

Jeg laver rap, og jeg indspiller flere linjer ad gangen, det er sjældent jeg tager et helt vers ad gangen, så der kommer små pauser imellem indspilningerne.

Men et bud på en løsning ville da være dejligt :D

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Så vidt jeg forstår, kan jeg bruge lægterne som stolper, hvor der skal være gips på ydersiden af alle væggene. Derefter skal der rockwool inde i væggene, og et form for stof(hvilket?) på indersiden. Rockwoolens tykkelse skal vel blot passe med lægternes tykkelse, men hvad skal de være på ellers? Noget bestemt mål?

Medlemsavatar
oVHSen
Medlem
Indlæg: 213
Sted: Midtfyn

Indlæg af oVHSen »

Jeg så i en dokumentar, at MØ optog vokal bag flere vatttæpper der hang fra loftet. Det lignede en hemmelig hule til børn.....
"The boat can leave now, tell the crew"

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Et par absorbers op i et hjørne, ryggen mod, ryggen af din Mic mod rummet, tryk optag

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Har tjekket denne tråd ud, http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=15&t=7975 , hvor de laver væggene med to gipsplader og rockwool, istedet for gips på den ene side og åndbart stof. Jeg troede det skulle være med stof helst?

Hvad er en god tommelfingerregel for størrelser? Bredden for mig skal nok være 120 cm, lyder det voldsomt? Svinger godt med hænderne (det er rap), så der skal være noget plads. Jeg er dog i tvivl om længden på den, hvor lang den skal og bør være. Er det bare så jeg kan lukke døren efter min Røv og miccen er derinde?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Du skal bruge stof, hvis man bygger den med gips er det for at dæmpe udefra kommende lyde, f.eks. hvis man vil optage sanger, guitar og trommer samtidig, så er det vigtigt at det ikke går i hinanden.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Det er modtaget.

Den eneste del jeg sådan set er i tvivl om, er kunsten at sætte væggene sammen. Bør de blot blive skruet sammen, eller skal de føres sammen på et metal skelet? Sidstnævnte har jeg nemlig læst om en del steder.

Og hvis det er tilfældet, er der så nogle der har en guide liggende?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mike JezZ skrev:Det er modtaget.

Den eneste del jeg sådan set er i tvivl om, er kunsten at sætte væggene sammen. Bør de blot blive skruet sammen, eller skal de føres sammen på et metal skelet? Sidstnævnte har jeg nemlig læst om en del steder.

Og hvis det er tilfældet, er der så nogle der har en guide liggende?
Jeg tror egentlig at det forslag Lakris kom med vil dække dit behov.

Så hvis du bygger nogle gode dæmpebats og hænger på væggen i et hjørne er der stor sandsynlighed for at det er nok.
booth.png
booth.png (63.08 KiB) Vist 2589 gange
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Skal de hænge på væggen eller må de stå på gulvet/en fod?

Har forstået at mikrofonen også opfanger det der er bag mig, der derved giver rumklang lyden. Men er det ikke vigtigt at have noget bag mikrofonen?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mike JezZ skrev:Skal de hænge på væggen eller må de stå på gulvet/en fod?

Har forstået at mikrofonen også opfanger det der er bag mig, der derved giver rumklang lyden. Men er det ikke vigtigt at have noget bag mikrofonen?
Hvilken mikrofon bruger du?

Er den omni direktionel vil den forsøge at opfange så meget lyd som overhovedet muligt. Mig bekendt er gængse vokal mikrofoner ofte Cardioid, som opfanger godt foran mikrofonen, delvist hvad der sker fra siderne, og ikke så godt hvad der sker bagved mikrofonen.

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »


Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Nyre.png
Nyre.png (157.17 KiB) Vist 2566 gange
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Ved godt den primært foretager forfra - men vidste ikke at den fuldstændigt "ignorerede" det bagfra :)

Må få bygget sådan en to der i weekenden og se om det hjælper.

Hvordan vurderer jeg hvad størrelsen skal være på den, samt tykkelsen, før de virker?

Og igen, er det virker de bliver sat op, eller må de godt stå på gulvet ?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

De kan sagtens stå på gulvet, så kan de også flyttes på at bruges når du mixer.
Billede
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mike JezZ skrev:Ved godt den primært foretager forfra - men vidste ikke at den fuldstændigt "ignorerede" det bagfra :)

Må få bygget sådan en to der i weekenden og se om det hjælper.

Hvordan vurderer jeg hvad størrelsen skal være på den, samt tykkelsen, før de virker?

Og igen, er det virker de bliver sat op, eller må de godt stå på gulvet ?
Den ignorerer selvfølgelig ikke 100% alt hvad der kommer bagfra, men måske er det 20-30dB lavere end lyden foran mikrofonen. Lad os så sige at du indspiller så du har noget headroom, og du ellers ikke har nævneværdig støj i lokalet, så vil der være relativt stor forskel på den eventuelle støj og din vokal.


Tykkelsen, der burde det være nok med 10cm tykke terrænbatts, hvis ikke flexi a batts er fine, det ved jeg ikke.
Du behøver ikke nødvendigvis beklæde hele hjørnet eller en hel stander med rockwool, men 1 meter i højden må være fint. Placeret bag ved dig i din højde, altså ikke bare sat på gulvet. jeg vil umiddelbart vurdere at 2-4 batts er fint.

Nyt svar