Bør man mixe i mono?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

Bør man mixe i mono?

Indlæg af thansen »

Hej lydfolk!

Håber i nyder påsken :)
Jeg har brugt de seneste par dage i påsken på at geninstallere hele min maskine og alle mine musikprogrammer og VSTs.
Men da jeg installerede Fabfilter pakken spurgte den om jeg ønskede pluginsne som mono eller ikke mono, og jeg kom pludselig i tvivl. (vedhæftet)

Hvad anbefaler i? Skal man mixe i mono?

PS: Jeg laver EDM musik så alt foregår i mit DAW.
Vedhæftede filer
mono.PNG
mono.PNG (48.48 KiB) Vist 678 gange

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Tror blot du skal vælge begge.
Du kan jo altid vælge hvilke du vil bruge senere,
Prøv evt. at tjekke denne for lidt klarhed:-)
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Det er nu ikke det den video handler om, som jo handler om at man på sit lydkort holder monoknappen inde under mixningen, for ikke at falde i den fælde at der ikke er rigtigt plads til at gøre andet end svinge tingene væk fra midten.

Nej den overvejelse som Fabfilter ønsker du skal overveje det er om du lægger nogen af deres effekter på busser eller selve udgangen. Her er det jo måske mere relevant at få sådan noget som multibånds komprimering i stereo i stedet for uafhængige instancer der så hele tiden skal have kopieret et hiv i en bestemt retning over i den anden instans. Det kunne jo også være at dine busser ikke tillader at have forskellige forløb fra side til side?

--sd

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

thansen skrev: ... da jeg installerede Fabfilter pakken spurgte den om jeg ønskede pluginsne som mono eller ikke mono, og jeg kom pludselig i tvivl.
Er det muligt at vælge begge dele? I så fald ville jeg gøre dette.

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Søren Dyhr skrev:Det er nu ikke det den video handler om, som jo handler om at man på sit lydkort holder monoknappen inde under mixningen, for ikke at falde i den fælde at der ikke er rigtigt plads til at gøre andet end svinge tingene væk fra midten.

Nej den overvejelse som Fabfilter ønsker du skal overveje det er om du lægger nogen af deres effekter på busser eller selve udgangen. Her er det jo måske mere relevant at få sådan noget som multibånds komprimering i stereo i stedet for uafhængige instancer der så hele tiden skal have kopieret et hiv i en bestemt retning over i den anden instans. Det kunne jo også være at dine busser ikke tillader at have forskellige forløb fra side til side?

--sd
Ja der var jeg vist lidt for hurtig, læste blot titlen "Bør man mixe i mono?"
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Mr. Soundman skrev:
thansen skrev: ... da jeg installerede Fabfilter pakken spurgte den om jeg ønskede pluginsne som mono eller ikke mono, og jeg kom pludselig i tvivl.
Er det muligt at vælge begge dele? I så fald ville jeg gøre dette.
Nu ved jeg ikke hvilken DAW du arbejder i, men du burde kunne vælge begge dele.

Det er rart at have muligheden for mono-udgaverne også, hvis du fx skal equalize en lyd som i forvejen er mono, og derved kan spare lidt CPU kraft frem for at processe den i stereo.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Jeg vælger altid at lave mix i stereo, og så tjekke mono løbende. Det der med at sidde og lave mix i mono, er bare ikke mig! Jeg synes på en eller anden måde, at det begrænser min kreativitet i mix fasen. Jeg er helt med på, at et nummer der primært egner sig til dansegulvet, - selvfølgelig skal lyttes godt igennem i mono, og justeres.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du skal installere begge dele, da du får brug for at inserte på både mono- og stereospor.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg kunne forestille mig at hvis man har et vokal track og bruger en stereo effekt på den vil den bruge mere CPU end mono effekten, så det har vel også noget at gøre med signalvejen i pluginet.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg tror Hald har ret i de fleste tilfælde... med mindre koderne har været dovne og bare har lavet én stereo-algoritme og så lige konverterer mono til stereo og så tilbage til mono igen i udgangen. Det er pænt dovent, men kodere er notorisk dovne... har jeg hørt. :roll:

PS: Ja, bare installer begge dele.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar