Hvad er jeres favorit-plugins?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
Chriz4Shiz
Medlem
Indlæg: 11

Hvad er jeres favorit-plugins?

Indlæg af Chriz4Shiz »

Lad mig høre hvad jeres favorit-plugins er til nedenstående instrumenter og ikke mindst hvorfor:

- Klaver
- Elpiano
- Orgel
- Bas
- Guitar
- Trommer
- Kor
- Blæsere

Jeg sidder pt. og kører YouTube tørt for plugins og samples, men det kan virke som en uoverskuelig opgave at lede de rigtige steder, når man stadig er ny i faget. Men som udgangspunkt har jeg f.eks. hørt rigtig gode klaver-samples fra NI og Spectrasonics. AmpleSound laver nogle super flotte guitarer/basser, lader det til.

Men lad mig høre jeres bud. Kom gerne med specifikke plugins på alle (eller så mange af) instrumenterne, jeg har nævnt ovenfor - og husk at begrund.

Tak (-:

Hilsen Christopher

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Omnisphere 2 er et godt bud. for 2495dkr. Får man tonsvis af ready to go presets, samt en god synth, sample player. Så man kan lave sine egen lyde.

Kontakt giver også tonsvis af muligheder.

Købte Komplete 10 forrige år og der er masser at gå i krig med.
Har bla. Kontakt, Battery(drums). Reaktor, Absynth, Massive(bass, lead, synth mm.

Til Kontakt og Omnisphere er der mange pro libraries tilgængelige bla. Pluginguru osv.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det giver nok også mere mening, hvis man skriver hvilken/hvilke genre man bevæger sig i.

Jeg ligger imellem synthpop og electrorock.

Klaver - NI Alicia's Keys - Lyder fedt til det meste, selvom det ikke er sjældent, at jeg også bruger Softube Saturation på det.
Elpiano - Ikke så tit jeg bruger det. Men i så fald er det Arturia's Wurli V
Orgel - Har vist aldrig anvendt en "rigtigt" orglelyd, selvom jeg har et par plugs. Det er altid synth-orgler fra f.eks D-50 ol.
Bas - NI Scarbee MM-bass og Jay-bass ... og så rigtig bass.
Guitar - Kun rigtig guitar.
Trommer - Addictive Drums Mest deres Black Velvet trommesæt, der bare lyder superfedt. Dertil diverse klassiske trommemaskine-samples.
Kor - Det er vist kun Emulator I og II samt Fairlight samples.
Blæsere - Ud over lidt synth brass ikke noget jeg bruger.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Trommer -> D16 Drumazon og Nepheton

Nepheton bruger jeg på stort set alle tracks, fra hip hop til house. Det er en 808 "emulator"!

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg laver primært elektronisk musik, så det er bedømt ud fra den vinkel...
Chriz4Shiz skrev:- Klaver
PianoTeq har gjort det fint nok til mit behov. Hvis jeg lavede jazz eller klassisk ville jeg ikke bruge et plugin.
- Elpiano
LoungeLizard EP4 specielt på Wurlitzer mode. Hvis man kører det gennem nogen rør og afspiller det ud gennem en lille højttaler og mic'er det op, så begynder det at lyde helt rigtigt.
- Trommer
Dem programmerer jeg én af gangen, sample for sample. Jeg har været et par tromme-plugins igennem, men de lyder sjældent godt nok til at fungere i den endelige produktion. De fungerer bedst som placeholders.
- Bas
Her foretrækker jeg klart analoge keyboards, og hvis det skal være mere reggae-agtigt river jeg en elbas frem. Det er sjældent jeg bruger plugins her. Corona fra DiscoDSP er dog glimrende, og jeg har også selv lavet en bassline synth som er gratis.
- Orgel
Her har jeg heller ikke haft meget held med plugins, selvom det absolute burde være muligt. Roland JV1080 vinder hver gang jeg skal bruge et orgel.
- Guitar
- Kor
- Blæsere

Ingen af de her ting ville jeg nogensinde prøve at lave med et plugin, med mindre det er for at få et mystisk og surrealistisk resultat.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
Chriz4Shiz
Medlem
Indlæg: 11

Indlæg af Chriz4Shiz »

Super svar indtil videre - tak for det!

Jeg arbejder selv mest indenfor de akustiske genrer (pop, rock, funk, jazz) - så det er plugins/samples i den retning, jeg er mest interesseret i at høre om.

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Uha det er svært men here goes

- Klaver
Generelt er jeg utilfreds med pianolyde fra andet end akustiske instrumenter. Jeg synes simpelthen ikke man kan genskabe det ordentligt. Når jeg endelig bruger dem, lander jeg som regel på Spectrasonics Keyscape eller Alicia's Keys som i mine øjne gør det bedst
- Elpiano
Keyscape har nogle ganske fede rhodes men jeg lander på Scarbee her. (Keyscape's MKS80 patches er suveræne også)
- Orgel
Har ikke præferencer her - der er mange gode. Jeg bruger egentlig mest de der ligger i min Roland XV5080.
- Bas
Trilian - uden tvivl. Intet kommer i nærheden af den. Jeg er dog ret imponeret af hvad jeg har set på youtube vedr. IK's Modo Bass
- Guitar
Jeg bruger egentlig kun Pettinhouse Funkyguitar da den passer godt til min musik - den er dog ikke at betragte som et egentligt guitar-library. Jeg er også ret glad for de meget effektladede og overdrevne guitarlignende patches i min V-Synth
- Trommer
Det afhænger meget af produktionen. Jeg er ret glad for NI Battery og den fleksibilitet det har. Hvad angår akustiske trommer bruger jeg næsten altid et af de mange biblioteker der følger med Komplete (Studio drummer, 80s drummer etc)
- Kor
bruger ikke rigtig kor
- Blæsere
Her lyder alt elendigt i mine ører - blæsere er umulige at ramme, og der er MANGE der har prøvet. Jeg lander altid på noget synth brass i stedet

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hvad trommer angår, så har jeg prøvet en del forskellige tromme-softwares og er indtil videre endt op med mest at bruge Superior Drummer (til traditionel rock/pop-trommesæt-lyd).

Hvad kor angår, så bruger jeg noget fra Native Instruments Kontakt 5. (Jeg er dog åben for bedre forslag. Ikke at de er dårlige, men jeg har en idé om, at det måske kan gøres lidt bedre).

Messingblæsere har jeg endnu ikke haft brug for.

Resten af de nævnte instrumenter bruger jeg hardware til - og til guitar bruger jeg rigtige guitarer.

Bas spiller jeg enten på rigtig bas-guitar eller jeg bruger en lyd fra et lydmodul.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Klaver:
- det kommer an på, om det skal stå alene eller mixes ind med mange instrumenter. Sample af et opretstående er mere egnet til at blende ind med mange instrumenter, mens et stort steinway har en rig og fyldig lyd der er rigtig god hvis det står alene, evt. med bare bas, vokal og flygel. Jeg bruger Toontracks EZ keys som ikke kører tungt og har en ok brugerflade (bortset fra deres irriterende fokus på ubrugelige midi-pakker og midi editering som er meget nemmere i Logic X) men nu skal det jo ikke være en tråd om, hvad man har, men hvad der er bedst.

Orgel
- Logic X orgel-pluggen er faktisk ret okay. Det bliver meget dyrt med andet og ikke sikkert man får så meget mere ud af det sammenlignet med hvad man giver for det.

Bas
- en rigtig bas i HI-Z og med UAD's Ampeg basser. Kontrabas skal have noget Neve 1073 som preamp med en kontaktmikrofon eller anden mic.

Guitar
- En rigtig guitar el-guitar i HI-z med en amp-sim. Jeg bruger en marshall plexi fra UAD, men der skal man så have deres lydkort. Akkustisk guitar lyder altid skidt via pickup. . Det lyder altid skidt og kan ikke reddes. En velegnet mikrofon, sm57 og opefter i en god preamp plugin som eks. Neve 1073 lyder altid meget bedre.

Trommer
- Det er fedt med noget gammelt lyd, altså med tape saturation. I EZ Drummer er der nogle gode pakker til alle mulige stilarter fra dødsmetal til reggae til indie og på nogle af instrumenterne kan man tweake tape saturation. Midi pakker er i mine øjne noget skrammel. Det passer altid fint til musikken og så ikke alligevel helt og så kommer det til at styre musikken istedet for omvendt, så hvis det skal være midi, skal man selv spille det på et midi-trommesæt eller lade en god trommeslager gøre det. Det gælder ihvertfald for den stilart jeg spiller. Jeg kan ikke sammenligne med andre tromme-samples, men de har gjort det godt. Det skulle lige være Logics trommeslagere, Kyle og de andre. Masser af bleed og modfase. De har vist bare taget sample-stumperne fra logic 9 og opdateret brugerfladen.

Kor:
4 venner der synger i det lokale kammerkor kan gøre underværker. Undgå musical ekvilibrister.

Blæsere:
Bliv venner med nogle blæsere. De elsker fadøl. Giv dem rigeligt.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Tweed
Forum Donator
Indlæg: 336
Sted: Søborg

Indlæg af Tweed »

Trommer synes jeg, at BFD 3 er helt forrygende og min yndlingsexpansion er Platinum samples Joe Baresi- Evil drums, som er meget bredt anvendelig, end navnet antyder. Platinum samples har også andet fedt.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Tweed skrev:Trommer synes jeg, at BFD 3 er helt forrygende ...
Til hvilken musikstil?

Medlemsavatar
Tweed
Forum Donator
Indlæg: 336
Sted: Søborg

Indlæg af Tweed »

Bfd 3 er til stort set alle genrer. Lyt til lydeksemplerne på fxpansion hjemmeside. Platinum kan også meget, både almulige former for rock også den hårde slags, jazz og funk. Lyt til lydeksemplerne på platinum samples hjemmeside:-)

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Jeg ville gerne vide hvilken DAW du arbejder i, der kan nemt være det meste af det du søger. Mange begår den fejl at købe sig fattig i alle mulige plugins i jagten på den "rigtige lyd" men fakta er at det er måden du sætter dem sammen på og efterbehandler der er afgørende for den der fede lyd!
Selvfølgelig er der forskel på de forskellige plugins og nogle er bedre end andre, men hvis man er ny tror jeg ikke på det vil løse noget som helst. Så vil det være billigere at tage et kursus i mixing and mastering :wink:

Men som svar på dit spørgsmål her er mine:

East west (Du få samtidig en fuld SSL channelstrip samt Omnicide)
Kontakt 5( du kunne sikkert bruge den til det hele og mere)
Halion 6 ( du kunne sikkert bruge den til det hele og mere) Jeg bruger den næsten generelt i alt hvad jeg laver især sampels!
Exhale
Olympus symphonic choire
Ivory
Vienna symphonic liberay
Air Velvet
Groveagent (Steinberg)


Andet:

Chore: Voices of Prague , 8Dio Requim Pro, 8Dio Lacrimosa Epic Choir, Mystica or Cantus, Cinesamples VOXOS
Gratis: http://www.vst4free.com/free_vst.php?id=2310

Jeg ville gerne vide mere om hvad du laver, hvad dit niveau er og igen hvilken DAW du bruger simpelthen for også at kunne hjælpe dig i retning af hvordan du kommer derhen hvor du gerne vil :)
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Tweed skrev:Trommer synes jeg, at BFD 3 er helt forrygende...
Er man godt dækket ind med grundpakken, eller får man hurtigt brug for diverse udvidelsespakker...?

Medlemsavatar
KimSteff
Medlem
Indlæg: 322

Indlæg af KimSteff »

Jeg laver mest musik for og med børn og unge og har derfor måske ikke samme behov som så mange andre.
Dog forsøger jeg altid at lave så professionel resultat som muligt.

Klaver - NI Alicia's Keys. Hænder jeg bruger Logic's EXS sampler.
Elpiano - Logic's
Orgel - Bruger aldrig orgel! Pads, strings Dune 2 og Sonivox.
Bas - Hvis det skal lyde akustisk så EXS's Upright Jazz Bass. Ellers mest Omnisphere, Dune 2. Rigtig bas hvis jeg kan få dækket udgifter til en prof bassist.
Guitar - Kun rigtig guitar.
Trommer - Mest Logic's Drummer. Ellers Logic loops.
Kor - Omnisphere. Men helst "rigtig kor". Ønsker mig Exhale!
Blæsere - Bruger det aldrig.

Synth - Omnisphere, Dune 2. U-he Hive bliver næste.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Er blevet ret vild med Logic Drummer siden deres sidste opdateringer. Det fungerer ret godt. Man kan kombinere det med eksterne plugins som EZDrummer, så det ikke er Logics egne samples, der vistnok ikke er blevet opdateret siden L9. Dertil også en singersongwriter percussionist med shaker og cajon bl.a., lige præcis til det jeg laver.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Klaver
The Giant, Alicias keys eller Easy Keys (afhængig af hvor alene det skal stå samt stemning). Blandes nogle gange med Studio grand fra XLN

Elpiano
XLN Addictive keys

Orgel
NIs Hammond kopi HVER GANG!

Bas
Live, eller Logics "liverpool bass"

Guitar
Rigtig, ellers Acoustic Strummer 1 og 2 fra NI (Mandolin og Ukulele fra 8dio dog)

Trommer
Addictive drums for "rigtige". Bliver dog muligvis skiftet med Superior Drummer 3 snart. Ellers diverse samples. Percussion indspilles 80 % af tiden af mig selv, men ind imellem bruger jeg også Addictive drums' percussion udvidelser eller HitKit

Kor
Indspilles rigtigt. Aldrig hørt noget der kan bruges seriøst som software eller samples lign.

Blæsere
Sample cd'r, for det er som regel bevidst samplelyden af horn når jeg endelig ryger i noget blæs. Saxofon indspilles dog om regel rigtigt
Deaktiveret

Medlemsavatar
NilsOlav
Medlem
Indlæg: 157
Sted: Vanløse

Indlæg af NilsOlav »

- Klaver: NI Maverick. Godt all-round klaver med masser af karaktér og personlighed.
Steinberg Halion's Yamaha S90. Stærkt rock-klaver.

- Elpiano: Scarbee Classic Keys. Let at bruge som det er, men ret godt med effekter også.

- Orgel: NI Vintage Organs. Lidt lettere end at have et B3-orgel stående...

- Bas: Scarbee MM Bass eller NI Monark. MM Bass er ret realistisk, og Monark er nok én af de bedste Minimoog-emuleringer hvad bas-lyde angår.

- Guitar:
Akustisk: Indiginus Strum Maker IV (suppleret med NI Strummed Acoustic 2). Gode, kreative brugerflader til at nedfælde skitser med. Jeg dubber som regel en rigtig guitar ovenpå også.

Elektrisk : Scarbee Funk Guitarist (sologuitarer håndspilles på min Tele...). Funk Guitarist er ret realistisk, men krævende at programmere.

- Trommer: Jamstix 4 (trommebibliotek med virtuelt programmérbare trommeslager-modeller) - Ingen over, ingen ved siden af. Med hensyn til realisme kan hverken BFD, Addictive Drums eller Superior Drummer være med her.

- Kor: Mest 'levende' indspilninger af 'rigtige' kor, men anvender ofte et Kontakt-bibliotek med samples fra 10CC's kor-sløjfer (Anvendt på bl.a. "I'm not in Love")

- Blæsere: SAM-biblioteket fra Garritan Personal Orchestra. Garritan Personal Orchestra er et overset sample-bibliotek. Meget ekspressivt.

- Strygere: Garritan Personal Orchestra. Med lidt arbejde kan man frembringe strygerarrangementer der kan måle sig med den ægte vare.
We don't make mistakes - we do variations.

Nyt svar