koda andel som producer?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

koda andel som producer?

Indlæg af the19thbear »

Hej. Hvad plejer i at få som andel hvis i producerer et nummer? (men ikke har skrevet det).

Jeg er ude i en process hvor jeg får en skitse til et nummer, med skitse-sang, som jeg så laver fuld produktion af, mixer etc.

Som arrangør har jeg før fået 16.67% eller 25% Men siden jeg producerer helt fra bunden, plejer man så at tage mere?

Hvad gør i?
Senest rettet af the19thbear tirs 20. jun 2017 07:20, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det korte svar: arrangør andel.

Det lidt længere: Koda er for komponister, og i et vist omfang for arrangører. Altså dem, der udfører det kreative arbejde der ender i et stykke musik. Hvis du med produktion mener, at du sørger for at komponistens ideer kommer ned på bånd, så er du som udgangspunkt ikke berettiget til Koda. Derimod kan du sagtens være berettiget til Gramex, hvis du ender med at være udøvende musiker på produktionen.

Når man producerer ender man jo så ofte også med at udføre en eller anden grad af arrangement, og dermed kan man jo lige pludselig blive berettiget til arrangør Koda.

Men som udgangspunkt, så er Koda ikke beregnet på producere.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

50%

Det er standard i branchen hos professionelle, hvis andet ikke er aftalt. 50% til tracket, 50% til topline.

Er der flere producere, så deles de 50%, og ligeledes med de andre 50%, hvis der er flere topliners. Ofte er der flere mennesker involveret og man ender op med en masse 12,5%'ere, men hellere lidt af et hit end 100% af noget der aldrig kommer ud over bakkerne.

Den der blot sørger for at indspille er en tekniker, ikke en producer. En producer kan også samtidig være en tekniker, men det påvirker ikke KODA-andelen.

En producer har i praksis - ikke mindst i dag - en afgørende kreativ rolle for komposition og arrangement, og dermed også en tilsvarende andel af KODA/NCB. Ikke blot isoleret set, men også symbiotisk påvirker det toplinen (melodi/tekst).

David har delvist ret i nogle af koncepterne, dvs. man opnår sin KODA-andel ikke for at være producer i sig selv, men for at bidrage til kompositionen, men det er baseret på en undervurderet præmisse angående producerens (normalt store og afgørende) kompositions- og arrangementsmæssige indflydelse.

YMMV selvfølgelig!

Medlemsavatar
eberl42
Medlem
Indlæg: 392
Sted: Djursland

Indlæg af eberl42 »

Jeg plejer at tage en del af arrangements delen (som jeg plejer at sætte til 12%) hvis nummeret er skrevet i forvejen med akkorder, melodi, tekst osv.

Hvis jeg laver akkorder, beat osv tager jeg en del af de 44% (som så deles med de andre der har været ind over musik delen). Og teksten får de sidste 44% (som jeg også bliver en del af hvis jeg går ind i tekst arbejdet).
Så ofte er det 44% :2 + 12% jeg ender ud med.

Men det er op til samarbejdet hvordan man vil sætte procenterne.
Min erfaring er at det er godt at sætte dem på forhånd så man ikke skal tænke når og efter man er igang.
http://www.johannessmed.com
Producer - Kunstner - Musiker

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

the19thbear skrev: Som arrangør har jeg før fået 16.67 Men siden jeg producerer helt fra bunden, plejer man så at tage mere?

Hvad gør i?
Hvis din indsats ligger forud for toplinen, så har du allerede sikret dig kompositionsrettigheder - uanset hvor forstokket KODA ønsker at tolke deres egne forældede guidelines. Det skyldes at toplinen nu hviler på et forudkomponeret inspirationsgrundlag.

Samtidig ejer du nu implicit en del af toplinen og vice versa. Værket kan ikke længere skilles ad - hverken den eller den anden vej.

PS. Som arrangør har man i øvrigt ikke krediteringsret på samme måde som komponist og man har heller ikke førsteudgivelsesvetoret (meget vigtigt som producer ved disputer!).

Aldrig, aldrig kun acceptere kun procenter som arrangør, hvis man har komponeret det mindste.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Tak folk:) 50 procent it is:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du vil helt sikkert støde på nogle som mener du max skal have 25% med argumentet om at al musikken til sammen udgør 50% og teksten 50%, og hvis toplineren har skrevet melodi, så skal I dele de 50% for musikken.

Teksten udgør muligvis 50% i en urealistisk og narcissistisk tekstforfatters hoved, men det gør den ikke i noget popnummer jeg har hørt - ever.

Sådan ligger landet da heller ikke i praksis for de fleste der samarbejder professionelt om musik i dag, der deler man langt mere pragmatisk end KODAs forældede guidelines lægger op til.

Så gå du rolig efter de 50%, men husk at få det aftalt inden I går i gang, som Johannes skriver, men det skal være på skrift (en email er fin og mindre formel).

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Som producer, gør jeg som Holger, dvs. 50%.
Senest rettet af the songcabinet tirs 20. jun 2017 23:59, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Der er sådan set ikke noget nyt under solen , mange af de pop ting jeg har deltaget i som primært tekstforfatter blev lavet i fællseskab. Musikere lydfolk forfattere komponister producere rengøringsdamer min mor og mange andre. Vi lavede alting selv , producserede og mastrede tegnede og fotograferede spillede lidt på guitar og tromme. Når vi så anmeldte til koda fordelte vi procenterne mellem os.
Her er ingen problemer og intet nyt.
Jeg ved ikke hvad det er for en "ny" rolle der tales om her i tråden , producer ? jamen det har været en afgørende rolle lige fra popmusikkens start , måske i endnu højere grad en i vore dage

Som jeg læser tråden er problemet så at man efterfølgende , altså efter at nummeret er anmeldt til koda , vil arbejde videre med det ? Er det sådan det skal forståes ? I så tilfælde gir det ikke umiddelbart ret til ophavsrettigheder. Musik kan jo efterbearbejdes på mange forskellige måder og det giver ikke ret til procenter , og det er godt efter min mening hvis der skal være en hvis beskyttelse af ophavsretten.
Ellers kunne vi jo allesammen tage f.eks et Beatlesnummer pusle lidet med det og forlange procenter.
Dem der arbejder videre med materialet får kontant betaling eller andele af salg.
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Kram
Medlem
Indlæg: 84
Sted: Odense

Indlæg af Kram »

the songcabinet skrev:Som producer, gør jeg som Holger, dvs. 50%. Dog måske med en lidt anden begrundelse (som ikke har noget med KODA at gøre :-) ). De 100% der tales om i tråden, er i juridisk forstand 200%, fordi der er tale om to forskellige copyrights. Den ene copyright (c), fordeles for tekst og melodi (sangskrivere), mens den anden copyright (p) skal fordeles for produktionen.
Jeg forstod Holgers indlæg sådan, at producere typisk tager 100% af (p) + 50% af (c), dvs i juridisk forstand "150%" ? Men i så fald gælder det vel mest for moderne pop/dance musik, hiphop, osv, hvor rollerne i mange andre genrer vel typisk er mere traditionelt /skarpt opdelt, dvs i 100% og 0%?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nej, I blander nogle ting sammen.

Jeg taler alene om KODA/NCB, hvilket også alene er hvad the19thbear taler om.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Kram skrev:
the songcabinet skrev:Som producer, gør jeg som Holger, dvs. 50%. Dog måske med en lidt anden begrundelse (som ikke har noget med KODA at gøre :-) ). De 100% der tales om i tråden, er i juridisk forstand 200%, fordi der er tale om to forskellige copyrights. Den ene copyright (c), fordeles for tekst og melodi (sangskrivere), mens den anden copyright (p) skal fordeles for produktionen.
Jeg forstod Holgers indlæg sådan, at producere typisk tager 100% af (p) + 50% af (c), dvs i juridisk forstand "150%" ? Men i så fald gælder det vel mest for moderne pop/dance musik, hiphop, osv, hvor rollerne i mange andre genrer vel typisk er mere traditionelt /skarpt opdelt, dvs i 100% og 0%?
Nej, Holger leverede det definitive forslag i hans første post, som jeg læser tråden. 50% til tracket, altså (p), og 50% til topline dvs tekst og melodi (c) - og ud fra de samarbejder jeg har haft, så ja, det er sådan de fleste arbejder.
Senest rettet af the songcabinet ons 21. jun 2017 00:00, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du blander tingene sammen.

Jeg taler alene om KODA/NCB og har aldrig talt om andet.

(P) gælder indspilningen og har intet med KODA/NCB at gøre og er ikke hvad tråden omhandler, omend det også er en relevant diskussion.

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 950
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

Holger skrev:
(P) gælder indspilningen...
Du mener de mekaniske rettigheder?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nu skal vi lige holde tungen lige i munden... :-)

Mekaniske rettigheder betyder normalt de rettigheder som varetages af fx NCB. Disse er ofte dækket ind af samme aftale/fordeling som KODA, men ikke nødvendigvis, da det står folk frit for at bruge en anden fordeling eller vælge NCB fra og selvadministrere fx.

Så nej, for at besvare spørgsmålet direkte. Dog bruges begrebet nogle gange forkert eller forvirrende, som om det var det samme som nedenstående:

(P) gælder den specifikke indspilning og har intet med denne tråd at gøre, omend det også er en relevant diskussion. For (P) afregnes en salgsbaseret royalty af PPD eller nettoomsætningen til produceren, dog i dag primært for streaming og lidt downloads. Denne royalty er modsat KODA/NCB alene en afgift aftalt mellem hhv. producer/produktionsselskab/pladeselskab/distributør og er ofte genstand for recoupment og evt. forskud.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sound_rec ... ght_symbol

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Jeg deler altid lige over med dem i rummet
Deaktiveret

Medlemsavatar
davey
Medlem
Indlæg: 184

Indlæg af davey »

garcia skrev:Jeg deler altid lige over med dem i rummet
:thumbup:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

garcia skrev:Jeg deler altid lige over med dem i rummet
Branchestandard for alle der ikke gider noget p.i.s. :thumbup:

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Holger skrev:
garcia skrev:Jeg deler altid lige over med dem i rummet
Branchestandard for alle der ikke gider noget p.i.s. :thumbup:
Jeg har lige været i Malaga på writercamp. Det første jeg sagde da vi havde præsentationsrunde var at jeg ikke gad pis omkring fordeling og alle delte lige i rummet med mig, ellers måtte de finde en anden at skrive med. Det var en ret hård udmelding, som kom bag på mange, tror jeg. Der var dog overraskende mange der kom bagefter og sagde at de var glade for det var meldt ud så kontant. Der havde åbenbart været lidt ballade på sidste camp om netop selvsamme emne. Folk skal gøre det der giver mening for dem, jeg gider bare lige præcis ikke noget pis. Det giver ro til at koncentrere sig om at kreere og folk går glade derfra. Engang imellem er det mig der trækker for, i nogle tilfælde andre. Sådan er det jo at have en arbejdsplads hvor folk kommer ind og ud ad døren hele tiden
Deaktiveret

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Men måske jeg skulle kræve mere egentlig. Tage de 50 %. Jeg er fandme træt af at være track guy på de camps, når jeg også skriver melodi og tekst! :lol:
Deaktiveret

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Holger skrev:Nej, I blander nogle ting sammen.

Jeg taler alene om KODA/NCB, hvilket også alene er hvad the19thbear taler om.
Du har helt ret i at (p) ikke = mekaniske rettigheder, Holger. Jeg blander NCB og Gramex sammen.

The19thbear skriver også rigtig nok at han har modtaget en "skitse" til en sang som han skal producere, og måske dermed underforstået at nummeret ikke er færdigt. Når en producer på den måde hverken får et flat fee, eller en færdig sang, og skal bygge det hele op fra bunden, så er 50% af KODA fair.

Sangskrivere bør dog også være opmærksomme på at nogle producere bruger ufine kneb for at tiltuske sig komponistrettigheder, fx ved at man puster sig op og taler som om at sangskriverne ingenting ved om at lave kommercielle "hits", ændrer et aaah til et woah og en kreativ G6 akkord til en kliché G7, og dermed kan påstå at have "ændret melodien" til noget mere mainstream. Derefter kører man 5 tracks igennem en Behringer, og "bum", så er den sangskriver hustlet. Den har jeg desværre set før.

Men det er ikke en stikpille til the19thbear, som jeg ikke kender, men mere til sangskrivere som læser tråden. Der er Producere, og så er der "producere".

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 950
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

Holger skrev:Nu skal vi lige holde tungen lige i munden... :-)

Mekaniske rettigheder betyder normalt de rettigheder som varetages af fx NCB. Disse er ofte dækket ind af samme aftale/fordeling som KODA, men ikke nødvendigvis, da det står folk frit for at bruge en anden fordeling eller vælge NCB fra og selvadministrere fx.

Så nej, for at besvare spørgsmålet direkte. Dog bruges begrebet nogle gange forkert eller forvirrende, som om det var det samme som nedenstående:

(P) gælder den specifikke indspilning og har intet med denne tråd at gøre, omend det også er en relevant diskussion. For (P) afregnes en salgsbaseret royalty af PPD eller nettoomsætningen til produceren, dog i dag primært for streaming og lidt downloads. Denne royalty er modsat KODA/NCB alene en afgift aftalt mellem hhv. producer/produktionsselskab/pladeselskab/distributør og er ofte genstand for recoupment og evt. forskud.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sound_rec ... ght_symbol
Ja netop.. Blev bare lige forvirret..

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

the songcabinet skrev:
Holger skrev:Nej, I blander nogle ting sammen.

Jeg taler alene om KODA/NCB, hvilket også alene er hvad the19thbear taler om.
Du har helt ret i at (p) ikke = mekaniske rettigheder, Holger. Jeg blander NCB og Gramex sammen.

The19thbear skriver også rigtig nok at han har modtaget en "skitse" til en sang som han skal producere, og måske dermed underforstået at nummeret ikke er færdigt. Når en producer på den måde hverken får et flat fee, eller en færdig sang, og skal bygge det hele op fra bunden, så er 50% af KODA fair.

Sangskrivere bør dog også være opmærksomme på at nogle producere bruger ufine kneb for at tiltuske sig komponistrettigheder, fx ved at man puster sig op og taler som om at sangskriverne ingenting ved om at lave kommercielle "hits", ændrer et aaah til et woah og en kreativ G6 akkord til en kliché G7, og dermed kan påstå at have "ændret melodien" til noget mere mainstream. Derefter kører man 5 tracks igennem en Behringer, og "bum", så er den sangskriver hustlet. Den har jeg desværre set før.

Men det er ikke en stikpille til the19thbear, som jeg ikke kender, men mere til sangskrivere som læser tråden. Der er Producere, og så er der "producere".
Men altså , man kan ikke få koda for at produksere , hvis sangen ikke er anmeldt kan man få andel i koda , enten som tekstforfatter som komponist , som arrangør eller som forlag.
Holger forklarer det rigtigt fint , altså forskellene på de forskellige ting.
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Så kan i høre havd det blev til.
Og tak for hjælpen alle sammen:)

http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=6 ... 19#p632919

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Jeg fatter ved gud ikke hvorfor man ikke sætter sig ned og deler de procenter mellem dem der har været med til at lave nummeret. Det kan da være fuldstændig ligegyldigt hvad de enkelte medvirkende kalder sig. Hvis en producer mener han er med til at " skabe værket" skriver han sig , sammen med de andre , på koda anmeldelsen , og er så ikke producer mere , men komponist eller tekstforfatter.
Jeg forstår slet ikke hvad problemet er. Kan nogen oplyse mig .
facebook : Jørn Pedersen

Nyt svar