Hjælp til monitorjunglen...

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Hjælp til monitorjunglen...

Indlæg af Klaja »

Hej maskinister

Jeg vil gerne opgradere mine monitors. Jo mere jeg nørder rundt, jo flere muligheder dukker der op, og jo sværere bliver det, at træffe et fornuftigt valg...

Mit nuværende setup består af et sæt 2-vejs Tannoy Reveal Active (de gamle blågrønne) med 6,5" basenhed. Jeg har også haft en Prodipe subwoofer sat til, men den fungere ikke rigtigt...

Jeg arbejder i et lille hjemmestudie (kvadratisk lokale på ca. 9 kvadratmeter) som ikke er akustisk behandlet (endnu...)

Jeg indspiller primært (99%) elektrisk guitar gennem forstærker -> Suhr Reactive Load -> Impulse responses i Cubase 9. Der ud over bruger jeg VST instrumenter til trommer og bas samt lidt keys en gang i mellem. Stilen er rock og blues - altså ingen elektronisk musik!
Tjek evt. min Youtubekanal her: https://www.youtube.com/channel/UCNLRfm ... HKUxAkUZEg

Som udgangspunkt vil jeg gerne være fri for en sub, men det er ikke et krav. Tannoy'erne ruller af ved 62Hz

Jeg har været forbi Adam, KRK, Genelec osv, men jeg har svært ved at gennemskue, hvad der passer bedst til min musikstil og studiesetup (se evt. min profil). Næsten alle får fine anmeldelser på f.eks. SOS og firmaerne skamroser naturligvis deres egne produkter...

Budgettet ligger i mellem 5 og 8000,- ish... og det må gerne være brugt!

Forslag og gode råd modtages med kyshånd!

Mvh. Martin
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Når mine PMC'er skal pensioneres er jeg meget fristet til at prøve dem her:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=548067#p548067

Hvis ikke det bliver et sæt større PMC. Men det bliver dyrere end Buchardt Audio.


Men det ligger nok en smule over dit budget, når der skal amps oveni. Men man kan jo nok klare sig uden Bryston eller andet highend.

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

Hej Christoffer

Det ser lækkert ud! Men også (for) dyrt... :-) Og jeg går efter aktive monitors. Det fik jeg vist ikke gjort klart i første indlæg...
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Nu så jeg, du kiggede på Adam A7. Dem bruger jeg. Jeg synes, de er en stor fornøjelse både at spille guitar over, men også at mixe p. De får fem tommelfingre op herfra.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

Lige et tillægsspørgsmål. Og jeg ved godt, at det er subjektivt, men here goes anyway...

Hvad virker mest fornuftigt? Bruge 8000,- på et sæt 8-10 år gamle monitors med en nypris på, lad os sige 14000,- eller bruge 8000,- på et sprit nyt sæt?

Priserne i eksemplet er ren gætværk!

Hvor meget er det sket i udviklingen af monitors de sidste 8-10 år?

Mvh. Martin
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

Jeg har en lign. tilgang til indspilning samt samme størrelse rum, som du har og bruger DynAudio BM5 Active, som vistnok også ligger i dit prisnivau. Har indspillet og mixet i mange timer på dem nu, og er godt tilfreds. Jeg tror også at f.eks. Adam A7 som tidligere nævnt også vil være et godt bud.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Check evt. også Eve SC207 ud. Et par af dem burde kunne skaffes indenfor dit budget, og jeg synes de lød godt da jeg hørte dem.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
Telstar
Forum Donator
Indlæg: 354

Indlæg af Telstar »

Jeg syntes det er meget smag afhængigt.
Var inde hos Cyberfarmen og 4sound for nylig og lytte på monitors. Set i forhold til at de fleste var designet til at lyde neutralt, var jeg overrasket over hvor stor forskel der var på dem.
Er selv faldet for Genelec. Ud af de "neutrale" studio monitors jeg lyttede til, var det dem jeg bedst ville kunne holde ud at lytte til længere tid ad gangen. Der er utvivlsomt højtalere som har mere fladt response, men så syntes jeg det bliver for kedeligt.
Har kun disse højtalere og ingen andre, så det er vigtigt at jeg syntes de lyder "fedt".
Med andre ord: der er en grænse for hvor meget man kan regne ud på forhånd. Tag ud og lyt på dem du umiddelbart finder interessante.

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Jeg har et sæt Adam S2.5a til salg for 8500,-

Det er særdeles fornuftige kasser med en nypris på 28.000,-

De kan sagtens spille uden sub

https://www.adam-audio.com/content/uplo ... -en-de.pdf
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

Hej Højhus

Jeg har allerede budt med Euphonix Artist Control i bytte... :-)

Det er ellers et godt tilbud, men desværre er finanserne der ikke lige pt.

Vender tilbage hvis det bliver muligt!
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Klaja skrev:Hej Højhus

Jeg har allerede budt med Euphonix Artist Control i bytte... :-)

Det er ellers et godt tilbud, men desværre er finanserne der ikke lige pt.

Vender tilbage hvis det bliver muligt!
Åh ja - vi kan godt lave en skrap 8000,- lydmaskinen pris hvis det hjælper ;)

Desværre stadig ikke interesseret i Artist Control :)

Hovedsageligt pga den A&H GSR-24M der står i vejen for den :dollargrin:
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

Hehe... Det er utroligt fristende, men jeg må desværre melde pas i denne omgang. Økonomien tillader det ikke...

Jeg vender tilbage, hvis tingene ændre sig!

Mvh. Martin
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nu siger du jo at du gerne vil have aktive monitors. De her er passive, men de ville være IMHO være et godt valg:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=21&t=74242

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Super speakere som kræver en god AMP. Mine var aktive, men den ene side røg i forstærkerdelen. Gjorde dem passive og købte en brugt Bryston - en verden til forskel.

Nyt svar