Fred's studiebyggeri

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Re: Fred's studiebyggeri

Indlæg af Holger »

Poul Mundbjerg skrev:Nu kan jeg forstå, at du kender Green Glue, så du kan lige få deres forklaring på, hvorfor det netop vil være en dårlig ide, med et lag, i en væg: http://www.greengluecompany.com/sites/d ... Effect.pdf
Godt link. Skulle måske i FAQ'en.

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Poul Mundbjerg skrev:Nu kan jeg forstå, at du kender Green Glue, så du kan lige få deres forklaring på, hvorfor det netop vil være en dårlig ide, med et lag, i en væg: http://www.greengluecompany.com/sites/d ... Effect.pdf
Så vidt jeg kan forstå, er triple leaf effect jo påvist i tests, hvor man sammenligner de forskellige typer af konstruktioner med eksakt samme mængde materiale. Men der står jo en væg i forvejen, vi ikke kan fjerne yderskallen på og samtidig har vi jo mere materiel oppe end hvis vi lavede double leaf. Det skal ovenikøbet også være en konstruktion, som tillader os at lave den regulering, vi tænker os, rundt i rummet.

En eventuel dobbelt væg inde i boksen kunne måske have været gjort billigere, ved at skippe noget gips, uden at det ville forringe isoleringen. Men det har da gjort os endnu mere opmærksomme på, at vi ikke skal lave yderskal mod yderskal, og på den måde skabe rum for resonans :puke:

Default avatar
Poul Mundbjerg
Medlem
Indlæg: 93
Sted: Vejle

Indlæg af Poul Mundbjerg »

Problemet er netop, at alle lag vil have en eller anden resonansfrekvens, og lige så snart man tilføjer flere lag, så giver man bare sig selv flere problemer.

Løsningen vill måske være, at sætte isolering direkte på den væg der står i forvejen, derefter have luft rummet, og så lave en "inside/out"-væg. Det kan være jeg misforstår dig her, når du skriver om den regulering du ønsker, men du kan lige prøve at kigge i den her tråd: http://www.johnlsayers.com/phpBB2/viewt ... 4&start=90 hvor der er stykke nede kommer et billede af en væg han laver på gulvet, og så rejser op. Det tillader ham, at sætte isolering indvendigt i væggen, men samtidig have stolperne synligt ude i rummet, hvor han så kan sætte mere isolering i, og netop bruge som regulering af rummet.

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Af en eller anden årsag kan jeg ikke se fotos inde på Johnlsayers.com. Men klart - det lyder som den idé vi havde med det.

Vi bliver lige færdige med gips, og sætter døre og vinduer i over de næste 2 aftener. Så ligger vi gulvet i kontrolrummet og derfra laver vi lidt test med monitors, lyd fra naboer osv. Derfra vil vi skønne og bestemme hvad vi kan nøjes med af isolering. Forhåbenligt kan vi klare os med a-batts i selve rammen mellem reglarne og så 100 mm terræn på ydersiden ud til væggene. Ideelt må vi ofre (pengene og) pladsen, og ligge endnu et lag isolering helt oppe af ydervæggene og give luft ind til terræn-laget - som jeg også tror, du foreslår.

Råb gerne op, hvis det er helt forkert eller hvis der er andre huskeregler.

Default avatar
Poul Mundbjerg
Medlem
Indlæg: 93
Sted: Vejle

Indlæg af Poul Mundbjerg »

Det med at have planen inde hovedet kender jeg nok alt for godt, men når du lige skriver som du gør her, så kunne det være rart med en form for tegning :wink:

Det som jeg mener, er som på tegningen her:
pastedImage.png
pastedImage.png (102.67 KiB) Vist 3233 gange
Så direkte på væggen til din nabo, vil jeg sætte isolering på. Den næste væg ville jeg lave på gulvet og derfra rejse, så der kan komme endnu et lag isolering imellem de to vægge, og altså sidde på den nye væg. Til sidst vil jeg så sætte isolering indvendigt, så det kan fungere som en del lydreguleringen.
På den måde bliver det stadig masse - isolering - luft - isolering - masse, men man bruger ikke ret meget mere plads, end man ellers ville.

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Tak for tegning. Det var også sådan, jeg forstod det. Skulle det se sådan ud, går jeg ud fra, at du ville have pillet gipsen på den daværende væg ned, og derefter rejst skelettet med isolering i og på ''ydersiden'' af rammen? Vi laver rammen som illustreret med 95 mm a-batt i mellem reglarne og 100 mm terræn bagpå, men i stedet for at rive gipsen ned, har vi fordoblet væggen. Vi kunne også have fordoblet væggen, men undladt gipsen, men det virkede ikke som løsningen den gang :roll:

Lidt billeder efter 3 dages ''ferie'' fra byggeriet. Vinduerne(2 x 3 lags med 30 mm mellemrum) passede, min far leger find-Holger og resultaterne kan så småt høres. På torsdag skulle gulvet gerne begynde at tage form.

Bær over med ''finish'' eller mangel på samme - vi skal nok få rettet op på det!
Vedhæftede filer
IMG_6712.JPG
IMG_6712.JPG (5.76 MiB) Vist 3217 gange
IMG_6713.JPG
IMG_6713.JPG (5.93 MiB) Vist 3217 gange
IMG_6714.JPG
IMG_6714.JPG (5.7 MiB) Vist 3217 gange

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Fedt med updates!

Det er en spændende tid, kan huske da vi byggede vores første øvelokale, og efterfølgende da jeg lavede studiet jeg sidder i nu.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Ser sgu fedt ud. Glæder mig til at se det færdige nu :D
Deaktiveret

Medlemsavatar
Jesper Zar
Medlem
Indlæg: 863
Sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Zar »

Der bliver ikke lavet dobbeltvæg imellem kontrolrum og liverum ? Eller har jeg misset noget ?

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Jesper Zar skrev:Der bliver ikke lavet dobbeltvæg imellem kontrolrum og liverum ? Eller har jeg misset noget ?
Jeg ved ikke hvor tydeligt mine byggeplaner fremgår af tråden her. Men for at opsummere: Jo, der bliver dobbelt væg. Foruden den afbillede væg bliver hele kontrolrummet indrammet af træreglar med 95 mm a-batts i mellem reglarer og ligeledes 95 mm a-batts(dog 100 mm terrænbatts på væg til nabo) på ydersiden - altså mellem træreglar og gipsvæg.

Gulvet bliver flydende med 100 mm terrænbatts, 22 mm spaandex gulv, 4 mm underlag og laminat. Loftet bliver rockfon med 100 mm terrænbatts over.

Dertil 600 mm dybe corner traps, en cloud over sweetspot, en god (og billig i drift)kaffemaskine og en skyline diffusor indbygget i bagvæg.

Har forsøgt mig i Sketchup, med div. tegninger o.lign., men ikke med stor succes. Håber, det giver et nogenlunde indtryk :wink:

Medlemsavatar
Jesper Zar
Medlem
Indlæg: 863
Sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Zar »

Ok, håber bare det er mig der misforstår idé og billede :)

Men den væg hvor der er vindue i, der hvor din far leger "gemmeleg" ;) Hva skal den væg bruges til ? Kommer der en væg yderligere parralelt og som skal være dobbeltvæg? Hvis ja skal du ikke have gips på begge sider af den væg, da det kun vil gøre lydisolereringen dårligere.

Men måske mig der ikke helt har overblikket om det er din nabovæg ? Ikke at jeg tror det, medmindre du gerne vil kigge ind til naboen :D

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Væg med vindue er til boks. Der kommer ikke en decideret parallel væg, men yderligere 200 mm isolering på den ene side og 100 mm på den anden :)

Så er gipsarbejdet færdigt og gulvet er klar til at vi kan bygge og rejse indervæggene hen over weekenden. 23/60 pakker terrænbatts fra opbevaringen i baghaven er brugt og de fleste a-batts ligger klar. Forhåbentlig er der lidt mindre logistik og transport i næste uge - måske kan vi endda få mulighed for at opstille nogen monitors og få lyttet lidt på det :roll:
Vedhæftede filer
IMG_6720.JPG
IMG_6720.JPG (6.65 MiB) Vist 3102 gange
IMG_6718.JPG
IMG_6718.JPG (6.94 MiB) Vist 3102 gange

Default avatar
dolbe
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af dolbe »

Ang. indervæg, mår man laver rum i rum: er det lige meget om man bruger stål eller træ til skelet.
I en anden tråd læste jeg at stål er dyrere men hurtigere. Så hvis man betaler en håndværker opvejer det ene måske det andet.

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

dolbe skrev:Ang. indervæg, mår man laver rum i rum: er det lige meget om man bruger stål eller træ til skelet.
I en anden tråd læste jeg at stål er dyrere men hurtigere. Så hvis man betaler en håndværker opvejer det ene måske det andet.
Jeg kan ikke absolut sige hvad der er hurtigst(det finder jeg måske ud af). Men ja, stål er dyrere - håndværkeren er dog nok den dyreste.

Stål er som udgangspunkt bedst fordi, at man kan få isoleringen ind i reglen. Til gengæld har stål ikke den bæreevne, det kræver, hvis loftet skal kunne hvile på konstruktionen, på den måde, vi har tiltænkt.

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Der har været hviledag i dag, men der skete dog lidt over weekenden. Lidt lausi køkken og iso-boks endnu. De næste par dage skal der være helt styr på el og ventilation.
Vedhæftede filer
IMG_6723.JPG
IMG_6723.JPG (7.62 MiB) Vist 3064 gange
IMG_6724.JPG
IMG_6724.JPG (6.83 MiB) Vist 3064 gange
IMG_6725.JPG
IMG_6725.JPG (6.45 MiB) Vist 3064 gange
IMG_6726.JPG
IMG_6726.JPG (5.48 MiB) Vist 3064 gange

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Og jeg synes at jeg brugte meget Rockwool til mine superchunks! Ser satme fedt ud, ellers! :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hehe, ja og det er uhyggelig effektivt, jeg har også en frontvæg med ca. 400mm rockwool og superchunks i hjørnerne på bagvæggen, det dæmper meget!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Jeg har glemt at få taget nogle billeder de sidste dage, så i går skød jeg lige nogen inden vi gik i gang.

Gulv, loft og isolering er nu færdig. Den østeuropæiske belysning er taget ned og der er lys i spottene. Dører og vinduer er efterhånden tætnet, ventilationen fungerer og laboranten til boksen er boret i.

I dag indkøber vi beklædning og lister til væggene. Vi har ingen idé om det er et helvede at smide op eller om det er ingen sag. Om 3-4 dage håber vi dog, at kontrolrummet står færdigt - dertil mangler der boks, køkken m.v., men så kan jeg da rykke ind.

Der er kommet en lidt speciel lyd i rummet. Der er indlysende helt dødt mod væggene, men mellem loft og gulv er der en lidt spøjs resonans; lyder måske lidt alla en fjeder og trickes særligt ved klap el.lign.. Dertil kan vi pludselig høre refleksionerne fra ruden til boksen. Vi har lidt forskellige teorier her og lidt forskellige ting vi skal afprøve, men vi passer på med at bedømme og konkludere for meget før alt står færdig og der måske endda er kommet lidt møblering m.v. derind og vi kan spille noget musik.

Isoleringen mht. naboerne er trods alt fantastisk. Alle rør o.lign. er pakket godt ind, der er tætnet og der er selvfølgelig også ved at være en rimelig mængde Rockwool. Naboen klods op af lokalet har ikke været på besøg efter isoleringen er færdig, så det må være yderst begrænset hvor meget jeg vil blive forstyrret. Alle andre naboer kan nemt overdøves af samtale, støj fra ventilatoren osv. uanset hvor meget de larmer. Grundet kontorer på etagen over, må man ikke spille musik før kl. 18:00 på hverdage(i forbindelse med min treatment har jeg dog kompensation. Reglen går på, at man ikke må udslippe mere end ''radio-niveau''.) - så vi går ikke længere grædende hjem efter sådan en bygge-aften :wink:
Vedhæftede filer
IMG_6728.JPG
IMG_6728.JPG (8.15 MiB) Vist 2987 gange
IMG_6729.JPG
IMG_6729.JPG (6.89 MiB) Vist 2987 gange
IMG_6731.JPG
IMG_6731.JPG (6.97 MiB) Vist 2987 gange
IMG_6732.JPG
IMG_6732.JPG (5.03 MiB) Vist 2987 gange
IMG_6734.JPG
IMG_6734.JPG (6.24 MiB) Vist 2987 gange

Default avatar
FadedMusic
Medlem
Indlæg: 64
Sted: Slangerup

Indlæg af FadedMusic »

Rigtig fedt med en opdatering, og ikke mindst billederne! :D

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Så blev vi 95% færdige med kontrolrummet over weekenden. Beklager rodet, men alt er rykket fra boksen og derind, så vi også kan færdiggøre boksen. Planen var at rykke ind nu, men da der alligevel skal saves i noget træ m.v., lader vi saven osv. blive og flytter i weekenden i stedet.
Vedhæftede filer
IMG_6746.JPG
IMG_6746.JPG (6.87 MiB) Vist 2845 gange
IMG_6747.JPG
IMG_6747.JPG (7.05 MiB) Vist 2845 gange

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

Det ser virkelig godt ud - glæder du dig ikke til at få det afprøvet :)

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Hoby skrev:Det ser virkelig godt ud - glæder du dig ikke til at få det afprøvet :)
Tak. Og jo, i allerhøjeste grad.

Nu har vi jo lidt gået og fået nogen ideer om rummets akustik, efterhånden som vi har arbejdet. Jeg har nogle videoer af råb, klap o.lign. fra før byggeriet, hvor genklangstiden altså lå på omkring 7 sekunder. Nu er der dødt ved samtale, støj ved værktøj o.lign., men stadig lidt metallisk-lydende resonans mellem gulv og loft. Vi kommer dog snart til at eksperimentere lidt med nogen forskellige clouds, og så kommer møblering oveni. På lørdag bliver det rigtig spændende, når vi kan spille noget musik.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Cool

Default avatar
Jakob De Wittig
Medlem
Indlæg: 23
Sted: Copenhagen N

Indlæg af Jakob De Wittig »

Ser godt ud :!: :thumbup: . Nok lidt dødt, ville have målt akustikken og sat plastic på rockwoolen inden jeg satte stof på. For at at bevare noget efterklangstiden i mids og highs.
lidt metallisk-lydende resonans mellem gulv og loft. Vi kommer dog snart til at eksperimentere lidt med nogen forskellige clouds,
Flutter echo :-D Hvad er loftet lavet af ? Bliver interessant og høre hvordan det lyder.

Jakob

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Jakob De Wittig skrev:Ser godt ud :!: :thumbup: . Nok lidt dødt, ville have målt akustikken og sat plastic på rockwoolen inden jeg satte stof på. For at at bevare noget efterklangstiden i mids og highs.


Interessant. Bliver det for dødt, må vi tage den derfra. Er af den overbevisning, at udgangspunktet med så dødt som muligt er OK. Så er det måske lettere at smide lidt paneler op el.lign. efterfølgende.
Jakob De Wittig skrev:
lidt metallisk-lydende resonans mellem gulv og loft. Vi kommer dog snart til at eksperimentere lidt med nogen forskellige clouds,
Flutter echo :-D Hvad er loftet lavet af ? Bliver interessant og høre hvordan det lyder.

Jakob
Flutter echo it is. Da vi havde al værktøjet m.v. ude på gulvet, var det dog nok til at tage det. Jeg er fortrøstningsfuld.

Loftet er noget billig lort. Vi var nødsaget til at vælge det letteste loft, så det også bliver hængende deroppe. Træbeton el.lign., ville være for tungt. Måske ikke tyndere Rockfon, men pengene er lagt andetsteds. Dét er en ting, man kan udskifte og opgradere, når vi kommer til at savne studiebyggeriet en gang :wink:

Nyt svar