Mortens blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Re: Mit navn er Morten

Indlæg af Morten B »

Har længe været træt af video kvaliteten på mit Canon 500D. For det første kan det ikke skyde HD, kun i 20 fps og for det andet er outputtet så hyper komprimeret at det er svært at arbejde med.

Efter lidt research og en periode hvor jeg lige skulle slippe vane tænkning og ikke bare købe et nyere Canon, så er jeg nu landet i Sony land. Ville gerne have haft en nyere model, men jeg er sgu blevet så voksen at jeg er nøjedes med et Sony Alpha 5000. Fandt det på ebay til 130 euro og har købt en adapter til et gammel Yashica objektiv som jeg også har brugt på mit Canon, så samlet set er jeg oppe og køre for ca 150 euro.

Og damn, jeg er sgu virkelig imponeret over hvad jeg har fået for de penge. Der er klart nogle "mangler" på kameraet, men det er også 4 år gammelt og det mindste i serien. Min største anke ind til videre er opløsningen på skærmen, som kun er på 460.000 dots, men det lever jeg fint med.

Til gengæld leverer kameraet på alle andre punkter, specielt på det vigtigste, nemlig outputtet. For det første er opløsningen højere, det gør jo noget, men Sony's sensorer leverer også 2 stop højere dynamic range i forhold til 500D :shock: :bow:
Og det kan virkelig ses. 500D har en max Dynamic Range på 11 stop ved ISO 100, hvor sony ligger på næsten 13 stop. Selv det nyeste i den serie (Sony A 6500) kommer ikke meget højere op, så på det punkt er A 5000 virkelig et godt køb.
Når man så lægger et væsentligt bedre codec med højere bitrate, så er der langt ned til 500D's skuffende output.

Sony'et har også et langt federe menu system og har mange features indbygget som Zebra, Focus peaking osv.
Man kan desuden installere apps, da det er bygget på en Android Kerne, så man kan udvide funktionaliteten hvis man får brug for flere features.

Glæder mig til at bruge det fremover, også til at få udbygget min youtube, da det ringe video output har holdt mig lidt fra at lave videoer dertil.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Glæder mig til at se :thumbup:

Stadig glad for mit 500D, sensoren kan stadig bide de nye i knæhaserne :-)

Mit FZ200 blir snart uppet til FZ300 ,.. som "tilfældigvis" også et godt 4K video-kamera

/Dub

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Kan godt høre jeg er mere hård ved det kære 500D end hvad retfærdigt er. 500D er et glimrende kamera, som jeg også beholder, men til video som sagt, der halter det gevaldigt.

Glæder mig også til at få lavet nogle videoer, ville egentlig have arbejdet på det denne uge, men var lige nede med en god gang roskilde syge :puke:

Var til Shpongle/Hallucinogen i lørdags. Fyldt med søde mennesker og god karma, men der var mange hippier med beskidte dreads, som jeg nok skulle have taget mine forbehold til :surrender: (Ingen hate til hverken hippier eller dreads).

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Yessssssssss. Nu er det endelig blevet tid til at jeg skal til at få nogle tracks ned på print. Har simpelthen ikke haft headspace til at gøre det før nu, med en del live shows og andet gøgl.
Fordelen er så at jeg har fået samlet en hel del godt grund materiale og jeg er desuden blevet rigtig godt komfortabel med mit setup. Det gør det dog ikke mindre "nervepirrende" at skulle udvælge og optage noget lyd, men jeg glæder mig til at få bevist over for mig selv at hardware er den rigtige vej at gå (for mig).

Stay tuned...

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt!

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Glæder mig til at høre! :)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Fandme på tide! :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

:bow: Thanks guys :-D

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Skulle jo egentlig have brugt ca zero dollars på gear resten af året, men kunne simpelthen ikke stå for det her projekt som jeg har fulgt lidt tid:


Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Hold nu k*** Novatron fra Kush er læx :gasp:

Sammen med Elysia Karacter har jeg nu en deadly combo til processering af stereo optagelser fra mit live rig. DSP er kommet langt.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt. :)

Jeg hopper nok på når/hvis han holder op til 50% udsalg ved køb af flere plugins. Mangler også Tube Omega pre'en.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Morten B skrev:Skulle jo egentlig have brugt ca zero dollars på gear resten af året, men kunne simpelthen ikke stå for det her projekt som jeg har fulgt lidt tid:

Fedt !!!
/Dub

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Christoffer I. N. skrev:Fedt. :)

Jeg hopper nok på når/hvis han holder op til 50% udsalg ved køb af flere plugins. Mangler også Tube Omega pre'en.
Ja, er sgu lettere blown away over den, selvom jeg har demoet for lidt tid siden.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

DUBTEMPLE skrev:
Morten B skrev:Skulle jo egentlig have brugt ca zero dollars på gear resten af året, men kunne simpelthen ikke stå for det her projekt som jeg har fulgt lidt tid:

Fedt !!!
Ja, men også lidt unødvendigt :-P

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Har igen været kvalt i arbejde i en længere periode, det giver altid et lidt depressivt skær for mig at være væk fra musikken, medmindre det er et konkret valg jeg har taget.

MEN! Fra på fredag har jeg f*cking 3 ugers ferie uden nogen planer, kan ikke beskrive hvor meget jeg glæder mig til det. Der skal den bare stå på musik så meget som jeg overhovedet kan rumme og det er virkelig på tide at få noget ud på hylderne.
Heldigvis er jeg meget langt med en lille ep som bliver dunner techno, mangler lige at færdiggøre det sidste nummer. Har besluttet mig for at gå DIY på den og udgive selv, så jeg kan få noget ud over rampen nu i stedet for at vente på svar fra pladeselskaber og muligvis ende med aldrig at komme ud med noget. Har dog konverseret lidt med nogle selskaber, men nu skal der altså liv i den skude her.

2018 skal angribes aggressivt, er endelig klar til at blive musiker for real :-D

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Når du udgiver selv kan du jo også styre hvor mange promos der skal sendes ud. :) Og så alligevel skal det nok ikke bare spammes rundt til alle labels og DJs.
Men fedt!
Laver du en Bandcamp side, bliver det igennem en distributør, eller hvordan?

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Jeg har ikke besluttet mig 100% endnu, men har faktisk fået et ganske godt øje til bandcamp. Overvejer så samtidig at smide det ud via Amuse.

Andre muligheder kunne være Orfium eller Musicoin, men der er nok mest gang i Bandcamp og det ville også være et ret naturligt valg, selvom jeg ikke bryder mig om designet på siden.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Jeg har også kigget en del på bandcamp, og er blevet ret vild med det. Har før tænkt at det var en smule kikset og gammeldags, især pga. at der ikke er en global player hvor man kan streame imens man browser rundt, men jeg er kommet frem til at lige netop dét, faktisk er ret fedt. Det er en smule sygeligt at browse rundt efter andet musik, imens man lytter på en anden kunstners musik. Man mister fokus på det igangværende track/album, og jeg tror netop at det er tanken bag bandcamp og den manglede globale player.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ja, du har en pointe. En anden fordel ved bandcamp er at de har en app, hvilket er yderst brugervenligt. Jeg har dog ikke prøvet den endnu. Nogen der ved hvor godt den fungerer?

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

[instagram]BeQe1edlUrJ[/instagram]

Så er der snart midi controller til min Analog Rytm.

Bruger OpenDeck platformen som er en absolut fremragende midi brain. Meget nemt at gå til og moderne online programmerings interface. Igor som står bag er desuden en fin fyr. Jeg spurgte om muligheden for at implementere midi transport funktioner samt nogle mere komplekse optioner på knapperne og inden for 3 dage var det hele implementeret, selvom han først tvivlede på at det kunne lade sig gøre.

Det er ikke en specielt kompleks controller, men fordi midi styring af Scene modes foregår via en enkelt CC, så kræver det et lidt atypisk setup og det var det jeg fik ham til at implementere, nemlig at en knap kan smide et specifikt level ud (F.eks. for Scene 1 skal maskinen modtage CC92 på level 1). Det er ikke noget jeg lige har set så mange controllere kunne gøre, så hurra for DIY.

Nå, men det jeg har valgt at have adgang til er:

Hvid/Rød arcade button: Henholdsvis Start/Stop

Nederste række backlit knapper: Scene 1-4

Fadere: Performance 1-4

Da jeg havde plads til det smed jeg lige et par ekstra knapper på, men har ikke helt bestemt mig for hvad de skal bruges til endnu.

Med denne lille simple controller kan jeg stort set slippe for at skifte side på maskinen, så jeg hele tiden står på mute siden, medmindre jeg vil ind og pille ved en lyd live. Tror desuden jeg bliver rigtig glad for Start/Stop på to store 30mm knapper, da jeg tit bruger det som break og så er det lækkert med knapper der er nemme at se i mørke.

Så mangler jeg bare at Livestock Shepard sequenceren bliver udgivet, og så har jeg besluttet mig for at lave en ny custom flightcase, da jeg gerne vil have den til at åbne på langs og ikke i dybden som den gør nu. Det vil desuden frigøre lidt mere plads så jeg forhåbentlig kan have høretelefoner og lidt småting pakket ned i kassen, så det hele bare mere eller mindre er klar når jeg åbner låget og plugger strøm i 8-)

Det kan nogen gange være en forbandelse at hjernen absolut skal udvikle alting hele tiden, istedet for bare at være tilfreds, men når det hele så smelter mere sammen er det alligevel det værd.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt!

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Så fik jeg oprettet en bandcamp profil og har smidt det første prøvetrack op:

https://momec.bandcamp.com/

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Fedest. Har hørt det track før. Der er virkeligt god energi i det!

Mht. din DIY midi controller. Hvad gør du med housing/kasse?

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ja, har også det track oppe på Orfium, men er nu landet på at give Bandcamp en chance, så det var bare lige for at teste.

Har fået lavet en front til controlleren på cotter.dk, venter med spænding på den kommer frem. Selve kassen har jeg bygget af 6mm MDF og er ved at male den nu, glemte selvfølgelig at tage før billeder, men den er blevet overraskende god.

Det er sjovere at lave den slags ting efter jeg har fået en rundsav :smash:

Det skal så lige siges at det er en proto kasse. Jeg ender med at bygge controlleren direkte ind i min live kasse når jeg når dertil, og der skal jeg så have lavet en front i aluminium med print på, ligesom min 1U strip som jeg tidligere har smidt billeder op af herinde. Det er dog en fin måde lige at teste om det fungerer godt inden og den skal nok bo i min proto kasse i minimum 6 måneder, så det ca 350,- jeg bruger på kassen kan jeg fint leve med.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Morten B skrev:Så fik jeg oprettet en bandcamp profil og har smidt det første prøvetrack op:

https://momec.bandcamp.com/
Prøvede lige at søge dig i app'en. No dice. Eller jeg gør måske noget forkert ...
IMG_0246.png

Nyt svar