mic indgange og lidt støj i rack

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

mic indgange og lidt støj i rack

Indlæg af Graceville »

Nu har jeg monteret en række mic indgange og højtalerudgange i et rack. Huraa. Alt er nemmere og nye problemer opstår.

Når jeg så trækker en skinneskuffe ud, så hvæser det en smule i højttalerene. Ligeledes når man rører ved rackskruerne på pladen.

What to do?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det lyder som om, racket trænger til at blive jordet
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Hvordan gør man det?

Og er det noget man normalvist gør?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det bedste ville være, hvis du havde jord i stikkontakten og brugte trebenede stik til samtlige enheder.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Well, det må jeg lige kigge på, også om det har betydning for optagelserne på sigt
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Det kan sagtens være en enkelt enhed der gør det. Prøv lige at slukke alt og så,tænd,en af gangen, måske du kan finde synderen.
Ellers må du sætte alle dimserne i racket et af gangen og se om du kan finde synderen, eller hvis der er flere.
Problemet er jo at alle de dimser du har skruet i racket nu hænger sammen sådan mekanisk. Man kan være heldig at afhjælpe ved at "isolere" med nogen plastiksskiver så probelmatiske dimeser ikke rør ved racket.

Jeg tænker at jorde alt er omfattende og det kan,også,skabe nye problemer.
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg har ihvertfald fundet ud af, at det er når en kanal står åben. Der er lidt af hvert af preamp og kompressor på kanalen (software) som tager lyden op, så det er som sådan ikke når kanalerne er mutede der kommer lidt lyd, altså klassisk jord-brum. Det lyder meget fornuftigt at prøve at lokalisere.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

bodtbody skrev:Jeg tænker at jorde alt er omfattende og det kan,også,skabe nye problemer.
Hvilke problemer kan man skabe ved at jorde alting?

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Problemet ved at jorde en masse dimser af forskellig art er jo at de er så forskellige. I de fleste af vores studier er der jo en blanding af alt muligt , hifi dimser , dimser der er lavet til at være jordet og ting der ikke er det. Så problemet er at det ikke bar er at sætte jord på det hele og så tro at alle ens støj og brumproblemer er løst , det er de ikke. Jeg siger ikke at man ikke kan , men bare at der ligger et stykke arbejde i det , der kan være omfattende.
Man kan sige at jord jo starter med en ordentlig jordforbindelse , det er uklart mange steder hvordan kvaliteten af jordforbindelsen er.
Så starten kan være at der skal etableres et 10 meters jordspyd med en god sund forbindelse til studiet.

I tilfældet her som Graceville beskriver , sker der et eller andet når man rør ved metaldele , altså chassiet/kassen der er forbundet sammen via racket. man rør altså ved plus eller minus. jeg vil gætte på at der er dimser i racket der ikke er ballancerede og der er dimser hvor skærm og stel/chassis er lagt sammen. Har man så f.eks en ledning eller dims hvor skærm bruges som den ene leder , ja så har vi balladen.
Det blev lidt indviklet , men det er ofte noget med skærm og stel og ballanceret/uballanceret.
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg har 2 tråde kørende på en ret beslægtet note

http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=2 ... 61#p640361

http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=2&t=74844

Og derudover har Hoby linket til en god artikel på SOS

https://www.soundonsound.com/techniques ... o-problems

Det kan være meget langhåret, og er næsten altid i et størrer set up, og må arbejdes væk

Grundlæggende kan det være induktivt, kapacitivt, sløjfe-basseret, eller overført gennem supply-rails, eller 230 volt installationer

Kan betale sig at checke den grundlæggende natur ud på disse ting

Når teorien er på plads er det som med de franske verber, så kommer den tykke bog med med bøjningen af de uregelmæssige :-)
/Dub

Nyt svar