Finger-lyd på akustisk guitar-indspilning

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Finger-lyd på akustisk guitar-indspilning

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg har leget lidt med indspilning af akustisk guitar og kunne godt tænke mig at høre jer andres meninger om, hvor meget finger-lyd der er acceptabelt at have med på en akustisk guitar-indspilning.

På linket nedenfor er der en lydfil med 3 forskellige eksempler, som jeg har lavet.
https://soundcloud.com/mr-deepman/guita ... 2017-11-01
Det første stykke er indspillet med 1-2 timer gamle strenge, og indeholder ret meget fingerlyd. Jeg har ikke gjort noget for at minimere det efterfølgende.
Det andet stykke er indspillet med 3 dage gamle strenge og der er væsentlig mindre finger-lyd på. Ej heller her har jeg gjort noget for at minimere finger-lyden.
Det tredje stykke er baseret på samme indspilning som andet stykke, men jeg har med volume-automation dæmpet volumen lidt på udvalgte steder samt sat en (Waves) DeEsser på, for at dæmpe finger-lyden.

På denne video ser man et eksempel på en guitar-indspilning, som jeg synes har ret meget finger-lyd - (ikke noget jeg selv har lavet):
https://www.youtube.com/watch?v=DoW4qaS ... oW4qaSt8rU (Jeg får det desværre ikke til at virke med et direkte "youtube-link").

...og ligeledes denne (fra 0:58-1:20):


Kan man sige noget generelt om, ca. hvad der er standard, hvis det skulle udgives professionelt f.eks. på en CD? Det er selvfølgelig svært at sætte ord på, hvad ”tilpas meget fingerlyd” er, men vi kan jo f.eks. referere til eksemplerne ovenfor.

Selvfølgelig findes der ikke en absolut facitliste, men hvad er jeres holdninger?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det er altid svært at definere om det er for meget, nogle syntes det lyder fedt, andre finder det støjende.
Personligt finder jeg det ikke særlig fedt, men på den anden side, hvis det ikke er der hele tiden, men bruges som en effekt, så giver det noget intimt med musikken, som om øret kommer helt tæt på guitaren og kan mærke følelsen. Men igen, det kan jo så bare være min tolkning af det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Når det skal præsenteres som 'solo-guitar', så synes jeg absolut ikke fingerstøj gør noget. Det hører til i mine ører. Hvis det skulle passes ind i et større mix, ville jeg nok synes, det var et forstyrrende element, og jeg ville fjerne det.

Det er i øvrigt superlækkert spillet

Hvis jeg skulle fjerne eller diskret dæmpe fingerstøjen, tror jeg, jeg ville bruge spectral editing enten med Isotope RX (jeg har elements versionen), eller i noget andet software. Den seneste version af Reaper har faktisk fået nogle ret stærke værktøjer til spectral editing, men workflowet er ikke nær så automatiseret og lækkert som hos Izotope.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Izotope fungerer fantastisk til det - så også anbefaling herfra.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Det er jo vildt meget en smagssag. Og jeg synes også det varierer rigtigt meget fra nummer til nummer. Prøv fx at lytte til Damien Rice' første album. Det er mere eller mindre samme instrumentering (guitar, bass, trommer, cello) fra ende til anden, men egentlig produceret ret forskelligt fra nummer til nummer. Det er muligt at meget af det ligger i mixet og forskellige guitarer, men jeg tror også de har optaget guitaren på flere forskellige måder.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mr. Soundman skrev:Jeg har leget lidt med indspilning af akustisk guitar og kunne godt tænke mig at høre jer andres meninger om, hvor meget finger-lyd der er acceptabelt at have med på en akustisk guitar-indspilning.

På linket nedenfor er der en lydfil med 3 forskellige eksempler, som jeg har lavet.
https://soundcloud.com/mr-deepman/guita ... 2017-11-01
Selvfølgelig findes der ikke en absolut facitliste, men hvad er jeres holdninger?
På første indspilning er fingerlydene uacceptabelt høje og meget irriterende. Det ville jeg fixe betydeligt ned eller væk med Izotope RX6 Advanced eller skifte guitar/strenge.

Andet og tredje eksempel er meget fint rent mislydmæssigt, men pas på de-esseren ikke tager fat andre steder, da det hurtigt bliver lidt indelukket eller mangler transienter på visse anslag. RX6 er en bedre løsning.

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Lidt uden for emnet , men jeg ville supplere med lidt omkring selve indspilningen.

Man kunne jo starte med at placere sin mikrofon der hvor man kan li lyden.
Ofte anbefales det at sætte mikrofonen ved 12 bånd ret tæt på , og der er der masser af fingerlyd . Man kunne jo prøve at lægge sit øre der.
Så find et andet sted at sætte mikrofonen , og lyt dig frem med øret.
Hvis man så har en optagelse med fingerstøj , så er der rigtigt mange gode råd her i tråden omkring software og plug inns.

For mig virker det mærkeligt at mange starter med at reparere og dreje på en masse knapper , i stedet for at optage noget der dur af sig selv.
Hvad der lyder fedt er der ikke nogen regler for og en spansk klassisk guitar er jo en helt anden historie end en Western guitar.
Der er selvfølgelig også den mulighed at det er en elendig guitarist eller det er et håbløst instrument , så kan det være ligemeget hvor mikrofonen står.

Men start med at lytte , hvad er det jeg hører ? Så find det sted hvor du kan li lyden og stil din mikrofon der.
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg vil sige det kommer an på hvad der bliver spillet. I dit soundcloud eksempel kan jeg bedst lide de lidt mere slidte strenge. Og jeg ville aldrig prøve at løse problemet med et plugin, hvis det kan løses mekanisk eller akustisk.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

bodtbody skrev:For mig virker det mærkeligt at mange starter med at reparere og dreje på en masse knapper , i stedet for at optage noget der dur af sig selv.
Men i en præstations kultur, hvor alting tilegnes overfladisk og rastløst, må man vel gøre som derfra hvor det kommer - Guds eget land, ty til rituelle handlinger og overtro - samt troen på at man ville kunne gøre en forskel ved at indkøbe myriader af skøre værktøjer.

Kunne der ikke også være en WD40/gaffatape løsning på disse problemer ... der var en gang at man kunne høre på pladerne hver gang et nyt værktøj dukkede op, hvorefter det blev voldbrugt for en kort periode.

--sd

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Søren Dyhr skrev:... hvorefter det blev voldbrugt for en kort periode.
Jeg håber snart vi er forbi autotune æraen.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
beetlebum
Medlem
Indlæg: 220
Sted: Aarhus

Indlæg af beetlebum »

Smagssag. Jeg synes det midterste klip lyder bedst.

I moderate mængder så er det efter min mening blot med til at gøre det mere levende. Specielt i et rent guitar track som dette. Sker der andet i arrangementet, så bliver det hurtigt for meget/forstyrrende.

Ud over strengenes friskhed og spillestilen, så er mikrofonplacering (og for så vidt også mikrofonvalg) ret afgørende her. Så man kan variere det meget blot ved at flytte mikrofonen.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Tak for alle kommentarer og forslag.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

I mine eksempler på Soundcloud ovenfor, så opstår meget af fingerstøjen, når jeg uden at slippe strengen, trækker fingeren et eller to eller tre bånd op eller ned ad gribebrættet ifm. toneskift - noget jeg gør for at gøre det mere musisk spændende, når nu melodien er ret langsom og simpel. Dette kan selvfølgelig undgås, ved bare at hoppe direkte fra tone til tone uden at slæbe fingeren op og ned ad strengen, men til gengæld ville det gøre melodi-spillet mindre musisk spændende.

Mht. det at trække fingeren et par bånd op eller ned ifm. toneskift, så fandt jeg for øvrigt ud af, at man kan variere hvor meget støj kontra tone fingeren fremkalder af strengen en hel del vha. fingerteknik - lidt ligesom når man som barn gik til blokfløjte, og det tog noget tids øvelse, før tonerne blev behagelige at høre på. Så en dygtig veltrænet guitarist, som er bevidst om problematikken med fingerstøj på en indspilning, vil bestemt kunne spille melodien på nøjagtig samme måde, men alligevel med mindre uønsket fingerstøj.

Mht. strengenes alder, så synes jeg lærdommen i testen helt klart må være, at det er en dårlig idé at indspille akustisk guitar med helt nye strenge - strengene skal lige sidde et par dage, før man indspiller.

Jeg lavede testen, fordi jeg ved, at strenges alder ifm. guitarindspilning er en hel videnskab. Nogle entusiaster har forskellige poser med guitarstrenge, som har været brugt i så og så mange dage eller uger. Når de så skal indspille guitar, så vil de ud fra musik- og spillespil tage strenge, som har været brugt så og så mange dage eller uger, frem af en pose og sætte på guitaren, for at få den rigtige lyd. Derefter tages strengene af guitaren igen og lægges tilbage i posen til en anden gang, hvor man har brug for strenge af lige netop den pågældende alder.

Det var egentlig ikke specielt med fingerstøj i tankerne, at jeg lavede testen, men bare mere generelt for at se, hvilken forskel et par dages alder gør ved lyden. Det viste sig så at blive en god case til diskussion af fingerstøj - hvor meget er acceptabelt, og hvad kan man evt. gøre ved det.

Medlemsavatar
jkspost
Medlem
Indlæg: 329
Sted: København

Indlæg af jkspost »

Jeg ville nok bare smide et par Elixir strenge på. :idea:

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ja, så bliver man da ikke generet af den gode lyd ;-)

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
jkspost
Medlem
Indlæg: 329
Sted: København

Indlæg af jkspost »

For det er jo også helt vildt tydeligt hvilket strengemærke en indspilning er lavet med ik? :-P

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det var dig der startede med at foreslå at skifte strengemærke, så du må jo mene, det gør en forskel ;)

(Og ja, det og mig 10 minutter at vurdere, at jeg hadede lyden af Elixirstrenge, så de røg lige i skraldespanden efter 11 minutter)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar