Hvem udgiver man gennem pt?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Hvem udgiver man gennem pt?

Indlæg af Graceville »

Jeg skal indspille en sang med en norsk sangerinde. Hun rejser hjem midt i december, så det skal gå en smule hurtigt med at få det på plads.

Hvad udgiver man gennem for tiden for at få på Itunes og Spotify? Var der ikke noget med at udgive gennem Digidi som medlem af DMF? Jeg har læst en blog på nettet (ja det skal man passe på med) som foreslår Reverbnation, og det ser ud til, at de kan levere mange flere platforme http://www.glenm.dk/blog/details.asp?b=9. Nogen der har kastet sig ud i det?

Det lyder måske lidt plat, men jeg har dog hørt om forskellige der har mistet deres dagpengeret og mulighed for kontanthjælp når de har udgivet gennem helt deres eget DIY projekt. Det er selvfølgelig ikke meningen man skal udgive med henblik på bare at være på kontanthjælp, men hvis jeg en dag brækker en arm og ikke kan arbejde, så er jeg muligvis ikke berettiget til konanthjælp, hvis jeg har tjent så meget som 5 kroner via et diy projekt gennem spotify og itunes. Nogen der har taget højde for det, og er det ikke rigtigt, at hvis det er gennem et forlag som Digidi, så bliver det ikke betragtet som selvstændig virksomhed?

/Bedste Hilsener, Morten.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Jeg har brugt Spinnup de gange jeg har ville have ting på Itunes/spotify.

Det er ret nemt, og de er som regel ret hurtige til at få det sparket ud i "butikkerne".

Men altså - har ikke sat mig ret meget ind i om andre udbydere gør det bedre, eller hvad det evt vil kunne betyde for min dagpengeret...

/mikkel

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Har ikke selv benyttet mig af det endnu, men prøv lige at kaste et øje på https://amuse.io

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Når/hvis ... så tror jeg, jeg hopper på: https://distrokid.com

Der kan man, blandt andet også, fordele mellem flere kunstnere/medlemmer.

Kender ikke til reglerne omkring dagpenge. Er det ikke at spørge a-kasse/fagforening?

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Jeg ville bruge en aggregator i DK. Koda har en fin liste her https://www.koda.dk/medlem/min-karriere ... aggregator

Du må godt have en hobbyvirksomhed, uanset hvilken hjælp fra det offentlige du modtager. I tilfælde af at du har indtægter fra den, kan de dog blive modregnet i din hjælp. Kommunerne er kendt for at foretage dispositioner uden lovhjemmel, som bliver omstødt hvis man klager. Se fx http://www.sociale-rettigheder.dk/forum/topic3535.html

Akasserne er mere medgørlige, hvor du kan drive virksomhed udenfor den almindelige 8-17 arbejdstid hvor du skal stå til rådighed.

Mht hobbyvirksomhed så er du først forpligtet til at momsregistrere din virksomhed, når du sælger varer og ydelser for mere end 50.000 kroner over en periode på 12 måneder. Se mere om definitionen her http://www.smvportalen.dk/Skat-budget-r ... virksomhed

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Tak for jeres inputs!

Jeg vil sætte mig ned og kigge det igennem.

Dermed ikke sagt, at posen er lukket, så man må gerne byde ind med mere info.

Jeg vil nok starte med KODA-artiklerne først og det giver god mening at det er situeret i DK og at der bl.a. er aftale med NCB.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jeg nævnte engang det med musik i fritiden for en akasse medarb. hun sagde at det skulle jeg ikke nævne, for så ville de lukke kassen, selvom det var i "fritiden" - det fik jeg også at vide at der ikke er noget der hedder, det var i forb med en bachelor på aftenskole, jeg skulle være til rådighed 24/7

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Idag ville jeg vælge DistroKid.

Digidi fik man i gamle dag en ret god rabat på som Koda medlem, det ved jeg ikke om stadig er tilfældet.

Jeg har tidligere brugt Record Union da deres prissætning var super god, men det var meget tidligt i deres levetid, og det var der en del fundamentale problemmer med. Idag er de helt klart konkurrencedygtig på systemet, men nu er prisen også anderledes.
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

"Det er en samlet vurdering ud fra alle job, om man vurderes til at være lønmodtager eller selvstændig. I langt de fleste tilfælde har det vist sig, at medlemmet kan bevare sin dagpengeret, så jeg vil afgjort anbefale, at man fortsat kontakter DMF for at få personlig rådgivning."

http://www.dmf.dk/jobogansaettelse/akas ... omdagpenge

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Morten B skrev:Har ikke selv benyttet mig af det endnu, men prøv lige at kaste et øje på https://amuse.io
Virker til at være et rimeligt syret koncept, det koster jo gratis så man kan altid prøve det af. Men mit bud er det ikke er en holdbar forretningsmodel de har bevæget sig ud i... Jeg kunne godt have en ide om de ikke fandtes om 3 år, men det er nu fedt der er nogle der tager nogle alternative tilgange...
A fancy tagline goes here...

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Du kan sagtens lave en lille label Deal som privat person med en af de større. Men ellers har jeg før brugt spinnup og kun været tilfreds. God grafisk oversigt over streams som jeg har savnet ved labeldeals
Deaktiveret

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Har lige snakket med et band der er sprunget fra SpinnUp og Tunecore. De kan ikke sørge for, at det bliver lagt ud til Yousees streaming tjeneste og et par stykker andre danske som jeg ikke kan huske. De tjenester er ikke helt uden betydning når man udgiver som dansk kunstner.

Jeg har kig på Digidi igen og Believe som også har kontor i DK. Believe koster men de arbejder for, at du kommer på de rigtige playlister. Det er på tide jeg lige får hørt dem, hvad de koster. Digidi koster en tusse i andelsbevis og noget med 8% i cut pr afspilning.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Vi har brugt Distrokid, det var hurtigt og nemt, og de udgiver på latterligt mange services.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg er iøvrigt i Holstebro i weekenden hvis der skal jammes. Jeg skal nok lade være med at medbringe den blå guitar.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Graceville skrev:Jeg er iøvrigt i Holstebro i weekenden hvis der skal jammes. Jeg skal nok lade være med at medbringe den blå guitar.
Det kunne ellers være hyggeligt, men er desværre på tur til det sydfynske i sommerhus i weekenden.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Nåja, i julen mente jeg fra fredag til fredag
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

AnotherDan skrev:
Morten B skrev:Har ikke selv benyttet mig af det endnu, men prøv lige at kaste et øje på https://amuse.io
Virker til at være et rimeligt syret koncept, det koster jo gratis så man kan altid prøve det af. Men mit bud er det ikke er en holdbar forretningsmodel de har bevæget sig ud i... Jeg kunne godt have en ide om de ikke fandtes om 3 år, men det er nu fedt der er nogle der tager nogle alternative tilgange...
De er lige gået guld i sverige med deres første artist, så et eller andet ved konceptet virker. Der skal selvfølgelig meget mere tid til at bevise holdbarheden.

Default avatar
rumlee
Medlem
Indlæg: 5

Indlæg af rumlee »

Jeg er helt klart på digidi, har både været på amuse og Spinnup, og har dårlig erfaring med begge. På digidi skal du betale 1000,- for at få en andel, det er et beløb, som du får tilbage, når du ikke vil være medlem mere. Ud over dette, så koster det 45,- pr. måned, og så må du udgive alt det musik du vil.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

rumlee skrev:Jeg er helt klart på digidi, har både været på amuse og Spinnup, og har dårlig erfaring med begge. På digidi skal du betale 1000,- for at få en andel, det er et beløb, som du får tilbage, når du ikke vil være medlem mere. Ud over dette, så koster det 45,- pr. måned, og så må du udgive alt det musik du vil.
Er det rigtigt får man de 1000kr retur hvis man ikke ønsker at være medlem af digidi længere?

Det skal jeg da gøre så...
A fancy tagline goes here...

Default avatar
rumlee
Medlem
Indlæg: 5

Indlæg af rumlee »

Ja med mindre de er brugt. De 45,- pr. Måned bliver trukket fra dette beløb, indtil kontoen er tom, og andre beløb, som du har købt service for. Men ja hvis der er noget tilbage, så får du det tilbage ved opsigelse.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Super mange tak, jeg har aldrig gjort brug af mit digidi medlemskab, så de står der nok stadig kunne jeg forestille mig...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
mikkelb
Medlem
Indlæg: 112
Sted: København

Indlæg af mikkelb »

Jeg har lige udgivet gennem Gateway Music (https://gatewaymusic.dk), som er drevet af DMF. Det har været en rigtig god og overraskende lidt besværlig proces. Det koster 500,- i éngangsbeløb for en EP og derudover tager de 15% af indtægterne, men til gengæld har du fuld kontrol over rettighederne til din master.

Netop derfor fravalgte jeg Spinnup (som jo reelt set er Universal). De forbeholder sig ret til eksklusivt at distribuere udgivelsen i al fremtid, så skulle man pludselig stå med en pladekontrakt hos et andet selskab, kan du, hurtigt forklaret, risikere ikke at måtte (gen)udgive de numre, der er udgivet på Spinnup.

Distrokid mv. kender jeg ikke, men jeg vil kraftigt råde dig til at tjekke om rettighederne til din master bliver hos dig eller overgår til selskabet, når du udgiver. Og i det hele taget tjekke hvor nemt/svært det er at trække sig ud af aftalen, hvis det skulle blive relevant.

Gateways fordel er jo, at det er drevet af Dansk Musiker Forbund, der kun har interesse i at varetage dine interesser som musiker bedst muligt. Modsat fx. Spinnup/Universal, mfl., der jo alt taget i betragtning bare er benhård business.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Det lyder interessant med Gateway. Skal man være medlem af DMF for at udgive via Gateway?
Jeg har foreløbigt kun een sang og regner med at udgive en ny en gang i kvartalet, så Digidi er måske stadig den mest ideelle til mig ift at skulle betale 500,- hver gang.

Det kunne være interessant at stille fordele og ulemper ved de forskellige aggregatorer op. Eksempelvis den med at afgive rettighederne til masteren.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
mikkelb
Medlem
Indlæg: 112
Sted: København

Indlæg af mikkelb »

Nej, Gateway kræver ikke medlemskab af DMF, men medlemmer får rabat på udgivelser (jeg er ikke selv medlem.. endnu, så de nævnte priser i mit opglag er for ikke-medlemmer), men vil tro, det snildt kan betale sig, hvis man udgiver jævnligt.

De 500,- er for udgivelse af en EP. Singler er billigere – og det lader jo til at være mere relevant for dig. Jeg ved dog ikke hvad det konkret koster, men mon ikke vi er nede på en 2-300,- for en single-udgivelse..

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

mikkelb skrev: De 500,- er for udgivelse af en EP. Singler er billigere – og det lader jo til at være mere relevant for dig. Jeg ved dog ikke hvad det konkret koster, men mon ikke vi er nede på en 2-300,- for en single-udgivelse..
For mange små kunstnere kan det vist ikke betale sig, da udgivelserne aldrig kommer til at tjene sig hjem?

Nyt svar