Plugins på master/stereo-spor - Anbefalelsesværdigt eller???

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Ruun
Forum Donator
Indlæg: 114
Sted: København Ø.

Plugins på master/stereo-spor - Anbefalelsesværdigt eller???

Indlæg af Ruun »

Hej Nerds :-)

Jeg er så småt ved at øve mig på at mixe. I den forbindelse har jeg YouTube't en del for at hjælpe mig selv på vej. Jeg faldt tilfældigvis over denne video fra Waves:

Vedkommende i denne smider nogle plugins på sit master/stereo-spor. Jeg har tilfældigvis også disse 3 plugins til rådighed og prøvede derfor selv at lave samme nummer. Størstedelen af mine mix, kom med et splitsekund til at lyde markant bedre (i mine ører i hvert fald).

Nu spekulerer jeg så i om det overhovedet er anbefalelsesværdigt, at smide alt dette på sit mix, inden det sendes til mastering?? Er der nogle af jer, som har erfaringer med dette?

På forhånd tak
Mvh
Rune
A dream is A dream is A dream….

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Hvis det alligevel skal videre til mastering, så nej.

Hvis du havde mixet hele nummeret med master effekter på, ville mixet være afhængigt at dine master effekter, og det ville give mening at aflevere med effekter.

Tvivler på at de 3 plugins gør noget, som en anstændig ME ikke ville kunne gøre bedre.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det kan jo være en OK strategi at mixe ind i en master compressor. Det er der mange, der godt kan lide.

Men videoen promoverer også en del quick fixes, som han prøver at sige er generelle. Det de ikke.

Det er OK, at starte med at balancere et mix med fadere, og så lave noget generel EQ og compression på master bussen, inden man giver sig i kast med processering på alle de individuelle spor. Det kan spare noget arbejde, men man må ikke tro, at man bare kan bruge hans generelle indstillinger fra videoen.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg vil tilføje at man som uerfaren nok bør lade være med at putte noget på master bussen under mix. Det kræver grundig gain staging, og at man ved, hvad man gør. Man kan hurtigt gøre mere skade end gavn.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mine numre lyder ikke som jeg vil have dem, før jeg har brugt en god sjat plugins og hardware på masteren. Men de ligner heller ikke pølsewaveforms efter denne proces, så der er stadig materiale at arbejde med, hvis der skal en ME indover efterfølgende.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Men sætter du den på fra starten eller til sidst?

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Til sidst. Det er relativt subtile ændringer. Det ændrer dog ikke på at lyden er markant forbedret.


... subtile.. markante.. Jeg kan godt selv se det.

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Christoffer I. N. skrev:Til sidst. Det er relativt subtile ændringer. Det ændrer dog ikke på at lyden er markant forbedret.


... subtile.. markante.. Jeg kan godt selv se det.
Mange bække små ..... :)

Medlemsavatar
Ruun
Forum Donator
Indlæg: 114
Sted: København Ø.

Indlæg af Ruun »

Måske fik jeg forklaret mig forkert, det beklager jeg. Men mit spørgsmål gik på om det er “forkert” at smide noget på Master-sporet, for derefter at sende det til mastering. Ikke så meget om det er en garanti for altid at lyde godt. Det er ørerne der bestemmer og selvfølgelig sender jeg ikke noget afsted, hvis jeg synes at et evt. plugin på Master-sporet forværre mit mix. Faktummet er bare at jeg oftest synes at det forbedrer mit mix. Men hvilken situation sætter det en evt. “ME” i???

Måske skal vi have en på banen her, som bruger en god del af sin tid på at Masterere...
A dream is A dream is A dream….

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Pssst! http://www.onlinemastering.dk/faq.html

"Plug-ins på masteren
Har du plug-ins på master outputtet, så eksporter en fil med og en uden master plug-ins. Limitering eller clipping af master bussen skal altid undgås."

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev:Jeg vil tilføje at man som uerfaren nok bør lade være med at putte noget på master bussen under mix. Det kræver grundig gain staging, og at man ved, hvad man gør. Man kan hurtigt gøre mere skade end gavn.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Enig, hvis man vil have styr på sit output, gør man bedre i at gruppere ting ind i flere grupper og så lægge meget forskellige komprimeringer ind på disse, og så finde nogle parallele blandingsforhold - jeg kommer her til at tænke på Michael Brauers metode!

Rigtigt mange værktøjer kan ikke tåle at få tæv af en eller anden ubalance i et mix. Ligesom jeg også føler at det er en regel at hvis man ikke kan få tingene til at virke i et mono mix, så er der noget galt med arrangementet ... fordi noget maskerer for noget andet. Hvis det forholder sig sådan kan selv ikke det bedste mastering tool gøre noget som helst, andet end skade.

--sd

Medlemsavatar
Ruun
Forum Donator
Indlæg: 114
Sted: København Ø.

Indlæg af Ruun »

SustainerPlayer skrev:Pssst! http://www.onlinemastering.dk/faq.html

"Plug-ins på masteren
Har du plug-ins på master outputtet, så eksporter en fil med og en uden master plug-ins. Limitering eller clipping af master bussen skal altid undgås."
De 3 linjer besvarer jo min problematik fuldstændigt. Jeg takker for linket... ;-)
A dream is A dream is A dream….

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ruun, for lige at forlænge Søren Dyhrs svar, så kan du blive klogere på "Michael Brauer teknikken" her, hvis ikke du kender den i forvejen:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=600206#p600206

Medlemsavatar
NilsOlav
Medlem
Indlæg: 157
Sted: Vanløse

Indlæg af NilsOlav »

Jeg har efterhånden vænnet mig til at foretage mastering i et helt separat projekt i Cubase.

Jeg mixer ofte ned i 32 bit (uden noget andet en et 'K-meter' over masterkanalen) og henter den færdigmixede wave-fil ind i et separat mastering-projekt. Her kan jeg så sætte limiter, tape saturation, lidt EQ, stereo-spread, dithering mv. efter behag på masterkanalen og prøve forskellige ting af uden at røre det færdige mix. Mange gange lyder mine mix faktisk bedst jo mindre der er gjort ved dem bagefter.
We don't make mistakes - we do variations.

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Jeg har altid en limiter sidende til at snuppe max 1-2 db. det skyldes jo at jeg komponere-indspiller-mixer samtidigt. Jeg kan lige så god lægge mine niveauer rimeligt mens jeg er i gang.

Nyt svar