Hjælp til valg af billige topkasser

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
theisbk
Medlem
Indlæg: 3
Sted: Århus

Hjælp til valg af billige topkasser

Indlæg af theisbk »

Hej,

Jeg har tilmeldt mig forummet, da jeg har en udfordring i at finde nogle fornuftige og billige topkasser til mit system. Kort fortalt er jeg generelt interesseret i lyd (hifi og PA), men kun på hobbyplan. Jeg har bikset et meget økonomisk PA-anlæg sammen til brug til private havefester og lignende, så målet var at få noget der kunne spille højt nok til at være sjovt, men lyde mere til den pæne/behagelige side end "jeg blæser vinduerne ud". :wink:

Anlægget består af:
En gammel kraftig effektforstærker
Lille Behringer mixer
DAC fra USB til Phono, så jeg bruger PC'en som lydkilde
Bundkasserne med 2x12" Cerwin Vega basser i portede kabinetter (de var meget billige, men spiller hæderligt bund til prisen)
Topkasser med 2x5" Vifa mellemtoner og 2x1" Peerless diskanter

Som I nok kan se bærer anlægget præg af at være bygget med hifi-enheder fra gemmerne og med et meget lille budget. Det har kørt godt, men nu har toppene givet op - mellemtonerne kan forståeligt nok ikke følge med. Jeg overvejer derfor at købe nogle helt andre toppe, fremfor bare at udskifte enhederne.

Jeg tænker at jeg har følgende valg: Som I kan se er budgettet ikke stort, og min forventninger er også derefter. Umiddelbart virker CL 108'eren tillokkende, fordi størrelsen og kabinetkvaliteten ser ud til at passe fint til mit behov, men jeg har ingen anelse om hvordan de lyder. Jeg har dog mulighed for at lave målinger og bygge andre delefiltre med bedre komponenter, hvis det er aktuelt.
Jeg vil helst slippe for at skulle starte helt forfra med at bygge kabinetter pga. tiden - derfor er jeg lidt lunken på løsning 3, selvom enhederne sikkert er fine.

Hvad tænker I - har I andre forslag eller er jeg helt på vildspor? :lol:

På forhånd tak,
Theis

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg mener engang at have sat et anlæg op med de CL108 til et par subs, og de lød ganske hæderligt til deres budget og behov.

Når vi snakker budgetter i det segment, vil jeg nok gå efter The Box CL 108 ud af de 3 løsninger du har her, har heller ikke lige et 4. forslag der er bedre.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
theisbk
Medlem
Indlæg: 3
Sted: Århus

Indlæg af theisbk »

Tak for svar. :)
Jeg har trawlet dba.dk igennem for at se om der var et brugt alternativ, men det var der umiddelbart ikke. Så jeg tror også det bliver CL'en.

Jeg har ikke mulighed fro aktiv deling, så bør jeg ikke modificere delefilteret i toppene til at skære nedefter ved fx. 200 Hz, så jeg ikke belaster mellemtonerne for meget? Jeg går stærkt ud fra, at de ikke kan tåle ligeså meget bas som 12"erne i bunden.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Der står godt nok "full range speaker"
https://images.static-thomann.de/pics/a ... online.pdf

Men hvis dit nuværende filter splitter så der ikke kommer enegeri under 100hz til dem, tror jeg at det er fint.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Dionysos
Medlem
Indlæg: 70
Sted: Ribe

Indlæg af Dionysos »

Hvad med lidt ældre, brugte passive kasser fra fx EV eller Dynacord? Du bør kunne finde noget på DBA til meget rimelige priser :-)

Default avatar
theisbk
Medlem
Indlæg: 3
Sted: Århus

Indlæg af theisbk »

Ja, et par brugte kasser vil være helt fint for mig - desværre er jeg bare ikke stødt på noget særligt interessant i den prisklasse (1500 kr for et sæt).
Er du tilfældigvis faldet over noget?

Default avatar
Dionysos
Medlem
Indlæg: 70
Sted: Ribe

Indlæg af Dionysos »

Nej, ikke helt dernede... Men hvis du smider lidt mere, kan du gøre en rigtig god handel, fordi alle løber efter de aktive kasser

Nyt svar