Hvorfor er Nexus2 så dyrt og så udbredt?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

Hvorfor er Nexus2 så dyrt og så udbredt?

Indlæg af thansen »

Hej Lydmaskinen.

Jeg undre mig over, hvorfor Nexus2 koster 299$ for en starter pakke.
Hvorfor er det så dyrt og samtidigt så udbredt? Hvad gør det godt?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er nemt at bruge, lydene er meget polerede og “færdige”.

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

thansen skrev:Hej Lydmaskinen.

Jeg undre mig over, hvorfor Nexus2 koster 299$ for en starter pakke.
Hvorfor er det så dyrt og samtidigt så udbredt? Hvad gør det godt?
Dyr er den nu ikke, men det er mange penge :wink:

Som Holger siger er lydene poleret og færdige. Men det er ikke altid en fordel, men i visse tilfælde kan det være det. Af samme grund er Nexus heller ikke en synth. Den afspiller lydfiler. Disse lyde behandles med forskellige effekter, filtre og eq for at give det færdige resultat. Simpelthen fordi at man ikke bør mixe på lyd direkte fra en synth. Bruger man rigtige synths er audio mixdown nødvendig så du er sikker på at lyden forbliver ens/konstant.

Så taler vi om workflow, er Nexus2 et godt valg og pengene værd. Alle de lyde der kommer med Nexus er tænkt og behandlet så de fungerer på store anlæg hvilket for mange producere gør livet lidt nemmere. :wink:
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Synes egentlig ikke den er dyr, ift hvor mange lyde du får med.

I min bog ligger magien i Nexus når du begynder at slå nogle af de forskellige lag fra, på de individuelle lyde.

Mange af lydene er enten super cheesy eller gennemkneppet i andre produktioner, men der ligger ofte et lille stykke guld hist og pist, så fåes frem ved at slå nogle af hovedlagene på den givne lyd væk :)

Medlemsavatar
asle
Forum Donator
Indlæg: 684
Sted: Cph

Indlæg af asle »

på en pæn måde kunne man hurtigt finde 3000kr og bruge på noget man ikke pristes til at kalde noget prut.

Medlemsavatar
Macbane
Medlem
Indlæg: 238

Indlæg af Macbane »

Jeg synes der er så mange bedre alternativer derude til Nexus. Nexus har altid skuffet mig gang på gang på gang..

Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

Indlæg af thansen »

Macbane skrev:Jeg synes der er så mange bedre alternativer derude til Nexus. Nexus har altid skuffet mig gang på gang på gang..
Jamen, hvad er så bedre alternativer? Den gør jo hvad den skal. Loader en masse lækre og polerede lyde.
asle skrev:på en pæn måde kunne man hurtigt finde 3000kr og bruge på noget man ikke pristes til at kalde noget prut.
Som hvad? Og hvorfor er det noget prut?
KristianNielsen skrev:Synes egentlig ikke den er dyr, ift hvor mange lyde du får med.

I min bog ligger magien i Nexus når du begynder at slå nogle af de forskellige lag fra, på de individuelle lyde.

Mange af lydene er enten super cheesy eller gennemkneppet i andre produktioner, men der ligger ofte et lille stykke guld hist og pist, så fåes frem ved at slå nogle af hovedlagene på den givne lyd væk :)
Jeg synes også det er lækkert man har så mange lyde samlet. Det er vel lige meget om lyden er brugt mange gange før. Det er en klaverlyd jo også.

Holger skrev:Det er nemt at bruge, lydene er meget polerede og “færdige”.
Enig. Så går ud fra der er ikke findes et bedre alternativ.
stralner skrev: Som Holger siger er lydene poleret og færdige. Men det er ikke altid en fordel, men i visse tilfælde kan det være det. Af samme grund er Nexus heller ikke en synth. Den afspiller lydfiler. Disse lyde behandles med forskellige effekter, filtre og eq for at give det færdige resultat. Simpelthen fordi at man ikke bør mixe på lyd direkte fra en synth. Bruger man rigtige synths er audio mixdown nødvendig så du er sikker på at lyden forbliver ens/konstant.

Så taler vi om workflow, er Nexus2 et godt valg og pengene værd. Alle de lyde der kommer med Nexus er tænkt og behandlet så de fungerer på store anlæg hvilket for mange producere gør livet lidt nemmere. :wink:
Så det er ikke nødvendigt at mixe lyde fra nexus?

Medlemsavatar
asle
Forum Donator
Indlæg: 684
Sted: Cph

Indlæg af asle »

Lad os bare være frække og sige det muligvis kommer lidt an på hvad man laver og hvad niveau man arbejder på.

Er alternativ er Native Instruments Komplete pakke.
Den er meget større, kreativ, og flexibel!

Hvis vi snakker synths med mange presets og muligheder for at købe uendelig mange preset pakket så er Serum sagen. Det er the ‘rigtig’ synth.... (wavetable) og er i mange genre det nye sort og har hæret det længe ...

Medlemsavatar
EmilZ
Medlem
Indlæg: 603

Indlæg af EmilZ »

asle skrev:Lad os bare være frække og sige det muligvis kommer lidt an på hvad man laver og hvad niveau man arbejder på.

Er alternativ er Native Instruments Komplete pakke.
Den er meget større, kreativ, og flexibel!

Hvis vi snakker synths med mange presets og muligheder for at købe uendelig mange preset pakket så er Serum sagen. Det er the ‘rigtig’ synth.... (wavetable) og er i mange genre det nye sort og har hæret det længe ...
Man kan ikke sammenligne de ting. Kan ikke se hvad der skulle være et alternativ i Komplete. Det er noget helt andet en nexus, rent lydvalg mæssigt. Du finder absolut ikke de samme høj kvalitets ‘ready-to-go’ house/dance/whatever presets i Kontakt f.eks.

Serum er en synthesizer, ikke en rompler som Nexus, så det er heller ikke et alternativ, men stadig en god synth at have :)

Lethal kunne tilgengæld være et alternativ, men der ville jeg stadig foretrække nexus, selvom det er noget dyrere.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

thansen skrev:
Holger skrev:Det er nemt at bruge, lydene er meget polerede og “færdige”.
Enig. Så går ud fra der er ikke findes et bedre alternativ.
Hvis du med "bedre alternativ" mener en anden pakke med polerede og færdige lyde, så har du muligvis ret. Drive-through McDonald's kan være en utrolig pratisk løsning og det kan være den perfekte løsning i nogle situationer

Hvis man tager den lidt bredere definition af "bedre alternativ", så findes der masser af alternativer, som muligvis kræver langt mere arbejde og øvelse, men til gengæld også potentielt giver mulighed for at ramme noget mindre generisk. Som fx at lave sin egen mad fra bunden.

Medlemsavatar
asle
Forum Donator
Indlæg: 684
Sted: Cph

Indlæg af asle »

Holger skrev:
thansen skrev:
Holger skrev:Det er nemt at bruge, lydene er meget polerede og “færdige”.
Enig. Så går ud fra der er ikke findes et bedre alternativ.
Hvis du med "bedre alternativ" mener en anden pakke med polerede og færdige lyde, så har du muligvis ret. Drive-through McDonald's kan være en utrolig pratisk løsning og det kan være den perfekte løsning i nogle situationer

Hvis man tager den lidt bredere definition af "bedre alternativ", så findes der masser af alternativer, som muligvis kræver langt mere arbejde og øvelse, men til gengæld også potentielt giver mulighed for at ramme noget mindre generisk. Som fx at lave sin egen mad fra bunden.

og DER rammer Holger den så lige bag i.

jeg ELSKER McDonald's sammenligningen.

jeg ved godt det har meget er det spørgsmål om smag - og jeg er muligvis er MEGA snobbet. MEN - jeg ser faktisk Nexus - NETTOP pga "færdig lydende" som værende et begynder redskab. Og mit indtryk er også det er det de fleste her prøver at udtrykke på en pæn måde.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Personligt synes jeg ikke det handler så meget om snobberi, men mere om man er dogmatisk eller ej.

Hvis man insisterer på at Nexus aldrig kan være den rigtige løsning bare fordi det er færdiglavet, så er man fjollet.

Hvis man insisterer på at Nexus altid er den bedste løsning fordi det modsat ægte synths er færdigbehandlet og nemt, så er man også fjollet.

Medlemsavatar
asle
Forum Donator
Indlæg: 684
Sted: Cph

Indlæg af asle »

Holger skrev:Personligt synes jeg ikke det handler så meget om snobberi, men mere om man er dogmatisk eller ej.

Hvis man insisterer på at Nexus aldrig kan være den rigtige løsning bare fordi det er færdiglavet, så er man fjollet.

Hvis man insisterer på at Nexus altid er den bedste løsning fordi det modsat ægte synths er færdigbehandlet og nemt, så er man også fjollet.

Right again !

:surrender:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hey, vi kan alle sammen lide junk food en gang i mellem ;-)

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Tjaa er ihvertfald ikke fordi McD er ved at gå neden om og hjem på grund af manglende kunder sååå noget fornuftigt må der jo være ved konceptet :)

Er nok mange musikkere der ikke bryder sig om den fordi de bare ved at 10000 andre har siddet og brugt den helt samme lyd til deres numre. Og er den klassiske med at man spørger en musikker hvad for noget de laver og så får en 2 timer lang snak om at liiige deres musik jo ikke sådan bare kan puttes i en kasse fordi det jo indeholder så mange ting og forskællige inspirationer osv osv :dollargrin: .. Så kan være der er noget forfængeligheds noget ved at bruge den... men tror i sidste ende at lytterne er pisse ligeglade. .. Når det først er layered med noget andet og smidt nogle effekter på og arrengeret så kører bussen alligevel derudaf ;)

Men er rigtigt at hvis man gerne vil lave en lyd man har i tankerne så er en rompler et dårligt udgangspunkt da man vil være begrænset af hvad grundlyden er .. .. eller hvis man bare arbejder med en helt anden lyd palette end Nexus disker op med.

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Jeg har brugt Nexus2 siden det kom fra, og har købt adskellige expansions. Jeg syntes ikke det handler om hvilke niveau man arbejder på, alle uanset hvad man laver, hvor mange år man har lavet musik, kan bruge Nexus til noget godt. Specielt hvis man læner sig op efter hvad andre laver, hvad der er hot på pop/dance/club hitlister, så vil man ofte kunne finde expansions med de "rigtige" instrumenter, og dermed spare sig selv for en masse tid og arbejde med manuel fremstilling af presets til de synths man ligger inde med.

Hvis man er interesseret i fremstilling af noget anderledes og helt nyt som ikke er hørt før, så skal man muligvis nok beholde 1 eller 2 gode synths, som ikke har noget med sampling at gøre. Men jeg holder stadig på, at der kan spares meget tid ved at bruge samples der passer til den stilart man bevæger sig indenfor. Lidt dybe FX kryderier til samplingerne gør godt, og kan i mange tilfælde ændre på noget der lyder rimelig statisk, til at lyde ret meget anderledes, og federe. Layering af instrumenter er en anden mulighed, hvis man vil prøve at skabe noget nyt.

SLL

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Jeg syntes det er en lidt sjov debat faktisk :-D

Her snakker vi om tusindvis af lyde i et biblotek som er i vældig fin kvalitet. Er de gode nok, er der andet som er bedre, skal vi lave dem selv og er det så bedre. Er det junkfood?

Jeg nævnte denne debat for en meget dygtig og talentfuld pianist jeg kender og hans kommentar: Ja jeg har da kun EN lyd :lol:

Når det kommer til stykket er det jo håndværket og ikke værktøjet der skaber et mesterværk :wink:
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Macbane
Medlem
Indlæg: 238

Indlæg af Macbane »

Jeg har brugt Nexus2 siden det kom fra, og har købt adskellige expansions. Jeg syntes ikke det handler om hvilke niveau man arbejder på, alle uanset hvad man laver, hvor mange år man har lavet musik, kan bruge Nexus til noget godt. Specielt hvis man læner sig op efter hvad andre laver, hvad der er hot på pop/dance/club hitlister, så vil man ofte kunne finde expansions med de "rigtige" instrumenter, og dermed spare sig selv for en masse tid og arbejde med manuel fremstilling af presets til de synths man ligger inde med.
Her mener jeg der findes klart bedre løsninger i dag. Serum/massive med de rigtige lydbanke slår nexux expansions til hver en tid er min oplevelse. Men måske jeg bare har adgang til nogle vilde lyd/presets udviklere. :)

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Macbane skrev:
Jeg har brugt Nexus2 siden det kom fra, og har købt adskellige expansions. Jeg syntes ikke det handler om hvilke niveau man arbejder på, alle uanset hvad man laver, hvor mange år man har lavet musik, kan bruge Nexus til noget godt. Specielt hvis man læner sig op efter hvad andre laver, hvad der er hot på pop/dance/club hitlister, så vil man ofte kunne finde expansions med de "rigtige" instrumenter, og dermed spare sig selv for en masse tid og arbejde med manuel fremstilling af presets til de synths man ligger inde med.
Her mener jeg der findes klart bedre løsninger i dag. Serum/massive med de rigtige lydbanke slår nexux expansions til hver en tid er min oplevelse. Men måske jeg bare har adgang til nogle vilde lyd/presets udviklere. :)
Det tror jeg ikke, men måske falder du for at de ikke er polerede :wink: Jeg kan så nævne en ræke synth´s der slår Massive og Serum med mange meter når vi taler om presets :-P

Det er ikke rimeligt at du bruger ordet i dag som om ældre Vst´er skulle blive umoderne. Det bliver de ikke. Det samme er også tilfældet med ældre analoge synths. Sylenth rykker stadig røv f.eks 8-)
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

stralner skrev:Sylenth rykker stadig røv f.eks 8-)
Min go-to synth i over 10 år nu :)

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

KristianNielsen skrev:
stralner skrev:Sylenth rykker stadig røv f.eks 8-)
Min go-to synth i over 10 år nu :)
Ja, den er stadig in-da-game :jam: Og sidder bare godt i et mix!
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Liljay
Medlem
Indlæg: 190
Sted: Vesterbro

Indlæg af Liljay »

sikke en omgang snobberi fra øverste hylle :P - Jeg har tjent millioner på dette plugin og det har jeg tænkt mig at blive ved med..
H1TMAKERS

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Virker det, så virker det :-)

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Liljay skrev:sikke en omgang snobberi fra øverste hylle :P - Jeg har tjent millioner på dette plugin og det har jeg tænkt mig at blive ved med..
preach:-D

Medlemsavatar
Macbane
Medlem
Indlæg: 238

Indlæg af Macbane »

Re: Hvorfor er Nexus2 så dyrt og så udbredt?
Indlæg Skrevet: 30. nov 2017, 15:20
Macbane skrev:
Jeg har brugt Nexus2 siden det kom fra, og har købt adskellige expansions. Jeg syntes ikke det handler om hvilke niveau man arbejder på, alle uanset hvad man laver, hvor mange år man har lavet musik, kan bruge Nexus til noget godt. Specielt hvis man læner sig op efter hvad andre laver, hvad der er hot på pop/dance/club hitlister, så vil man ofte kunne finde expansions med de "rigtige" instrumenter, og dermed spare sig selv for en masse tid og arbejde med manuel fremstilling af presets til de synths man ligger inde med.


Her mener jeg der findes klart bedre løsninger i dag. Serum/massive med de rigtige lydbanke slår nexux expansions til hver en tid er min oplevelse. Men måske jeg bare har adgang til nogle vilde lyd/presets udviklere. :)


Det tror jeg ikke, men måske falder du for at de ikke er polerede :wink: Jeg kan så nævne en ræke synth´s der slår Massive og Serum med mange meter når vi taler om presets :-P
Hvilke, jeg er nysgerrig nu? :)

BTW jeg disser ikke gamle synths jeg siger blot at der er bedre løsninger i min optik i dag her i blandt Massive/Serum. Det er ud fra min egen erfaring. Om der så er noget der er bedre end Serum/Massive? Ja det er der sgu nok. :)

Nyt svar