Mangler PCI-slot til RME kort, kan der bruges dual-riser ???

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Mangler PCI-slot til RME kort, kan der bruges dual-riser ???

Indlæg af DUBTEMPLE »

På mit Asus Z97A mangler jeg et 32bit PCI-slot mere, til at installere endu et RME HDSP 9652 lydkort, så jeg går fra 3 til 6 ADAT porte I/O

Kunne en ribbon-riser med dual slot, i stil med denne, være en løsning ???? og fuldt ud lige så godt som at have to slots på moterboardet ????

https://www.ebay.com/itm/PCI-Riser-32Bi ... Sw2x1XMKHi

Billede
/Dub

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. det kan jeg på *ingen* måde forestille mig er en god idé! :(

PCI har i forvejen en lidt presset båndbredde, og da de to slots kommer til at dele den (og IRQ) har jeg ikke fantasi til at tro andet, end det kommer til at give dig virkelig mange problemer ved alt andet meget store buffer-sizes .. hvis det overhovedet virker! Men .. det rigtige sted at stille spørgsmålet er på rme's forum!

Jeg synes det er en overvejelse værd om ikke du skal kigge dig om efter et (brugt) RayDAT i stedet for; de performer en hel del pænere ved korte buffersizes .. og så der meget lidt fremtid i de gamle RME kort; PCI er i hvert fald fraværende på alle nye motherboards ..

edit:
husk også, at du ikke kan route mellem de to kort i totalmix. det er først i din DAW at alle kanaler er tilgængelig i samme "pulje" ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har også lidt svært ved at tro på at det vil lykkes, som jeg husker det er PCI bussen kun på 66MB/sek, og med så mange ADAT input og output vil det da blive presset.

Om sådan et stykke fladkabel/ribbon overhovedet vil kunne det uden at være skærmet og kan modtage støj har jeg også min tvivl om, desværre, det havde ellers været snedigt.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tak for svar :-)
Hald skrev:Jeg har også lidt svært ved at tro på at det vil lykkes, som jeg husker det er PCI bussen kun på 66MB/sek, og med så mange ADAT input og output vil det da blive presset.

Om sådan et stykke fladkabel/ribbon overhovedet vil kunne det uden at være skærmet og kan modtage støj har jeg også min tvivl om, desværre, det havde ellers været snedigt.
Der er nu ret gode erfaringer med mindre ribbon-extendere
Hippo skrev:.. det kan jeg på *ingen* måde forestille mig er en god idé! :(

PCI har i forvejen en lidt presset båndbredde, og da de to slots kommer til at dele den (og IRQ) har jeg ikke fantasi til at tro andet, end det kommer til at give dig virkelig mange problemer ved alt andet meget store buffer-sizes .. hvis det overhovedet virker! Men .. det rigtige sted at stille spørgsmålet er på rme's forum!

Jeg synes det er en overvejelse værd om ikke du skal kigge dig om efter et (brugt) RayDAT i stedet for; de performer en hel del pænere ved korte buffersizes .. og så der meget lidt fremtid i de gamle RME kort; PCI er i hvert fald fraværende på alle nye motherboards ..

edit:
husk også, at du ikke kan route mellem de to kort i totalmix. det er først i din DAW at alle kanaler er tilgængelig i samme "pulje" ..
Sofar intet svar fra RME ;-)

Syntes jeg havde hørt at performance ved lav buffer ikke var så forskellig på de gamle og nye kort, hmmmmm,.. ?

Et enkelt RAYDAT, 4 ADAT I/O, er desværre ikke nok længere, 6 x ADA8000 er under renovering,samt Expert Sleepers ADAT-dims på vej, m.m. :-)

Jeg vælger en model hvor mest mulig hardware har sit faste in og output, selvom der bliver 4 stks PX2000 krydsfelter også

DAW skal bl.a. aggere analog "båndoptager", 24-32 spor over i analog pult, dub-mix, in/out fra de mest brugte hardware-effekter skal være fast portet også, så minimum 48 i/o

RAYDAT er pebrede, og sjældne brugte, samt dyre også brugte,.. så meget desto mere med to !!!!

Jeg ville egentligt vente med RAYDAT til næste maskine, glæder mig selvfølgelig til 8 x ADAT istedet for 6, men de 6 kan lige akkurat gøre det

ANYWAY ,.. har nu ændret planerne lidt ,.. der finds en PCIe 16X 3.0 Ribbon-Extender ,.. så jeg prøver at flytte GTX950 istedet ,.. så bliver BEGGE de gammeldags PCI-slots på mit Z97A nemlig tilgængelige, for det er køleren på GTX950 der gør at det ene PCI-slot ikke kan bruges lige nu, den stikker simpelthen ud over, fordi skærmkortet fylde to pladser, og der er kun et enkelt X16 PCIe slot, så kan ikke bare flytte GTX950 over i et andet slot.

EDIT: EN ny mulighed er også lige kommet i spil, og det er at jeg simpelthen skifter GTX950 ud med et Nvidia P400, P600, eller P1000 det er slimline og kører 4K i 60 hz på displayport som min Phillips skærm skal bruge
Vedhæftede filer
mn.JPG
mn.JPG (164.86 KiB) Vist 371 gange
Senest rettet af DUBTEMPLE lør 2. dec 2017 13:45, rettet i alt 5 gange.
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hippo skrev:edit:
husk også, at du ikke kan route mellem de to kort i totalmix. det er først i din DAW at alle kanaler er tilgængelig i samme "pulje" ..
Jeg er meget opmærksom på dette; og ved faktisk ikke rigtig hvordan jeg skal takle den endelige routing HELT præcist.

Uanset hvad, så ender jeg imidlertid op med 2 kort, og dermed 2 x totalmix, jvf min sidste post

Jeg husker ikke helt mulighederne i totalmix, for jeg har ikke benyttet mig så meget af det, men generelt har jeg masser af adat-input i overskud, da jeg ikke tracker, så måske med raydat's kan jeg en skønne dag smide et output fra det ene kort, over i et input på det næste kort, og dermed sammen-smelte routingen til en vis grad
/Dub

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

DUBTEMPLE skrev:Jeg er meget opmærksom på dette; og ved faktisk ikke rigtig hvordan jeg skal takle den endelige routing HELT præcist.
.. synes jeg læste et eller andet sted, at du måske skal bruge en del kanaler til at sende CV? Så er det måske ikke så stort et issue endda :)
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hippo skrev:
DUBTEMPLE skrev:Jeg er meget opmærksom på dette; og ved faktisk ikke rigtig hvordan jeg skal takle den endelige routing HELT præcist.
.. synes jeg læste et eller andet sted, at du måske skal bruge en del kanaler til at sende CV? Så er det måske ikke så stort et issue endda :)
Nahhh, ES-3 lige landet, og ES-6 følger, tror det rækker, så kun 1 ud af 6 "adat-i/o-sæt" på det, de sidste 5 sæt må jeg stadig forholde mig til :lol:

Lys-piben hvor ES-3 ryger på bliver selvfølgelig forsynet med en AEB8-O extender også, så den får en dobbelt funktion,..

2 vst-slave-maskiner blir forsynet med Multiface's, så 8 analog ud, samt 1 x ADAT ud, hver, som føres hen på 2 af de 6 ADAT indgange på main DAW

På den måde samles det hele, digitalt, i main DAW, og aktivitet på slaver kan spilles over digitalt på alm spor, en slags bounching,...

Min brug og konfigurering af total-mix skal ses i det lys ,.. udover det tidl. nævnte

Havde jeg haft hår på hoved havde de været grå :-)
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Det ender nok med Nvidia Quadro P400 ,.. og GTX950 der bliver droppet ,.. et PNY P400 er på vej, så det ligger stille et par dage

Trods alt billigere end at gå ud og købe 2 x Raydat :roll: men 2 x Raydat er på listen til næste build,.. :bow:

Måtte simpelthen opgive at få flyttet GTX950 væk, og genplaceret, via PCIe ribbon-riser, grundet pladsmangel,..

Har fået informationer om at jeg kan forvente 48 active i/o porte i brug, frit konfigureret, med 2 x HDSP 9652 på bridged chipset

48 i/o kan lige nøjagtig gøre det ind til videre har jeg gjort op

I ventetiden prøver jeg nu at fordybe mit lidt i Total-mix, er stadig i tvivl om i hvordan jeg bedst sætter hele systemet mest fleksibelt op

Trængsel i den lille kompakte kasse, med vandkøling, UAD kort, 2 x dobbeltkort HDSP systemer, og en af de lynhurtig Samsung 950 på PCIe også :dollargrin:

En lille kærkommen sidegevinst er at det burde give 4 x midi i/o med to HDSP-kort, hvis multi-driveren understøtter midi-siden også
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Størrer rebuild ,.. nyt P400 skærmkort ,.. og endeligt lykkedes det at klemme de to HDSP kort ned i det lille kabinet

Derefter viste det sig at begge to HDSP kort skulle have opdateret firmware ,.. men som altid med RME ,.. uden bøvl

Ser ud til jeg har fået det op og spille nu ,.. så må vi se om jeg kan få konfigureret og brugt totalmix på en god måde

Ganske rigtigt to mixere, og to vinduer, de er jo seperate på hardware-niveau, er overasket over mulighederne

Vil måske bruge dem for at monitorere levels, men finder det lidt sygt at lys-søjlerne pr adat-par sidder HELT tæt, det smadrer overblikket,..

Håber det kan modificeres grafisk, der er vist noget med der er udviklet skins, men er bange for det ikke lader sig gøre

Metrene burde sidde med cirka lige langt mellem hver, ligesom meterbroen på en desk,..

Så kommer turen til UAD kortet :-)
total.JPG
total.JPG (602.79 KiB) Vist 321 gange
/Dub

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

DUBTEMPLE skrev:Ganske rigtigt to mixere, og to vinduer, de er jo seperate på hardware-niveau, er overasket over mulighederne
Kan man ikke skifte mellem de to kort øverst oppe i højre hjørne?
DUBTEMPLE skrev: Vil måske bruge dem for at monitorere levels, men finder det lidt sygt at lys-søjlerne pr adat-par sidder HELT tæt, det smadrer overblikket,..
Metrene burde sidde med cirka lige langt mellem hver, ligesom meterbroen på en desk,..
Hvis du vil kan du jo folde dine ADAT outputs ud til individuelle kanaler (klik svensknøgle, (de)klik stereo) .. så hjælper det da lidt på det ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hippo skrev:
DUBTEMPLE skrev:Ganske rigtigt to mixere, og to vinduer, de er jo seperate på hardware-niveau, er overasket over mulighederne
Kan man ikke skifte mellem de to kort øverst oppe i højre hjørne?
DUBTEMPLE skrev: Vil måske bruge dem for at monitorere levels, men finder det lidt sygt at lys-søjlerne pr adat-par sidder HELT tæt, det smadrer overblikket,..
Metrene burde sidde med cirka lige langt mellem hver, ligesom meterbroen på en desk,..
Hvis du vil kan du jo folde dine ADAT outputs ud til individuelle kanaler (klik svensknøgle, (de)klik stereo) .. så hjælper det da lidt på det ..
Takker, har lige lukket ned, kikker senere :thumbup:
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hippo skrev:
DUBTEMPLE skrev:Ganske rigtigt to mixere, og to vinduer, de er jo seperate på hardware-niveau, er overasket over mulighederne
Kan man ikke skifte mellem de to kort øverst oppe i højre hjørne?
Micro-meny åbner på iconet, ikke toggle-funktion, der ku jo være mere end to kort, så to tryk

Men for, som sagt, at kunne se ALLE in/out, altså begge mixere, så må man gå igennem: "File" > "New Total Mix Window" > "Funcktion Select" hvor der vælges i menuen som vist på billedet, for ved launch er der desværre altid kun en mixer, heldigvis huskes sidste setting,..

Tak for hjælpen med mono/stereo view, det er lykkedes mig at finde en ok brugbar løsning
tot3.JPG
tot3.JPG (287.05 KiB) Vist 273 gange
/Dub

Nyt svar