Cubase til live-afvikling

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
Ricky
Medlem
Indlæg: 16

Cubase til live-afvikling

Indlæg af Ricky »

Jeg har besluttet at ville bruge Cubase til liveafvikling af div. filer.
I den forbindelse har jeg et spørgsmål vedr. lydkort.

I studiet (altså hjemme) har jeg et Motu 828MK3.
Her laver jeg Cubasefilerne klar, sætter outputs på sporene osv.
Selve projektet gemmer jeg på en ekstern disk, som jeg så tilslutter live-computeren.

Hvis jeg nu IKKE har præcis samme lydkort på live-computeren, men dog et med samme antal outputs, vil Cubase så komme med fejlmeddelelser om at den ikke kan finde div. ins & outs?
Jeg kan jo ikke stå live og ændre konfiguration før jeg afspiller.
Jeg overvejer et Steinberg-kort til live-brug.

Gælder det samme samme for midi-interfaces?
Har et Motu 128 Express i studiet.
Kan jeg bruge et andet live uden "brok"?

Mit mål er, at når tingene er færdige i studiet, så er de samtidig 100% klar til liveafspilning, så jeg ikke behøver en studie-version og en live-version af hvert projekt.

På forhånd tak for svar.

Ricky

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg tror der er en grund til at sådan noget som https://www.thomann.de/dk/cymatic_audio ... c_344949_0 ... sælger?

--sd

Default avatar
Ricky
Medlem
Indlæg: 16

Indlæg af Ricky »

Ja, det er der absolut en grund til. Men det er bare ikke godt nok!
Har tidligere brugt Miditemp, men da firmaet er gået ned, og maskinerne er ved at være slidt op, må man jo finde på nye løsninger.

Når man alligevel arbejder i Cubase, vil det jo være lettest at bruge det live også.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg ville bruge software eller hardware dedikeret til livebrug. Software vejen kunne være QLab.

Default avatar
Ricky
Medlem
Indlæg: 16

Indlæg af Ricky »

Tak for svar.

QLab ser fedt ud, men det kræver at hvert audio- og midispor eksporteres, og derefter lines op i QLab.
Med over 500 numre bliver dette et uoverskueligt arbejde.

Spørgsmålet går ikke så meget på om Cubase kan bruges eller ej.
Men mere om Cubase vil give en fejlmeddelelse hvis det samme projekt åbnes på en anden computer med et andet lydkort?

VH Ricky

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

500 numre? Må man spørge om hvad det er du spiller og med hvad udover din computer?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Prince:)?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Du skal vel bare indstille lydkortet. Det er helt simpelt.

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

gs-dk skrev:Prince:)?

lol :)

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Jeg laver samme trick, men i Logic. Jeg sætter tracks og routing op på mit studielydkort og bruger et andet lydkort på scenen. Alt funker.

Default avatar
Ricky
Medlem
Indlæg: 16

Indlæg af Ricky »

Tak for svar mikkels.
Rart at vide det virker i Logic, men Cubase kan jo desværre godt opføre sig anderledes.
Det ender nok med 2 ens lydkort for at være på den sikre side.

Det er ikke helt Prince, men måden at køre det på er måske lidt den samme :-)
Vi er et band der spiller til fester. Ofte hele turen med diner og dans, i alt 7 timer!
Vi ved aldrig på forhånd hvad vi spiller. Det er meget publikumsafhængigt.
Andre gange er det shows med forskellige solister (sangere). Så hver sang kan godt ligge i forskellige tonearter.

Når man har spillet til mange forskellige arrangementer i mange år (bandet har eksisteret siden midten af 60'erne), så bliver der jo et stort repertoire. Og vi vil gerne have alle muligheder åbne, dvs. være forberedt på lidt af hvert.

Hører måske til i en anden tråd, men har nogen er jer erfaringer med Motu 828Mk3 vs Steinberg UR824?


Ricky

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Jeg tror fejlmeddelelsen om de skiftede porte vil fortsætte... Det gør de ihvertfald her. Jeg flytter jævnligt mellem mit hjemmestudie, et større studie og on-lication recording og det er med 3 forskelige setups. Den der med skiftende i/o kommer altid....

Jeg ser godt du ikke ønsker råd mht Cubase, men jeg vil alligevel tillade mig at stille spørgsmål ved, hvor velegnet det er til live afvikling... Jeg ville aldrig selv bruge det. Men respekt for de 500 numre!
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Helt med Nicolai her - jeg ville heller ikke turde gå den vej.

Default avatar
Ricky
Medlem
Indlæg: 16

Indlæg af Ricky »

Tak for svar Nicolai

Jeg er klar over at Cubase ikke er optimalt til livebrug, men jeg har brugt rigtig lang tid på at søge efter andre løsninger, hard- eller software.
Forslag modtages gerne.

Kravene er at der skal kunne afvikles audio og midi til forskellige outputs.
Naturligvis 100% synkroniseret midi og audio.
Sangene skal være hurtige at finde i filsystemet.
Load-tiden skal være så lav som mulig.


Fordelen ved at bruge sit studie-setup ude, er jo at man slipper for at ekspoortere alting, og lægge over i et andet system.
Af til skal der foretages ændringer i sangene, og så er det lidt "forfra", redigering i Cubase, eksporter, importer i andet system.

Da vi spiller i mange forskellige konstellationer (alt fra 1 til 5 mand) skal systemet også være meget fleksibelt.
Hvis vi fx. ikke har bassist med på et job, må computeren varetage denne opgave.
Ved at afvikle fra Cubase, sørger vi for altid at have bassen på samme udgang, og så muter/unmuter vi i mixeren efter behov.

Som sagt, hvis nogen kender andre systemer der kan løse opgaven, hører jeg meget gerne fra jer.

Ricky

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg ved godt, at du har "afvist" idéen, men jeg vil endnu engang lige tale for QLab, hvor du kan have ALT liggende klar og med et tast afvikle frit. Du kan på ét minut lave en ny sætliste - vanvittig stabilt - alt kan styres fra Ipad eller IPhone - du kan vælge frit mellem numre - timingen er fantastisk ved multispor (jeg har lavet de vildeste test) - du kan lave fade out - du har adgang til en perfekt fungerende vamp-funktion. Hvis Ableton Live kunne det samme ville jeg anbefale det også, men til decideret backtrack afvikling får du det ikke bedre efter min bedste mening.
Bounce dine spor og slip for problemer efterfølgende. Og nu skal jeg nok stoppe....:)

Default avatar
Ricky
Medlem
Indlæg: 16

Indlæg af Ricky »

Tak.

Jeg nørder det lige igennem i aften.
Jeg tog bare et hurtigt overblik i går uden at gå i dybden med det.

Andre bud er stadig velkomne.

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Jeg brugte for første gang den gratis udgave af Qlab i sidste uge ifm afviklingen af en Musical. Fantastisk værktøj... Og i betalings udgaven kan man arbejde med multi-outputs mm....
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Og man kører video uden problemer også. Jeg har brugt programmet i mange år uden et eneste nedbrud.
Hvis der er noget, der ikke virker umiddelbart, så har de verdens bedste support. Jeg har siddet med et kæmpe setup, hvor jeg fandt programfejl. De bad mig sende det hele til dem og så gjorde de det meste af arbejdet i et foreløbigt work-around.

Medlemsavatar
Nikolajs
Medlem
Indlæg: 920
Sted: Helsingør

Indlæg af Nikolajs »

Bare lige for at spille djævlens advokat: hvorfor skulle det være problematisk for trådstarter (eller andre) at afvikle backingtracks fra Cubase? Er det simpelthen for ustabilt til den forholdvis simple opgave? (Det lyder lidt mærkeligt, synes jeg - men jeg bruger ikke selv Cubase, så jeg har ingen personlig erfaring...)
[color=#FF0000]Es ist nicht kaputt, es klingt nur so.[/color]

- Nikolaj.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Nikolajs skrev:Bare lige for at spille djævlens advokat: hvorfor skulle det være problematisk for trådstarter (eller andre) at afvikle backingtracks fra Cubase? Er det simpelthen for ustabilt til den forholdvis simple opgave? (Det lyder lidt mærkeligt, synes jeg - men jeg bruger ikke selv Cubase, så jeg har ingen personlig erfaring...)
Fordi det er stadig forbundet med rigtigt mange ledninger ud og ind af en computer, 80% af alle netværksfejl er kabelfejl ... mange har et matra der siger ingen computere på live jobs.

--sd

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Jeg synes projekt håndtering, load-tid, måden locator punkter, cycle mode osv gemmes og genkaldes, programmering af stop ved givne tider og session-ends osv osv gør det svært at være intuitiv i en live situation. Der er nok ikke mange på Steinberg der har tænkt i de baner.... Bevares, hvis man bare lægger et helt fast sæt op på 50 minutter og bare trykker start, så er det da ok, det skal nok køre ligeså stabilt som alt andet. Men hvis man gerne vil ændre i repertoire i løbet af aftenen efter publikums og egne ønsker, så synes jeg det virker kantet....
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Default avatar
Telstar
Forum Donator
Indlæg: 354

Indlæg af Telstar »

Diskussionen er ret aktuel for mig lige nu.
Står overfor at skulle spille koncerter med min nye elektro duo, og har lavet en masse research på backtrack systemer.
Her er nogle jeg har overvejet:

Ableton Live
https://joeco.co.uk
http://www.allen-heath.com/ahproducts/ice-16/ (har playlist funktion)
http://www.multitracker.eu
Cymatic, de har både en lille 16 spors, og 24 spors rack player.

Endelig har jeg købt en Akai MPC Live. Den har de normale MPC funktioner, samt den kan afvikle audiospor. Desværre er firmwaren begrænset pt, således at alt loades i RAM. Da den kun har ca 600mb, kan jeg reelt kun have en 3-4 numre oppe ad gangen, hvilket er P.I.T.A. Det siges dog at en firmware opdatering er på vej, så den istedet streamer audiospor fra disk.

Har overvejet Ableton Live virkelig meget. Har set mange bands bruge det.
Men der er 2 grunde til jeg istedet har holdt mig til MPC'en (indtil videre):

1) Jeg vil gøre MEGET for at undgå at have en laptop på scenen. Min personlige holdning er at det er totalt nederen. Har været til en del koncerter, hvor bandet bare stod og kiggede ned i laptoppen, og engang imellem drejede på et par knapper. Det er simpelthen så træls at se på, som publikum. Så bare dét ikke at have en lysende laptop på scenen, har stor værdi hos mig. Har selvfølgelig også overvejet en remote, således at laptoppen kunne stå offstage, men har ikke fundet nogen god (ikke dyr, ikke kompliceret/overkill) løsning.

2) Vil rigtig gerne have muligheden for at ændre i backtracks, f.eks. gøre et omkvæd længere osv, uden at skulle bounce dem igen fra mit studie (sålænge det er simple ting). Har ikke stort kendskab til Ableton, men det lader til at éns backingtracks i princippet er loops der så bare kun spiller en gang ... og dem kan man ikke (nemt/hurtigt) gå ind og ændre på. Det kræver at man kopierer dem fra session til arrange view, laver sine ændringer dér, bouncer det tilbage igen som nye audiofiler.

Bruger iøvrigt også Cubase i mit studie. Har dog ikke overvejet at bruge det live. Som blev nævnt tidligere, tror jeg ikke Steinberg nogensinde har tænkt at det skulle kunne bruges til koncerter. Vil gerne kunne lave en playliste, og det kan Cubase ikke. Så skal man lægge tracksene i en lang række i samme projekt. Det bliver noget rod, efter min mening.

Default avatar
Ricky
Medlem
Indlæg: 16

Indlæg af Ricky »

Dejligt at der er gang i tråden :-)

Jeg har selv været modstander af computere på eller i nærheden af scenen, men mener dog at udviklingen er nået dertil hvor de fleste kvalitetsmaskiner (uanset om det er PC eller Mac) kan køre stabilt nok. Selvfølgelig skal man ikke tage det gamle hakkebrædt med alle sine virusbefængte/crackede (ups...!!!) programmer som man også bruger til Redtube osv.! Men hvis man dedikerer og optimerer en maskine til formålet mener jeg den kan blive lige så stabil som andre hardwareløsninger. Alt kan jo gå ned!

Det visuelle ved at have en computer på scenen ser jeg heller ikke som et problem længere. Jeg tror det meste publikum har vænnet sig til at musik involverer computere. Dem der ikke har, kan ikke se at det er en computer alligevel :-)
Om ikke andet kan den gemmes ved trommeslageren. I vores tilfælde har vi mulighed for at have en mand til at styre det off-stage.

Mht. til kabler er jeg ikke enig i at der skal så mange til. USB/Firewire/Thunderbolt til et lydkort og evt. USB til et midiinterface. Tilsæt lidt strøm og vi er kørende.

Så problemet lander på hvilken software computeren skal køre.
Det er korrekt at Steinberg aldrig har eller kommer til at tænke i live-baner. Det skal de heller ikke. Det er studiesoftware.
Men når man nu kan tage hele sit studie med ud, hvorfor så ikke?

Vi har ikke brug for cuepoints, loops eller andre muligheder for ændringer undervejs. Når først et nummer er sat i gang, så er det fra start til slut. Det samme HVER gang. Måske kedeligt, men også ganske trygt.

Til gengæld KRÆVER vi audio ud på flere spor (bl.a. til click) og midi til styring af mixer, effekter osv.

Qlab virker fedt, men man skal lige lære at "tænke med det". Og som sagt kræver det jo eksport/bounce af alle spor + udtræk af mindst én midifil.

Har indtil videre kun læst om/set videoer med Qlab. Jeg giver det lige et skud og downloader det til en hands on tryout.

Er stadig i syv sind!!!

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Ricky skrev:Mht. til kabler er jeg ikke enig i at der skal så mange til. USB/Firewire/Thunderbolt til et lydkort og evt. USB til et midiinterface. Tilsæt lidt strøm og vi er kørende.
Jeg har en Thunderbolt port på min mac Air, jeg stod ovre i venstre side af en biografsal på trappen ned mod lærredet - da et eller andet håbefuldt ungt kvindemenneske kom forbi med rygsæk på og bare strejfede ledningen ... altså min pult kan godt køre videre uden fjernstyringen, men der lød så lige et pop og en kort afbrydelse i PA'et...

Jeg syntes man skal indregne at hvis noget kan gå galt ja så gør det - det!

--sd

Nyt svar