Razmo's Gear Rant tråd...

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
fugmann
Forum Donator
Indlæg: 1489
Sted: 20 km nord for Kbh.

Re: Razmo's Gear Rant tråd...

Indlæg af fugmann »

Spændende læsning - har du helt droppet tanken om den kommende Waldorf Quantum?
Med venlig hilsen

Henrik



"It's not the music that's electronic. It's the instruments that are electronic" ´Quote JMJ

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

fugmann skrev:Spændende læsning - har du helt droppet tanken om den kommende Waldorf Quantum?
Den er lagt lidt på hylden... det afhænger af mange ting for at være ærlig... jeg vil nok sige, at hvis DSI laver en synth med sampling oscillatorer, så vælger jeg nok den i stedet, da jeg har bedre erfaring med DSI/SCI og deres SysEx... jeg kommer desværre nok ikke helt til at slippe SoundDiver alligevel, så det er død pine mig vigtigt, at jeg kan lave de editorer til SoundDiver... og det indskrænker udbyderne en hel del... Så det er faktisk kun Waldorf og DSI/SCI der opfylder kravene... MOOG producerer kun monosynths, og dem gider jeg ikke have længere.

Jeg skal også passe på at jeg ikke bare fortsætter det vilde indkøb af synths der overlapper så meget, at det i bund og grund er unødvendigt... jeg vill egerne til at købe andet i mit liv end synths altid som jeg har gjort de sidste 25+ år... så jeg overvejer meget kraftigt, bare at købe en analog input option til mit RME HDSPe AIO lydkort, så jeg har 3 stereo inputs, og så kalde det "the day"... og det tillader mig kun at finde én synth mere (3 i alt)... og jeg har besluttet at det SKAL være en hybrid synth med sampling muligheder... så det bliver nok enten Quantum, eller når DSI finder noget i samme stil... det er stort set det eneste jeg ville mangle... Prophet REV2 er en ekstremt overfed analog synth, med en hulens bunke features og meget dyb engine... den vil klare alt det subtraktive syntese for mig uden problemer... Prophet 12 vil give mig VA syntese plus Wavetable og FM syntese krydret med audio rate modulation matrix... så du kan nok se, at det dækker rimelig godt lidt af det hele.... det ER kun sampling oscillatorer jeg stadig mangler til at smide organiske textures, loops, vocal phrases osv. ind i ligningen.... når jeg har det kan jeg egentligt ikke se hvad jeg skal bruge mere til.... andet end GAS selvf. men det er nødt til at stoppe... simple as that Henrik :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Har haft noget ground-noise bøvl med mit lydkort... har læst på fora for det, at det handler om at kort i en PC skal følge nogle standarder for at være tilladt at sælge (noget IEC et eller andet), og for at det er "rigtigt" skal selve metal skinnen der er på lydkortet have forbindelse elektronisk til kabinettet pga. de skal have samme ground... problemet er så bare, at dette gør at man kan høre computeren larme meget svagt i baggrunden hver gang nogle processer kører, musen flyttes, displayet ændres osv... nogle gange så meget at det er skingre irriterende tonal støj.... det drev mig til vanvid...

Så læste jeg at andre havde haft held med at isolere metalskinnen fra kabinettet, men det er ikke ligetil da hele overfladen på skinnen skal isoleres, og der skal være huller til tilslutningerne på lydkortet... plus at selv skruen du skruer skinnen fast med i computeren også kan forbinde til kabinettet inde i gevindet...

Så jeg måtte tænke godt og grundigt over hvad jeg skulle gøre, og så fandt jeg noget Mibenco flydende gummispray, og tænkte at det må da kunne bruges på skinnen, så længe man bare ikke fæstner skruen alt for meget så det smadrer gummien... så det har jeg lavet i dag, og det virker faktisk... mine ørebøffer er nu KOMPLET dead silent uanset hvad jeg laver med computeren :)

Gummiet sidder virkeligt godt fast, og det kan faktisk pilles af i et stykke med lidt hiven godt til, hvis man vil have det af igen... det har en rigtig fin og glat overflade når det er tørret ind, faktisk så godt at det ser professionelt ud til slut (hvilket jeg desværre ikke lige tog et billede af).

Hvis andre har dette problem med deres RME HDSPe AIO lydkort, kan jeg varmt anbefale det... spray'en er lidt dyr (188,-) og kan købes hos Conrad Elektronik (hvor jeg købte den).

Det tager ca. halvanden time, da den skal have min. 4 lag, og skal tørre min 10min imellem hvert påført lag.
Vedhæftede filer
24740037_1837016543256058_1783583390_o.jpg
24740037_1837016543256058_1783583390_o.jpg (128.84 KiB) Vist 758 gange
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

http://razmo.ziphoid.com/REV2PAD.mp3

Ovenstående er en lille hurtig demo jeg lavede til morgen, af et preset jeg har lavet til PROPHET REV2, og smidt igennem Valhalla Shimmer plugin... Det er lidt episk, og MEGET vådt! (reverb), men det var meningen... jeg har nemlig testet lidt reverb via plugin, og er kommet til den konklusion, at min Lexicon PCM92 ryger til salg... jeg kan simpelthen ikke forsvare at have den maskine længere, det er overkill, og jeg vil helst ned og have så lidt external hardware som muligt, da jeg kan mærke at det gør mig mere fokuseret... og jeg har ligeledes lavet en A/B test med Lexicon's HALL plugin... det er præcis samme parametre som på PCM92, og har sammenlignet samme program på både plugin og hardware... jeg kan ikke høre nogen forskel overhovedet... plugins giver mig nogle features jeg har virkeligt meget glæde af i forhold til en ekstern boks... jeg kan bruge plugin'et lige så meget jeg vil i et projekt, og derfor eksklusivt på hvert spor hvis jeg vil dette, og jeg kan "freeze" sporene, når jeg ikke arbejder på dem, hvilket gør at det ikke bliver et CPU problem... samtidigt kan jeg bruge flere reverb plugins hvis nødvendigt...

Hermed bliver alt FX procesering fra nu af gjort ITB... og der vil kun være tilsluttet ét keyboard med tangenter til lydkortet ad gangen når jeg laver musik... så det er yderst sparsomt, men hamrende dejligt overskueligt... keyboard -> RME HDSPe AIO lydkort via stereo input og MIDI I/O... stereo signal ud af lydkort til et par monitors, og ørebøffer tilsluttet til phones udgang... det bliver ikke mere simpelt...

I fremtiden vil jeg så købe flere keyboards hvis noget besnærer mig... og simpelthen bare bytte ud alt efter hvad jeg laver... eneste andre keys på "tegnebrædtet" er en PROPHET 12 keys og en Tempest til trommer...

Et lille billede vedhæftet som jeg kiggede på da jeg lavede demo'en ovenover...
Vedhæftede filer
24955651_1839126689711710_121158103224874457_o.jpg
24955651_1839126689711710_121158103224874457_o.jpg (126.93 KiB) Vist 739 gange
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Sprødt!
Og jeg synes godt man kan høre at billedet og lyden ligesom passer sammen.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Så skal du da bare igang med at købe dig fattig i plugins. :-D Lyder super.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Christoffer I. N. skrev:Så skal du da bare igang med at købe dig fattig i plugins. :-D Lyder super.
Ha ha... næh tak, så mister jeg bare overblikket :D ... jeg regner med at de få synths jeg ender op med, har indbygget FX engine som er mere end rigeligt til mit brug, også fordi jeg så kan implementere dem direkte i det preset jeg arbejder på... faktisk er det eneste FX plug jeg regner med at bruge ITB faktisk reverb... at jeg så sikkert ender op med flere typer er en anden sag... det vigtige for mig er at computeren skal bruges mindst muligt under komponering, for det er det der dræber min kreativitet... jeg bruger f.eks. slet ikke sequenceren i min DAW mere til MIDI styring af synths... kun via SoundDiver til editering af lyde, som jeg bare ikke kan undvære editorer til... hvis noget skal være taktfast, gøres det enten via min REV2's indbyggede poly sequencer, eller min kommende Prophet 12's arpeggiator... resten indspilles til live ind over... for jeg GIDER bare ikke sidde og klippe klistre og redigere på DAW mere...

Men ang. plugins, skal jeg nok også prøve lykken med et impulse response plugin på et tidspunkt...

Jeg har i hvert fald ikke planer om andet end reverb som plugin... så må vi jo se om jeg kan holde det :lol:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
fugmann
Forum Donator
Indlæg: 1489
Sted: 20 km nord for Kbh.

Indlæg af fugmann »

Joachip skrev:Sprødt!
Og jeg synes godt man kan høre at billedet og lyden ligesom passer sammen.
Enig - det lyder vildt fedt :-)
Med venlig hilsen

Henrik



"It's not the music that's electronic. It's the instruments that are electronic" ´Quote JMJ

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Razmo skrev: Men ang. plugins, skal jeg nok også prøve lykken med et impulse response plugin på et tidspunkt...

Jeg har i hvert fald ikke planer om andet end reverb som plugin... så må vi jo se om jeg kan holde det :lol:
Du kan lige så godt komme igang med Altiverb med det samme. Det er super let at lave egne klange.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

gs-dk skrev:
Razmo skrev: Men ang. plugins, skal jeg nok også prøve lykken med et impulse response plugin på et tidspunkt...

Jeg har i hvert fald ikke planer om andet end reverb som plugin... så må vi jo se om jeg kan holde det :lol:
Du kan lige så godt komme igang med Altiverb med det samme. Det er super let at lave egne klange.
Har godt hørt om det... jeg kan godt lide godt lydende reverbs der er nemme at programere... bliver lidt træt af Lexicon fordi der er så mange parametre... der synes jeg f.eks. Valhalla Shimmer er ekstremt fed for mig... den lyder godt, og har meget få parametre at stille på... bare det vigtigste, og så tager den sig selv af alt "mojo"'et :lol:

Er Altiverb en synth reverb eller en convolution reverb egentligt?
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Convolution - og jeg har tit lavet mine egne rum. Det er virkelig let i programmet.

Jeg bruger Altiverb i alle mine projekter.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Cool... jeg har vist ikke behov for XL udgaven... men kan godt lide interfacet, da det har billeder... og bare basic controls at justere på... det skal vist på listen af ting der mangler :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Ingen grund til XL.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Har siddet og brudt hjernen for hvordan jeg kommer til bedst at kunne få de mest tørre optagelser af de akustiske instrumenter jeg har tænkt mig at optage i forbindelse med mine projekter på V-Synth...

Jeg har ikke mulighed for at "treat'e" et rum til optagelser, så jeg har kigget lidt på reflection filtre, og læst lidt om dem, og det lader til at de alligevel kun rigtigt hjælper for refleksioner der kommer fra bag mikrofonen, og at refleksioner fra siderne og bag lydkilden alligevel vil ramme mikrofonen, samt fra oven og under... så jeg ser ikke helt pointen i at bruge sådan en...

Til gengæld læser jeg at man kan sætte tæpper op bag og i siderne, og på den måde "dække sig ind" bedre... med fritstående tæpper... men så er det jeg tænker, om et refleksionsfilter overhovedet er værd at bruge penge på... så kunne man jo lige så godt hænge tæpper op hele vejen rundt når der skal optages... men det klarer heller ikke refleksioner fra gulv og loft...

Jeg fik derfor den ide, at købe et lille festivaltelt hos Harald Nyborg til 87,- ... så ellers smide en dyne ind i bunden, og lægge nogle tæpper/dyner ind over teltet... det burde jo give komplet refleksionsfilter, så godt man nu kan det i en dagligstue :D... så kan jeg sidde der inde og lave optagelserne.

Det er ret vigtigt at der er meget lidt refleksioner, da det er alfa omega når man skal bruge "solo" encode funktionen på V-Synth da selv ganske lidt rumklang kan få encode funktionen til ikke at virke korrekt...

Håber det kommer til at virke ok :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg købte et reflection filter for noget tid siden, og prøvede det på min stemme. Det fjerner først rumlang når man stikker hovedet ret langt ind i det - så langt at det også giver en underlig EQ pga. reflektionerne. Og den gavnlige effekt er ikke i nærheden af at opveje den skadelige ændring af EQ'en, så det kommer jeg nok aldrig til at bruge til noget.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Joachip skrev:Jeg købte et reflection filter for noget tid siden, og prøvede det på min stemme. Det fjerner først rumlang når man stikker hovedet ret langt ind i det - så langt at det også giver en underlig EQ pga. reflektionerne. Og den gavnlige effekt er ikke i nærheden af at opveje den skadelige ændring af EQ'en, så det kommer jeg nok aldrig til at bruge til noget.
Det giver også mening, for så tæt på kan lyden ikke slippe ud til siderne, og dit hoved skygger jo så meget for reflektioner fra bag dig, at kun få vil ramme... til gengæld er bagsiden af refleksionsfiltre (har jeg lige læst) altid af en eller anden form for hårdt metal eller plast, som sender lidt refleksioner tilbage alligevel... disse ender jo så med at blandes med din stemme, og da der er så kort vej fra bagsiden af filtret og til mikrofonen er det jo så hurtigt tilbage at det skaber cancellations i EQ spektret... comb filter agtigt...

Det er derfor jeg tænker at et telt med dyner/tæpper over er bedre, for det har ikke nogen hård bagside, men tager så meget af lyden der slipper igennem, at det også dæmpes på vej tilbage igennem dynerne udefra vel... plus at lyden så har rejst noget længere før der evt. når noget tilbage til mikrofonen... og med en dyne på gulvet, er man samtidigt helt dækket ind...

Ikke sikkert det er det mest ideelle til sang, da man kun kan sidde ned, men til optagelse af diverse akustiske instrumenter og ting tror jeg det er ok... at EQ bliver en lille smule anderledes gør ikke noget, da det ikke er 1/1 jeg er efter... bare at få fjernet den skide rumklang på optagelserne, så jeg kan encode i SOLO mode (det er eneste mode i V-Synth der tillader brug af formants efterfølgende nemlig).
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg var hjemme hos en fyr herinde fra lydmaskinen et par gange. Han havde bygget sådan et lille sang-kammer som man lige akkurat kunne stå inden i. Nærmest lidt a'la en køjeseng eller meget lille pavillion-telt, og så med godt med tæpper og madrasser op omkring. Det virkede rigtigt godt - og som bonuseffekt gjorde det også akustikken bedre ude i resten af rummet.

Så ja, din plan med et dyne-tæppe-telt tror jeg er mange gange bedre end et reflection filter.

Tunge dyner er bedst hvis du også vil have styr på de nedre frekvenser.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Joachip skrev:Jeg var hjemme hos en fyr herinde fra lydmaskinen et par gange. Han havde bygget sådan et lille sang-kammer som man lige akkurat kunne stå inden i. Nærmest lidt a'la en køjeseng eller meget lille pavillion-telt, og så med godt med tæpper og madrasser op omkring. Det virkede rigtigt godt - og som bonuseffekt gjorde det også akustikken bedre ude i resten af rummet.

Så ja, din plan med et dyne-tæppe-telt tror jeg er mange gange bedre end et reflection filter.

Tunge dyner er bedst hvis du også vil have styr på de nedre frekvenser.
Jeg må have fat i de tunge dyner! :lol: ... men der er vist ikke så megen bas i det jeg skal optage, så den eneste grund til tykke dyner må være hvis jeg skal optage min bagdel i aktion :dollargrin:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Razmo skrev:
Joachip skrev:Jeg var hjemme hos en fyr herinde fra lydmaskinen et par gange. Han havde bygget sådan et lille sang-kammer som man lige akkurat kunne stå inden i. Nærmest lidt a'la en køjeseng eller meget lille pavillion-telt, og så med godt med tæpper og madrasser op omkring. Det virkede rigtigt godt - og som bonuseffekt gjorde det også akustikken bedre ude i resten af rummet.

Så ja, din plan med et dyne-tæppe-telt tror jeg er mange gange bedre end et reflection filter.

Tunge dyner er bedst hvis du også vil have styr på de nedre frekvenser.
Jeg må have fat i de tunge dyner! :lol: ... men der er vist ikke så megen bas i det jeg skal optage, så den eneste grund til tykke dyner må være hvis jeg skal optage min bagdel i aktion :dollargrin: ... jeg er dog ikke sikker på en SOLO encoderen fungerer med den slags inharmonisk støj :shock:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Lidt opdateringer af hvordan det står til i mit "studie"... og hvad mine planer er.

Jeg satte "studie" i anførselstegn, netop fordi jeg har valgt kun at have en V-Synth (med keys) som mit eneste instrument overhovedet... det hele kan stå på et enkelt lille skrivebord nu, og består faktisk kun af computer, skærm, mus og tastatur, samt V-Synth keyboard... det er blevet så småt og kompakt, at selv min ven der normalt ikke har forstand på studie, kommenterede sidst han var her, at "det ligner jo slet ikke et pro studie mere, men noget amatør noget..." ... først vidste jeg ikke om jeg skulle grine eller græde, men valgte at grine, for det viser bare hvor lidt almindelige mennesker egentligt ved der skal til i dag, for at lave full blown musik :)

Jeg behøver ikke mere end den V-Synth, samt en computer til HD recording i layers... that's it... til den genre jeg begår mig i, er analoge VCF/VCA langt fra af vigtighed for det jeg vil lave, faktisk er digitalt bedre langt han ad vejen pga. den nødvendige polyfoni, og ikke mindst synthesis mulighederne i oscillatorerne, hvor analog ikke har specielt meget at byde på... det eneste sted jeg savner analog til Ambient, er når der skal bruges en tung booming bass sound sekvens... men behøver ikke analog for at det bliver ok alligevel, og har man sampling muligheder, kan man bare rode med nogle optagelser af en analog synth... værre er det ikke.

Jeg havde egentligt besluttet mig for, at jeg ville benytte reverb plugins, fordi de fleste hardware synths sjældent har gode reverbs... men efter jeg har tjekket reverb'en ud i V-Synth er jeg kommet frem til, at den er mere end rigeligt til mit behov, og faktisk lyder ganske smooth og ambient, så jeg har faktisk besluttet helt at droppe brugen af reverb plugins (eller andre plugins for dan sag skyld) i min DAW... dvs. at ALT lyd fremover vil komme fra min V-Synth 100%... jeg kan godt lide, at FX kan blive en del af et preset, og det er så sådan det vil blive fremover.

Jeg bruger ikke engang MIDI længere... har ikke V-Synth tilsluttet til DAW'en længere, og jeg bruger dens indbyggede arp/sequencer hvis jeg skal have noget taktfast... skal jeg have timet flere spor sammen, kører V-Synth'en alligevel med samme tempo, så det eneste jeg skal er at line'e tracks op i DAW'en hvis de lag'er lidt, det er nemt nok.

Fordelen ved ikke at køre via MIDI er at jeg slipper for MIDI interface problemer hvor drivere ikke længere virker osv. og fordi jeg simpelthen ikke har behov for at bruge det... det gør også min brug af DAW mindre kritisk... så længe DAW'en kan record'e i layers, og har lidt digital EQ til hvert spor hvis nødvendigt, så kan jeg bruge det... dermed bliver jeg ikke afhængig af en specifik DAW der pludseligt ikke produceres længere, præcis som det lige er sket med SONAR som jeg har benyttet i mange mange år... jeg kunne for den sag skyld benytte en hardware harddisk recorder hvis det skulle være det.

Det er dog en MEGET MÆRKELIG følelse indeni, ikke længere at skulle købe grej... VIRKELIGT underligt, og det er nu jeg kan mærke hvilken OCD lignende form for "kick" jeg har haft fået ved at hoarde gear, og nu jeg kan fornemme, at det nærmest er en afhængighed... faktisk ret skræmmende... skræmmende fordi jeg så nu rent faktisk skal til at fokusere på at lave noget musik i stedet for... fokus skal flyttes... det er ikke nemt, men det føles alligevel rart på en måde, og lidt som en lettelse.

Betyder det så at jeg ikke skal købe mere overhovedet? ... nej ikke helt... der er et par småting jeg stadig vil komme til at købe, men det er mest i ting jeg skal sample... akustiske ting som jeg også er begyndt at købe, men langt fra i det prisniveau jeg normalt har begået mig i.... med tiden kan jeg også finde på at købe mig et sæt monitors og bedre hovedtelefoner... men det er ikke noget der er direkte nødvendigt.

Jeg har også i sinde at gå efter at blive mere multi instrumentalistisk... vil lære at spille på den harpe jeg har købt, samt Sither og Ocarina/fløjter... om ikke for at optage dem live til projekterne, så for at sample små phrases jeg kan bruge i V-Synth'en... jeg vil hellere spille "the real deal" end forsøge at emulere dem på V-Synth, så det kan blive mere autentisk.

Så i fremtiden vil min blog nok handle mere om tips og tricks til V-Synth, samt lyddemo'er af presets jeg får lavet, og ikke mindst alle de åndsvage lydting jeg kommer til at finde på loppemarkeder og DBA... og hvis jeg er heldig får jeg også opgraderet min V-Synth til en GT'er, som egentligt er mit endemål...

Det var dagens rant... hvis du læste det hele, så tager jeg hatten af :lol:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg læser dem normalt fra ende til anden :-)

Selv om jeg selv er på vej stik modsat vej, (bortset fra det med at sample skøre ting), så syntes jeg denne gang at der er et eller andet godt, sundt, og afklaret over dit indlæg, det lyder "rigtigt", så alle de bedste ønsker herfra med at holde fast !!!

Skægt nok at du endte tilbage med sampling igen :-)

Et godt klar over det blir lidt anderledes en med Ultra'en ;-)

Kommer nok til at arbejde en del uden midi også de næste på år, har nogle analoge tromme-multitracks med Horseman, bygger simpelthen oven på dem, med bas og keys, m.m. live ,... og ser hvor det fører hen :-)

Alt det tingel-tangel som du skal sample er spændende, glæder mig til at høre på et tidspunkt ! Er selv på jagt efter klokkerne her i København

Fandt i dag en lille baggård hvor rådhusklokkerne kan fanges uden trafik-støj
/Dub

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Har du ikke overvejet at du nu skal have 50 forskellige mikrofoner til at opfange de helt rigtige nuancer af hvert af dine nye akkustiske instrumenter? :D .. og altså du ka da ikke bare optage det ind i hvilkensomhelst preamp .. der skal da minimum være et par af dem også ;)

Men jeg skal bare lukke røven skal jeg .. har 10 forskellige mikrofoner og 2 dyre mic preamps ooog bruger dem næsten aldrig så er ikke en skid bedre selv.

Så tror jeg vil se de positive vibes din rant kommer med og se om der ikke var noget i mit eget studie jeg kunne skære lidt mere ned på :)

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

DUBTEMPLE skrev:Jeg læser dem normalt fra ende til anden :-)

Selv om jeg selv er på vej stik modsat vej, (bortset fra det med at sample skøre ting), så syntes jeg denne gang at der er et eller andet godt, sundt, og afklaret over dit indlæg, det lyder "rigtigt", så alle de bedste ønsker herfra med at holde fast !!!

Skægt nok at du endte tilbage med sampling igen :-)

Et godt klar over det blir lidt anderledes en med Ultra'en ;-)

Kommer nok til at arbejde en del uden midi også de næste på år, har nogle analoge tromme-multitracks med Horseman, bygger simpelthen oven på dem, med bas og keys, m.m. live ,... og ser hvor det fører hen :-)

Alt det tingel-tangel som du skal sample er spændende, glæder mig til at høre på et tidspunkt ! Er selv på jagt efter klokkerne her i København

Fandt i dag en lille baggård hvor rådhusklokkerne kan fanges uden trafik-støj
Er glad for du har "sporet" det rigtige i det jeg har skrevet, for det er også det jeg selv kan fornemme, så det er nok rigtigt nok... jeg føler mig ret sikker på det her denne gang...

Nej det er ikke helt som med Ultra sampleren... mest pga. af man ikke bruger multisamples... man kan dog godt lave op til 16 zoner multisamples, men det er ikke rigtigt det der er pointen med V-Synth... den har jo også kun ca. 50MB sample RAM... den spreder jo en enkelt sample over hele keyboardet, og da pitch, time og timbre er individuelt manipulerbare er det en lidt anden måde man arbejder med samples på, dog langt hurtigere end konventionelle samplere synes jeg... modulationer i en sample bliver pludseligt meget mere brugbare, når de ikke forskyder sig i tid alt efter hvor du spiller på tangenterne... samtidigt gør det preset kreationen meget meget hurtigere, end hvis du skulle sidde og lave presets på en synth, hver eneste oscillator for sig osv... og med alle de modulationsmuligheder i COSM effekter og routing muligheder kan du faktisk lave rigtig mange forskellige ting med V-Synth... jo mere man tænker over det, jo mere ser man hvor utrolig alsidig den synth virkelig er... men hvis man ikke gider dykke ned i den, så bliver man hurtigt træt af den... det ER en sound designer's synth.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

mik_c skrev:Har du ikke overvejet at du nu skal have 50 forskellige mikrofoner til at opfange de helt rigtige nuancer af hvert af dine nye akkustiske instrumenter? :D .. og altså du ka da ikke bare optage det ind i hvilkensomhelst preamp .. der skal da minimum være et par af dem også ;)

Men jeg skal bare lukke røven skal jeg .. har 10 forskellige mikrofoner og 2 dyre mic preamps ooog bruger dem næsten aldrig så er ikke en skid bedre selv.

Så tror jeg vil se de positive vibes din rant kommer med og se om der ikke var noget i mit eget studie jeg kunne skære lidt mere ned på :)
Ha ha! :D ... tro mig, jeg har tænkt det dread-scenarie du der kommer med.... man lærer jo af erfaring... (tror jeg nok :D )...

Men nej... jeg kan forstå dette for folk der optager akustiske instrumenter, bands, sangere osv. hvor de er efter en HELT special klang... men Ambient musik handler ikke så meget om at fange "virkeligheden"... det handler om at fange virkeligheden, og så eller mangle the hell out of it :D ... derfor betyder det reelt set ikke en skid, om tingene er optaget med en gammel dårlig og mega farvet mikrofon, eller en Dyr U87 et eller andet... HVIS der er brug for forskellige mikrofoner, handler det mere om deres lydkarakteristik.... altså om de primært optager lige foran, eller om de er Omni directional og tager lyden fra et større område... jeg kunne muligvis godt bruge måske 2-3 forskellige karakteristikker, men det jeg lægger mest vægt på er støjforholdet... for de skal være så støjsvage som overhovedet muligt... gerne på bekostning af lidt farve.

De fleste optagelser skal ske indenfor, i mit "lydtelt"... men ind imellem skal jeg også optage ude i naturen... derfor har jeg købt en SONY PCM-D100 igen... fordi den er mobil, meget støjsvag, lyder super godt og neutral... jeg ved ikke om jeg får brug for andre end den... har ikke planer om andre end den for at være ærlig...

Og det om "nedskæring"... det er meget personligt hvordan man reagerer på at have meget gear tror jeg... nogle kan godt få noget lavet, og får inspiration ved at have en masse... jeg on the other hand, ender bare med at sidde og vente på mere nyt, og følger mig så "ikke klar til at gå i gang"... og ja, det er OCD agtigt... tvangstanke agtigt... røv irriterende... og har foregået i snart 30 år... gider det ikke mere... jeg lavede mere musik da jeg havde min gamle AMIGA computer, og kun havde den ene at arbejde med... det er der i jeg har valgt, kun at have V-Synth nu... og så blive en "V-Synth Jedi Master" i stedet for "Jack of all gear trader" ;) ... hvis det stopper en, at have for meget gear bør man efter min mening få skåret ned til man kan "køre igen"...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

En soulmate måske? :)


Nyt svar