Holgers Blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Re: Holgers Blog

Indlæg af Holger »

kas_lar skrev:Jeg ved ikke om dette spørgsmål har været oppe at vende før men jeg vil gerne høre dig ad:
Hvilket fakturasystem bruger du og har du nogle råd omkring business / faktura til opstartende enmandsvirksomheder i lydbranchen?
Holger skrev:117.335 kr. i udestående fakturaer pr. d.d. Det er immmervæk også en slat der mangler at blive betalt. Har sendt de første 30 rykkere ude i dag, alle uden gebyr. First warning...

I dag skal jeg til KBH og spille fandango til Klarlunds VIP arrangement på Børsen og generelt fyre den lidt af i byen. Det er jo tiltrængt når man er blevet landmus i stedet for byrotte.
Jeg bruger Billy.dk men du kan sikkert ligeså godt bruge Dinero. Begge har ca. samme funktionalitet, men undersøg det grundigt mht. detaljerne, da du hurtigt bliver lidt "låst" i et af systemerne. Begge systemer tilbyder vist nu gratis flytning fra konkurrenten dog...

Billy er lidt modulart opbygget mht. betalingssystemer o.a. (fx om du vil modtage kreditkort og hos hvem), automatisk inkasso, osv. hvilket er et smart koncept, altså du kan tilvælge/tilløbe dele af systemet efterhånden som du har brug for det. Deres support er også ok hurtige til at svare (men ikke nødvendigvis afhjælpe) problemer ;-) Billy har vist mere travlt med at finde på nye ting end at fixe gamle bugs... mest et problem hvis man fakturerer til udlandet eller modtager kreditkort, hvilket jeg gør.

Hvis du læser om de to systemer på nettet, så kan du ikke regne med alle kommentarene (hvis de er ældre end p.t. 2017), da begge systemer er blevet løbende udviklet. De har ligget i tæt konkurrence, så det er min klare fornemmelse at de forsøger at matche hinandens features ret tæt.

Her er ting jeg godt kan lide ved Billy (som man sandsynligvis også kan i Dinero):

Når jeg går i gang med et projekt for en kunde, så opretter jeg en kladdefaktura. Den tilføjer jeg så til undervejs som projektet skrider frem (tidsforbrug o.a.). Når projektet er afsluttet laves den om til en egentlig faktura, som jeg afsender fra systemet.

I princippet bør man derefter ikke gå ind og ændre i fakturaen, men det tillader Billy faktisk. Det er potentielt forvirrende for kunden, men rigtig praktisk for mig, hvis kunden altså forstår hvad der foregår (sletning eller tilføjelse af services/produkter efter fakturaen er udskrevet). Regnskabsmæssigt er det vist lidt ukurant fordi man reelt bør lave en kreditnota og sende en helt ny faktura, men never mind the bollocks. Kunden får fakturaen, SKAT får deres moms og skat og revisoren kan ikke se nogen fejl i sidste ende. Teknisk set kunne en kunde dog behold den høje faktura (til deres regnskab) og betale den reelle, lavere faktura og dermed opnå et højere moms og skattefradrag.

Fleksibiliteten skyldes at fakturaen ikke sendes som en vedhæftning, men som et link. Kunden ser derfor altid den senest opdaterede faktura i kundeportalen, hvor kunden også kan se evt. tidligere fakturaer og status (betalt/betalt for lidt/rykkergebyrer).

Man kan også oprette et tilbud med en tidsfrist. Tilbuddet kan accepteres af kunden og tilbudet kan konverteres til en faktura. Dejligt praktisk. Nogle har brug for mere avancerede ordresystemer, men det er lidt besværligt p.t. i Billy.

Billys fakturadesigner er ganske udmærket og da jeg checkede for et par år siden pænere og mere fleskibelt end Dineros. Der er god mulighed for at bruge variable strenge, dvs. indsætte værdier som %forfaldsdato% eller %fakturanummer% ind i en brødtekst udover at være i toppen af fakturaen. Det er de små ting der gør at (nogle) kunder husker at betale til tiden. ;-)

Man kan vælge betalingsmetoder til/fra pr. faktura, fx at tillade nogle kunder at betale via MobilePay, mens andre skal betale via bankoverførsel.

Jeg har ét stort kritikpunkt af Billy: deres intregrering med kreditkortbetaling via fx Stripe eller PayLike (vælg Stripe) har periodisk haft kommunikationsfejl. Det har medført at beløb ikke er blevet trukket. Det er katastrofalt og pinligt når man som studie skal gå ud og sige "beklager du er nødt til at gennemføre betalingen igen, da beløbet ikke blev trukket" og det opdager man typisk først måneder efter, når beløbet pludselig hives tilbage. Så er kunden irriteret, har måske brugt pengene på noget andet og man er som studie nødt til at give både undskyldning og rabat.

Det skyldes en programmeringsfejl i Billy. Jeg har talt i detaljer med både Stripe og PayLike om det. De har været ude at undskylde (til mig) to gange, men jeg kan ikke acceptere den type fejl overhovedet, så har p.t. slået al kreditkortbetaling fra med Billy :-/ De kan ikke garantere at det er fixet.

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Altså hvis man spørger Martin Thorborg er der en verden til forskel på Billy og Dinero:) Jeg synes ofte han stikker lidt til Billy, ved at fremhæve Dineros overlegenshed på alle parametre:)

Men ok, han er heller ikke ligefrem helt upartisk;)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Præcis ;-) Nu kender jeg Martin lidt og han er en cool og meget venlig person, meeen han er ikke ligefrem upartisk her.

Begge systemer har en prøveperiode, så det er vel bare at dig in og danne sin egen mening.

Default avatar
kas_lar
Medlem
Indlæg: 297
Sted: Holbæk

Indlæg af kas_lar »

Holger skrev:
kas_lar skrev:Jeg ved ikke om dette spørgsmål har været oppe at vende før men jeg vil gerne høre dig ad:
Hvilket fakturasystem bruger du og har du nogle råd omkring business / faktura til opstartende enmandsvirksomheder i lydbranchen?
Holger skrev:117.335 kr. i udestående fakturaer pr. d.d. Det er immmervæk også en slat der mangler at blive betalt. Har sendt de første 30 rykkere ude i dag, alle uden gebyr. First warning...

I dag skal jeg til KBH og spille fandango til Klarlunds VIP arrangement på Børsen og generelt fyre den lidt af i byen. Det er jo tiltrængt når man er blevet landmus i stedet for byrotte.
Jeg bruger Billy.dk men du kan sikkert ligeså godt bruge Dinero. Begge har ca. samme funktionalitet, men undersøg det grundigt mht. detaljerne, da du hurtigt bliver lidt "låst" i et af systemerne. Begge systemer tilbyder vist nu gratis flytning fra konkurrenten dog...

Billy er lidt modulart opbygget mht. betalingssystemer o.a. (fx om du vil modtage kreditkort og hos hvem), automatisk inkasso, osv. hvilket er et smart koncept, altså du kan tilvælge/tilløbe dele af systemet efterhånden som du har brug for det. Deres support er også ok hurtige til at svare (men ikke nødvendigvis afhjælpe) problemer ;-) Billy har vist mere travlt med at finde på nye ting end at fixe gamle bugs... mest et problem hvis man fakturerer til udlandet eller modtager kreditkort, hvilket jeg gør.

Hvis du læser om de to systemer på nettet, så kan du ikke regne med alle kommentarene (hvis de er ældre end p.t. 2017), da begge systemer er blevet løbende udviklet. De har ligget i tæt konkurrence, så det er min klare fornemmelse at de forsøger at matche hinandens features ret tæt.

Her er ting jeg godt kan lide ved Billy (som man sandsynligvis også kan i Dinero):

Når jeg går i gang med et projekt for en kunde, så opretter jeg en kladdefaktura. Den tilføjer jeg så til undervejs som projektet skrider frem (tidsforbrug o.a.). Når projektet er afsluttet laves den om til en egentlig faktura, som jeg afsender fra systemet.

I princippet bør man derefter ikke gå ind og ændre i fakturaen, men det tillader Billy faktisk. Det er potentielt forvirrende for kunden, men rigtig praktisk for mig, hvis kunden altså forstår hvad der foregår (sletning eller tilføjelse af services/produkter efter fakturaen er udskrevet). Regnskabsmæssigt er det vist lidt ukurant fordi man reelt bør lave en kreditnota og sende en helt ny faktura, men never mind the bollocks. Kunden får fakturaen, SKAT får deres moms og skat og revisoren kan ikke se nogen fejl i sidste ende. Teknisk set kunne en kunde dog behold den høje faktura (til deres regnskab) og betale den reelle, lavere faktura og dermed opnå et højere moms og skattefradrag.

Fleksibiliteten skyldes at fakturaen ikke sendes som en vedhæftning, men som et link. Kunden ser derfor altid den senest opdaterede faktura i kundeportalen, hvor kunden også kan se evt. tidligere fakturaer og status (betalt/betalt for lidt/rykkergebyrer).

Man kan også oprette et tilbud med en tidsfrist. Tilbuddet kan accepteres af kunden og tilbudet kan konverteres til en faktura. Dejligt praktisk. Nogle har brug for mere avancerede ordresystemer, men det er lidt besværligt p.t. i Billy.

Billys fakturadesigner er ganske udmærket og da jeg checkede for et par år siden pænere og mere fleskibelt end Dineros. Der er god mulighed for at bruge variable strenge, dvs. indsætte værdier som %forfaldsdato% eller %fakturanummer% ind i en brødtekst udover at være i toppen af fakturaen. Det er de små ting der gør at (nogle) kunder husker at betale til tiden. ;-)

Man kan vælge betalingsmetoder til/fra pr. faktura, fx at tillade nogle kunder at betale via MobilePay, mens andre skal betale via bankoverførsel.

Jeg har ét stort kritikpunkt af Billy: deres intregrering med kreditkortbetaling via fx Stripe eller PayLike (vælg Stripe) har periodisk haft kommunikationsfejl. Det har medført at beløb ikke er blevet trukket. Det er katastrofalt og pinligt når man som studie skal gå ud og sige "beklager du er nødt til at gennemføre betalingen igen, da beløbet ikke blev trukket" og det opdager man typisk først måneder efter, når beløbet pludselig hives tilbage. Så er kunden irriteret, har måske brugt pengene på noget andet og man er som studie nødt til at give både undskyldning og rabat.

Det skyldes en programmeringsfejl i Billy. Jeg har talt i detaljer med både Stripe og PayLike om det. De har været ude at undskylde (til mig) to gange, men jeg kan ikke acceptere den type fejl overhovedet, så har p.t. slået al kreditkortbetaling fra med Billy :-/ De kan ikke garantere at det er fixet.
Hej Holger.

1000 tak for at du deler viden og praktiske erfaring. Jeg er (heldigvis ) blevet nødt til at starte firma pga. stigende indkomst fra studieopgaver.
Lidt baggrundsviden:
Pt. laver jeg en simpelt PDF faktura med et regnearksprogram, mailer den til kunden som betaler over privat mobilepay eller via bankoverførsel. Det kunne være fedt med visa/dankort betaling på sigt. Det lyder dog til at du slet ikke er tilfreds med denne side af Billy.

Lige nu virker lidt uoverskueligt at droppe de systemer(honorar som b-indkomst og simple faktura som pdf'er til studiejobs) der virker for mig, men jeg ved at der kommer ny opgaver der vokser med momsregnskabet. Jeg elsker faktisk at udvikle og have holdbare systemer og et godt workflow til at løse, forstå og bogføre økonomiske ting i mit freelance musiker/underviser/lydteknikerliv.
Da min revisor kræver jeg indkluderer alle mine livejobs, betyder det at mit økonomiske liv skal bogføres og tænkes helt anderledes og der kommer Billy eller Dinero ind i billedet.

Har du nogle erfaring med forudbetalinger via Billy?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Forudbetalinger, hvad er det? :-D Vi er sgu i musikbranchen hvor alle betaler året efter!

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Har du ikke en abonnementsordning? Det er da så moderne.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Har ikke rigtig fundet ud af hvad jeg skulle tilbyde på abonnementsbasis...

Default avatar
kas_lar
Medlem
Indlæg: 297
Sted: Holbæk

Indlæg af kas_lar »

Holger skrev:Forudbetalinger, hvad er det? :-D Vi er sgu i musikbranchen hvor alle betaler året efter!
Haha - du har ret! Jeg har endnu ikke fået en kunde til at forudbetale halvdelen! Hvor lang tid giver forresten dine kunder til at betale? er 8-10 hverdage ikke standart eller er vi oppe på 30 dage?


Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Holger skrev:Forudbetalinger, hvad er det? :-D Vi er sgu i musikbranchen hvor alle betaler året efter!
Strålende ide for dem der køber musikken :dollargrin:

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Holger skrev:Har ikke rigtig fundet ud af hvad jeg skulle tilbyde på abonnementsbasis...
Hele og halve livstids kontrakter - en anden form for abonnement :-D

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Screen Shot 2017-12-12 at 10.36.31.png
Screen Shot 2017-12-12 at 10.36.31.png (252.54 KiB) Vist 1038 gange
Næh, så ramte man da lige førstepladsen i Sverige på Spotify.

:santa:

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Det er tydeligt at de fandt den forkerte engineer til at re-masterere Last Christmas - lad det være en løftet pegefinger for resten af branchen ;)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Rimelig stærkt at hive et 30 sekunders nummer på toppen
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Haha, det er fordi jeg gik i gang med at afspille

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

KristianNielsen skrev:Det er tydeligt at de fandt den forkerte engineer til at re-masterere Last Christmas - lad det være en løftet pegefinger for resten af branchen ;)
Lol

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nu ligger nummeret nr. 1 på Spotify i hele verden viralt. Vildt nok.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg forstår det ikke helt, når jeg finder samme nummer på Apple Music er det 2:58 langt og ikke 0:30??
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Alt foregår lidt langsommere hos Apple ;)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hald skrev:Jeg forstår det ikke helt, når jeg finder samme nummer på Apple Music er det 2:58 langt og ikke 0:30??
Holger skrev:Haha, det er fordi jeg gik i gang med at afspille

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

oh..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hald skrev:DOH..
Fixed it
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Smittefar skrev:Alt foregår lidt langsommere hos Apple ;)
:clap:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg kom lige på en idé, Holger.

Ofte sørger man for at bund/sub er i mono. Du har tidligere anbefalet Sonalksis Stereo Tools, jeg bruger selv den gratis Tone Projects TP Basslane, eller mono-knappen i BX Saturator. Oftest sørger jeg bare for at mine elementer forbliver i mono fra jeg skaber dem og indtil slut, ved ikke at proppe stereoprocessering på.
Min idé består i, at man konverterer sit signal til MS, eller bruger en EQ med MS mulighed, og så lowcutter Side signalet. Er det det samme der gøres i de her "mono bund" plugins? Ofte skriver de jo at de summer signalet, hvilket kunne betyde det samme som Mid signalet.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er så vidt jeg har forstået præcist det man gør. Jeg har både Waves F6 og TDR Nova - Begge giver mulighed for processering af side signalet separat, og jeg har læst mig til, at det er god latin at low-cutte side signalet.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar