Stock eq eller Fabfilter

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Stock eq eller Fabfilter

Indlæg af donnievandango »

howdy fellas, og godt nytår til jer alle <3

Jeg har i nogle år nu fået skyld for at det er en fejl at jeg bruger Logic Pros egen EQ, da den (vistnok) farver lyden. Og stort set alle jeg kender bruger Fabfilter, og jeg kan da også se at alle "de store" bruger Fabfilter, men hvorfor?

Logics EQ kan ligesom Fabfilter også skære mid/side og alt det jazz, så jeg tænker på hvad jeg får ud af at skifte?

tak for inpout:)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

donnievandango skrev: Jeg har i nogle år nu fået skyld for at det er en fejl at jeg bruger Logic Pros egen EQ, da den (vistnok) farver lyden.
Vrøvl, få dig nogle nye venner.
Og stort set alle jeg kender bruger Fabfilter, og jeg kan da også se at alle "de store" bruger Fabfilter, men hvorfor?
Stort, flot interface. Mere intuitiv at hive i og rigtig god indbygget analyzer (modsat Logics). Flere muligheder: stejlere slopes, indbygget FIR, "solo" pr. bånd, meget intuitiv indbygget M/S.
Logics EQ kan ligesom Fabfilter også skære mid/side og alt det jazz, så jeg tænker på hvad jeg får ud af at skifte?
Se ovenstående.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Nok ikke helt hvad du leder efter, men jeg er blevet voldsomt glad for denne (der er demo)

https://ddmf.eu/iieqpro-equalizer-plugin/

Bruger nu også FFs.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det gælder om at være med i hulen.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg kender ikke Logics EQ, men jeg kunne forestille mig, at den ikke havde mulighed for linear phase filters?

Jeg kunne godt tænke mig FFs EQ. Den ligner for mig den ultimative schweizerkniv af en digital EQ med et fedt brugerinterface. Og det er for mig der, hunden ligger begravet. Mit valg af EQ er langt mere begrundet i workflow end af lyd. FFs EQ kan alt, så du behøver aldrig bruge andre EQs, og den har et nemt og intuitivt brugerinterface. Jeg har valgt en kombination af TDR Slick EQ (til broad strokes og farvelade) og så TDR Nov GE til de mere kirurgiske, til M/S og dynamisk EQ. Hvis jeg har brug for linear phase filters, så er jeg nødt til at række ud efter enten EQuivocate eller MFreeFormEQ, og der er pt ikke rigtig nogen af dem, der fungerer rigtig godt for mig i forhold til workflow.

Bottom line, hvis du føler dig hjemme i logics EQ, og du ikke mangler funktionalitet i den, så er der ingen grund til at skifte.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

donnievandango skrev:fejl at jeg bruger Logic Pros egen EQ, da den (vistnok) farver lyden.
Er det ikke lige omvendt, at man savner farvningen - husk den findes i 2 udgaver, den med linær fase og og så den default fra kanalen.

Og ja fasedrej giver en slags farve, men nogle kan finde på at kalde sådan noget musikalitet .... men måtte man blive fri for modalverber i en sammenhæng som denne - dette er et værktøj til musikproduktion og knap så meget noget der er tænkt til at samle disciple.

Jeg kan ikke komme på nogen DAW der ikke leverer i fornødent omfang bare med Stock-plugins, her er tale om snobberi ... man kan jo altid lægge noget saturation/distortion foran/parallelt/efter for at få tingene til at funk'e i en bestemt retning, man kan nogen gange specielt i parallelle forløb lægge ét af sporene en sample eller to væk fra det rene. Chad Blake er mester udi den her disiplin.

--sd

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Smittefar skrev:Jeg kender ikke Logics EQ, men jeg kunne forestille mig, at den ikke havde mulighed for linear phase filters?
Den kommer både i en IIR og en FIR udgave.

De kan udskiftes, dvs. har du lavet en indstilling med IIR, så åbner du blot FIR udgaven oveni/i samme slot, så erstattes den. Og vice versa.

Pro-Q har dog intern FIR og i forskellige valgfri kvaliteter/latency.

Men FIR er jo ikke noget man bruger særlig tit. Selv bruger det stort set kun i nødstilfælde i mastering og til EQ af en parallel (comp) aux.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Nu bliver det lidt off-topic, men hvad gør du, hvis du skal mono'e bunden? Hvis man lo-cutter side signalet, skal det jo helst være med et linear phase filter.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Mange tak for hjælpen gutter nu kan jeg sove trygt om natten:)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Smittefar skrev:Nu bliver det lidt off-topic, men hvad gør du, hvis du skal mono'e bunden? Hvis man lo-cutter side signalet, skal det jo helst være med et linear phase filter.
Hvorfor tror du det skal det helst skal være lineær fase?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvis man laver det med minimum fase, introducerer man faseskift i side-signalet, og det vælter stereobilledet. Jeg er i gang med at lave en lille video om nogle af (u)herlighederne ved M/S processering

En helt nem test er at lægge en testtone ved 1000 Hz i venstre side, og så lave et lo-cut ved 15 Hz på side-signalet. Din testtone ligger nu ikke længere kun i venstre side (men også i højre), med mindre du bruger et linær fase lo-cut. Hvis du bringer lo-cuttet højere op får du mere signal i højre side.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mit spørgsmål var ment drillende, sorry ;-)

Aka. det kommer jo an på om man synes den ene fordel opvejer den anden ulempe. IIR EQ er det eneste der findes analogt, der jo har været brugt til M/S både i mix og mastering i mange år og stadig gør det. Det gælder både alm. mastering og vinylmastering.

FIR har sine egne problemer, der desværre ofte overstiger fordelene: primært den voldsomme prætransientsløring, som især er hørbar ved cut af dybe frekvenser - som netop er relevant ved cut i differencesignalet.

Glæder mig til at se videoen, det er altid sjovt med nørderi!

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er OK med lidt drilleri :dollargrin: Som du er inde på, så findes der ikke gratis frokoster :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar