Sonarworks Reference 4 erfaringer

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Sonarworks Reference 4 erfaringer

Indlæg af Holger »

https://www.sonarworks.com/reference

Room acoustics & headphones correction software. Plug-in i DAW (low latency) eller kan køre i baggrunden på hele systemet (mere latency, men kan bruges på al lyd ud af computeren).

Bare en hurtig test på en time:

Målemikrofon
Der medfølger en god målemikrofon. Man indtaster serienummeret og downloader en mic-profil. Således er man sikret, at produktionsbatch for mic'en er matchet/kalibreret med softwaren. Man skal bruge en preamp med 48V og den er jo ikke medtaget i profilen, så en farvet preamp vil give afvigelser i målingen.

Måleprocessen
Softwaren guidede mig gennem måleprocessen, som er bedre end jeg har oplevet med andre lign. software. Man skal lige huske på forhånd, at indstille enheder til "metric" og tid til "slow movement", da man ellers får mål i tommer og har for kort tid til at flytte mic'en.

Jeg begyndte med et mikrofonstativ, men endte med at måtte flytte mic'en lidt mere manuelt.

Målingerne var utroligt præcise i mit rum, den gættede mine rumdimensioner ned til centimeteren. Når man skal flytte mikrofonen så "ekkolokaliserer" systemet, indtil man rammer positionen vist på skærmen. Dejligt nemt og morsomt.

Selvom jeg havde gjort mig meget umage var der dog en 0.3 dB forskel mellem min højre og venstre side i højttalerne/rummet. Måske er der bare denne forskel i mit rum, måske er det placeringen af mikrofonen undervejs. Jeg savner en mulighed for at ignorere venstre/højre forskelle i et symmetrisk designet rum.

Det var alt i alt en positiv oplevelse. Jeg vender tilbage til selve lyden i room correctionen om lidt.

Headphones correction
En anden positiv oplevelse var headphones-delen. I mit tilfælde valgte jeg mine Sennheiser HD-650, relativt high end hovedtelefoner, som i mange år har været en mastering-reference. Jeg har dog aldrig været specielt glade for dem, men med "Sennheiser HD-650"-profilen i Sonarworks plug-innet, så er forbedringen klar og naturlig. Thumbs up dér!

Som med al room correction kan det ikke bruges særligt effektivt i en masteringsituation pga. det store headroom-tab (typisk 10-12 dB). Til mix og produktion er det fint.

Room correction
Mens selve målingen af mit rum var spot on i forhold til de ting jeg hører i mit ellers veltilrettede rum, så lød resultatet bare mærkeligt... som det altid gør for mine ører med room correction software i et i forvejen akustisk velbehandlet rum.

Jeg bruger room correction i min hjemmebiograf og der lyder det rigtig godt, så det er min erfaring, at room correction software generelt har det største potentiale i mindre optimale rum.

Dommen herfra må derfor være: det skal prøves i dit eget rum, men har du et godt rum i forvejen, så er der nok ikke noget at hente. Er man bare interesseret i hovedtelefonsoftwaren, så slipper man for mic'en og med en lavere pris.

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Fedt indlæg. Har selv brugt deres Headphones plugin i et par år og syntes det fungerer ok. Har så også demoet reference 4, men turde ikke lige tage springet:-) men kunne være man skulle give den et try mere.

/Dan
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Er der nogen fordel ved deres egen målemikrofon ud over kalibreringen. Jeg har allerede en Presonus målemikrofon, og jeg tænker, at hvis jeg får mit rum derhen, hvor mikrofonkalibreringen spiller en rolle, så er jeg mere end godt kørende :P
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg tror ikke du kan erstatte den. Udover at dens kalibrering mangler så har de forskellige karakteristikker og vinkel. Tror den her på 30 grader.

Default avatar
Clemme
Medlem
Indlæg: 608
Sted: Vanløse

Indlæg af Clemme »

Til nogle målemikrofoner medfølger et målediagram som kan importeres i Sonarworks, men det er klart, at uden et kendt udgangspunkt vil målingerne være forbundet med en del usikkerhed. Da jeg for noget tid siden undersøgte det, mener jeg at det kun var de dyreste mikrofoner som var suppleret af et målediagram og der var endda forskel på om målingen/kalibreringen var lavet on-axis eller off-axis. Det skal man med andre ord være opmærksom på.

Min erfaring med Sonarworks er også at det er et super nemt program at bruge, men at det trods alt ikke kan redde verdenen, hvis rummet er helt håbløst rent akustisk. Mindre/små korrektioner er det meget anvendeligt til. Og ikke mindst at give en viden om hvor der er nogle peaks eller dyk i frekvensgangen. Så kan man regulere specifikt i forhold til problematiske frekvenser.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Altså, mit rum er jo sådan, så en sm57 har en mere flad frekvensgang. I Holgers studie giver det nok mening at bruge Dehn helt rigtige mic.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Tak for review af pakken.
Jeg er lidt på vippen til at prøve pakken af. Men når faktorer som preamp + 48 volt til mikrofonen kan spiller ind, så bliver jeg i tvivl med min gamle Voicemaster. Den har aftjent sin værnepligt op til flere gange, og er nok ved at være lidt død flere steder. Mit rum har tæpper, gardiner osv. som hjælper på dæmpningen. Jeg er helt med på, at mit rummet er langt fra godt dæmpet. Så måske detkan hjælpe mig. I hvert fald kæmper jeg altid med for meget bass, når jeg lytter på mine PC speakers, og sammenligner med andres produktioner. Et bass problem jeg typisk ikke kan høre når jeg sidder foran mine 1031a midt i mit rum. Og det er faktisk kun bassen og noget nedre mellemtone der altid er problemet.

Og her bliver jeg i tvivl, om kompensationer på bunden kan fikse lydbilledet foran mine genelecs.

SLL

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Deres headphone edition lyder satme godt. Sidder også på HD650 og det er en ret stor forbedring igennem Sonarworks. Især den ekstra bund, samt at det boost ved ca 200hz udlignes gør godt. Lyder mindre pappet og større, men ikke unaturligt.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja ik?

Vil også prøve den med BD DT-770 Pro 80 Ohm, men tvivler på der er helt så meget at vinde der.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Umiddelbart er farven den eneste forskel på Presonus PRM-1 og SonarWorks XREF20. SonarWorks er rimelig nærige med deres specs, men de specs de giver matcher præcis Presonussen

https://www.sonarworks.com/reference/microphone
https://www.presonus.com/products/PRM1

SonarWorks specs fra CyberFarm hjemmeside
XLR connection with 48V phantom power required
Houses pre-polarized electret-condenser capsule
Frequency response: 20 Hz - 20kHz with supplied calibration profile Omnidirectional polar pattern
Sensitivity is rated at -37dB/Pa (14 mV)
Self noise: 24 dB
S/N ratio: 70 dB
Dynamic range: 106dB
Maximum SPL: 132 dB SPL

Presonus
Frequency Response 20 Hz to 20 kHz
Sensitivity (@ 1 kHz open-circuit voltage) -37 dB/Pa (14 mV/Pa) 1 Pa=94 dB SPL
Rated Impedance 200Ω
Minimum Load Impedance 1,000Ω
EIN (A-weighted) 26 dB
Max. SPL (1 kΩ load) 132 dB SPL (THD ≤ 1%, 1 kHz)
Dynamic Range (1 kΩ load) 106 dB
S/N Ratio 70 dB
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

En del af de der billigere måle-mics er den samme med forskellig branding. Mener også den Behringer jeg har liggende er magen til.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Smittefar skrev:Umiddelbart er farven den eneste forskel på Presonus PRM-1 og SonarWorks XREF20. SonarWorks er rimelig nærige med deres specs, men de specs de giver matcher præcis Presonussen

https://www.sonarworks.com/reference/microphone
https://www.presonus.com/products/PRM1

SonarWorks specs fra CyberFarm hjemmeside
XLR connection with 48V phantom power required
Houses pre-polarized electret-condenser capsule
Frequency response: 20 Hz - 20kHz with supplied calibration profile Omnidirectional polar pattern
Sensitivity is rated at -37dB/Pa (14 mV)
Self noise: 24 dB
S/N ratio: 70 dB
Dynamic range: 106dB
Maximum SPL: 132 dB SPL

Presonus
Frequency Response 20 Hz to 20 kHz
Sensitivity (@ 1 kHz open-circuit voltage) -37 dB/Pa (14 mV/Pa) 1 Pa=94 dB SPL
Rated Impedance 200Ω
Minimum Load Impedance 1,000Ω
EIN (A-weighted) 26 dB
Max. SPL (1 kΩ load) 132 dB SPL (THD ≤ 1%, 1 kHz)
Dynamic Range (1 kΩ load) 106 dB
S/N Ratio 70 dB
Interessant!

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Holger skrev:Ja ik?

Vil også prøve den med BD DT-770 Pro 80 Ohm, men tvivler på der er helt så meget at vinde der.
Heh DT-770 Pro er mine andre bøffer på mit kontor som jeg vil prøve senere. Det er dog 250 ohm versionen. Har ikke kigget på deres frekvenskurve, men jeg forventer de får lidt mere power i den dybe mellemtone, for jeg synes det lyder som om de har et lille dyk der, samt jeg synes de er lidt for lyse. Bliver spændende at se/høre.


Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Som jeg antog:
Screen Shot 2018-01-03 at 17.32.06.png
Screen Shot 2018-01-03 at 17.32.06.png (174.1 KiB) Vist 1457 gange
Et boost omkring 200hz samt en del der bliver skåret i de høje frekvensker. Men jeg ved sgu ikke helt - synes det lyder lidt underligt tåget/uldent (fasefnidder) i den høje mellemtone/diskant med Sonarworks og DT770...? Synes det fungerede bedre på mine HD650. Der ryger også en god del output level med Sonarworks, da den skal sikre at signalet ikke klipper. Så meget at min iMacs headphone amp ikke rigtigt kan følge med (spiller alt for lavt nu.)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Right, vi så den begge komme...

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg prøvede lige deres online test med mine BD DT 990. Det gjorde umiddelbart noget godt.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Endnu en test med Extreme Isolation ex-29. Det er imponerende! Lyder jo decideret godt igennem Sonarworks. Tror jeg vil tage mine DT-770 hjem, så jeg kan teste igennem samme amp.

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Jeg har brugt IkMultimedia ARC i flere år med ganske godt resultat ( fra før Sonarworks kom på markedet) Er der nogen, der har erfaringere med begge produkter og som kan fortælle, hvilket af de to, der fungere bedst?
Senest rettet af bluefonia fre 5. jan 2018 18:48, rettet i alt 3 gange.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev:Headphones correction
En anden positiv oplevelse var headphones-delen. I mit tilfælde valgte jeg mine Sennheiser HD-650, relativt high end hovedtelefoner, som i mange år har været en mastering-reference. Jeg har dog aldrig været specielt glade for dem, men med "Senneheiser HD-650"-profilen i Sonarworks plug-innet, så er forbedringen klar og naturlig. Thumbs up dér!
Tak for indlægget, som er spændende, og har ledt mig videre,...

Dette review af den velkendte Audio Technica ATH-M50X slutter også af med disse ord:

"Sonarworks calibration turns the M50x into one of the best closed headphones at any price"

https://www.gearslutz.com/board/reviews ... -m50x.html

Har længe tænkt på at prøve netop disse, og at de er posetivt understøtte af Sonarworks, ligesom HD650, gør dem blot endu mere spændende :)
Senest rettet af DUBTEMPLE fre 5. jan 2018 08:03, rettet i alt 2 gange.
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ja - det er da en overkommelig pris. Og så fås de også i hvid https://thomann.de/dk/audio_technica_at ... =1.1&r=app


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg er i hvert fald ret sikker på at de skal prøves her ,.. det samme med softwaren selvfølgelig

Det med bassen er vigtigt for mit vedkommende, og jeg arbejder med hovedtelefoner 70 pct af tiden,

Skide flotte i hvid ja ,...

Ved ikke om den nævnte "channal imbalance at low mids on all models" er noget som sonarworks også klarer

Ellers burde det kunne klares på anden vis, (med en phase-linear eq fast på master-bus måske)
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Skal nok også have målt lidt på mine kommende monitorer på et tidspunkt, selv om projektet mest skal "lyttes til rette", med reference cd'er etc
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

En generel headphone round-up, med Sonarworks taget med i betragtning, kunne være fedt på geargrotto

Brugere på siden her, samt forhanlere, og importører, kunne muligvis udlåne

Evt også monitor
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, jeg er desværre ikke den store bruger af headphones og føler mig slet ikke kvalificeret til at anmelde dem (endnu). Det er også min erfaring at lyden varierer en del afhængig af hvilken HP amp man bruger.

Hippo her på forummet lavede en headphone anmeldelse i Politiken (tror jeg det var)?

Nyt svar