Sonarworks Reference 4 erfaringer

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Re: Sonarworks Reference 4 erfaringer

Indlæg af bluefonia »

Jeg har brugt IkMultimedia ARC i flere år med ganske godt resultat ( fra før Sonarworks kom på markedet) Er der nogen, der har erfaringere med begge produkter og som kan fortælle, hvilket af de to, der fungere bedst?

Nå, nu kan jeg selv svare på spørgsmålet :-D . Har downloaded Sonarworks demo og sammenlignet med Arc. Det korte svar er, at Sonarworks er bedre end Arc - endda på flere punkter.

Det lidt længere svar:

1: Anvendt på højtaler system, - Arc lyder lidt flad og "plastik-agtig" i forhold til SW. Målemetoden virker også mere rigtig i SW, - selv om måleresultaterne sammenlignet mellem de to ikke ser vildt forskellige ud.
SW-softwaren kan også en del mere end Arc. Bl.a har SW en systemwide feature, hvilket gør, at man kan sætte SW ind, så al lyd fra ens computer er kompenseret. Man vælger simpelten SW som audio out device i sin lydopsætning, dernæst vælger man sit lydkort inde i SW, - ganske enkelt og effektivt. Det kan slet ikke lade sig gøre i Arc, - her skal man igennem alle mulige krumspring med AUdioHijack eller andre hjælpeprogrammer, der kan hoste plugins.

2: Headphones, - jeg er ikke på nogen måde ekspert her og har kun lige testet den funktion kort .
Har nogle Beyer DT 770 Pro, som jeg iøvrigt ikke er ovenud vild med. Har altid synes de er for hypede i toppen, har for meget bund og noget hul midt i mellem. Dette indtryk bliver bekræftet i den profil, SW har for dette sæt headphones (se graf).
Om jeg så synes SW's profil lyder bedre, umiddelbart ja, men jeg tror jeg vil justere lidt på den. Hvis jeg skulle mixe i mine Beyer, ville jeg nok vælge SW's korrektion. Den lyder mere analytisk og derfor tror jeg den translatere bedre. Men - jeg mixer aldrig i headphones, så who knows...
SW.jpeg
SW.jpeg (128.28 KiB) Vist 1516 gange
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Bliver sgu mere og mere spændende :-)

Listen af headphones der umiddelbart har support er dog mindre end jeg havde forestillet mig, og deres side messy, fandt kun listen via google:

https://www.sonarworks.com/reference/headphones

De Audioteknika jeg er interesseret i er supportet, men f.eks. ikke mine nuværende Beyer, så man skal nok ikke forvente for meget på det område

Er i vildrede med hvorvidt jeg kan bruge min Behringer ECM8000 målemikrofon ,.. og spare at købe deres egen ????

http://www.musictri.be/Categories/Behri ... 00/p/P0118

https://media.music-group.com/media/PLM ... 8_S_EN.pdf

Og er der nogen der ved om de har tradition for tilbud i løbet af året ??? og i så fald hvor(når) ???
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Såvidt jeg nu har fundet ud af kørte de 40 pct på hele linien under BF ,.. så putter dem på listen der ,.. om ikke anden info dukker op

https://www.kvraudio.com/news/sonarwork ... sale-39332

Så skulle der også være gooooo tid til at få clearet det med microfonen, og andre løse ender :-)

EDIT:

Nu har jeg fundet dette:

https://sonarworks.zendesk.com/hc/en-us ... crophones-

https://vi-control.net/community/thread ... 189/page-4

ECM8000 m.fl. kan godt bruges, men de vil jo svært gerne sælge deres egen, og prøver så at så frygt ved at tale om eventuelle probs over 8 KHz

Jeg tænker at det er bull-zhit, og har noteret mig at deres egen mic, og ECM8000,.. ser ret identiske ud ,.. fysisk, såvel som data-mæssigt

---------------------

Deres egen mikrofon leveres med individuel calibrerings kurve, til en ikke alt for horibel pris,..

Men såvidt jeg har forstået skal man side og nørde med omskrivning af fyldig text-fil for at få denne kurve indraget i systemet

https://sonarworks.zendesk.com/hc/en-us ... /207211709

Og spørgsmålet er om der ikke er tæt løb, blandt alle mikrofonerne, og nøjagtighed nok default, til alm grov rum-korrektion som vi typisk ønsker

Disse electret er såmænd rimelig lineære som oftest
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

BTW. Hvis det kun drejer sig om hovedtelefon-delen af programmet, og bare den default korigering af visse typer, så kunne man vel bare, ud fra de frekvenskarateristikker der kan findes på nettet, indprogrammeres en nogenlunde korrigering på et dertil egnet EQ-plugin ?
/Dub

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

DUBTEMPLE skrev:BTW. Hvis det kun drejer sig om hovedtelefon-delen af programmet, og bare den default korigering af visse typer, så kunne man vel bare, ud fra de frekvenskarateristikker der kan findes på nettet, indprogrammeres en nogenlunde korrigering på et dertil egnet EQ-plugin ?
Jeg har ikke prøvet med hovedtelefon-profilerne, men har lavet en eq-klon af SW´s rumanalyse/eq-kurve af mine AX7 monitors. Denne klon er sat ind i Logic´s channel eq. Klonen lyder ret tæt på SW originalen. Har ikke nærlyttet eller målt det ud, så det er bare min umiddelbare opfattelse. Men, - det virker udemærket, specielt når jeg tracker live med softwaremonitering i Logic, idet Logic´s egen eq ikke introducere nogen mærkbar latency, når den er inserted på min master out, hvilket SW-pluginnet gør.
Så, - hvis man kan leve med måske 75-90% af hvad SW kan levere, så er en eq-klon ret god. Jeg kan ihvertfald godt leve med den, indtil Sonarworks igen laver et 40-50% tilbud.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Bluefonia har du målt dit rum med SW? Eller? Jeg forstår ikke at du skriver at du “har lavet en klon af rumanalys/eq-kurve af mine ax7”

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Ja, jeg har målt rummet med SW. Den frekvenskurve, som SW fremkom med som måleresultat, har jeg kopieret -skal forstås som efterlignet - i Logic´s channel eq. Det er måske ordet "klon", der forudsager forvirringen?
Hvor jeg siger, at jeg "har ikke nærlyttet eller målt det ud", skal det forstås sådan, at jeg ikke nærlyttet i vilde detaljer eller målt på forskelle, der givetvis er på, hvordan SW og channel eq løser opgaven.

NB: Har brugt IkMultimedias målemikrofon. Den har jeg, fordi jeg har haft deres Arc system i snart mange år.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Så du har SW? Hvorfor så ikke bruge det, i stedet for at kopiere kurven over i en Logic eq?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Han har vel demoen ,.. og overvejer om det er den fulde pris værd,.. det var vist circa det han skrev :)

TAK Bluefonia for bidragene !!!!
Senest rettet af DUBTEMPLE lør 20. jan 2018 13:16, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

lakris skrev:Så du har SW? Hvorfor så ikke bruge det, i stedet for at kopiere kurven over i en Logic eq?
Jeg brugt demoudgaven 8-)
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Sådan lidt "money for nothing", tror også bare jeg laver en ca headphone-korrigering ud fra den officielle gennemsnitlige kurve, på en af de plugs jeg allerede har,.. og lytter mig frem

Programmet er pebret, for hvad det er, og udsælges kun lejlighedsvis med beskedne 30 pct

Default base af hovedtelefoner har som jeg tidligere nævnte været latterligt og utilgivelige lille, min ret alm Bayer model f.eks. uden support, noget de først er BEGYNDT at rette op på nu

Nå, tid nok spildt, ville bare linke seneste review fra SOS ;-)

https://www.soundonsound.com/reviews/so ... standalone
/Dub

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Ville lige dele dette; det fås vist ikke billigere: https://www.4sound.dk/computer/software ... n-download

1.300kr vs 1.890 hos Thoman: https://www.thomann.de/intl/sonarworks_ ... wnload.htm
Senest rettet af MarkBass ons 6. mar 2019 07:05, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Holger skrev:Hippo her på forummet lavede en headphone anmeldelse i Politiken (tror jeg det var)?
Det er ikke forkert som sådan, men det var udelukkende trådløse noise-canceling hovedtelefoner vi testede. De fleste lød ret sølle - og fælles for dem alle var, at så snart de ikke var aktivt drevet, men direkte via. minijack lød de fuldstændigt anderledes - så man må konstatere der var en faretruende mængde DSP going on.
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Justin Coletti fra SonicScoop snakker med Martins Popelis fra Sonarworks - varer 5 kvarter:


Medlemsavatar
RapIdo
Medlem
Indlæg: 391
Sted: Melomani studiet, Nørrebro

Indlæg af RapIdo »

Jeg har kørt med sonarworks 4 i noget tid nu, men må indrømme at mine mix translater bedre hvis jeg laver de sidste finjusteringer i overall balance i mixet helt uden, eller kun med mix sat til 10-30%. Jeg tror jeg skal prøve at lave et sæt nye målinger, for det virker lidt som om at programmet mere eller mindre bare har lavet en kompensation for den mic-profil der var brugt?

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har en kunde som efter han fik fjernet Sonarworks endelig kunne lave noget der lød godt (igen). Man skal virkelig tænke sig om og være kritisk...

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Ingen tvivl - akustisk regulering af rummet er nummer et, men jeg har ingen muligheder for det. Jeg indspiller og mixer i min stue, så clouds, basfælder m.m. er ikke muligt.
Jeg har nu brugt SW i ca. 2 år og ville ikke undvære det. Hvis man se på nedenstående graf, kan man tydeligt se hvilke udfordringer, jeg har uden korrektion.
Jeg har lavet så grundige målinger m. målemikrofonen som overhovedet muligt, og SW mix er sat til 100% og med flad kurve. Jeg har valgt at udmåle et sweet spot på ca. 2 x 2 m. Jo større arealer man udmåler jo mindre effektiv vil korrektionen være - er jeg ihvertfald overbevist om...

Jeg har Adam A7X monitorer og mixer ved max. 80 dB, og mine mix translaterer fint til andre systemer. Det var mildt sagt noget af en udfordring før SW.

Skærmbillede 2020-03-06 kl. 11.28.55.png
Skærmbillede 2020-03-06 kl. 11.28.55.png (268.54 KiB) Vist 823 gange
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Et af de grundlæggende problemer med Sonarworks er det ikke kan regulere fase og frekvens uafhængigt af hinanden, så bunden vil aldrig komme på plads på samme måde som Trinnov.

Men selvfølgelig også en unfair sammenligning, prisen taget i betragtning.

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Jeps, man skal være opmærksom på bunden, men den synes jeg nu altid kræver lidt speciel opmærksomhed. I mit tilfælde var bunden et helvede at have med at gøre før SW.
Har aldrig prøvet eller hørt Trinnov.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. jeg må indrømme mine erfaringer med SonarWorks indtil videre er lidt blandede :( ..

I sin tid målte jeg mit rum med en vens mikrofon og kørte det derefter på min vens licens .. men som tiden gik fik jeg lyst til at eje produktet selv. Som sagt - så gjort .. men den måling jeg efterfølgende lavede med min nyindkøbte mic landede et helt andet sted .. i særdeleshed mellem 500 - 2000hz .. som trods alt er ok kritisk!

Jeg fiskede på FaceBook efter alternative sonarworks-mikrofoner til at måle med, og der var også en håndfuld venner som bød ind, men jeg har desværre ikke haft tid til at følge op på det. Dog tænker jeg trods alt det er noget man burde gøre alvor af!

Min tanke er at finde en lørdag lidt ude i fremtiden, hvor en håndfuld folk kan kigge forbi mit studie på Vesterbro med deres Sonarworks mic; så laver vi et par målinger med hver mic, og sammenligner hvad der er op og ned ..

Jeg ved godt det umiddelbart lyder som et egoistisk projekt - og hvis du (som SonarWorks bruger) tænker at dit anlæg lyder perfekt, har du måske ikke brug for tvivl i denne sammenhæng - men jeg synes alligevel det har værdi at vide hvor fladt og præcist det her produkt rent faktisk er ..

Jeg vil gerne foreslå lørdag d. 28/3 som en dato .. any takers?
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Jeg er umiddelbart glad for SW - der også understøtter mine headphones. Jeg har lavet 2 mix+master på det nu, og det lyder fedt andre steder. Mit rum, skal det siges, er "vel-behandlet" med absorbers, basstraps og cloud.
Microsoft Certified MCSA

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Hvordan ser det ud nu med begejstringen/ikke–begejstringen for SonarWorks?

Har overvejet da jeg lige nu er i et rum som ikke er så fedt at mixe i – inden jeg rykker over i noget nyt

Så lige at Cyberfarm har et tilbud, 1800, vistnok det det plejer at koste, men det er en ny verision 'SoundIDreference'

https://cyberfarm.dk/sonarworks-sound-i ... 57953574e3

Nyt svar